Nästa artikel
VW: ”EGR-ventilen får jobba mer”
Nyheter

VW: ”EGR-ventilen får jobba mer”

Publicerad 7 maj 2017 (uppdaterad 8 maj 2017)
Enligt Marcus Thomasfolk på Volkswagen Sverige innebär inte dieselåtgärden att EGR-ventilens livslängd förkortas.
Volkswagen bekräftar att EGR-aktiviteten ökar efter uppdateringen, men tillbakavisar påståendet om att det skulle påverka driftsäkerheten.
Vi har tidigare berättat om hur EGR-ventilen i Carl-Johans Golf lade av efter mjukvaruuppdateringen som är en del i Volkswagens dieselåtgärd. Marcus Thomasfolk är informationschef på VW Sverige. Vi ställde fem frågor:

Finns det en ökad risk för EGR-problem?
– Det är riktigt att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen. Dessa ventiler har alltid varit känsliga för sotbildning men det kan även vara andra fel. Det är också riktigt att det bildas mer sot när man återför avgaser in i förbränningsrummet. Av just den anledningen har man ändrat insprutningsförloppet för att på så sätt bränna bort den ökade sotbildningen. Det innebär också att bilen regenererar partikelfiltret oftare efter uppdateringen.

Bilarna som åtgärdas är upp till tio år gamla. Orkar de med en förändrad arbetsbelastning?
– Alla dessa förändringar har inte någon avgörande inverkan på livslängden och detta har testats noggrant.

Hur ser ni på de fall där ägarna tvingats byta EGR-ventil strax efter motoruppdateringen?
– Skulle det av någon anledning uppstå någon form av problem efter mjukvaruuppdateringen så ersätter vi nödvändiga reparationer under förutsättning att vi kan dokumentera problemet.

Bör inte VW-ägarna få en förlängd garanti mot eventuella följdproblem?
– Eftersom vi vidtagit nödvändiga åtgärder för att undvika följdproblem så är det inte aktuellt.

I USA ges en utökad garanti upp till att bilen är tio år eller 26 000 mil. Varför får svenska kunder inte samma skydd?
– Det är olika situationer i USA och Europa. I Europa har Volkswagen myndighetsgodkända åtgärder medan man i USA har ett annat läge med förmodat mer avancerade åtgärder som kan påverka bilen för att uppnå de sex gånger tuffare gränserna för kväveoxidutsläpp där.

Har du gjort uppdateringen och drabbats av fel med EGR-ventilen? Hör av dig till Vi Bilägare på redaktionen@vibilagare.se
 
Vi Bilägare håller just nu på med att testa Volkswagenbilar före och efter dieselåtgärden. Resultaten kommer vi att publicera här på webben och i tidningen inom kort.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2017-05-09 08:03
johnkommentar

Människor försvarar sina val in i döden. Det tror jag förklarar det absurda fenomenet att folkvagn fortfarande säljer bilar. Jag har själv två bekanta som haft Volvo V50 som bokstavligen fallit i bitar, båda personernas reaktion har varit att köpa ny Volvo. Vanedjur....

#w • Uppdaterat: 2017-05-09 08:31
Gäst (ej verifierad)

Märkesfanatiker....

Människor som inte ens under pistolhot skulle erkänna att "deras" märke ibland gör bort sig big time som i detta fall med diesel-gate och dess följder eller att vissa modeller är fula, för dyra, eller har andra brister som är helt uppenbara för alla andra som inte har märkes-glasögonen på. Att det finns andra bilar i klassen som faktiskt är minst lika bra eller t om bättre?

Vi sympatiserar alla här med vissa märken men man behöver inte in absurdum försvara sitt märke när de gör bort sig totalt. Är man tolv år så kan ett sånt beteende vara förståeligt men vuxna människor?

Och om nu någon fanatiker av VAG, Opel, Peugeot eller något annat märke blir kränkt..., så var så god!

#x • Uppdaterat: 2017-05-09 08:36
Hackenbush

Inte det minsta kränkt, har aldrig haft problem med mina Vag-bilar.

#y • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Hackenbush

Som medlem i VW-sekten förnekar du naturligtvis alla problem du har haft med dina bilar och fortsätter av ren indoktrinering att köpa dem trots att det finns minst 20 andra bilmärken på marknaden som är bättre på alla punkter enligt de som inte äger en VW själv.

Du är en död fisk som följer med strömmen till skillnad från alla individualister som köper världens näst största bilmärke... ;-)

Allvarligt talat, man kan faktiskt gilla VW som bilmärke och samtidigt fördöma deras handhavande av dieselgate.

Men många anser tydligen att om man föredrar och säger något positivt om VW så innebär det per automatik att man påstår att de är ofelbara, så är icke fallet och det har vissa människor svårt att se skillnad på.

Visst finns det VW-ägare som är fanatiker precis som inom alla bilmärken, vissa kallar till exempel stora återkallelser av sitt favoritmärke för "kundvård", de skulle aldrig ta ordet felkonstruktion i sin mun ty bilarna är per definition ofelbara, möjligen kan någon tredje parts underleverantör få bära hundhuvudet för debaclet.

Däremot kan jag inte förstå vissa i kommentarerna här ovan som är rent av hatiska i sin kritik av VW, och deras ägare, de är inte ett dugg bättre än märkesfanatikerna som försvarar sitt VW "in absurdum".

Två sidor av samma mynt...

#z • Uppdaterat: 2017-05-09 13:09
Hackenbush

Precis prestigelös, jag bryr mig inte minsta om att ha en egen åsikt om de bilar jag köper, jag köper dem bara för att andra gör det. Mina egna bilbehov kan kvitta bara jag följer strömmen.
Om jag trivs eller inte med bilen jag har spelar ingen roll så länge jag kör vad alla andra kör.
Det är ju därför jag befinner mig på en hemsida för bilägare för att jag är ointresserad av bilar.
För övrigt finns det inget bilmärke som är ofelbart, inte ens Rolls Royce.

#110 • Uppdaterat: 2017-05-09 10:48
LeifV

#38 Deeds... när man frekvent ser kommentarer om att folk noterat en negativ påverkan av "åtgärden" så kan jag fundera lite: -använder sig VAG av samma "teknik" som försäljare av diverse tveksamma undermedel och preparat? De säger ju alltid saker som att "9 av 10 personer upplever att håret snabbt kom tillbaka" -att precis alla som använt undermedlet råkar vara den här 10:e förtäljer dock inte historien... =)

Dvs, vanlig "hederlig" fusk-retorik och inget annat. Visst, en undersökning här hos Vi Bilägare kanske inte riktigt visar sanningen, men vore ändå intressant -dvs en enkät där folk kryssar i om deras VW/Audi/Skoda/Seat påverkats positivt/inte allas/negativt av själva åtgärden.

#111 • Uppdaterat: 2017-05-09 10:53
pinjong

Många bilmärken är ofelbara om de köps nya och skeppas vidare innan felen börjar dyka upp. Det förutsätter att man köper en modell som funnits på marknaden ett tag.

#112 • Uppdaterat: 2017-05-09 12:18
2TT2

http://teknikensvarld.se/volkswagen-desperata-ljuger-om-testresultatet-477812/

#113 • Uppdaterat: 2017-05-09 16:21
systembolaget

Leif V . Vi har stenkoll på våra bilar, skriftligt besked lämnas vid service att ingen åtgärdsuppdatering får göras.
tack för omtanken.

#114 • Uppdaterat: 2017-05-09 23:33
Tvärnit

I princip alla märken dras med problem men det man inte vet det mår man inte dåligt av, dvs att det står inte så ofta att läsa om dem.
VW åkte in i ett spel och tvingas nu till att gå kräftgång med svarta rubriker haglandes över sig och så domino effekten ifrån "Dieselgate" på det som jagar upp en del folk på gatan trots att det är helt andra faktorer som gäller däröver.
VW omprogrammerar optimalt mappade fordon och det skiter sig, det är själva kräftgången och på grund av en chimär, ett hjärnspöke!
Det är till att börja med inget fel på dem fordonen utan felet ligger hos politiker påhejade av diverse halvgalna bilfientliga agendor som skruvat upp förbruknings/utsläppskraven till en nivå där det inte är möjligt för de pengar vi kan betala..saken ordnas med uppdateringar/mappningar i efterhand vilket utförts på tre av vår bilar och ingen av dem ur VW och till ett nedslående resultat.
Det man inte vet, ja..skillnaden är just att de flesta inte vet även om att de märker skillnad, jag vet för att jag frågar och kan detta förfarande ur närliggande bransch, folk får inte riktigt vad de provat men att 100% köper detta och allt av en inpiskad ambivalens att man vill ha umpfhhh i brallan men så finns ju lagar o regler och tyck o tänk och vi här kan inte tumma på sådant.
Den stora skillnaden är att VW står i sökljuset och då kommer allt o alla tågande att de måste både få äta kakan och ha den kvar, hade jag en äldre VW diesel så struntade jag i detta imbecilla ingrepp väl vetandes att det är en del i spelet, och så kan det komma att bli även för min del att, för att det finns en sak kvar och frågan är om detta inte går att ta på eller om att denna ammo ligger på väg in i loppet, men att min bil rörs inte i motorn det är ett som är säkert.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.