Vi Bilägares forum

Toyota Prius 2016 (gen4)

Toyota Prius 2016 (gen4)

Gör ett nytt försök att starta en seriös tråd då det börjar dra ihop sig för premiär, själv är jag mycket spänd på detta!

Här är ett par bilder som säger sig vara den färdiga bilen, ser helt ok ut tycker jag!

http://www.carscoops.com/2015/08/all-new-2016-toyota-prius-this-is-it.html

Men mest nyfiken är jag på nya drivlinan förstås.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18

Kommentarer

Jag vet inte om jag tycker den ser ok ut!
Fronten påminner om en surgubbe med underbett!
Man måste nog se fler bilder innan det går att bilda sig en bra uppfattning om utseendet.

Uppdaterat: 2015-08-30 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, jag vill se fler bilder som jag skrev, men jag har inga förhoppningar om utseendet.
Toyota har inte haft många modeller som tilltalat mig, de finns , men de är få.
Och jag förstår inte varför man inte ska kunna kombinera energieffektivitet med vackra linjer?
Men vi får väl se så småningom.

Uppdaterat: 2015-08-30 21:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet att man inte ska döma en bil efter en halvrisig bild, men jag trodde faktiskt inte Toyota skulle gå så bananas som spoinbilderna visat.
Fronten ok, den kanske jag kan vänja mig vid, men resten ser bara konstigt ut.
Tycker nog nuvarande Prius är den pris som sett bäst ut av de 3 som funnits ute.

Enda trösten här är väl att mkt av denna roliga teknik kommer komma till de mer "normala" bilarna. En Auris med plug-in support och kul teknik kommer sannolikt vara intressant för många.

Uppdaterat: 2015-08-31 18:38
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För plugin-varianten är det väl bara att utöka batterikapaciteten så har man direkt längre "el-räckvidd" - och det behövs definitivt på den bilen. Dubblerad batterikapacitet borde vara ett rimligt första steg.

Uppdaterat: 2015-08-31 20:30

Framlamporna och baklamporna gör så att bilen ser helt oharmonisk ut. Exteriören säger ju inte allt om bilen. I alla fall så blir det spännande och se vad HSD-drivlinan får för teknisk spec.

Uppdaterat: 2015-08-31 21:36
leifer skrev:

"Toyota Prius och RAV4 Hybrid premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt"
http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pressreleases/toyota-prius-och-rav4-hybrid-premiaervisas-paa-bilsalongen-i-frankfurt-1210071
Undrar vilken HSD dom tänker sig använda i RAV4?

Det blir drivlinan från NX300h AWD enligt en Toyota-handlare. Dvs. 1500 kg dragvikt.

Uppdaterat: 2015-09-02 11:42
Power to the people

Enligt samma återförsäljare lär priset landa på samma nivå som stora dieselmotorn, strax över 300 kkr.

Men sin vana trogen kör Toyota säkerligen en introduktionskampanj på den..

Uppdaterat: 2015-09-02 20:24
Power to the people

Plug-in varianten får kanske en räckvidd på 5 mil vilket vore trevligt enligt länken.
http://blog.caranddriver.com/next-toyota-prius-plug-in-allegedly-could-provide-30-to-35-miles-of-electric-range/

Uppdaterat: 2015-09-02 20:29
Elbil2

Tror det tar tid att vänja sig men insåg att ett par fälgar gjorde stor skillnad :)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-11 17:50

Ärligt talat så såg den ju genast bättre ut! :)
Snyggt Simon!

Uppdaterat: 2015-09-11 18:39
Power to the people

Är ingen Toyta-kille. Har ägt en rad olika bilmärken (ovanliga som vanliga märken) men aldrig en Toyota faktiskt. Tycker Toyota tar ut svängarna lite för mycket med sin kantighet. Kan naturligtvis vara min smak som är lite begränsad. Däremot är jag klart imponerad över vad de åstadkommer med Prius eller liknande hybridmodeller. Faktiskt helt otroligt. Inget annat bilmärke är ju i närheten av volym på sålda bilar. Andra bilmärken prånglar ut motsvarande koncept men börjar då i kundtoppen (de mest välbärgade som har råd att köpa). Kolla Audi, Mercedes, Lexus m.m.
Inte har Svensson råd att köpa ett exemplar av deras hybridmodeller. Skall bli spännande att kolla lite djupare på denna Priusmodell.
Hatten av för Toyota (fast jag har arbetat på SAAB i många år)

Uppdaterat: 2015-09-11 19:12

Blir lite väl mycket Tokyo drift med Simons redigering för min smak. Jag tror som Leifer hur än man vrider och vänder på bilen så kommer den att aldrig bli riktigt snygg.

Uppdaterat: 2015-09-11 19:21

Riktigt snygg tror inte heller jag att den blir, men är det vad man är ute efter?
Nåja, jag var lite tveksam tidigare, men jag tycker nog ändå att det är den snyggaste Priusen hittills.

Uppdaterat: 2015-09-11 20:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Många tycker inte om förändringar i utseendet på nya bilar och då finns det som tur är alltid bilmärken att välja på där alla bilar i deras sortimentet är nästan helt oförändrade över tid vilket gör att man slipper chockas över de nymodigheter som andra biltillverkare kommer ut med.
http://www.luckynumber8.se/image/data/VW/VW_Canada_banner.jpg

Uppdaterat: 2015-09-12 14:19
Elbil2

Jag vet inte om Prius retar upp folk direkt, men folk har ju såklart åsikter om den, och det kanske inte är så konstigt med dess säregna design.
Själv så tycker jag det är lite synd att just designen är så djärv, det gör att fokus hamnar på design framför teknik. Och det är ju tråkigt om folk väljer bort intressant teknik för att bilen är så extrem designmässigt.
Visst är varje ny Prius ett steg framåt vad det gäller minskad användning av fossilt bränsle, men tror man måste se till hela processen när det gäller tillverkning som utnyttjande av material.

Uppdaterat: 2015-09-14 22:38
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En anledning att jag valt bort Prius är att instrumenten ser ut som ett billigt TV-spel. Det finns massor av information som jag inte vill ha och som presenteras i en enda röra.

Uppdaterat: 2015-09-15 09:16

Måste varit väldigt förvirrande och onödigt komplicerat eller var det bara så att folk vägrade spendera 5 minuter och läsa en manual för att förstå?

Uppdaterat: 2015-09-15 13:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Leifer, samma här, att hitta normalläget tog en tid, jag tror faktiskt att de flesta som provkört hybrid missat detta och inte ens alla säljare var medvetna om detta när jag berättade för ett antal år sedan :)

Uppdaterat: 2015-09-15 14:55

Okaj det var så illa alltså. Ibland undrar man hur vissa lösningar klarar sig igenom utan att någon flaggar för att det är onödigt komplicerat.
Mkt kanske handlar om att man blir "hemmablind", inte ett helt ovanligt fenomen bland utvecklare av gränssnitt.
Att dom ändrat det visar ju att dom är mottagliga för feedback och det är ju alltid bra.

Uppdaterat: 2015-09-15 15:38
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

leifer!
Din bil gen 3 Prius.
När du trycker på ECO - läge på 90 km/tim jämn landsväg eller motorväg hur mycket drar lit/mil på färddator?
Ej ECO - läge och NORMAL på 90 km/tim jämn landsväg eller motorväg hur mycket drar lit/mil på färddator?

Uppdaterat: 2015-09-15 17:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
leifer skrev:

GF, vet inte men tror inte det är nån skillnad att tala om baserat på vad jag läst. En sak med ECO är dock att den ska köra AC lite snålare så det kan kanske påverka om man kör när det är riktigt varmt (sämre kyla). Jag använder aldrig ECO och vill du spara soppa i 90 är däckvalet mer avgörande.

Tack för synpunkter.

Uppdaterat: 2015-09-15 20:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tror den ser bättre ut i verklighet även om jag tycker front och sida är okej, bakänden får man nog vänja sig vid innan den känns okej

Uppdaterat: 2015-09-17 23:59

Såg ju faktiskt rätt ok ut i den videon!

Uppdaterat: 2015-09-20 21:47

Som jag skrev i #20 är det säkert den snyggasfe Prius hittills. Bakdelen kanske man måste vänja sig vid, men det går nog, den ser man ju bara en kort stund under omkörningen.
Men skulle jag tvingas åka i en Prius tror jag att det skulle bli förfärligt svårt att vänja sig vid instrumentpanelens uppbyggnad.
Fast vad vet jag? Jag har inte provat ännu!

Uppdaterat: 2015-09-20 22:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Japsen skrev:

Kan inte vänta tills jag kan provköra.

Hur löser du det då...:)

Uppdaterat: 2015-10-14 20:33

Nya Toyota Prius 2016 med mer fakta: http://teknikensvarld.se/nya-toyota-prius-med-mer-fakta-197559/

Uppdaterat: 2015-10-14 21:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ta hela drivlinan (plug-in varianten) se till så den klarar 35km istället för som dagens 25 och skohorna ner allt i en uppdaterad Auris och jag tror den sålt som riktigt bra.
Hade dom samtidigt putsat lite på interiör och fått den mer ombonad, vikt sig och adderat Carplay och/eller Android Auto samt snyggat till häcken något på både kombin och 5 dörrars varianten så tror jag sålt bättre än riktigt bra.
Med tanke på att en Prius plug-in kostar runt 320 så borde en Auris hamnat under 300 och det hade gjort den prisvärd om man jämför mot andra i klassen.

Någon som hört eller läst något om hur Prius gen4 plug-in kommer att bli?

Uppdaterat: 2015-10-15 10:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - Prius Plugin går väl i praktiken ca: 2 mil på eldrift - men behöver förbränningsmotorn för att t ex producera värme på vintern. Sen kostar den väl ca: 365.000--430.000 kr idag (minus ev rabatt från staten). Såvitt jag läst och förstått så skall väl den kommande plugin-versionen klara runt 4-5 mil på el - alltså ungefär samma som motsvarande VAG-plugin-hybrider. Kunde man generellt också pressa priserna rejält på dessa biltyper så skulle det utan tvekan vara ett intressant alternativ för med dessa el-räckvidder lär man inte behöva tanka fossilbränsle speciellt ofta.

Uppdaterat: 2015-10-15 11:38

Med den nuvarande Prius Plug-in så får normalbilisten som kör 1200 mil per år tanka 5 ggr per år så med nästa modell så räcker det möjligen med två tanktillfällen per år. Fördelar jämfört med rena elbilen är att man slipper planera var man kan hitta laddmöjligheter och att laddplatsen inte redan är upptagen eller ur funktion, ingen räckviddsångest och tillräcklig värme och kyla när det behövs och ändå kan man köra nästan bara eldrivet under all bilkörning precis som med elbilen .

Uppdaterat: 2015-10-15 11:53
Elbil2

Eftersom det nämndes "tillräcklig värme" kan jag inte låta bli att nämna att min elbil hade full värme i kupén innan jag hunnit lämna parkeringen på Arlanda idag efter att den stått där i ett par veckor. De flesta fossilbilar jag kört hade knappt kunnat hålla ren framrutan efter lika lång stund.
Att Prius laddhybrid är så dyr är enbart för att de inte vill sälja den. Det är teknikuppvisning, men de vill ha mer slitage och därigenom serviceintäkter.

Uppdaterat: 2015-10-15 12:11

@Pi
Fel av mig, var inne och kollade priser och det 320tkr var baserat på Prius + och inte plug in varianten som startar på 365tkr.
Har också läst rykten om att nästa generations prius plug-in ska klara 30-35 miles och det låter ju riktigt intressant. Speciellt om dom skulle överföra den drivlinan till andra modeller.
Visste dock inte att den behövde förbränningsmotorn på vintern för att fixa värme. Är det verkligen sant? Då borde det ju vara samma sak på sommaren för att fixa kyla varma sommardagar.

Uppdaterat: 2015-10-15 12:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fin design rent allmänt så har toyota bra design på sina bilar

Uppdaterat: 2015-10-15 15:45

Självklart så kan man få bra elvärme i elbilen med sitt stora batteri ,men vill man ha bra värme i elbilen så får man inte bo långt ifrån Arlanda på vintern.
Så man får helt enkelt välja om man vill ha isfria rutor men kanske inte komma hem eller frysa medimmiga rutor och komma hem.
Så här skriver en som provat elbil på vintern.
"Men varför kom jag bara 46km? Var den inte fulladdad? Äter kylan upp så mycket kapacitet? Den hade ju stått ute och allt var -3 till -5grader. "
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=286297
Tänk om temperaturen krupit ner till -20-25 grader, hur långt skulle bilen rullat då?
Om man vill vara säker på att komma hela vägen hem på vintern så känns det säkrare med en bil som startar lätt oavsett hur kallt det är ute.

http://youtu.be/fvTgKWk987g
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=286297
Tänk om temperaturen krupit ner till -20-25 grader, hur långt skulle bilen rullat då?
Om man vill vara säker på att komma hela vägen hem på vintern så känns det säkrare med en bil som startar lätt oavsett hur kallt det är ute och som samtidigt klarar att köra en hem hela vägen.

Uppdaterat: 2015-10-15 17:15
Elbil2
PREVIA skrev:

Så man får helt enkelt välja om man vill ha isfria rutor men kanske inte komma hem eller frysa medimmiga rutor och komma hem.
Så här skriver en som provat elbil på vintern.
"Men varför kom jag bara 46km? Var den inte fulladdad? Äter kylan upp så mycket kapacitet? Den hade ju stått ute och allt var -3 till -5grader. "
Tänk om temperaturen krupit ner till -20-25 grader, hur långt skulle bilen rullat då?
Om man vill vara säker på att komma hela vägen hem på vintern så känns det säkrare med en bil som startar lätt oavsett hur kallt det är ute och som samtidigt klarar att köra en hem hela vägen.

Det är som allt annat. Vet man inte hur man ska använda prylarna så funkar de inte optimalt.
Man ställer in avåkningstiden i förväg och har en isfri och varm bil som fått energin från uttaget när man kommer till bilen. Jag brukar starta värmen när jag börjar äta frukost och då är den varm när jag är klar att åka. Klart bekvämare än att skrapa rutorna och vänta på att en metallklump ska dela med sig av värmen.

Uppdaterat: 2015-10-15 17:45
MVH AL skrev:

Leif: Jag var först inne på en XC90T8 men är inte lika förtjust i dess AWD som BMW:s lösning. Därför är risken stor att det blir en ny BMW (andra i rad=tråkigt).
MVH AL

Spontant anser jag att XC90 är ett mer spännande och intressant val än nya X5. Detta trots bristen på "bra" fyrhjulsdrift.

Uppdaterat: 2015-10-15 18:16
Power to the people

Trodde alla hyffsat moderna bilar hade någon form av bromskraftsåtervinning, min Seat Ibiza från 2011 hade det.
Principen är väl likadan på alla bilar, batteri laddas vid inbromsning men inte under gaspådrag.

Uppdaterat: 2015-10-15 19:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast vad har bromskraftsåtervinning att göra med att en elmotor hjälper till vid acceleration? Är inte det två helt skilda saker?
Tanken med bromskraftsåtervinning, som de flesta bilar har, är att ladda batterierna vid inbromsning, hyrid som icke hybrid.
Har dålig koll på hur bromskraftsåtervinning funkar på just hybridbilar men trodde det fungerade på samma sätt.

Uppdaterat: 2015-10-15 19:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - jo, den behöver förbränningsmotorn för att klara värmen (och kylan antar jag). Det framgick i DNs blogg när dom körde en sån. Och hur många gånger man behöver tanka per år lär ju vara väldigt individuellt så där skulle jag nog akta mig för att ange nåt överhuvudtaget. Med 2 mil/dag så är ju eldriften för många rätt begränsad men med 4-5 mil hamnar man ju i ett annat läge. Dock lär långturerna under året dra några tankar bara de så Previas exempel tror jag tyvärr inte mycket på - i alla fall för den nuvarande modellen.

Uppdaterat: 2015-10-15 19:35

Tror de flesta bilarna, speciellt de med start-stopp, har bromskraftsåtervinningsystem sedan det började komma ut på marknaden. Finns säkerligen även bilar idag som inte har det.
Såsom jag förstod det när jag köpte Ibizan (2011) så fungerar det så att när man bromsar eller motorbromsar så laddas bilens batteri via generatorn men vid acceleration så laddas inte batteri då det tar kraft från motorn. Tror bromskraftsåtervinning blev extra viktigt med start-stopp och jakten på att spara på de dyrbara bensindropparna.
Grundtanken med systemen verkar ju ändå vara att ta tillvara på energin som skapas när man bromsar eller motorbromsar och att ladda batterierna med denna energin.

Uppdaterat: 2015-10-15 20:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Så här skriver DN på sin laddhybridblogg.
"De tre bilderna härovan kan verka lite svårsmälta vid ett första påseende, men är i praktiken ganska enkla att läsa. den översta bilden visar trippmätaren 921 mil (plus bakomliggande 1 000 mil, mätaren slår runt vid 1 000) och nästa rad ”cons” visar bensinföbrukning sedan testet inleddes sommaren 2012: 2,0liter/100 km. Bild nummer två visar i stapelform bensinförbrukningen månad per månad. Här syns tydligt effekterna av sommarens resor runtom i Sverige, då inte ett enda hotell kunder erbjuda laddning. Det blev drygt 400 mil med vanlig hybriddrift. I september, oktober och november ligger staplarna nära noll då vi kunnat ladda bilen både hamma och på arbetet. Den nedre bilen visar fördelningen i procent mellan eldrift och hybriddrift samt elförbrukning och bensinförbrukning."
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/kategori/forbrukning/
Långa reportageresor utan att kunna ladda laddhybriden vid ett enda tillfälle ändå kommer man ner i mycket låg snittförbrukning av bensin vilket borde betyda att den vanliga bilisten kan få än lägre förbrukning i snitt tycker jag.
Vad det gäller elbilsparkering vid Arlanda så går det nog att hämta sin elbil uppvärmd idag när det inte finns så många elbilar men när elbilar blir vanliga så är nog elbilar tvungna att använda bränsledrivna kupévärmare som övriga bilar för att kunna hämta bilen uppvärmd vid Arlandas 20 400 parkeringsplatser som idag saknar elstolpe.

Uppdaterat: 2015-10-15 20:49
Elbil2
L. Mäkinen skrev:

PREVIA wrote:Så man får helt enkelt välja om man vill ha isfria rutor men kanske inte komma hem eller frysa medimmiga rutor och komma hem.
Så här skriver en som provat elbil på vintern.
"Men varför kom jag bara 46km? Var den inte fulladdad? Äter kylan upp så mycket kapacitet? Den hade ju stått ute och allt var -3 till -5grader. "
Tänk om temperaturen krupit ner till -20-25 grader, hur långt skulle bilen rullat då?
Om man vill vara säker på att komma hela vägen hem på vintern så känns det säkrare med en bil som startar lätt oavsett hur kallt det är ute och som samtidigt klarar att köra en hem hela vägen.Det är som allt annat. Vet man inte hur man ska använda prylarna så funkar de inte optimalt.
Man ställer in avåkningstiden i förväg och har en isfri och varm bil som fått energin från uttaget när man kommer till bilen. Jag brukar starta värmen när jag börjar äta frukost och då är den varm när jag är klar att åka. Klart bekvämare än att skrapa rutorna och vänta på att en metallklump ska dela med sig av värmen.

Om man har tillgång till ett eluttag där bilen står så går det självklart lika bra att få bilen varm med en elektrisk kupévärmare i bilen som inte är en elbil ,men står el bilen inte vid ett eluttag så vill man kanske inte värma elbilen i förväg med el från batteriet när man har en begränsad energimängd i batteriet att tillgå.

Uppdaterat: 2015-10-15 23:55
Elbil2

leifer, det är ju bara vanlig reklamsmörja, vad f-n skulle dom skriva annars?
Det gäller ju att bre på så mycket man orkar, sedan om det stämmer till kanske enbart 20% är det ju ändå bra.
Att man försöker göra bilar med körglädje vore ju trevligt, men det kan inget reklamsnack övertyga mig om, det vill jag kolla själv om det stämmer.

Uppdaterat: 2015-10-18 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, jag tror att körglädje är något väldigt subjektivt som inte nödvändigtvis behöver kopplas till hög effekt.
Jag körde för många år sedan en Jowett 1928 i England och där var det körglädje, men absolut inte beroende på effekten, jag tror den hade 13 hk och var uråldrig jämfört med en samtida A-Ford, som ju för övrigt också den ger körglädje liksom de flesta gamlingar, dock inte vid vardagsbruk.
Men det är mycket annat än hög effekt som ger körglädje, en varvvillig motor, en exakt styrning med vägkontakt t.ex.
En Morris Mini från 60-talet ger mer körglädje än en ny Mini, en stund! En Saab 96 ger mer körglädje än en 9-3, en stund! Osv.
Många glömmer också att körglädje ofta är kombinerad med andra obehagliga företeelser, Morgan är ju en väldigt trevlig bil med nästan obefintlig fjädring t.ex.
I all biltillverkning gäller kompromisser, det vore roligt att veta vad Toyota premierar.
Och då menar jag i verkligheten, inte i reklamen.

Uppdaterat: 2015-10-18 11:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den körgladaste bil jag nånsin kört hade ungefär 65 hk och 145 mm breda däck. Man kan inte mäta körglädje med klocka (0-100, varvtider...)
Bilen jag avser är en Westfield Eleven (ej att förväxla med en Seven)

Uppdaterat: 2015-10-18 20:45
Reverend Benny skrev:

Fast vad har bromskraftsåtervinning att göra med att en elmotor hjälper till vid acceleration? Är inte det två helt skilda saker?
Tanken med bromskraftsåtervinning, som de flesta bilar har, är att ladda batterierna vid inbromsning, hyrid som icke hybrid.
Har dålig koll på hur bromskraftsåtervinning funkar på just hybridbilar men trodde det fungerade på samma sätt.

Visst är det så,liknande iaf.

Uppdaterat: 2015-10-18 21:09

Lite mer detaljer om Prius och HSD gen4

http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pressreleases/foerbrukning-och-utslaepp-rekordlaaga-foer-nya-toyota-prius-1255447

Låga förbrukningen låter positivt, även bättre utrymmen.

Och att man kan ha drag.

Det som förvånar mig är den låga toppeffekten när bensinmotor och elmotor jobbar ihop, bara 122 hk?

Å andra sidan ska ju bilen köras lugnt.

Uppdaterat: 2015-11-18 12:27

Onekligen intressant!
Det är synd... Jag skulle verkligen kunna tänka mig en Prius pga sin driftsäkerhet och låga driftskostnad om det inte vore så att den va så fantastiskt ful. Jag kan verkligen inte komma ifrån att den ser grotesk ut.
Personligen så tror jag att det skulle sålts mycker fler Prius om man gjort bilen "snygg" eller åtminstone alldaglig.
Den enda Priusen som har ett någorlunda ok utseende är Prius+.
Som sagt mycket synd för hur bra bilen än är så ska man synas i den och om jag skulle skaffa så skulle jag tvingas ha tonat runt om och gömma den i garaget vid dagsljus.

Uppdaterat: 2015-11-18 12:41

Fast vill man ha dagens HSD-drivlina så finns ju faktiskt Auris som ju har ett mera alldagligt utseende - och avsevärt bättre pris. Och dragkapaciteten är ju inte direkt bländande i nån av dessa.

Uppdaterat: 2015-11-18 18:01

Kan i viss mån hålla med om utseendet på Prius men samtidigt en del av strategin att den har ett utseende som alla känner igen.

Karossen har ju också klart praktiska kvalitéer och den är nåt annat än Auris storleksmässigt och i känslan. Även lägre luftmotstånd.

Nästa generation Auris med denna nya HSD generation kan dock bli extra intressant helt klart.

Uppdaterat: 2015-11-18 18:39

Nåja Leifer - en Auris Kombi HSD är nog totalt sett klart rymligare än en Prius av senaste generationen. Jag har inga mått men det är i alla fall känslan när man kollar dom.

Uppdaterat: 2015-11-18 18:54