Nästa artikel
Rosttest: Mercedes E-klass (2017)
Rost

Rosttest: Mercedes E-klass (2017)

Publicerad 3 maj 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Mercedes E-klass.
Mindre aluminium, mer stålplåt. Men bra limning och invändig behandling. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare modellen. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som backlucka av aluminium. I den nya bilen är dörrarna av stålplåt, men de är bra limmade och invändigt behandlade. Behandling finns också i alla balkar och hålrum under bilen.

Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länk-armar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-03 18:16
S-E S

Det är väl onödvändigt att rosttästa em Merca. Rostgarantin är ju 30 år!

#2 • Uppdaterat: 2017-05-03 21:42
stonebreaker

Mercedes E-klass ...... ser ju ut som gamla långskorpan (Ford Scorpio) gräsligt ful!

#3 • Uppdaterat: 2017-05-04 22:13
Thommys

Tyvärr går den inte att få utan avgasrör.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-05 02:13
Vorwärts

Thommys, vem som helst begriper att utsläppsfria bilar är en utopi. Elbilar fungerar möjligen i storstadsregionerna där avstånden är minimala.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-05 08:16
Hans Berglund

MB fick lära sig den hårda väägen att det inte går att fuska med rostskyddet.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-05 09:21
Thommys

Vorwärts. Jaså, så vatten, vind och kärnkraft släpper ut avgaser? Så produceras 95% av Sveriges el. Elbilar fungerar för dem som valt Tesla. De kör land och rike runt.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-05 15:44
Vorwärts

Thommys, elbilar och Teslor fungerar möjligen gott i de landsändar där temperaturen sällan eller aldrig understiger noll grader vintertid. Batterikapaciteten sjunker drastiskt i kyla, detta är ett fysikaliskt faktum och inget att argumentera emot. De enda Teslor du ser i Norrbotten syns under sommarmånaderna, körda av turister från Sydeuropa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.