Vi Bilägares forum

Provkört Golf GTE -15

Provkört Golf GTE -15

Var iväg efter jobbet idag till lokala VW-månglaren, dom har en kampanj som lyder "Provkör en nu VW under oktober så skänkar vi 100 kr till bröstcancerforskningen".

Tyckte jag då?

Har inte jättestor erfarenhet av hybrider, men den passade tydligen min körstil väldigt bra.

Var ute och gled i strax över en halvtimme och totalt gick nog bensinmotorn i 5-6 minuter.
Väldigt trevlig bil att köra, och den pinnade även på i bra fart när man stampade på den lite.

Gick tyst i låg fart, men inte anmärkningsvärt tyst i motorvägsfart. Har mindre däckbuller i min 740 t.om. Däremot går den på el upp till bra fart, och går inte in med bensinmotorn förrän man trycker i kickdown.
Tycker också batteriet var väl litet, när det går under halvt är det svårt att få den att koppla ifrån bensinmotorn.
Eller, så går bensinmotorn in oftare när den blivit varm. Tur att det fanns ett E-drive läge.

Bilen i fråga hade även avståndmätande farthållare, riktigt bekväm sak jag inte provat innan. Saktade snällt ner till 80 bakom en lastbil och gasade själv upp till 110 igen när den svängt av.

Växlinarna kändes tydligt även vid eldrift, lite konstigt. Är det en vanlig automatlåda på dessa?

Från början ville jag jag prova E-Golfen, men den var upptagen av företagets VD, men eftersom jag såg ut som typiska målgruppen så blev jag erbjuden Golf R, men jag sa att jag ville köra nåt modernt, då blev det som det blev.

Hade det inte vart för det vanvettiga priset på 379.000 kanske man vart sugen...

Uppdaterat: 2015-10-19 20:04
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Benny - nu är väl en 140/150 hk version av Golfen sällan en "snik-golf" för de flesta Golfar som sälja idag till privatpersoner är antagligen 110 hk-versionerna (TSI) som kostar typ 180.000--200.000 kr. Så vi talar i princip om en fördubbling av priset, tyvärr. Med en annan prisbild så skulle även jag vara mycket intresserad av en ladd-hybrid.

Uppdaterat: 2015-10-23 10:30

@Pi
Sant, ordet snik är inte rätt att använda för just 150 HK /GT varianten. Det slank med av bara farten.
Men det känns ändå som jämförelserna haltar lite, en GTE har ju ingen motsvarighet och ska man jämföra i rena HK så är det ju nästan en GTI man ska jämföra med. Och då är ju prisskillnaden inte så stor.

Uppdaterat: 2015-10-23 11:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ser man till den interiöra designen/utrustningen så ligger GTE och GTI nära varandra...stolar, ratt, klädsel mm.
Så jämför en GTI med DSG och en GTE efter miljörabatt...så blir det inte så stor skillnad.(kr)
Fast det skiljer ju en hel del vad gäller drivlina/vikt mm.

Uppdaterat: 2015-10-23 17:54

Jo - ni har säkert rätt när man jämför utrustning men jämför man istället med nån form av "snittutrustning" på privatförsålda Golfar så är nog prisskillnaden tämligen stor.

Uppdaterat: 2015-10-23 21:38

Läste precis att Golf GTE tillåts att laddas på ett 6A el-uttag och tar då ca 5.5 timmar att ladda fullt från tomt.
Perfekt för oss som hyr parkering med motorvärmaruttag och har en hyresvärd eller BRF som vägrar sätta upp laddstolpar :-)

Uppdaterat: 2015-10-24 12:37
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vet att E-Golfen är glödhet på begagnatmarknaden, de hade sålt den sista de fick in på två dagar.

Någon GTE hade de inte fått begagnad ännu.

Provade aldrig B-läget, men grundläget borde vara viss motorbroms så batterierna laddas. Som Leifer säger sker ju energiomvandling vid bromsning, men poängen med motorbroms på el och hybridbilar ska ju vara att omvandla bromskraften till elektrisk energi istället för värmeenergi.

Den trivdes som sagt bra med min körstil och gick väldigt snålt, och körde likadant och med samma framförhållning (Utövar alltid ECO-Driving, smålänning vet ni!) som med 740:in, för beteendet liknade väldigt mycket en gammal converterväxellåda många gånger, så man fick frirulla mycket, vilket visseligen också sparar ström.

Men tycker ändå att motorn skulle ladda batterierna också. Ny är det lite som att man startar fulladdat, kör ut från en storstadskärna på el, sen är det slut och man får köra på bensin dit man ska och ladda, sen samma historia tillbaka... Är väldigt svårt att få den att ta laddning genom bromsning så körsträckan ökar, lyckades bromsa på mig 100 meter eller något sånt när jag verkligen försökte.

Uppdaterat: 2015-10-24 12:43
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Möller bil i Strängnäs hade en Golf GTE ute igår för 329tkr, men idag har den gått upp till 429tkr och fått 2200 mil adderat i annonsen. Känns väldigt dyrt för en beg. GTE.

Det verkar verkligen skilja på det olika lägena och grad av motorbroms, något man ser på denna review på golf GTE.
https://www.youtube.com/watch?v=QytLehr8pRE#action=share

Uppdaterat: 2015-10-24 13:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Lason1 skrev:

Vet att E-Golfen är glödhet på begagnatmarknaden, de hade sålt den sista de fick in på två dagar.
Någon GTE hade de inte fått begagnad ännu.
Provade aldrig B-läget, men grundläget borde vara viss motorbroms så batterierna laddas. Som Leifer säger sker ju energiomvandling vid bromsning, men poängen med motorbroms på el och hybridbilar ska ju vara att omvandla bromskraften till elektrisk energi istället för värmeenergi.
Den trivdes som sagt bra med min körstil och gick väldigt snålt, och körde likadant och med samma framförhållning (Utövar alltid ECO-Driving, smålänning vet ni!) som med 740:in, för beteendet liknade väldigt mycket en gammal converterväxellåda många gånger, så man fick frirulla mycket, vilket visseligen också sparar ström.
Men tycker ändå att motorn skulle ladda batterierna också. Ny är det lite som att man startar fulladdat, kör ut från en storstadskärna på el, sen är det slut och man får köra på bensin dit man ska och ladda, sen samma historia tillbaka... Är väldigt svårt att få den att ta laddning genom bromsning så körsträckan ökar, lyckades bromsa på mig 100 meter eller något sånt när jag verkligen försökte.

Man kan få motorn att ladda batterierna när man kör, men då drar den sås.

Uppdaterat: 2015-10-24 17:35

leifer, finns det inte en liten tuta?

Uppdaterat: 2015-10-24 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför finns det så många som tror att någon skulle köpa en laddhybrid och sen inte ladda den?
Hela grejen med dessa bilar är ju just att de skall laddas och jag är nog ganska säker på att om man köper en sådan bil så :

1. Kör man mestadels sträckor som är kortare än 5 mil.
2. Man kommer att försöka undvika att köra på Bensin/Diesel.

Sen undrar jag varför hybridförespråkare så ofta baktalar plugg-in tekniken som det sämre alternativet? Kommer prisläget i en annan situation så är jag övertygad om att plugg-in alternativet blir det som tar övertaget.

Att sen folk också orkar att fortsätta dravlet med att elbilar är trafikfaror för att de är för tysta är ju bara tröttsamt....Hur ofta hör man en bensin/diesel bil som inte rusas i stan på lite avstånd?
Provkörde en Yaris Hybrid och den väsnades betydligt mer på eldrift än vad min egen dieselbil gör i 50km/t,...
Varje gång motorn startar i en hybridbil är en "förbannelse" eftersom att man då vet att nu kostar det pengar och inte fan är det behagligt heller med oljudet som uppstår då man gasar.

Uppdaterat: 2015-10-24 22:22
leifer skrev:

saabnisse, inte så trevligt att åka å tuta på folk i ett friluftsområde t.ex. tycker jag, men alla är olika. Det här är ju ett problem som diskuterats mycket vad gäller elbilar.

Du får väl montera en smatterpinne på fälgen.
Gick det på cyklar i forntiden bör det väl gå på en Prius idag!
Personligen använder jag mitt signalhorn ofta, har jag lärt mig söderifrån.
Mycket bättre än att köra på någon som borde hållit sig undan.

Uppdaterat: 2015-10-24 22:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pedalen i mitten funkar inte?

Uppdaterat: 2015-10-24 22:47

Håller med dig "leifer" på så vis att man idag kan fynda en hybridbil billigt då de har funnits länge nu...vi pratar då om det ekonomiskt riktiga men om vi bortser ifrån kostnaden?
Även plugg-in tekniken blir ju äldre men du menar alltså att den tekniken är sämre för gemene man? Vad grundar du i så fall detta på?

Uppdaterat: 2015-10-25 21:07

Laddhybrid är det överlägset bästa och några hybrider kommer inte finnas om några år när priserna på laddhybrid kommit närmre vanliga bilar. Jag hade kunnat köra ca hälften av mina årliga mil rent elektriskt med en laddhybrid med 5 mils batteri. Vad gäller hållbarhet är det ingen skillnad, det är bara mer batterier och en kraftigare elmotor.

Uppdaterat: 2015-10-25 22:20