Nästa artikel
Här hamnar de nya fartkamerorna
Nyheter

Här hamnar de nya fartkamerorna

Publicerad 25 juni 2017 (uppdaterad 26 juni 2017)
I år väntas 250–300 nya fartkameror monteras upp. Läs om var de hamnar och kamerorna som fångar flest fortkörare.
Du vet inte exakt när, men någon gång under dygnet är flertalet av de drygt 1 500 kamerorna som finns utplacerade längs det svenska vägnätet aktiverade. När de är aktiverade vill polisen givetvis inte avslöja – då skulle tanken med övervakning falla.

Varför är kamerorna inte igång dygnet runt?
– Då blir det mer av ett fiskalt system, att plocka böter från bilister. Det skulle inte ge någon allmän acceptans för hastighetsövervakningen. Vi vill inte bötfälla folk, vi vill att de ska hålla hastighetsgränserna. Det gör också de allra flesta på de här sträckorna, hela 98 procent av håller hastigheten. Bara två procent kör för fort. Det är en otroligt bra siffra tycker jag, säger Anders Drugge. sektionschef vid polisens enhet för automatisk trafikövervakning, ATK.

Fartkamerorna finns till största delen på 70–90-vägar och i ett fåtal fall på sträckor med 40 eller 50 km/tim som hastighetsgräns.
– Vi etablerar inte kameror på sådana sträckor, utan där dödsolyckorna sker. Och det är på vägar med högre hastighetsgränser. Sedan finns också mobila fartkameror som används av polisen på vissa platser där trafikanterna inte håller hastigheten. Då kan det handla om 30–50-sträckor, säger Anders Drugge.
 
Mer om de nya fartkamerorna läser du i Vi Bilägare nummer 09/2017 som finns att köpa i butik nu. Läs mer om innehållet här.

Diskutera; Vad tycker du om fartkameror?
 
Vägar som får fartkameror 2017

 (Väg, plats/sträcka, antal)

Norrbottens län
373 Svensbyn: 2 st.
374 Böle–Käcktjärn: 4 st.
97 Harads: 2 st.
E10 Räktforsen: 2 st.
99 Övertorneå: 2 st.
E10 Stenbron–Gällivare: 4 st.

Västerbottens län
642 Tomtebo: 2 st.
92 Vännäs: 2 st.

Jämtlands län
E45 Nilsvallen: 2 st.

Västernorrlands län
83 Östavall: 2 st.
E14 Sundsvall, Björneborgsg.: 2 st.
E4 Antjärn: 2 st.
E4 Själevad–Örnsköldsvik: 5 st.
E4 Örnsköldsvik: 1 st.
E4 Moliden–Bredbyn: 5 st.

Gävleborgs län
E4 Axmartavlan: 2 st.
84 Långbacka–Långede: 2 st.
84 Kårböle–Laforsen: 6 st.

Dalarnas län 
68 Jularbo: 2 st.
70 Mora–Oxberg: 6 st.
70 Rembo: 2 st.
69 Uppbo–Vika: 6 st.
66 Grangärde: 2 st.
E16 Dala–Järna: 2 st.

Värmlands län
E18 Stolpen: 2 st.
E18 Töckmarks kyrka–Holmedal: 4 st.
E18 Knöstad–Valnäs: 6 st.

Örebro län    
244 Nora–Lilla Mon: 6 st.
244 Gyttorp–Nora: 2 st.
49 Ingelbäcken–Aspa: 6 st.

Uppsala län
292 Gimo–Harg: 6 st.

Stockholms län
274 Rydbokorset–Kulla vsk: 4 st.
268 Vallentuna–Karby: 4 st.
263 Sigtuna–Märsta: 2 st.
76 Söderby–Karl-Gråska: 11 st.
280 Unungehöjden–Sättralund: 4 st.
525 Hölö–Södertälje: 12 st.
515 Järna-Södertälje: 7 st.
576 Nygårds hagar–Södertälje: 12 st.
571 Pålamalm–Tullinge: 6 st.
605 Granby–Länna: 3 st.
264 Hägerneholm–Vallentuna: 6 st.
1004 Östra Ryd–Åkerberg: 4 st.
1003 Egarn–Ytterby: 2 st.
872 Kocktorp–Harby: 2 st.
850 Söderby–Runby: 4 st.
950 Ormsta–Lövsta: 7 st.
858 Skällby–Trosta: 8 st.
859 Nytorp–Brista: 4 st.
1146 Norrtälje–Upplunda: 2 st.
262 Kärrdal–Enebybergsv.: 4 st.
263 Håtunaholm–Sigtuna: 6 st.

Östergötlands län
51 Finspång–Sonstorp: 4 st.
206 Skänninge–Mantorp: 7 st.

Jönköpings län          
31 Ekenässjön–Gisshult: 6 st.
30 Lammhult–Vrigstad: 8 st.
30 Vrigstad–Stigamo: 12 st.

Västra Götalands län
47 Grästorp–Vara: 4 st.
184 Falköping–Forentorp: 4 st.
26 Hässlerör–Sjötorp: 4 st.
26 Otterbäcken–Gullspång: 2 st.
195 Gate–Hjo: 4 st.
162 Lyse–Hallinden: 6 st.
164 Billingsfors–Åmål: 2 st.
168 Kungälv–Ytterby: 2 st.
174 Väjern–Ödby: 4 st.
186 Smögen: 1 st.
574 Kareby–Kode: 4 st.
740 Tegneby–Utgård: 4 st.
200 Slätte–Hova: 4 st.

Blekinge län
E22 Bjärby: 2 st.

 

Fakta här fastnar flest fortkörare

(Väg, sträcka, antal fortkörningar 2016)

76 Norrtälje–Svanberga: 1 659 st.
57 Mölnbo–Järna: 1 612 st.
276 Åkersberga–Roslags Kulla: 1 577 st.
274 Ladvik–Vaxholm: 1 561 st.
268 Upplands Väsby–Vallentuna: 1 556 st.
222 Mölnvik–Stavsnäs: 1 548 st
269 Bro–Erikssund: 1 521 st.
225 Ösmo–Vårsta: 1 519 st.
227 Jordbro–Dalarö: 1 511 st.
259 Glömsta–Jordbro: 1 486 st.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-06-25 12:40
Styggavargen

Inte fler kameror, jag tycker fler synliga poliser på vägarna med målade bilar men även gärna fler civil bilar som håller rätt på folk som inte kan köra bil. Det känns som vissa, speciellt tjejer tror det är helt OK att ligga i vänsterfilen på motorvägen fast högerfilen är helt ren. Också mer kontroller på avstånd, stopp-plikt och andra viktiga saker borde polisen kontrollera. För en vecka sedan åkte jag in på en kontroll, slapp blåsa och de kontrollerade bara reg nr och frågade om jag var bilens ägare... vad handlade det om?? De tittade inte ens på körkortet, fick vända på sidogatan och åka vidare. Jag kände mig som fäktaren i tjuren Ferdinand, stånga mig....ta fast mig, gör något!

#c • Uppdaterat: 2017-06-25 19:53
hultarn

"Fartkamerorna finns till största delen på 70–90-vägar och i ett fåtal fall på sträckor med 40 eller 50 km/tim som hastighetsgräns.
– Vi etablerar inte kameror på sådana sträckor, utan där dödsolyckorna sker."

BS. Hemmavid har vi "fått" två kameror på 40-sträckor. Där har aldrig hänt en allvarlig olycka, än mindre en dödsolycka.
N-iklas har en bra poäng, ta t.ex. norr om Katrineholm, där finns en enda riktigt bra sträcka att köra om. Rak väg, bra sikt, inga utfarter. Nog f-n satte de upp en kamera där! Följden blir naturligtsvis att folk kör om på de kurviga avsnitten istället. Chanstagningar i skymd sikt och backar. Grattis Trafikverket!!

Visst vore det bra om kamerorna kunde medföra att resurser överfördes till polisen, men så är ju inte fallet. Poliskontroller är ytterst ovanliga. Men, jag såg faktiskt en poliskontroll torsdagen före midsommarafton. Men, på själva midsommarafton fanns det inte en polis inom synhåll.

#d • Uppdaterat: 2017-06-25 21:16
saabnisse

Hacken, du missar tydligen vad jag menar, de notoriska fartsyndarna får en bild tagen, men den visar någon oigenkännlig figur, en tomte, ett troll eller Stefan Löven, vad som helst utom en bild på den som brände förbi.
De som blir igenkända har begått ett brott och straffas för det, men de är få och inte de riktiga skurkarna.
Om det nu är de riktiga skurkarna som kör för fort som är det förfärliga och inte de påverkade, langarna, tjuvarna eller övrigt bus som dessa fantastiska plåtpoliser ser genom fingrarna på.

#e • Uppdaterat: 2017-06-25 22:35
rikast

Jag har en autentisk silikonmask som ser ut som Fridolin när jag kör så böterna uteblir. Om han fått några vet jag inte men det vore ju lök på laxen.

#f • Uppdaterat: 2017-06-25 22:52
Axa

Hultarn
Jag har inte blivit poliskontrollerad på många år men bor i en av Sveriges större städer med E-väg igenom. Då pendlar jag varje dag...

#g • Uppdaterat: 2017-06-26 07:55
Hackenbush

Ja saabnisse de värsta syndarna kanske slipper undan men man tar trots allt uppemot 70.000 fartsyndare i kamerorna/år.
Det är många fartsyndare det.

Och detta är trots att det finns skyltar om var kamerorna finns.

#h • Uppdaterat: 2017-06-26 09:55
saabnisse

Men 2 av 3 klarar sig från böter då de blivit fotade vid för hög hastighet förbi en stationär kamera!
Vid en jämförelse med de mobila kamerorna blir det tvärtom, där är det 65% som bötfälls, men det finns bara 15 mobila enheter i hela landet!
Det behövs inte särskilt mycket tankeverksamhet att räkna ut att det vore bättre att satsa på mobila kameror, men det är tydligen något som saknas på TSV.

#i • Uppdaterat: 2017-06-26 10:10
Axa

Saabnisse
Eller så borde man satsa på fler poliskontroller så får man fatt på drogpåverkade och de utan körkort, som någon nämnde tidigare...

#j • Uppdaterat: 2017-06-26 10:17
pinjong

Innan det står en kamera var 20:e meter kan man väl lika gärna tekniskt (GPS) strypa hastigheten på samtliga bilar. Det måste vara vara billigare och effektivare. Frågan kommer väl upp senast när autonoma fordon börjar rulla på våra vägar - ska de tillåtas överträda hastighetsgränserna? Om inte är det nu ett gigantiskt slöseri att fortsätta gödsla vägrenarna med gammal teknik.

#k • Uppdaterat: 2017-06-26 10:25
Tvärnit

Hackenbush. Jo jag tillhör den statistiken. Är ju van vid 100kmh och så har vi en bra väg som av outgrundliga skäl är satt 90kmh och faktiskt lite stressad den dagen så missar jag denna lilla detalj och blev själv förvånad, vad i fan är det inte 100:a här!
Ja det är lixom 100 som gäller i flera mil innan, samma isotop samma djurliv och den samma trafik.
Vad lärde jag mig? Inte ett skit utan bara mer fast i min övertygelse om att det är svenne som ska rättas upp och mjölkas på pengar och att det är därför som 90kmh är satt o hållen. En sådan djävla pina den vägen är en pulsåder som man måste ta om man inte vill kajka 7 mil extra runt, flertalet kameror och gummisnodds effekten med bilister som går ned i 70-80kmh för att sedan öka, det är så som man vill ha det, en stress där någon flippar ur och kör om, man vet det och att kamerorna de står redo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.