Nästa artikel
Bilfrågan: Blir de inte arga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Blir de inte arga?

Publicerad 15 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
När Vi Bilägare bedömde rostskyddet på Volvos nya 90-serie blev utlåtandet klart sämre än för konkurrenterna Mercedes och BMW. Illustration: Johan Isaksson.
”Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur brukar biltillverkarna reagera när ni testar deras bilar och hittar något som inte är bra? Exempelvis när ni rosttestade Volvos nya 90-serie var betyget inte särskilt imponerande med tanke på att det är en ny svensk premiumbil. Betyget var dessutom mycket sämre än för dess närmaste konkurrenter. Mercedes E-klass och BMW 5-serie belönades med högsta betyg vardera. Hur har Volvo reagerat på detta?
Johan
 
Svar:
Det är klart att tillverkarna inte blir glada när vi kritiserar deras bilar, men sällan kastar de sig på telefonen för att skälla på oss. De har en professionell inställning till motorjournalister och respekterar våra omdömen, även om de inte gillar det vi skriver.
Volvo menar att rostskyddet på S/V90 är fullgott och inte sämre än konkurrenternas. Hur det står till med den saken får vi veta först om några år.
Marianne Sterner Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du om rostskyddet på Volvo S/V90?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-08-15 19:22
Vidstige

Badman, har inget emot rättvisande betyg, det är det dock inte frågan om alls här. Vilket är just vad min kritik handlar om.

#c • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Att det är så inibängen svårt att få vissa att begripa att VIB;s rostskyddsbedömning är en PROGNOS. Man grundar sannolikt sin bedömning på tidigare erfarenhet av liknande konstruktionslösningar, tillgängliga uppgifter avseende grundbehandling (galvanisering), tätning skarvar, kvalitet hålrumsbehandling, tjocklek lack, etc. Sedan kommer tidens tand att gnaga några år och vissa bilar kommer att överraska positivt och andra negativt. Att t.ex japanska bilar ofta får ett lågt betyg beror inte på illvilja, utan ett till synes dåligt rostskydd. Att man belyser riskerna är självklart utmärkt ur konsumentsynpunkt.

#d • Uppdaterat: 2017-08-15 19:53
Highlander

Jag provkörde en bil som hade hyllats av T.V. Kan säga så mycket att jag var av en annan åsikt. Säljaren frågade vad jag tyckte när jag kom tillbaka efter provturen, och jag var rak om sa precis vad jag tyckte. Inte riktigt vad säljaren hade förväntat sig, så han surnade till ordentligt.

#e • Uppdaterat: 2017-08-15 21:46
Vidstige

Lasse J, det stämmer inte alls, vore det en prognos så skulle man ha ändrat betygen för länge sedan just baserat på erfarenhet. Du ser ju hur det fungerar med V90, inget klet ger dåligt betyg. Egentligen hade man troligen velat ge V90 betyg 2 men man vågade inte.

#f • Uppdaterat: 2017-08-15 22:09
Stefan Eriksson

De som blir argast är Vi bilägares märkesfanatiker. Det är fel på testet, tidningen, journalisten om det skrivs negativt om favoritmärket.

#g • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Vidstige.
Ett rättvisande betyg får man efter genomförd prestation. Prestationen i detta fall är fordonets "kamp" under ett antal år mot destruktiva (korrosiva) krafter. Därefter kan betyg anges. Innan "provperioden" kan en PROGNOS presenteras baserat på vissa kriterier.

#h • Uppdaterat: 2017-08-16 11:40
Audi A5 SB

Lite överdrivet; man kan ju med detta resonemanget lägga ner SMHI. Det är ju bara att planka hur vädret var förra året vid samma tid;-) Sen tror jag att jag läst att just ViB (som är ensamma om en rostbedömning här i Sverige) numera tar en viss hänsyn till hur det sett ut historiskt (läs; VAG och rost).

#i • Uppdaterat: 2017-08-16 12:59
Vidstige

Stefan Eriksson, för mig handlar det dels om ett engagemang i Vi bilägare, vill att den ska vara Sveriges bästa konsumentupplysing, även om jag tappat tron att det kan ske. Det andra är att just japanska bilar är så driftsäkra men sänks i VIB nybilstester av att dom nästan alltid får betyg 2. Och det betyget menar jag är felaktigt. Nu kommer troligen fler börja överge rostskyddsmedel, inte minst av miljöskäl, så VIB står ingör en stor "utmaning" kan man säga. V90 är ett exempel på det.

#j • Uppdaterat: 2017-08-16 14:37
mw73

@Vidstige
Glöm inte Audi också i den soppan..

Det är bara att kolla vilka som köper mest reklamplats i tidningen så kan man dra paralleller till vad det skrivs om och inte..

#k • Uppdaterat: 2017-08-16 14:39
Roy J

Rymdskrot, läser du verkligen tidningens tester? Det är ofta någon modell sablas ner ordentligt.

Som skrivits, så är rostskyddsundersökningen en prognos. Det har också hänt att ett betyg justerats efter en tid. Det har dock inte behövts så ofta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.