Vi Bilägares forum

USA-böter

USA-böter

Intressant fakta angående återkallelser .

Takata som gör airbags får böta max 200..(70 till att börja med) miljoner dollar för att de medvetet fört myndigheterna i USA bakom ljuset vad gäller felaktiga airbags, i USA har de dödat 7 st och skadat nära 100 människor.
De har till och med 2019 på sig att åtgärda alla airbags.

VW som gör dieselmotorer bla får böta....ja vad kommer det stanna på? Miljarder dollar. För att de fuskat i avgastester.
De har fört myndigheterna bakom ljuset. Ingen har såvitt man vet dött av detta(ännu).
Man har väl 2016 på sig att fixa detta.

Är detta en bild av hur USA funkar?...explosioner(airbags) som ger skador/dödar är acceptabelt men saker som man inte ser eller känner är oacceptabelt?

Uppdaterat: 2015-11-03 21:25

Kommentarer

Jag vet vad Nox är. Det jag skriver är ju att såvitt man vet har ingen dött av detta(avgasfusket). Eller har du siffror?

Uppdaterat: 2015-11-03 21:35
Peter E skrev:

Jag vet vad Nox är. Det jag skriver är ju att såvitt man vet har ingen dött av detta(avgasfusket). Eller har du siffror?

Shogun har blivit något av en Nox expert. Han kommer nog med siffror snart. Hur han ska urskilja vilka VW har dödat och vilka som har dött av andra utsläpp återstår att se.

Uppdaterat: 2015-11-03 21:40

Gissar att de flesta här inte hade en aning om NOx och dess effekter innan VW-fusket uppdagats - även om man nu vill verka väldigt måna om folks hälsa. Så det är nog inte bara VW som tillämpar dubbelmoral. Därmed inget försvar för VW's agerande men att så här i efterhand skuldbelägga dieselbils-köpare är väldigt lågt i mina ögon. Tror väldigt få var medvetna om detta före VW-skandalen. Och bensindriften är nog inte heller nån hälsokur för oss människor.

Uppdaterat: 2015-11-03 21:41

Man kan misstänka en amerikansk protektionism i syfte att gynna egna bilmärken och göra livet surt för tex Toyota och VW som defakto passerat de amerikanska märkena i försäljningsvolym. Hur många dör av emissioner/klimatförändringar från amerikanska suvar ?

Uppdaterat: 2015-11-03 21:43
J.L skrev:

Hur många dör av emissioner/klimatförändringar från amerikanska suvar ?

Mycket intressant - och talar vi om NOx-relaterad dödlighet så måste ju det baseras på verkliga utsläpp och där är det ju inte ens säkert att VAG-motorerna är så mycket sämre än många andra dieslar... Däremot har dom ju helt klart fuskat med labb-mätningarna.

Uppdaterat: 2015-11-03 21:47

Egentligen är det ju detsamma vad gäller GM.s tändningslås, 124 bekräftade dödsfall, hundratals skadade. 17 miljarder KRONOR i böter. Vad blir det i dollar?
Småsummor i jämförelse med ett fuskat avgastest.... proportioner någon?

Uppdaterat: 2015-11-03 21:52

Peter E pekar på något oerhört intressant, proportioner
Världen är galen, lobbyistisk, hänsynslös, rutten och rättslös. Bäst advokat vinner och rättsväsendet har försvunnit upp i det blå om vad som anses var rätt eller fel, finns ingen koppling till den "demokratiske" medborgaren.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:00

Egen reflektion: VW är ett rikt företag= här finns det pengar att hämta

Uppdaterat: 2015-11-03 22:07

Någon som vet vad Ford fick betala för sina vältande Explorer?

Uppdaterat: 2015-11-03 22:08

Sett siffror på en halv miljard dollar men vet ej om det blev det slutliga.
De fick väl byta däckleverantör och bygga om bakhjulsupphängningen också tror jag.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:14
Shogun skrev:

När man i flera europeiska storstäder talar om att förbjuda dieselbilar pga hälsoaspekten och att Nox utsläppen skapar hjärt/kärl och lungsjukdomar samt cancer, så behöver vi inte fundera på om VWs eller andras dieselbilar orsakat sjukdomar eller inte och om någon dött, för det har de.
Och därför ska man inte köpa dieselbil om man står i begrepp att köpa bil just nu, välj något annat än diesel.
Och för de som har/äger en dieselbil från VW skulle jag bara säga, sälj nu för priset på dessa kommer att sjunka de närmaste åren i en brantare kurva än i normalfallet, garanterat.

Hur många av dessa har VW dödat då? För jag har aldrig sett dig nämna något om nox tidigare. Jag menar att dieslar släpper ut nox är ju ingen nyhet. Men är VW inblandat så blir toyotafolket plötsligt Greeanpeaceaktivister. Detta är inget försvar för vad VW har gjort men nu börjar det bli lite löjligt!

Uppdaterat: 2015-11-03 22:17

Hur mycket släpper bensindrivna suvar ut avseende CO2 och NOx ? Om man diskuterar intelligens hur kan SUV försäljningen var så hög globalt? En helt onödig biltyp för den breda massan, endast prestige och mode tyvärr.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:18

Bensinbilar dödar bara på ett annat sätt än dieslar. Det är hyckleri att hylla den ena och dissa den andra.
Dessutom är det ganska vanligt med resor till Thailand bland folk som gnäller över SUVar.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:22

Gnäller över suvar? en biltyp som är onödig för den breda massan!
Nä jag åker inte till Thailand utan till Gotland på cykelsemester med en 119g bil till Nynäshamn :-)

Uppdaterat: 2015-11-03 22:27

Vad som varit beträffande Nox utsläppen på dieselbilar kan väl inte betyda att man ska avstå från att köpa nya euro 6 med ad blue rening om där inte är fuskat villsäga... I så fall bör man nog tänka efter väldigt noga innan man köper en ny bensinare också som kan vara än värre, vilket mig veterligen ingen kan svara säkert på idag. Kanske kan nån expert här kan svara på det.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:29

Saken är den att det finns inga " miljövänliga bilar ". Alla släpper vi ut skit, mer eller mindre. Om man tror att det hjälper miljön nämnvärt att byta ut dieselfolkan mot en Lexus så får man nog tänka om. Man byter ett utsläpp mot ett annat.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:33

Jag personligen skulle aldrig köpa diesel...men det beror på andra saker än NOx.
Både förr och nu.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:36

Vad duktig du varit Shogun som predikat faran med NOx-utsläpp under många år. Synd bara att det inte synts speciellt mycket här i forumet.
Du måste helt enkelt ha missat att framföra "pointen" på sånt sätt att vi dödliga också uppfattat ditt tidigare korståg mot NOx.
Sen är vi nog många som inte varit lika entusiastiska över dieslar men knappast baserat på livsfarliga NOx-utsläpp - inte förrän diskussionerna kom upp i samband med VW-skandalen.

Uppdaterat: 2015-11-03 22:58

Då kan jag glädja dig Shogun att det ingått i mina planer sen några månader tillbaka (den passerade nyligen 4 år - mitt normala bytesintervall). Problemet är bara att jag ännu inte hittat den bil jag vill ha - med rimligt pris.

Uppdaterat: 2015-11-03 23:08

Enligt senast miljöklassningen Euro 6 tillåts bensindrivna personbilar släppa ut max. 60 mg NOx per km, medan gränsen för dieseldrivna personbilar är 80 mg per km. I Kalifornien är gränsen 40 mg per km för de sistnämnda. Debatten om bilars utsläpp riskerar att bli snedvriden om man inte känner till vilka lagkrav som gäller.

Uppdaterat: 2015-11-04 02:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Enligt senast miljöklassningen Euro 6 tillåts bensindrivna personbilar släppa ut max. 60 mg NOx per km, medan gränsen för dieseldrivna personbilar är 80 mg per km. I Kalifornien är gränsen 40 mg per km för de sistnämnda. Debatten om bilars utsläpp riskerar att bli snedvriden om man inte känner till vilka lagkrav som gäller.

Bra fakta.
Det hade varit intressant att veta hur tankegångarna gick när dessa krav sattes, varför är man snällare mot diesel t.ex?
Min enda gissning är att CO2 ofta är mindre på diesel och att man då tillåter högre NOx-utsläpp.

Uppdaterat: 2015-11-04 08:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

John2008 wrote:Enligt senast miljöklassningen Euro 6 tillåts bensindrivna personbilar släppa ut max. 60 mg NOx per km, medan gränsen för dieseldrivna personbilar är 80 mg per km. I Kalifornien är gränsen 40 mg per km för de sistnämnda. Debatten om bilars utsläpp riskerar att bli snedvriden om man inte känner till vilka lagkrav som gäller.
Bra fakta.
Det hade varit intressant att veta hur tankegångarna gick när dessa krav sattes, varför är man snällare mot diesel t.ex?
Min enda gissning är att CO2 ofta är mindre på diesel och att man då tillåter högre NOx-utsläpp.

Men man kan vända på det och fråga sig varför bensinbilar tillåts ha t. ex. betydligt högre utsläpp av kolväten (kan orsaka cancer, kan påverka arvsanlagen, bidrar till att bilda marknära ozon), och inte behöver förses med partikelfilter, då de många gånger kan ha högre utsläpp av partiklar än dieselbilar (som ju har filter nu för tiden när de säljs nya).

Uppdaterat: 2015-11-04 22:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

@John2008
Det är tydligen på G med partikelfilter för bensin, Euro6C som träder i kraft 2017 ställer tydligen detta som krav om jag förstått saken rätt.
Alltid tråkigt att behöva kräva att tillverkare tar ansvar och kan tycka att 2017 är lite sent, men bättre sent än aldrig.

Uppdaterat: 2015-11-04 22:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Stämningar ger ett gott tillskott till usas konkursmässiga kassakista(QE4 snart!),eftersom de har koll på alla företagshemligheter via exvis nsa så kommer det stämmas hejvilt framöver.
Lätta pengar.
På tal om utsläpp,ogillar man dessa kan man ej flyga eller åka "på vatten"(segelbåt e väl ok..)med gott samvete heller då dessa oftast är helt orenade utsläpp.Helt orenade alltså!

Uppdaterat: 2015-11-04 23:08

Finns nog ingen som "gillar" utsläpp utan var och en får väl försöka dra sitt strå till stacken.
Och tycker det är helt rätt att ett bolag som sålt bilar med reklamen "är det inte dags att tänka på miljön och köra diesel" får stå sitt kasst när dom lurat skiten ur kunderna. Eller bolag, egentligen skulle cheferna och högsta exhönset Winterkorn som är ansvariga få åka till varenda kund och be om ursäkt samt betala böterna ur egen ficka.

Och rörande utsläpp, numera finns ju el-utombordsmotor för de som inte behöver åka så fort eller långt och kan man hålla flygandet nere och åka tåg om det går så är väl det jättebra.

Uppdaterat: 2015-11-04 23:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men att som en specifik skribent ondgöra sig kraftigt över dieseldrivna fordon men sen köra bensindrivet själv och flyga långt på egna semesterresor - nja, det kallar jag definitivt för dubbelmoral... Sen försvarar jag absolut inte fossilbränsledrivna fordon men alternativen är ju tyvärr rätt få idag - i alla fall till överkomliga priser.

Uppdaterat: 2015-11-05 09:41

Det blir ganska konstigt att jämföra felaktiga krockkuddar och antalet dödsfall dessa orsakat med utsläpp. Sambanden är ju ena fallet väldigt direkt och i andra fallet indirekt och betydligt mer luddigt.

Jämför med cigaretter. Folk vet att det är farligt att röka, men eftersom faran inte är omedelbar är den lättare att ignorera. Om effekten hade varit mer direkt och att lika många som i dag beräknas dö pga rökning istället hade dött knall och fall av första cigaretten, hade det garanterat varit mindre lockande att börja röka.

Uppdaterat: 2015-11-06 22:16

Lite OT men kanske ändå inte. Är det någon som hört något mer om Herr Winterkorn efter han lämnat rampljuset?
Hade gärna sett honom lite mer jagad då hans beslut och ledarstil sannolikt bidragit stort till denna skandal.

Uppdaterat: 2015-11-07 09:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.