Nästa artikel
Up GTI börjar säljas 2018
Nyheter

Up GTI börjar säljas 2018

Publicerad 22 maj 2017
41 år efter att den första Golf GTI:n såg dagens ljus visar Volkswagen nya up! GTI
41 år efter att den första Golf GTI debuterade visar Volkswagen den moderna uppföljaren – VW Up GTI.
Minns ni den första versionen av Golf GTI? Blott 810 kg tung klarade den 0 – 100 km/tim på 9,0 sekunder. Motorn hade bränsleinsprutning (I-et i GTI) levererade 110 glada hästkrafter och kom att bli stilbildare och den självklara referensen för körglada mellanklassbilar under de kommande årtiondena.
 
Med åren kom dock Golfen att sticka iväg i pris såväl som i storlek och prestanda. Volkswagen försökte under en period att låta Polo GTI axla Golfs urvuxna mantel men nu lanserar man alltså sin allra minsta bil, Up, i GTI-utförande.
 
Nya Up får 115 hk och en tjänstevikt på 997 kg. 0-100 km/tim ska gå på 8,8 s och toppfarten ökar från ur-GTI:s 182 km/tim till 197 km/tim för Up GTI.
 
Den nya bilen har sänkts 15 mm till följd av modifierade hjulupphängningar med hårdare fjädring. Klassiska GTI-attribut i form av röda dekorränder och den skotskrutiga tygklädseln ”Clark” ingår men den klassiska växelspaksknoppen i form av en golfboll lyser med sin frånvaro.
 
Produktionen av Up GTI inleds nästa år. Några priser än ännu inte kända.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-05-23 10:55
LAH

Mattse. Antar att jag räknas som gubbe om än under 50 och visst, jag tillhör tänkbar kundgrupp. En Gti ersätter ingen bil utan är ett komplement. Jag har ett par äldre bilar som klassiker men då dessa inte körs vintertid så passar en Gti rätt väl in. Även hustrun tycker det är kul. Du kanske har rätt när du skriver "häftigt för 40 år sedan" iofs snarare 30år sedan för mig men det spelar ingen roll. Jag hade roligt då och kan ha roligt nu med.
Tror även att många yngre skulle tillhöra målgruppen. Två jobb, inga barn och flyger på semester. Troligtvis bor dom i en större stad.
VW gör helt rätt och då är jag ändå inget större folkafan.

#c • Uppdaterat: 2017-05-23 11:18
Swemba

@Mattse, men om man nu behöver två bilar så är en mindre extrabil det naturliga valet och då får den gärna vara lite rolig att köra. Körglädje handlar heller inte bara om 0-100-tider.

Håller även med LAH. Rätt prissatt kan en Up GTI vara ett alternativ även för den yngre målgruppen

#d • Uppdaterat: 2017-05-23 11:26
Mattse

Priset på Up GTI landar på 180-200.000 kr (enligt utländsk bilmedia).

#e • Uppdaterat: 2017-05-23 12:12
LAH

Passerar den 200' strecket så skjuter dom sig i foten. Mera rimligt vore 150-170'. Är likväl nyfiken.

#f • Uppdaterat: 2017-05-23 12:23
adzam

Behövs den här bilen??

#g • Uppdaterat: 2017-05-23 12:56
HT19

Adzam. Antagligen har VW räknat att de kommer tjäna pengar på den. Annars hade de aldrig tillverkat den. Så ja den behövs!
Kanske inte för dig men för VW så de kan betala några arbetare och ge aktie ägarna utdelning.

#h • Uppdaterat: 2017-05-23 13:26
L. Mäkinen

Om man kan få någon att köpa en mindre bil för att den är kul att köra än en stor klumpig bil som de fraktar sig själva i så vinner miljön på det.

#i • Uppdaterat: 2017-05-23 13:47
saabnisse

Igår åkte jag Up för första gången, i baksätet. Det var ingen lätt sak att ta sig i och ur. Vad är det för stolle som hittat på att det ska vara fyra dörrar på en så liten bil, B-stolpen hamnar alldeles för långt bak för att bakdörrarna ska bli så stora att en vuxen ska kunna passera bekvämt. Gäller f.ö. inte bara Up.
Kul att man insett det på den här GTI-varianten!
Det är en bil som jag absolut ska prova vid tillfälle.

#j • Uppdaterat: 2017-05-23 18:54
Swemba

@saabnisse, och ändå kommer inte b-stolpen tillräckligt långt bak för att det ska bli ett bra in/ursteg från förarstolen. De gånger man åker fyra i en Up lär vara få, ändå har vi svenskar dille på fyra dörrar. Allt ska ha fyra dörrar! Audi A1 som 3-dörrars säljs väl t ex inte ens längre i Sverige? Hellre fyra små gluggar än två bekväma insteg.

#k • Uppdaterat: 2017-05-23 22:14
McTar

@Swemba och Saabnisse.
Jag köpte en ecoUp i höstas för att ha som andrabil. Den har fyra dörrar och vi åker fyra i den flera gånger i veckan.
Om b-stolpen är för långt fram så mpste Swemba vara 2.1m eller längre. Utrymmet och insteget är bättre än på min v60, med avseende på framsätena.
I bak går det att sitta som vuxen, men vi har barnen där bak. Längsta barnet är bara 165cm så det finns mycket plats kvar. Up:en är rolig att köra men det finns två saker som kan förbättras, effekten(68hk) och fjädrarna bak - de är för mjuka. I Up GTI så är det korrigerat. Å andra sidan går inte GTI:n att köra på biogas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.