Nästa artikel
Dyrare att besikta bilen
Nyheter

Dyrare att besikta bilen

Publicerad 16 maj 2017
Förra året steg priset för att besikta en personbil med 9 procent. Det är högre än prisutvecklingen i resten av samhället.
Sedan Bilprovningens monopol avskaffades har priserna för bilbesiktningar gått upp, enligt Transportstyrelsen.
Den 1 juli 2010 avreglerades fordonsbesiktningen i Sverige. Transportstyrelsen har sedan dess varje år sammanställt en rapport om vad som hänt med bilbesiktningen i Sverige. Den visar att det har blivit i snitt 9 procent dyrare att besikta en personbil under det senaste året, från genomsnittspriset 408 kronor i december 2015 till 446 kronor i december 2016. Denna ökning är högre än konsumentprisindex (KPI). Transportstyrelsen har också kommit fram till att det inte har blivit färre besiktningsstationer på landsbygden de senaste sex åren, något som det fanns farhågor för innan avregleringen.

– I dagsläget ser vi inga skäl till oro vad gäller tillgängligheten till besiktning i landets glesbygdsområden. Vi ser därför inga behov av att förändra reglerna eller göra andra ingripanden, utan föreslår att marknaden får fortsätta utvecklas, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen.

2016 försvann ett besiktningsföretag från marknaden, och i nuläget finns tio företag som är ackrediterade av Swedac i Sverige. Största aktören är AB svensk bilprovning med en marknadsandel på nästan 29 procent. Därefter följer Besikta bilprovning med 23 procent och Carspect AB med drygt 11 procent.

Diskutera: Vad tycker du om bilbesiktningens utveckling sedan avregleringen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-05-17 09:03
2TT2

@Adde08
Ny är inte detta något politisk forum men har du någon källa på att Reinfeldt har uttryckt sig att INGET blir dyrare vid avreglering. Politiker brukar inte vara så tydliga.
Däremot brukar man prata om när det gäller avreglering, valfrihet, bättre tillgänglighet, staten ska inte syssla med sådan verksamhet, o.s.v

#m • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Det förefaller som att Carspect och Besikta huvudsakligen ägnar sig åt att "plocka russinen ur kakan". Man bedriver sin verksamhet i södra Sverige upp till Sala respektive Ockelbo. DEKRA finns på olika platser. I Norrland dock endast efter kusten upp till Luleå. Opus finns upp till Kiruna, i övrigt inte i inlandet norröver. Ansvaret att "hela Sverige skall leva" axlas helt av Bilprovningen. Avseende prissättningen håller speciellt dom två förstnämnda på och trixar med diverse extrapriser bundna till vissa specificerade tidsintervall och stationer, vilket självklart endast gagnar ett fåtal kunder. Jämför jag prissättningen ligger det i alla fall bortom min förmåga att konstatera någon avgörande konkurrenseffekt. Avseende en fordonstyp, som tidigare och även i nuläget drabbats av en helt ologisk prissättning har inte "konkurrensen" medfört några förändringar. Vissa lätta lastbilar som t.ex VW Caddy, Peugeot Partner och Citroen Berlingo finns även i personbilsutförande. Vid kontrollbesiktning kräver personbilsvarianten mer arbete/tidsåtgång än skåpditon (baksäte med tre extra säkerhetsbälten, bakdörrar) att kontrollera. Trots detta är nyttovarianten ca 200 kronor dyrare att besikta. Man tar mer betalt för mindre arbete.
För ett par år sedan konfronterade VIB i en artikel branschen angående detta fenomen och det svar man erhöll från en aktör var att" kundgruppen är mer betalningsvillig". Man tar alltså inte betalt för utfört arbete sett till timkostnad utan för något annat mystiskt. Bondfångeri kallar jag det för. "Konkurrensen" har inte påverkat någon aktör att se över sin prissättning. Kartellbildnig??

#n • Uppdaterat: 2017-05-17 13:36
Hackenbush

" kundgruppen är mer betalningsvillig".
Ja detta säger ju allt.

#o • Uppdaterat: 2017-05-18 11:14
Hackenbush

Nu har en besiktningshall lite mer utrustning än en frisör har som skall betalas förstås men att besiktningspriserna går upp mer än allt annat är inte ok.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.