Vi Bilägares forum

Toyota återkallar pga brännskador

Toyota återkallar pga brännskador

Jag noterar att Toyota har varit lite slarviga vid montering av fönsterhissar och att det resulterat i kroppsskada.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-10-21/toyota-recalls-6-5-million-vehicles-for-melting-window-switch

Uppdaterat: 2015-10-21 08:11

Kommentarer

Överlägsen kvalitet va det visst!

Uppdaterat: 2015-10-21 08:53

Dom är snabba att återkalla och det ska dom ha credd för.

Uppdaterat: 2015-10-21 08:59
Deeds skrev:

Dom är snabba att återkalla och det ska dom ha credd för.

Allvarliga fabrikationsfel som kan resultera i livsfara för förarna är inte en fråga om att återkalla eller inte återkalla. Alla biltillverkare är tvungna att göra det. Att Toyota verkar drabbas oftare av den här typen av livsfarliga fel har inget med "Credd" att göra ...

Uppdaterat: 2015-10-21 09:22

Det är förmodligen billigare att återkalla snabbt och åtgärda problemet än att riskera åtal på miljonbelopp för att något amerikanskt pekfinger blivit bränt.

Uppdaterat: 2015-10-21 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Swemba var läste du att det kunde resultera i livsfara för förarna ????

11 fall och givetvis alla i USA, att en påstår sig ha bränt sig i landet där man kan få miljoner i en stämning är väl föga överraskande, men skönt att man har ett bilmärke som åtgärdar allt de hittar

Uppdaterat: 2015-10-21 09:33

Simon, det är min kvalificerade gissning att om något kortsluts så att det blir så varmt att människor får "kroppsskador", så kan det också resultera i att det börjar brinna.

Uppdaterat: 2015-10-21 09:36

Och det grundar du på en person i USA av miljoners, miljoners sålda bilar ?

Så klart att det kan, men det kan alla bilar oavsett bilmärken och det sker också, inte ovanligt alls om du läser tidningar, däremot så finns inget sådant fall rapporterat i just detta ärendet, däremot står det som du säger att det skulle kunna resultera i en brand

Men jag tyckte att du drog det lite väl långt i din kommentar

Uppdaterat: 2015-10-21 09:42
Simon no1 skrev:

Men jag tyckte att du drog det lite väl långt i din kommentar

Du tycker man skulle ha väntat tills någon brunnit ihjäl?

"Debris can accumulate where insufficient grease is applied and result in a short-circuit, causing the switch assembly to overheat and melt, potentially producing smoke and leading to fire, the company said.

12 kända fall hittils och felet är lokaliserat. Alla skulle återkalla i detta läge!

Uppdaterat: 2015-10-21 09:48

Läs vad det står, potentiellt finns möjligheten, ingen bil har börjat brinna på grund av detta fel, men man tar ansvar för att det inte ska ske, så du överdriver risken lite :)

Genom åren har jag eftermonterat ett antal både brytare och reläer som brunnit, en gång blev det faktiskt riktig kortslutning så att elkabeln under instrumentpanelen på en av mina bilar lyste upp mina fötter innan den brann av, trots det började bilen inte brinna :)

Så man behöver nog inte överdriva riskerna

Uppdaterat: 2015-10-21 09:57

Ja - som vanligt när det gäller Toyota-entusiaster så är återkallelser närapå onödiga och några fel eller brister finns knappt överhuvudtaget...
Men en del av dom är väldigt snabba att ihärdigt kommentera brister på andra märken.

Uppdaterat: 2015-10-21 10:10

Jag har haft en Volvo 850 som dassvärmen va så varm på att den brände hål i sätet. Där kan man snacka varmt ;)

Uppdaterat: 2015-10-21 10:11

Fast detta rör väl "bara" bilar som är tillverkade mellan 2006 och 2010, så det är ju inte direkt nyare modeller.

Uppdaterat: 2015-10-21 11:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - men det är ju trots allt bilar som är i trafik och om dom är tillverkade 2010 eller 2013 har väl knappast nån betydelse... Och en 2010 betraktas nog av många som en relativt ny bil trots allt.

Uppdaterat: 2015-10-21 11:52

En bil från 2010 är relativt ny helt klart, tänkte mer på AL's kommentar rörande tillförlitligheten och funderingen på om den är sämre idag.
Det jag kan känna är lite störande är att det alltid verkar vara USA som driver på eller gör så att ett bolag faktiskt gör återkallning. Visst är det bra men samtidigt så undrar jag hur många bilmodeller som inte säljs i USA som inte återkallas just för att man inte hotas av eventuella stämningar eller hårda straff.

Uppdaterat: 2015-10-21 12:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jättebra att det hittat felet och åker direkt återkallelse för kostnadsfri och slipper verkstadsbesökt fler ggr för nöjda kunder!

Uppdaterat: 2015-10-21 22:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Leifer har i alla fall lite humor i bedrövelsen vilket man knappast kan anklaga GF för.

Uppdaterat: 2015-10-21 23:04

Frågan är vad som menas med Total Recall och Toyota?
I filmen var ju allt i början bara en "dröm" som skapats på recall center, den riktiga verkligheten var betydligt värre och inte alls speciellt myspys. Är det så man ska se på Toyota menar Leifer ;-) ?

Uppdaterat: 2015-10-22 08:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bara risken för rättssak i USA för att man återkallar, även om risken är en på miljonen.
Dom ska iallafall ha credd för att dom inte chansar.
Det har med återkallningar verkar vara nåt japanskt, har haft flera japanska MC som fått återkallningar, ofta för småsaker, när jag var på verkstad med min första vinge, såg man att en aktion inte var åtgärdad, så det gjorde man direkt, det hör till saken att jag importerade den från Kalifornien 16 år gammal.......
Honda MC har samma kvalitetsrykte som Toyotas bilar, kanske ligger en del i att man tar sitt ansvar.....
Har fått en hel hoj utbytt för rost i ram och ljuddämpare, möjligen något som hänt under transport, och då var det en spansktillverkad transalp, en av de billigare, reklamerade på fredagen hos handlaren.
Blev uppringd av Honda Sverige på måndagen, efter en timmes betänketid ringde dom tillbaks, din har ju gått 1200 mil, du får en demohoj på 600 nyservad med nya däck, så spar du lite pengar som kompensation.... .
Det var deras förslag, jag hann inte ens komma till att begära nåt......
Tror fan man hyllar märket.
Ingen är felfri, men vissa ställer till rätta bättre än andra.
Jobbade på vagverkstad när den första stora skandalen kom, när Audi 100 skenade i USA, tror det var -86.
Då slog man ifrån sig tills det blev rättssak, till slut slog man fast att det var nog förarfel, men införde spärren så att bromspedalen måste vara nertryckt när man ska flytta spaken från D, som blev standard i de flesta bilar sen.
Men inte var det frivilligt, återkallningar av befintliga bilar gjordes efter ytterligare rättshot..
Det var kul att se Leifer med humor i en sån här tråd!

Uppdaterat: 2015-10-22 09:08

Finns många bra exempel på bolag som inte vågar erkänna fel, MB A-klass är det första som poppar upp i min skalle så fort det kommer på tal.
När det gäller MC så känns det som tillverkarna där har bättre koll faktiskt än vad biltillverkare har. JVet att min Street Triple blev återkallad för att en skruv i framskärmen var av dålig kvalitet och senare även min Thunderbird, detta kunde jag själv lätt kolla med hjälp av ...hmmm VIN nummer tror jag det heter.
Detta berodde dock på att en olycka hänt i just USA och kunde härledas till detta.
Så det du skriver först ducce att "Bara risken för rättssak i USA för att man återkallar". Och det är just detta jag tycker är så trist, att man måste hota med böter och stämning för att en tillverkare ska ta ansvar.

Uppdaterat: 2015-10-22 09:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är nog just det, japanska tillverkare har sin stora marknad i USA, där återkallar man innan hotet kommer, man vet att det kommer med säkerhet, och det blir inte heller billigt.
Det känns ändå som om man bryr sig mer om kunderna än många europeiska tillverkare, och jag är nog böjd att kalla det kvalitet, kanske mer med köpet än i produkten.
Är trots det ingen märkesfanatiker , gillar tyska bilar mer än japanska och har ägt alla möjliga hojmärken... ..
Sen måste ju en tillverkare hitta felen innan man kan åtgärda dom, alla märken har en "haverikommission" som letar risker på befintlig vagnpark.
Minns Volvo 850, dom brann upp innan man hittade felet.. ...

Uppdaterat: 2015-10-22 10:43

Att återkallelserna ser ut att ha ökat kan nog också bero på att de numer är offentliga, förr skedde nog mycket bakom lyckta dörrar...

Sen att det blir en massa bilar som berörs när en stor tillverkare som Toyota drabbas är inte konstigt med tanke på deras säljvolymer.
Det skulle vara skoj att se en procentsiffra på återkallelserna hos olika tillverkare istället för antal bilar, det kanske skulle ge en mer nyanserad bild.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Men att försöka minska felaktigheter och därpå följande återkallelser lär nog inte vara unikt för Toyota utan det är väl ett naturligt arbetssätt för alla tillverkare får man hoppas.

Uppdaterat: 2015-10-22 15:03