Nästa artikel
Klassikern: Chrysler Valiant

Klassikern: Chrysler Valiant

Publicerad 8 maj 2016 (uppdaterad 9 maj 2016)
Chrysler Valiant var den mest framgångrika USA-bilen någonsin i Sverige – man såg dem överallt.
En ”Valle”, det visste alla med minsta bilintresse på 1960-talet vad det var. I dag, fem decennier efter nedläggningen av den generations Plymouth/Chrysler Valiant som finns på bilderna här, är modellen fortfarande en inte alldeles ovanlig syn på vägarna. Taxi körde Valiant. Polisen körde Valiant, både civila och krigsmålade. Mellanmäktiga män i karriären i Mellerud körde Valiant. När tiden var inne kom sedan raggarna i varje svensk håla från norr till söder för att köra – och köra sönder – varje Valiant de kunde få tag i. Fortfarande finns det lyckligtvis ett och annat oraggat exemplar kvar och de vårdas ömt.



Den enkla, stilrena karossen gav goda innerutrymmen och bra sikt. Interiören hade tilltalande färger och material, bilen kändes fräsch under de drygt fyra år denna generation fanns i produktion – och gör det fortfarande. Front, bakparti och en del dekor ändrades försiktigt under åren, men den rejäla uppbyggnaden och den lätt lutande raka sexan behölls – en maskin som för övrigt hör till de mest driftsäkra som över huvud taget konstruerats.



Konkurrenter saknades inte. Från USA kom Ford Falcon, ytterst konventionell den också men med aningen flashigare linjer. Chevrolet Corvair med sin svansmotorsexa av boxertyp och tvålkoppkaross var mer ett kuriosum hos oss. Mercedes-Benz 190 och Opel Kapitän var naturliga europeiska konkurrenter. Här var väl den senare en besvärlig nöt att knäcka, ”Kappan” var ju minst lika rymlig och susade fram precis lika flott med sina raka sexa under huven – dessutom var den tyska designen i amerikansk stil lite ”rikare” i folks ögon.



De allra flesta Valiant av andra generationen som kom till Sverige var inte sammansatta i USA – de monterades av byggsatser på Kaisers gamla fabrik i Rotterdam, Holland. Modellen har länge spelat i veteranernas trivsamma lågprisserie men riktigt fina exemplar stiger sakta men obönhörligt i värde.



Diskutera: Vad tycker du om Chrysler Valiant?
Chrysler Valiant V100 1963

Nypris: 17 700 kronor.
Värde i dag: 15 000–30 000 kr.
Motor: Rak sexcylindrig med stötstänger, två toppventiler per cylinder. En förgasare. Vattenkylning. Volym 2 790 cm3. Max effekt 90 DIN (100 hk SAE) vid 4 400 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 2 400 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad manuell låda. Trestegs automat som tillval.
Mått: L 478/B 178/H 136 cm.
Vikt: 1 350 kg. 
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring fram och bladfjädrar bak. Fram dubbla tvärlänkar, krängningshämmare, bak stel axel. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Kulmuttersnäcka. Vändcirkel 12,1 m.
Bromsar: Trummor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 145 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 17 s. 
Förbrukning: 1,3 l/mil.

Livscykeln

1959 Första generationens Valiant presenteras – i London. För karosslinjerna ansvarade Virgil Exner.
1962 Andra generationens Valiant. Nu stod efterträdaren Elwood Engel för de stilrena formerna.
1963 Ny grill, stående baklyktor.
1963 Den större sexan tillverkas inte längre av aluminium utan av gjutjärn. V8 på 273 kubiktum tillkommer.
1964 Ny grill, slätare karossidor, ny baklucka. Ny modell: Barracuda.
1965 Convertible läggs ned.
1966 Ny generation presenteras.

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-05-09 22:43
duccedriver

Bägge mina hade 3,6l sexan, 225 på 145 hk, inte brutalt snabb men otroligt skön gång...

#c • Uppdaterat: 2016-05-10 11:20
hultarn

Det (också) är fel i artikeln, cabriolet, tillsammans med kombi och hardtop, försvann när man införde den nya karossen 1967.

#d • Uppdaterat: 2016-05-10 16:43
PREVIA

Vi har haft den tidigare modellen från 1960 med bakhjulet på bakluckan, jag tycker den var ovanligare än modellen som kom senare. Polisens Valiants hade automatsäkringar som inte behövde bytas ut när det vart kortslutning utan fungerade som vanligt när kortslutningen försvann. Jag kommer ihåg att när man bytte hjul så lyfte man med domkraften i kofångaren/ stötfångaren vilket nog inte skulle gå så bra med dagens bilar.

http://www.allpar.com/slant6.html

#e • Uppdaterat: 2016-05-11 21:41
hultarn

Previa:
Jodå, den med "kattögonen" bak var den första och mest fantasifulla modellen. Särskilt läcker var den som kombi, mycket ovanlig idag.

Förresten var Valiant en av de första bilarna med växelströmsgenerator, redan 1959 var det standard på Chryslers bilar.
Flera av tyskarna körde då fortfarande med 6V och likströmsgenerator, ända fram till 1967.

#f • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Måste vara en av dom mest lyckade bruksbilarna överhuvudtaget om man ser till det mångfaldiga nyttjandet. Jobbade under slutet av sextiotalet med fordonsbesiktningar i statlig regi och just dom sena sextiotalsmodellerna i polisutförande med Saabstolar och bearbetad fjädring upplevde jag som helt suveräna.

#g • Uppdaterat: 2017-08-04 15:22
Tvärnit

Det var då det när USA var No:1 The Greatest Nation on Earth!
Jag fick som pöjk åka i en Plymouth Barracuda -65 och fattade direkt att vi levde i stenåldern mot dem i USA..

#h • Uppdaterat: 2017-08-06 07:42
Hans Berglund

I Norrbotten såldes dom av Saabhandlarna och var populära som polisbilar och som Hultarn påpekar så var dom tidig med växelströmsgenerator,Valianten skruvade jag i på 60-talet

#i • Uppdaterat: 2017-08-07 08:23
Peter i Sydney

Tillverkades även här i Australien innan Mitsubishi tog över fabriken på 70-talet.

#j • Uppdaterat: 2016-05-08 21:50
milkylainen

SiggeNn: Eller sjutton konto med samma person bakom...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.