Vi Bilägares forum

Hämtat min nya DKW

Hämtat min nya DKW

Så då har jag hämtat min nya A6 Allroad. Efter 30 mil under helgen kommer här mina första synpunkter på vagnen.

1. Bränsleförbrukningen. Den drar, häpnadsväckande nog, inte mer än min gamla A4. Detta baserat på färddatorn och med förutsättningen att den visar lika lite fel som den i A4:an. Man ska då veta att det skiljer ca 250 kg i vikt och att det nu handlar om en V6 på 3 liter mot en 4:a på 2 liter. Förbrukningen är i bägge fallen långt ifrån den som anges i databladet. Men med tanke på att bilen under de första 200 km vägrar att växla upp till 7:an under 90 km/h och motorn är helt ny, så är väl 0,66 l/mil och 88 km/h över 25 mil på E45 i snitt helt OK.

2. Vingelvarning. Bilen har nedåtriktade kameror i backspeglarna som håller koll på om man bryter en vit linje utan att blinka. Det fungerar så att bilen "styr emot" en aning först och för att sedan vibrera ratten. Fungerar utomordentligt bra, men om man tröttnar så stängs funktionen av med ett tryck på knappen ytterst på blinkersspaken.

3. Döda vinkeln. Här har bilen förutom "död vinkelvarning" en utökad funktion i form av att den tar hänsyn till fartskillnaden mellan eget fordon och fordon som kommer bakifrån. Om bilen finner att det skulle vara farligt att byta fil, så lyser det 4 dioder i backspegeln. Om man väljer att byta fil ändå - och därmed blinkar, så kommer dioderna att blinka. Bilen använder parkeringssensorerna för att detektera bilar som finns bakom.

4. Adaptiv farthållare. Denna kan ställas i 4 steg som reglerar avståndet till framförvarnande bil. Den fungerar i alla lägen, dvs även i kökörning med start och stopp. Ytterst smidig funktion! Det enda du behöver göra är att styra.

5. Autobroms. Full autobroms i alla farter. Jag har inte haft oturen att känna på denna men den agerar i 3 steg. 1 = röd ikon tänds i huvudinstrumentet. 2 = visuellt och akustiskt larm (tror jag). 3 . Full autobroms. När röda ikonen tänds så är det jäkligt obehagligt och att någon skulle (som bl.a. Raphalel påstod) köra med autobromsen som nån slags on/off-funktion känns helt avlägset.

6. Tyst. Min A4 var väl sådär när det gäller ljudnivån, men här tar A6 igen det med råge.

7. Adaptiv luftfjädring. Detta är standard på A6 Allroad och fungerar mycket bra . Den kan ställas i en massa olika lägen och höjder. Jag kör i "Auto" eller i "Comfort" än så länge. Återkommer om detta.

Uppdaterat: 2015-09-16 17:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Nu vet jag hur långt jag kommer på 10 liter Adblue! 1.000 mil - eftersom bilen nu gått 2.200 mil och en ny 240-milsvarning tändes. Det tog f.ö. 5 minuter att fylla tanken inklusive strulet med verktyget. Snabb huvudräkning ger vid handen att bilen behövt en tank för Adblue på 30 liter för att klara sig mellan servicetillfällena. 30 liter är ju rätt mycket, så man får väl förstå varför man behöver fylla på 2 ggr mellan service.

En annan sak är att bilen reducerar maximalt varvtal när den är kall. 4.400 rpm när man startar och sedan 4.600 och slutligen 4.800 när motorn är varm. Detta var nytt för mig. Ska bli intressant att se vad jag har för maxvarv när det är -10......

I övrigt kvarstår kritiken från #56. Och att jag fortfarande är imponerad av hur tekniken fungerar i denna bil.

Uppdaterat: 2015-09-20 18:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hur mycket kostar Adblue och finns det på alla bensinstationer?

Uppdaterat: 2015-09-20 20:42
Pär

Adblue kostar 177:- för 10 liter, så det är inget som belastar totalkalkylen ö.h.t. Fanns hittills på de två Statoil-mackar där jag efterfrågat produkten.

Uppdaterat: 2015-09-20 20:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tackar för svaret, undrar detta eftersom nya Superb 190 TDI måste fyllas på med Adblue så var lite nyfiken på hur kostnaden, men 177 ballonger kan man nog leva med :-)

Uppdaterat: 2015-09-20 20:53
Pär

Utan att ha en aning, men gissar här nu vilt; möjligen står förbrukningen i paritet med hur bilen körs. Kan korta körsträckor ge högre förbrukning av Adblue? Någon?

Min bil är som synes en kommande långmilare...

Uppdaterat: 2015-09-20 20:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bilen kallar nu på service om ca 350 mil (3.000 mil mellan service). Skall boka om några veckor och är nyfiken på vad den ska kosta. Gissar på ca 8.000:-. Återkommer om detta;-)

Nu har jag även hittat "felet" med den adaptiva farthållaren och att den slog av gaspådraget alldeles för tidigt. När den hittade en lastbil på motorvägen, så började den retardera i princip i samma ögonblick och väldigt tidigt (typiskt ca 150-200 meter). Fixen var att detta bara gäller när man kör i modet "Efficency" - i alla andra mode så är den mycket mer tolerant med avståndet. Problemet löst!

Vidare så verkar inte "seglingen" gå in förrän bilen har blivit varm när temperaturen vid start understiger ca 10 grader. Detta är sannerligen en gåta. Jag tycker att en låg yttertemperatur inte borde spela någon roll. Seglingen innebär ju att motorn fortfarande förbrukar diesel och värms upp - vilket ska jämföras med att motorbromsa med avstängd bränsletillförsel. Eller är det möjligen så att en motorbroms, via motorns inre friktion, genererar mer intern friktion än vad tomgångskörning gör? Någon som vet?

Min kritik kvarstår mot att man inte kan ställa in det adaptiva chassiet (inklusive styrning, automatlåda och adaptiv farthållare) i manuellt läge - och med segling. Segling funkar bara i "Efficency" och det läget är lite segt när det gäller automatlådan, okänt när det gäller chassiet och som tidigare beskrivet irriterande avseende den adaptiva farthållaren.

Och för leifer; nej tråden handlar inte om kvalitet - vare sig på kort eller lång sikt;-)

Uppdaterat: 2015-10-22 23:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

4 800 kostade servicen på min.

Uppdaterat: 2015-10-22 23:25

8000 kr för en 3000-mila - det var dyrt det. Men som man säger - skall man vara fin får man lida pin...:) Jämförelsevis kostade 3000-mila på min Golf-diesel 2600 kr. Fast det är väl nån liter mera olja i din Audi...:) Sen kostade den stora servicen vid 6000 mil 3748 kr inkl byte av bromsvätska. Man kan ju fråga sig varför en större bil måste kosta såpass mycket mera i service för så mycket kan det ju inte skilja prismässigt för nån liter mera olja - jobbet som sådant bör ju vara snarlikt.

Uppdaterat: 2015-10-23 10:39

Har oljan olika literpris beroende på vilken disk man bokar service vid? Skulle inte förvåna mig om det är olika artikelnummer till Audi och VW även med samma maskineri.

Uppdaterat: 2015-10-23 10:45

Får uppfattningen att de flesta betalar väldigt mycket för service när man läser runt. Har gjort två på min Peugeot 508a Hdi 2000 mils kostade 1750:- den sista 4000 mils som där var lite mer, bränslefilter m.m. kostade 2800:-, men det är kanske bara här ute på Österlen det är billigare.

Uppdaterat: 2015-10-23 10:54
A_q skrev:

4 800 kostade servicen på min.

Har du samma bil/motor?

Jag lovar återkomma om det faktiska priset..... Men förra A6 3,0 TDI som jag hade rymde 7 liter motorolja.

Uppdaterat: 2015-10-23 11:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, det är nya A6 Avant med 3.0 TDI 245 hk jag har. :-)
Pris var inkl nya torkarblad fram och moms.
Servad hos Möller bil, d.v.s. auktoriserad verkstad.

Uppdaterat: 2015-10-23 15:33
A_q skrev:

Ja, det är nya A6 Avant med 3.0 TDI 245 hk jag har. :-)
Pris var inkl nya torkarblad fram och moms.
Servad hos Möller bil, d.v.s. auktoriserad verkstad.

Gissar att detta inte är i 08:a området? allt blir billigare så fort man kommer utanför gränsen.
Själv servar jag alltid bilen utanför gränsen, brukar vara i snitt 2000:- billigare när man kör till ex Enköping eller Västerås

Uppdaterat: 2015-10-23 21:08
Pär

Min bil är en 2015 med Adblue och skiljer sig från A_q:s 2014 på så sätt. Ska bli intressant att se vad det innebär - förutom påfyllningen av upp till 17 liter Adblue á 17:- litern;-) Märkesverkstäder i storstaden har en förmåga att blåsa allt och alla. Återkommer som sagt.....

Uppdaterat: 2015-10-23 21:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har nu bytt till vinterdäck med tillhörande nya fälgar. Snacka om felbedömning när jag spontant kom på att jag nog ville ha svarta fälgar. Tanken genererades i det faktum att bilen är vit med mörkgråa skärmkanter. Jag hittade en fälg "Avanti Raptor" i liknande mörkgrått (http://www.alven-ingvarsson.se/f%C3%A4lgar/advanti/166-raptor) och tyckte nog att detta skulle bli snyggt ihop. Killen på Däckia som bytte hjulen ansåg att detta skulle bli en "riktigt snyggt". När bilen ställdes ner på sina sulor konstaterade jag att jag nu kör en traktor - gapskratt. Men jag får nu leva med mitt misstag i två vintersäsonger:-(
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-10-29 19:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. så kan man (sannolikt) konstatera att permanent fyrhjulsdrift har sina fördelar: efter 2.700 mil har jag 6 mm kvar på mina Pirelli Zero 255/45-19. Imponerande. Vintersulorna är smalare och högre: 235/55-18. Konstigt nog gav de exakt samma rullomkrets - samma fart som tidigare på GPS:en jämfört med fartmätaren (+2% = den minsta skillnaden jag upplevt i en bil hittills).

För er som är teknikintresserade så bifogar jag här två bilder på luftfjädringen bak och fram. Detta lär bli en dyr historia om och när det fallerar, men det kommer inte att drabba mig.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-10-29 19:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Dagens andra gapskratt gapskratt var när jag läste på däckssidan på mina nya (odubbade - se där, man kan ändra sig och testa nytt) Hakka R2 SUV. Jag kör på SUV-däck! I övrigt var kombon däck fälgar dyra - vilket var väntat. 16.500:- plus moms.....

Uppdaterat: 2015-10-29 19:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB kan hålla med om att bilen ser ut som en traktor med vintersulorna. Nu är det kanske för tidigt för att kunna ge ett utlåtande men hur är köregenskaperna med vintersulorna.

Uppdaterat: 2015-10-29 20:45

Diesel; med de smalare och högre sulorna så är styrningen betydligt lättare i alla inställbara lägen och den är även betydligt mer överstyrd. Men det var bara väntat.

Kul att fler än undertecknad upplever bilen som - ful -numera.

Uppdaterat: 2015-10-29 20:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nyss hemkommen från en helg med 75 mil och 0,56 i snitt. Körningen var en rik blandning av motorväg, 100-väg, 80-väg, stad och grusväg. Jag är fortfarande förbluffad över förbrukningen. Bilen väger 2 ton och är fyrhjulsdriven med en 3 liters V6...

Vad leifer 2.0 ville med sitt inlägg vete f-n.

[Raderade leifer 2.0´s kommentar då den inte tillförde något mer än ytterligare ett inlägg. // Deeds]

Uppdaterat: 2015-11-02 12:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Snygg bil O kul tråd. Jag tycker den gjorde sej bra med svarta fälgjar. Tänk va man kan tycka olika! Hoppas du e nöjd med ditt bilval o lycka till med den! Den kan inte varit billig.

Uppdaterat: 2015-11-01 22:36

Imponerande siffror Audi, jag ligger i snitt på 0,6 blandad körning med min Passat TDI 190 4MOTION. Då kör jag visserligen inte speciellt ekonomiskt.

Uppdaterat: 2015-11-01 22:41
Audi A5 SB skrev:

Jag har nu bytt till vinterdäck med tillhörande nya fälgar. Snacka om felbedömning när jag spontant kom på att jag nog ville ha svarta fälgar. Tanken genererades i det faktum att bilen är vit med mörkgråa skärmkanter. Jag hittade en fälg "Avanti Raptor" i liknande mörkgrått (http://www.alven-ingvarsson.se/f%C3%A4lgar/advanti/166-raptor) och tyckte nog att detta skulle bli snyggt ihop. Killen på Däckia som bytte hjulen ansåg att detta skulle bli en "riktigt snyggt". När bilen ställdes ner på sina sulor konstaterade jag att jag nu kör en traktor - gapskratt. Men jag får nu leva med mitt misstag i två vintersäsonger:-(

Stod du med bilen i garaget i Kista Centrum under fredagen vid ca 15 tiden? för om du inte var du så finns det en likadan bil som du har med exakt likadana fälgar.... :-)

Uppdaterat: 2015-11-02 15:07
Pär

Nej, Pär. Jag var i Göteborg då. Ännu en olycksbroder;-)

Uppdaterat: 2015-11-02 17:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gäsp, jag ska hålla utkik efter min olycksbroder då jag just nu är i Stockholm. Faktum är att jag såg en vit A4 Allroad på NK:s parkering i Göteborg i fredags - med svarta fälgar!! Så nu är vi bevisligen 3 kufar i Sverige med dålig smak;-)

Uppdaterat: 2015-11-02 18:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Om man nu får säga nåt i denna tråd så tror jag problemet var inte så mycket färgen/formen utan storleken på raptor-fälgen, i 19" eller större borde dom vara riktigt snygga på A6, då får däcket mycket lägre profil och traktorkänslan torde försvinna.

Eller så kan man fortsätta tro att det bara handlar om färgen.

Uppdaterat: 2015-11-02 18:39

En vit Audi Q7 med svarta fälgar körde förbi mig i Norra länken idag. Nog för att Q7 inte är den snyggaste bilen men med dessa fälgar såg bilen vulgär ut. En Lidingötraktor med andra ord.
Audi jag vet inte om du har nämnt det tidigare men vad har för strålkastare på din bil ?

Uppdaterat: 2015-11-02 20:58

Audi hur är ljusbilden med xenon-strålkastarna ?

Såg att man kunde välja till Matrix till A6 allroad på audis hemsida, du funderade aldrig på det tillvalet.

Uppdaterat: 2015-11-02 22:12

Gäsp: ingen extrem ecodriving för mig. Men nu senast körde jag Gbg - Sthlm med 101 km/h i snitt och 0,55 i förbrukning (idag). Nu var det väl inte mer än 2 "plattan i mattan", men ändå....

Diesel: Matrix och HUD stod på listan, men det blev dyrt nog utan dessa extra. Xenon funkar "sådär". Halvljuset riktigt bra, helljuset halvbra.

Uppdaterat: 2015-11-02 22:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gäsp: mina xenon är "ögonblickliga".

Uppdaterat: 2015-11-02 22:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tråden är nu rensad från ovidkommande inlägg.
Nu fortsätter vi snacka om Audis nya snygga DKW!

Uppdaterat: 2015-11-03 07:27

Deeds. TACK!

Uppdaterat: 2015-11-03 19:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Servicen gjord, den gick på 7.000:- med lånebil och två nya torkarblad, vilket torde bli ca 6.500:- netto. Det som är gjort är olje- och filterbyte, påfyllning av Adblue och byte av vindrutetorkarna. Sen är det väl de vanliga kontrollerna av övriga vätskor, däckstryck, felkoder och lite annat. Ska vi gissa på att det tog 4 timmar?

Bilen hade gått 2.950 mil - nästan "spot on" de 3.000 milen som stipuleras. Jag ligger nu på ett tempo på ca 5.500 mil/år. De första 3.000 milen kostade mig 1,5 liter motorolja, vilket torde vara normalt (om man vill att motorn ska hålla).

Uppdaterat: 2015-11-10 20:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bara att nollställa serviceindikeringen är en hel vetenskap på dessa rackare!

Uppdaterat: 2015-11-11 06:59

trasten, vad i består vetenskapen? Har man trasslat till det, eller är det bara en komplex bil?

Uppdaterat: 2015-11-11 19:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

trasten, vad i består vetenskapen? Har man trasslat till det, eller är det bara en komplex bil?

På vanliga folkorna går man in med ODIS och väljer instrument och nollställer indikering. På Audi har man en massa val beroende på vilken service man gör. Man ska fylla i datum och nästa körsträcka, vilket kan bli väldigt knöligt om kunden kört för lite. Man ska välja land och vilket bränsle bilen går på. Allt kan variera beroende på vilken årsmodell det är. Onödigt krångligt med tanke på hur man gör hos andra märken.

Uppdaterat: 2015-11-11 20:15

"Man ska välja land och vilket bränsle bilen går på." Ja, det kan ju förklara varför ett simpelt olje- filterbyte kostar 6.500:-.

Skojar bara. I min bransch skulle det bli ännu dyrare;-)

Uppdaterat: 2015-11-11 20:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så då har även jag hämtat min nya DKW.
X5'an fick lämna plats åt en A6 Allroad idag.
Mycket nöjd!

Uppdaterat: 2015-12-21 21:57

A6 börjar dock kännas omodern i och med nya A4.

Uppdaterat: 2015-12-21 21:59

Tack!. Det tog alltså mindre än 2 minuter för mig att inse varför jag inte hängt på ViB på ett tag.
På återseende och God Jul!

Uppdaterat: 2015-12-21 22:05

A6 Allroad är säkert en bra bil men jag tycker den ser lite grotesk ut från sidan med sina stora hjulhus - en effekt av de svarta plastbitarna runt hjulhusen. Speciellt märkbart om bilen har en ljus färg och har svarta fälgar.

Uppdaterat: 2015-12-21 22:05

Grattis till din nya bil Swemba, antar att du kommer att bli nöjd. Passar på att önska dig en God Jul tillbaks och ibland är det skönt att vara ifrån här :)

Uppdaterat: 2015-12-21 22:08

Bry dig inte Swemba;-) Men jag håller med Pi när det gäller svarta fälgar. Kolla bara in bilden på min bil här tidigare.

Vad valde du för motor och färg?

Apropå bränsleförbrukning och stor tung bil med stor motor och automat och Quattro: idag körde jag ca 3,5 mil i jultrafiken i Göteborg. Snitthastigheten var 24 km/h och det tog mig över 1,5 timmar med köer, parkeringshus och annat elände. Snittförbrukningen blev 0,72 l/mil, vilket jag tycker är riktigt bra.

Uppdaterat: 2015-12-21 22:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Stort grattis till bilen Swemba, inga dåliga bilar du kör.

Uppdaterat: 2015-12-22 14:31

Diesel, när allt kommer har arbetarsklassen mest respekt för dyra premiummärken (enl den gamla regeln om att arbetarklassen ser ner på medelkalssen men beundrar överklassen i smyg). Audi ligger högt upp på listan.

I Vi bilägares senaste nummer vann nya Audi A4 mot konkurrenterna, testbilen var dyrast och kostade över 500,000 kr. För mig är det inte prisvärt och var ju ändå bara en vanlig fyrcylindrig diesel i bilen.

Uppdaterat: 2015-12-22 14:41

Vidstige diskussioner om det svenska klassamhället ger jag mig inte in i. Det kommer endast förstöra julstämningen.
Personligen tycker jag det är kul att följa denna tråd om lite ovanliga lyxiga bilar.
Om man inte nödvändigtvis utrustar sin A4 med all tänkbar utrustning kan man få en vettig A4 under 400000 kr.

Uppdaterat: 2015-12-22 14:58

Diesel, jo sån där business edition tänkt för en viss mängd basbelopp och förmånsbil kan ju vara hyfsat prisvärd, men för privatköp tycker jag man har saltat för mycket på den svenska marknaden. Annars är Audi helt klart trevliga bilar!

Uppdaterat: 2015-12-22 15:20

Audi i all ära, men Passat GTE kommer sopa undan benen för många.
400 papp läggs nog oftast hellre på en hybrid, snart blir det ett paradigmskifte som oljeindustrin kommer kämpa mot.
Ett av flera i nutid.

Uppdaterat: 2015-12-22 15:37

@Audi A5 SB,
Svart metallic (nedlackad) och "lilla" dieseln.
Kan lägga upp en bild senare.

Uppdaterat: 2015-12-23 10:49

Swemba, hoppas du blir lika nöjd som jag blev. Det vore kul att få höra om du upplever bilen som lika snål som jag gör.

Lägg gärna upp en bild!

Uppdaterat: 2015-12-23 12:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.