Vi Bilägares forum

Villaolja

Villaolja

Jag ska byta ut min villaoljetank mot bergvärme om drygt två veckor och har ca 1000 liter grön villaolja i tanken. Jag undrar om man kan köra en diesel Volvo XC70 av 2015 årsmodell på den istället för att slänga bort villaoljan?

Uppdaterat: 2015-10-09 16:40

Kommentarer

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-kora-pa-eldningsolja-38186

// Krister

Uppdaterat: 2015-10-09 19:04
Lite krokigt är också rakt

I en ny modern bil så skulle jag inte köra på den fetare eldningsoljan, men den vanliga röda dieseln som finns i tex Finland funkar fin fint... Men viktigt att ha en sil när man fyller på bränslet så det inte kommer med skit i tanken.

Uppdaterat: 2015-10-10 12:33
Pär

Sheriffen är väl det minsta att oroa sig för.
De finns väl inte?

Uppdaterat: 2015-10-11 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäsp skrev:

Peugeote-Pär wrote:I en ny modern bil så skulle jag inte köra på den fetare eldningsoljan, men den vanliga röda dieseln som finns i tex Finland funkar fin fint... Men viktigt att ha en sil när man fyller på bränslet så det inte kommer med skit i tanken.
Kan kosta multum om du blir haffad, nog minst 20.000kr
Vad jag förstår är både elningsolja och lågskattad diesel röd i Finland ... precis som här, fast här är de ju gröna .. och du kan förstås inte köpa grön diesel på macken.

Haffad, då kan du mer eller mindre ta vem som helst uppe i Norrbotten eftersom väldigt många kör på den Finska röddieseln där, gjorde det själv när jag bodde där uppe... Bilen drar mindre, mår bättre och får bättre prestanda på det bränslet.
Inte åker Polisen runt där uppe och kollar vilket bränsle du har i tanken, inte ens här nere kollar dom vad du har i tanken... Det är ju helt ointressant var du tankar, är ju dom stora tankbilarna som kan råka ut för en koll om man har otur.
Så fort jag är uppe med bilen i norr så åker jag alltid upp till Finland och tankar där, gud vad bilen går bra då.

Uppdaterat: 2015-10-11 20:45
Pär

Kan aldrig vara förbjudet att tanka bilen i annat eu-land, det man har kvar i tanken behöver man väl inte tappa ur?
Så gör man överallt, tyskar som bor vid gränserna till öst kör över och köper cigaretter och tankar bilen i polen och tjeckien.
Ligger alltid en mack på den sidan gränsen, men inte på tyska sidan, bensin är billigare, diesel ännu billigare och lpg är snorbilligt i polen.....

Uppdaterat: 2015-10-11 20:57

Den röda dieseln får du inte tanka i Finland, den får bara skogstraktorer och lastbilar tanka där eftersom det är lägre skatt på den, sen är den även skitigare men ack så mycket bättre för bilen när den har väldigt hög Centan tal så bilen drar mindre bland annat.

Uppdaterat: 2015-10-11 21:05
Pär

I Finland så kallas den röda dieseln för "Polto" det är förbränningsolja och är gjort för fordon, den har blivit anpassad för den modernare motorerna som finns idag, förr så var den ännu fetare mot idag.

Uppdaterat: 2015-10-11 21:38
Pär

För att bevara trådskaparens fråga om han KAN använda det, inte om han FÅR....

- Det beror helt på vilken sorts eldningsolja du beställde. D.v.s. vilken klassning.

Lite kortfattat om våra eldningsoljor vi har i Sverige:

Eldningsoljorna delas in i 7 olika klasser,
Klass 1
Den absolut vanligaste formen av eldningsolja. Är samma diesel som finns i mackpumparna, men med 2 st tillsatta färgisotoper, blå och gul. = grön. Här ligger svavelhalten på 0,01-0,05% beroende på leverantör och kvalitet.
Klass 1 har även inblandning av RME, precis som mackdieseln..
E10= inomhusdiesel, därav olämplig för fordon vintertid pga paraffinering i kyla.
E32= Exakt samma som mackdiesel
Klass 1 E32 kan användas i bilen utan tekniska betänkligheter, oavsett om det är en -15 V70D5 eller en -83 Jetta Diesel

Klass 2
kallas även "tjockolja", men inte p.g.a. konsistensen, utan p.g.a. svavelhalten och energiinnehållet.
Den har ett lite högre energiinnehåll än mackdiesel. Här ligger svavelhalten på 0,05%
Kan även den användas för fordon, svavelhalten ligger även här under gränsvärdet för alla versioner av partikelfilter.

Klass 3-7
Även dessa kallas "tjockoljor" och räknas till högsvavliga oljor, upp till 0,5%.
Jag skulle inte regelbundet tanka en partikelfilterförsedd bil med modern motorstyrning med dessa. Men dessa oljor är inte så vanliga som eldningsoljor.

Tänk efter både en och två gånger innan du slår gammal lagrad cisterndiesel i en bil med piezo-spridare.
Det behövs inte mycket orenheter i bränslet innan det kan bli dyra reparationer, förlita dig inte heller på att bränslefiltret filtrerar bort allt.
Från den lagliga aspekten räknas detta även som skattebrott och bestraffas med bl.a. skönstaxering och eventuellt dagsböter.

Uppdaterat: 2015-10-11 22:32

Villaolja skulle jag inte använda i en ny modern diesel, hade han haft en gammal 90 tals merca så hade jag sagt absolut bara att köra på.

Uppdaterat: 2015-10-12 16:01
Pär