Nästa artikel
Opel Crossland X – rapport från provkörningen
Provkörning

Opel Crossland X – rapport från provkörningen

Publicerad 19 maj 2017 (uppdaterad 19 maj 2017)
Opel ersätter familjebussen Meriva med en crossover. Vi rapporterar från provkörningen av "franska" Opel Crossland X.

Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström befinner sig utanför Venedig för att provköra Opels senaste modelltillskott.

Fredrik, vad är Opel Crossland X för bil?

– Det är ersättaren till lilla familjebussen Meriva. Men det är inte någon utpräglad familjebuss längre. Opel har insett att det så kallade MPV-segmentet håller på att krympa, bilköparna vill hellre ha suv- eller crossover-liknande bilar. Därför skrotar man Meriva och satsar på Crossland i stället.

Vad är första intrycket?

– Jag gillade Meriva och alla fiffiga lösningar som fanns i den bilen. Det var en väldigt praktisk bil som kunde möbleras om efter behov. Crossland är helt enkelt inte lika praktisk. Baksätet är skjutbart, om man betalar 6 900 kronor extra, men inredningen är inte lika smart som Merivas. Å andra sidan är det väl just den här biltypen som många bilköpare skriker efter just nu.

Meriva hade bakhängda bakdörrar. Finns de kvar?

– Nä, de är borta. De var för tunga och dyra att tillverka, enligt Opel. Nu hänger dörrarna som vanligt i framkant. Det bidrar till att Crossland har blivit 200 kilo lättare än Meriva.

Vad skiljer Crossland X från Mokka X?

– Storleksmässigt är det väldigt lite skillnad. Crossland är bara sju centimeter kortare än Mokka. Opel menar dock att bilarna är positionerade helt olika. Crossland är enbart framhjulsdriven, har relativt låg markfrigång och är begränsad till 17-tumshjul. Mokka finns med fyrhjulsdrift, markfrigången är lite högre och den som vill kan beställa större hjul.

Märks det i bilen att franska PSA har tagit över Opel?

– Den här bilen är baserad på teknik från PSA. Själva plattformen, motorerna och växellådorna är franska. Crossland har dock varit planerad i flera år som en del av ett tidigare samarbete mellan PSA och General Motors. Det var ju först härom månaden som GM sålde Opel till PSA.

Vad kommer bilen att kosta?

– Priserna börjar från 179 900 kronor. Då får man en trecylindrig 1,2-liters bensinmotor på 81 hästar och en femväxlad manuell låda. Sedan finns samma motor också med turbo och 110 hästkrafter, den kostar från 189 900 kronor med manuell låda och från 201 900 kronor med automat. Sista alternativet är samma motor fast med 130 hästar och manuell låda, 201 900 kronor kostar den. Bara trecylindriga bensinare med andra ord, ingen diesel. Försäljningen börjar från och med nu och lanseringen blir i sommar.

Läs hela provkörningen av Opel Crossland X i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen först av alla och till lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Crossland X?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-05-19 23:13
Mikael Dahlbacka

N-iklas, är du en ingenjör med erfarenhet av karosskonstruktion? Eller har har du varit med och beräknat?
PSA:s bilar är inte kända för att vara veka.
De brukar även få bra betyg i Folksams statistik

Det som jag sett kritiseras är för hård fjädring i låg fart samt vindbrus i högre.
Håller dock med om att den är för högt prissatt. Det "smarta" baksätet borde ingå också, kan man tycka. I UK kostar det tillvalet ca 3000kr..

#c • Uppdaterat: 2017-05-20 00:27
N-iklas

Jodå Opel försökte visst göra denna till en Meriva, det har Karl-Thomas Neumann tydligt sagt vid inte mindre än tre olika tillfällen och det är en uppgift man får tro på.

Sedan vad olika aktörer väljer att tro och tycka i den frågan är ju en helt annan sak.

Dessutom ska man inte förväxla vad GM säger officiellt och därmed tvingar Opel att säga utåt, med vad enskilda personer säger i inofficiella sammanhang, det är vad man säger bakom kulisserna som speglar verkligheten - inte de officiella deklarationerna.

"N-iklas, är du en ingenjör med erfarenhet av karosskonstruktion? Eller har har du varit med och beräknat?"
Det där är en väldigt lång bakgrundshistoria med många inslag, men jag är säker på att man skulle föredra att inte behöva läsa en självbiografi.

Enkelt handlar det om att jag råkar var expert på att samla oerhörda mängder vitt skilda informationer från vitt skilda källor och sammanställa dem till ett resultat.

Det är något människor aldrig ägnar sig åt, alla är experter på en enda sak och man tror att detta är den enda vägen till säkert vetande, det är fullkomligt felaktigt eftersom verkligheten är komplicerad och sammansatt av många olika faktorer, då måste man själv också arbeta på samma sätt.

Det vimlar av bilar som anses vara utmärkta men som jag sågar jäms med skosulorna, en bil som ser ut som en ölburk är en ölburk, det är min bestämda ståndpunkt, trolleri har man ännu inte börjat använda i bilkonstruktion.
En enkel plåt är inte lika stark som en hel serie tjocka stålbalkar, att tro det är anmärkningsvärt.

Den är säkert lika bra som många andra liknande, men jag jämför enbart med Opels modeller och då blir det ett annat resultat.

#d • Uppdaterat: 2017-05-20 00:35
N-iklas

Jag kan bara konstatera att samtliga provkörningar - utom Teknikens värld (och alldeles nyss en engelsk provkörning) är än så länge är de enda som säger något positivt om köregenskaperna och fjädringen - kritiserar chassi, fjädring och styrning som helt enkelt dåliga, styrningen har ingen känsla, den kränger och viker sig i kurvor och fjädringen släpper igenom slag och stötar rakt upp i karossen.
Det finns ingen nu tillverkad Opel som fått så dåliga betyg.

Efter att ha sett den nakna karossen i fabriken kan jag också konstatera att den är ålderdomlig, den är i nivå med Astra 1992.

Mycket lik VW i uppbyggnad, helt specialiserad för att klara krocktester godkänt, men saknar alla - synbara - marginaler för att briljera eller klara andra ovanliga krocksituationer.

Det är knappast konstigt att den är lättare än Meriva då den saknar stora mängder av förstärkningar i karossen, enkel, tunn, vanlig plåt från framsätet och bakåt.

Opel har inte tillåtits att modifiera någonting överhuvudtaget i hela bilen eftersom det skulle ha kostat pengar enligt GM och enligt PSA vore det bortkastade pengar eftersom de menar att deras lösningar redan är absolut fulländade och felfria och inte har behov av någon förbättring.
Därför är den så bristfällig som den är.

Priset med dessa svaga motorer är dessutom ett skämt, här försöker man tjäna pengar helt klart.
Utan det ställbara baksätet är det en betydligt försvagad produkt och det baksätet är dyrt.

Den är visserligen rymligare i bagaget än Mokka och har en enklare HUD och några modernare utrustningsdetaljer, men med ett så högt pris är det med dessa undantag ingen bra affär att köpa denna istället för Mokka som vinner brett på alla andra punkter.

#e • Uppdaterat: 2017-05-20 00:58
Styggavargen

Å andra sidan, Meriva var väl ingen höjdare till bil den heller. SUV eller inte, det experimenteras för fullt nu när trenden med SUV är i full fart, snart kanske det räcker med bara en titel eller benämning SUV på bilen? Gränserna suddas allt mer ut, det skiljer några centimeter här och där...

#f • Uppdaterat: 2017-05-20 09:36
Pi

En sak kan man i alla fall konstatera och det är att N-iklas ingalunda är blygsam när han beskriver sig själv och sina kunskaper och arbetsmetoder. Sen kanske han skulle vara lite försiktigare med att dra alla oss övriga över en kam - typ "Det är något människor aldrig ägnar sig åt"...
Märkligt att just Opel alltid gjort allt rätt medan övriga tillverkare inte lyckats....

#g • Uppdaterat: 2017-05-20 10:06
Raphael

Opel avgör själva sin utrustningsnivå, och Opel har justerat fjädring och styrning efter sitt eget önskemål. Peugeot 2008 har ju fått beröm för sin komfort och säkra väguppträdande i undanmanöverprov, medan Mokkan har kritiserats för att den har för hård fjädring, är för stötig och okomfortabel - bl a Teknikens Värld har ju sågat Mokkan i varje test för bristande komfort och för hård fjädring. Mokkan ser jag inte som ett föredöme eller riktmärke att gå efter. Crossland är uppenbarligen mjukare och det är knappast någon nackdel med tanke på att den riktar sig till familjer och inte till sportiga förare.

Prisnivån ligger helt i nivå med konkurrenterna. Renault Captur ligger på över 210 000 kr i Dynamic utförande och 120 hk med automatlåda. Där är faktiskt PSAs drivlina bättre - snålare och mer effektiv samt med Aisins automatlåda med momentomvandlare som är rappare i växlingarna än Renaults dubbelkopplingslåda.

Opel gav sig in i detta projekt frivilligt, och både Opel och PSA insåg nödvändigheten av att satsa på en crossover eftersom det är vad kunderna vill ha. De minsta minibussarna har kraftigt gått ner i försäljning de senaste åren medan crossover och SUVar ökat. Vad man än tycker om denna utveckling så har den drivits fram av kunderna, det är ju de som köper mini-crossovers istället för Meriva. Opel ser ju det själva genom att Mokkan har sålt bättre än Merivan. Merivan var ingen storsäljare bland minibussar i Europa, både Fiat 500 L och Citroën C3 Picasso sålde bättre. Men Merivan sålde iaf bättre än Ford B-Max som floppade rejält.

Jag tror att valet att göra en crossover är klokt med tanke på hur marknaden har utvecklats.

#h • Uppdaterat: 2017-05-20 10:31
N-iklas

Pi.

mmm ha ha.. (brett leende) Precis, men jag är alltid konsekvent och har väldigt mycket att stå på.
Om något är sant finns det ingen orsak att tveka, att hålla inne med viktiga uppgifter är destruktivt.
Jag bryr mig inte mycket om vad människor säger utan utgår från deras agerande.
För övrigt är det bara att se på den humanistiska forskningen, samhällsvetenskapliga studier och vad psykologin och också filosofin har att säga i frågan, det jag säger är vad de kommit fram till.

"Märkligt att just Opel alltid gjort allt rätt medan övriga tillverkare inte lyckats...."
Tyvärr är det inte riktigt så, Opel har gjort en del fel då och då och allt har inte blivit rätt.
MEN vad som räknas är att man, så länge man hade något eget inflytande, gjort mer rätt än någon annan.
Inte bäst genom felfri fulländning utan bäst genom att alla andra varit sämre - DET är en viss skillnad i det.

Sedan har Opel som jag tjata om i alla år, haft en ambition att göra en bra bil - inte en säljande "produkt" som alla andra.

Man har hoppats att om man gjorde en bra bil skulle den sälja, medan andra gav sjutton i om det var en bra bil och siktad enbart på att sälja så mycket som möjligt.

Därför har Opel varit bättre än andra och på senare tider haft vikande försäljning eftersom människor bara bryr sig om den kortsiktiga ytan.
Något denna bil här nu tagit fasta på.
Den borde därför sälja rätt bra.

#i • Uppdaterat: 2017-05-20 10:39
Peter E

Jag undrar vad du har för bil N-iklas...
En(minst) Opel förstår jag...men hur ny är den nyaste du har.
Sett nån gång om en Omega-92??
Om du ej har någon nyare så kunde du ju hjälpt Opel genom att köpa nån ny, istället för att klanka ner på alla andra som inte förstått sitt eget bästa? ;-)

#j • Uppdaterat: 2017-05-20 10:40
N-iklas

Och NIX Opel har absolut inget med PSA samarbetet att göra och inget med köpet heller, allt har beslutats över huvudet på Opel av GM som ansåg det ena och ansåg det andra.
GM ville inte investera mer i modeller som man ansåg att man bara kunde sälja i Europa men inte någon annan stans eftersom man hade åsikten att Opel inte fick exportera bilar till resten av världen.

Detta har vissa personer och VD sagt rent ut respektive kraftfullt antytt genom att man talat om vad man hade önskat var möjligt och vad man ville göra men inte kunde.

#k • Uppdaterat: 2017-05-20 10:41
Peter E

För övrigt så blir Crossland X en sällsynt bil på vägarna i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.