Vi Bilägares forum

Åka Taxi

Åka Taxi

Jag har provat ett par olika sorters taxibilar senaste dagarna. Den ena var ganska bekväm, men hade träbitar i inredningen så det var väl nåt retrobygge.

Den andra sorten har moderna plastmaterial, men på något sätt känns färderna i dessa inte helt OK. Trots dekaler om VVTi och LPG på bakluckan tar de sig knappt framåt i vissa backar.

Uppdaterat: 2015-10-09 12:47

Kommentarer

Glömde att bilder inte syns i första inlägget i en tråd.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-10-09 12:48

Fortsätter min monolog...
Den nedre bilen är av senaste japanska snitt.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-10-10 18:37

Men konstigt, är det någon sorts enkla, extra robusta men nya bilar som används som taxi, då japanerna enligt sägnen sällan kör bilar äldre än 5 år?

Mycket diesel därnere? Har fått för mig att japanerna inte har mycket till övers för detta fantastiska bränsle, men att dom däremot har betydligt bättre flås i bensinen än hemma (upp till och över 100 oktan).

Ingen dum idé att, om det finns en marknad, att fortsätta tillverka gamla robusta konstruktioner men med moderna drivlinor. Ger låga utsläpp där luftmotstånd och sånt spelar mindre roll, och billiga reparationer när karosseri m.m kan repareras med delar från pensionerade taxibilar som är 5-10-15 år gamla. Dessutom ger enklare teknik billigare drift många gånger, men förvånansvärt att de inte kör sin egen stolthet, prius...

Uppdaterat: 2015-10-13 20:38
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Inte en diesel så långt jag kunnat se. Mercan i andra inlägget var en S500. De där Toyotorna är en relativt sen konstruktion, men med basic teknik och körs på LPG i Hong Kong. Nackdelen med det är att man inte får igen bakluckan med två normalstora resväskor i utan då använder de stroppar som fjädrar... Oerhört trötta motorer som var på vippen att storkna i vissa backar.
Åkte i en BYD idag, men har inte bilden tillgänglig. Den såg mer futuristisk ut inuti.

Uppdaterat: 2015-10-14 13:41

Det är väl en Toyota Comfort?

Den kom för 20 år sedan men tillverkas fortfarande. 4-växlad automat....

Vad jag vet måste taxi-bilar drivas av LPG i HongKong

Uppdaterat: 2015-10-14 14:38

Helt riktigt en Comfort. Konstruktionen är mer 1975 än 1997.

Uppdaterat: 2015-10-14 19:12

Googlade nu.

Tydligen konstruerad för att användas som just taxi, och är utrustad med tvålitersfyra, fyrstegs automat eller femväxlad manuell och baklhjulsdrift.

Även vanlig som körskolebil där tydligen.

Snacka om att göra en bil enbart i syfte att vara pålitlig och långlivad... Fruktansvärt ful var den också! :)

Uppdaterat: 2015-10-14 20:49
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Googlade nu.
Tydligen konstruerad för att användas som just taxi, och är utrustad med tvålitersfyra, fyrstegs automat eller femväxlad manuell och baklhjulsdrift.
Även vanlig som körskolebil där tydligen.
Snacka om att göra en bil enbart i syfte att vara pålitlig och långlivad... Fruktansvärt ful var den också! :)

Någonting för Antifeministen alltså.

Uppdaterat: 2015-10-14 22:22
Lason1 skrev:

Googlade nu.
Tydligen konstruerad för att användas som just taxi, och är utrustad med tvålitersfyra, fyrstegs automat eller femväxlad manuell och baklhjulsdrift.
Även vanlig som körskolebil där tydligen.
Snacka om att göra en bil enbart i syfte att vara pålitlig och långlivad... Fruktansvärt ful var den också! :)

OCH låga driftkostnader. :)

Inte helt fel ändå... Den har ju uppenbarligen sin marknad ändå och den måste vara en bra affär för Toyota med tanke på att utvecklingskostnaderna sen länge sen är betalda och de var säkert inte särskilt höga från början.

Lite som om Volvo fortfarande skulle sälja 740:in i i princip oförändrat skick som den var när den lades ner. Skulle det funka? Hur många skulle köpa en ny 745:a idag för samma pris som en modern småbil? Som en konkurrent till Dacia Logan?

Uppdaterat: 2015-10-15 11:52

Vilket land?

Uppdaterat: 2015-10-15 15:46

MB:n är från Taiwan och Toyotorna från Hong Kong.

Uppdaterat: 2015-10-15 17:35

Jag gissar att Volvo 740 med dagens mått skulle vara väldigt dyr att tillverka, det krävs säkert massa människor för att tillverka den, idag fixar väl robotarna det själva.

Uppdaterat: 2015-10-15 22:16

Jag utlovade ju en bild på en taxi-interiör till. Denna från Shenzhen. Bilen ifråga verkade ha fruktansvärt illa komponerad fjädring, men tutan fungerade. På 25 km tutade han garanterat 200 gånger.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-10-16 10:33

Åkte taxi i början av -70 talet i Filippinerna, vi var nog 7 stycken som stuvade in oss i taxin. Vindrutan var sprucken ock ingen av oss hade säkerhetssbälte. Som grädde på moset stoppade polisen oss, nåja, allt löste sig med lite pengar, sedan var det bara att fortsätta färden. Så var det på den tiden. Nu känns det som rena rama idiotin. Men men så var det på det i början av det glada sjuttitalet.

Uppdaterat: 2015-10-16 21:44
Lås inga trådar.
Sammen skrev:

OCH låga driftkostnader. :)
Inte helt fel ändå... Den har ju uppenbarligen sin marknad ändå och den måste vara en bra affär för Toyota med tanke på att utvecklingskostnaderna sen länge sen är betalda och de var säkert inte särskilt höga från början.
Lite som om Volvo fortfarande skulle sälja 740:in i i princip oförändrat skick som den var när den lades ner. Skulle det funka? Hur många skulle köpa en ny 745:a idag för samma pris som en modern småbil? Som en konkurrent till Dacia Logan?

Då är jag först på plats. Tänk att bli första ägare på en riktigt Volvo med rödblock och stelaxel, sköter man den, då är det sista bilen man behöver köpa :)

Uppdaterat: 2015-10-17 08:38
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?