Nästa artikel
Matigt på vägen
Podcast

Matigt på vägen

Publicerad 9 juni 2017 (uppdaterad 29 oktober 2018)
Avsnitt 64: Den här gången handlar Vi Bilägares podcast om resultaten i AutoIndex 2017. Vi pratar också om vägkrogarnas ambitionsnivå och provkörningen av Opel Crossland X.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Fredrik Diits Vikström och Erik Rönnblom.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-11 04:48
N-iklas

PSA tänker inte satsa på framtiden, man tror att framtiden är billiga massprodukter som Crossland.
Eller snarare hela bilklassen med enkla, föga påkostade förbrukningsvaror.

#2 • Uppdaterat: 2017-06-11 09:14
Mikael Dahlbacka

Går förbrukningsvaror 25-30000mil utan större problem?
Opel själva har ju själva prånglat ut "förbrukningsvaror" som Corsa A, Meriva A, SIntra mm
Opel är ju en massproducent, en dussinbil i Europa.
/En Citroenist (+mek) som idag har på sig OPC-strumpor :D

#3 • Uppdaterat: 2017-06-11 11:23
Raphael

Nya DS7 Crossback är både påkostad och dyr, ett erbjudande i lyxsegmentet med hybriddrift, 4wd styrd av elmotorer och med datorstyrd fjädring med sensorer som avsöker vägen och justerar fjädringen efter vägens beskaffenhet, plus guvetvis högsta säkerhetsnivå. Och detta är en PSA produkt.

PSA kommer inte att etbjuda bilar i det billigaste segmentet där Dacia håller till. Men N-iklas vill att Opel ska konkurrera med Mercedes och det kommer inte att hända. Opel är i dag en masskonsumtionsprodukt, det är Opels tradition och det kommer att fortsätta så.

#4 • Uppdaterat: 2017-06-11 14:12
Raphael

Om DS7 Crossback duger som åk till Frankrikes president så tror jag nog att den duger åt N-iklas också... :) Även fast N-iklas tycker den är "billig massprodukt".

#5 • Uppdaterat: 2017-06-11 18:54
Raphael

Det är förresten bara några timmar kvar tills produktionsversionen av C3 Aircross, syskon till Crosslannd, visas. En försnak kan man få genom den här bilden på mini-versionen av den.
https://www.autoevolution.com/news/2018-citroen-c3-aircross-leaked-in-scale-model-form-118519.html

Här blir det också tydligare hur PSA kommer särskilja sina märken. Citroën fortsätter på sin funky stil med Airbumps, mjuka breda stolar, mycket tyg i interiören, mjuk fjädring, hög markfrigång. Lekfulla färger och kontraster. Röda linjer runt dimljus. Markerade skidplates etc. Mycket mer extrovert, poppigare och lekfullt än Opels stramare, sobra stil. Citroën fortsätter på den väg som C4 Cactus var första modellen på.

#6 • Uppdaterat: 2017-06-12 12:44
N-iklas

DS7 är Förvisso hygglig men har väldigt lite att komma med, hybridkonceptet är än så länge otestat, det finns inte på marknaden ännu så att säga att det är fantastiskt är inte motiverat.

Prestationen i eldrift med 6 mil som sannolik är en bästa siffra är knappt godkänt, på en "lyxbil" 2018 är det direkt dåligt, gamla Ampera som kom hösten 2011 klarade 8 mil som bäst i en mycket mindre bil, nej PSA imponerar inte med sin hybridteknik.

Och hur den elektriska driften fungerar går ju inte att säga något om på länge.

Elektronisk fjädring är knappast något märkvärdigt, det har funnits sedan 1980-talet, det är inte mer än man förväntar sig.
De märkvärdiga strålkastarna och bakljusen är bara teater, de presterar ingen ny teknologi och förbättrar inte den praktiska funktionen.

Lyx i kristall och läder och färgglada lampor är bara yta, precis som VW, yta utan innehåll.

PSA har knappt kommit med någonting alls som är nytt eller ledande eller innovativt, bara någon enstaka detalj någon gång, bra det, men alldeles för lite, alldeles för slentrianmässigt, man flyter bara med och följer efter alla andra.

En medelmåtta utan ambitioner.

Har man inte ambitionen att prestera tekniska toppresultat inom många olika områden och vara bäst där så är praktiskt möjligt är man ingenting.

#7 • Uppdaterat: 2017-06-14 10:17
N-iklas

Toyota MarkII Grande, Det vore intressant att se, tyvärr är den så oväntad att jag misstänker att om jag såg den på lite avstånd skulle jag ta den för en Datsun Bluebird som är vad man förväntar sig ska kunna finnas.

Opel har haft fyra generationer elektronisk fjädring, var först i Europa med det på en vanlig produktionsbil 1988 och först med det i småbilsklassen på Astra.
Lancia 8.32 fick justerbar hydraulisk fjädring 88 och Citroen en elektronisk kontroll på sin först med XM 89.

#8 • Uppdaterat: 2017-06-22 20:26
liebhaber

Men Citroën hade gashydraulisk fjädring redan 1954!! Förstår inte anledningen till märket DS existens ens. Lite makabert att använda just DS som namn när bilarna inte har något gemensamt med denna eminenta bil. Tror det är en flirt med Kina, endast. Kan inte tänka mig att köpa en DS!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.