Nästa artikel
Krav på förbättrad förarutbildning
Nyheter

Krav på förbättrad förarutbildning

Publicerad 23 maj 2017 (uppdaterad 23 maj 2017)
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har nu publicerat en studie om förarutbildningen i Sverige. – Våra fyra delstudier visar att det finns behov av en omfattande förändring av förarutbildningen, säger Sonja Forward, forskare på VTI.
VTIs studie gjordes för att ge en "djup och bred kunskapsbas om dagens förarutbildning" och bestod av både enkätundersökningar och statistikanalyser. Resultaten visade att diskussionen om förarutbildning och förarprov i dag fokuserar på tid och kostnad snarare än kvalitet, vilket förstås inte är bra för trafiksäkerheten.

För att komma till rätta med problemen föreslår VTI fler obligatoriska moment som är svåra att göra privat i förarutbildningen, exempelvis halkkörning, tät trafik, omkörning och miljövänlig körstil. De rekommenderar också att elever som utbildar sig privat ska ha kontakt med en trafikskola för att kunna minimera felaktig inlärning i ett tidigt stadium.

– Vi tycker också att man borde utreda möjligheten att införa en obligatorisk provuppkörning på trafikskola innan det riktiga förarprovet genomförs, vilket kan vara till stor hjälp för eleverna, säger Sonja Forward.

VTI vill också se en mer likställd trafiklärarutbildning i hela landet och förstärkt tillsyn av trafikskolor och trafikövningsplatser med betoning på tips, råd och diskussion. Även förarprovet bör ses över, menar VTIs forskare; det nuvarande systemet där teoriprov och förarprov måste göras på kort tid kan orsaka nervositet och stress och gör att elever bokar ny uppkörning trots att de inte är redo.

– Vi rekommenderar också åtgärder för att öka körkortstagarnas förståelse för provresultatet. Alldeles för många av dem som underkänns utgår ifrån att de inte gjort något allvarligt fel eller att förarprövaren varit för hård. Erbjud körkortstagare med svår nervositet ett speciellt körprov, säger Sonja Forward.

Diskutera: Hur tycker du att förarutbildningen kan förbättras?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-05-23 12:46
LennartJ

LAH, rökning var ett exempel på extremt dålig prioritering. Det finns mycket annat. Därför tycker jag det är helt fel att klaga. Prioritera om istället. Jag tog reda på vad ett paket cigaretter kostar. 60 kr. Ett paket per dag, inget ovanligt, blir 21.900 på ett år. Där har du körkortet som gick upp i rök, och det varje år. Jag betalade mina barns körkort, och de gick på vad jag minns 12-13.000 kr för inte så många år sedan. I storstad.

#c • Uppdaterat: 2017-05-23 12:52
HT19

Våran regering har som uppgift att minska bilåkandet och sparka på vanligt folk. Bli inte förvånade om det kommer nya regler som försvårar och fördyrar körkort.

#d • Uppdaterat: 2017-05-23 13:03
StefL

Själv har jag länge haft svårt att förstå de inslag i utbildningen som inte alls har med trafiksäkerhet att göra - främst hela miljöaspekten. Visst är det viktigt att vi minskar utsläppen, men den del av minskningen som kommer från att elever får lära sig köra miljövänligt i körskolan torde vara försumbar. Snart kommer ändå alla fossildrivna bilar att bytas ut mot elbilar och andra utsläppsfria bilar och då faller hela den frågan ändå...

#e • Uppdaterat: 2017-05-23 14:07
Styggavargen

El kan inte skapas utan utsläpp idag, inte helt i alla fall. Visst, mycket av utsläppen blir antagligen radioaktiva istället för koldioxid som bidrar till växthuseffekten.

#f • Uppdaterat: 2017-05-23 16:48
Bilräven

Som svar på frågan; Se till att samtliga förare har rätt attityd till "fordonskörning" genom att ge dem en gedigen utbildning i hur att framföra ett fordon ibland många andra förare/trafikanter. Tror någon att man endast behöver ett körkort för att kompisen har det, för att leka, eller enbart köra från A till B (utan att bry sig om trafiken i övrigt)... så ska de inte ha körkort!
Personligen tycker jag inte att en "körkortstagare med svår nervositet" ska ha körkort heller - de kan ju vara livsfarliga om något i trafiken triggar den - eller ska de köra på egna "lugna" vägar?! Jag fattar inte varför man numera ska vara så försiktig och förlåtande mot "dåliga fordonsförare"? Många fordonsförare kan/vill ju helst inte ens backa (!!) och ännu mindre försöka sig på en fickparkering om de måste backa.. Är de bra bilförare för att de alltid följer hastighetsbegränsningar?
Jag undrar hur många av er skulle vilja lägga sig på ett operationsbord om kirurgen och teamet runt dr. inte kunde sitt jobb till 100%? Hur kan vi tillåta okunniga, dåliga, omotiverade och nervösa förare köra våra barn till skolan - eller låta dem köra runt på "allmän" väg? Hur går det ihop med politikerna nollvision? (som är idiotisk också - hur den ska uppnås, enligt mig)
Nä - utbilda rätt istället, ställ krav på förarna och trafikanterna! De ska inte vara en rättighet att få körkort - det ska vara en prestation.

#g • Uppdaterat: 2017-05-23 16:49
StefL

Styggavargen - förklara gärna hur vind- eller solkraftverk bidrar till utsläppen av växthusgaser :-p

#h • Uppdaterat: 2017-05-23 17:11
Eric H

"Omdöme" går tyvärr inte att utbilda fram.

#i • Uppdaterat: 2017-05-23 19:43
Världens vackraste man

Någon som känner till Abu Jihads körskola i Göteborg? Kolla detta avsnitt av Dold på svt där reportrarna Wallraffar körskolan. Förbered dig på 28 minuter när du blir riktigt arg: https://www.svtplay.se/video/8529868/dold/dold-sasong-1-svt-5

#j • Uppdaterat: 2017-05-23 19:51
Axa

LennartJ
Sluta hitta på! Statistiken är att antalet rökare går neråt, även gruppen ungdomar. Det finns färre rökare idag ön när du var ungdom.
Angående rapporten så kommer föreslagna åtgärder i verkligheten döda ännu fler bilskolor...
Jag betalade inte mer än 3000 kr för mitt som privatist. Det var dock värre med mc...

#k • Uppdaterat: 2017-05-23 22:00
HT19

StefL Tja du kan ju räkna ut hur mycket Co2 det går åt till bygga ett vindkraftverk.
Typ 700 ton betong. 200ton stål till tornet. plus maskinhuset..
Turbin ca 30 ton kompositmaterial.
Plus vägbygge om det ligger i obygd.
Kabel gator och kabel.
När vindkraftverket skall avvecklas skall betongen bort..

Allt detta skulle enligt dig inte bidra med några växthusgaser :-p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.