Vi Bilägares forum

Bromsträckor och tyngre fordon

Bromsträckor och tyngre fordon

Jag tog ganska nyligen c-körkort, alltså körkort för tung lastbil. Just nu håller jag på att avsluta en 140h YKB-grundkurs. Idag var vi ute på Gillinge halkbana utanför Stockholm med våra lastbilar. Detta blev en ögonöppnare utan dess like.

Tydligen är det ganska allmänt förekommande bland bilister och tyvärr även lastbilsförare att en lastbil/buss skulle ha betydligt bättre bromsar och bromsförmåga än vad personbilar har och detta skulle basera sig på att lastbilar väger mer vilket ökar friktionen samt att de har fler hjul i backen.

Det kunde inte bli mer fel. Den mest simpla fysiken talar emot detta. Ett tungt fordon som färdas i samma hastighet som ett lätt fordon kommer att ha avsevärt mycket längre bromssträcka just p.g.a vikten. Testa att försöka stoppa en rullande basketboll och en medicinboll. Basic.

Ute på halkbanan blev detta extra tydligt. Vi jämförde bromssträckor mellan en personbil, i detta fall en ny Mazda 6 och vår lastbil, en 6 år gammal, 2-axlad Volvo FH12 med ABS-bromsar och en vikt på 15-ton. Extra tydligt blev detta på den hala delen av halkbanan.
Vi körde upp i 30 km/h och tvärnitade på den hala delen av banan. Personbilen fick en bromssträcka på ca 10m och vår lastbil en bromssträcka på hela 40m.
Nästa hastighet var 55km/h. Personbilens bromssträcka blev ca 40m och lastbilen som jag fick äran att köra vid detta tillfälle, fick en bromssträcka på håll i er nu, hela 110m och då var det asfalten som tillslut stoppade mig då den hala delen upphörde. Utan den hade jag åkt ut på E18... Detta var bland det mest obehagliga jag någonsin varit med om och detta under helt kontrollerade former. Känslan av att trycka bromspedalen och kopplingen i botten utan att något händer, den är obeskrivlig. Min kurskamrat som åkte med mig i lastbilen skrek t.o.m "bromsa då!" vilket jag gjorde för fullt. Han uppfattade inte heller att jag bromsade men utifrån syntes det tydligt hur Volvolastbilens ABS-bromsar jobbade för fullt. Skulle tippa på att den hastighet vi i lastbilen höll när vi passerade den punkt där personbil stannade, låg någonstans kring 50km/h, under full inbromsning...

Tilläggas bör göras att Volvolastbilen hade mycket fräscha däck med gott om mönsterdjup.
Notera också att jag hittills enbart nämnt bromssträckan. Pratar vi stoppsträckan får vi plussa på reaktionstiden vilket är ca 1 sek och då får man plussa på den distans man hinner på denna sekund innan man börjar bromsa. På halkbanan har man bromsberedskap vid en given punkt.

Vi har under YKB-utbildningen fått se skillnaden i bromssträcka mellan olika fordonstyper på film men det är en helt annan upplevelse att få göra det i verkligheten. Jag tror faktiskt att alla bilister oavsett körkortstyp borde få uppleva detta på halkbanan. Det är inte något man glömmer i första taget och oerhört nyttigt.

Med detta vill jag säga att se till att hålla avstånden. Förare av tyngre fordon måste hålla rejäla avstånd så respektera detta. Bilister som svänger in tvärt efter omkörning av tyngre fordon bör tänka om, speciellt i halt väglag. Stoppsträckan är avsevärd. Detta är definitivt skillnaden mellan liv och död.

Uppdaterat: 2015-10-08 20:50

Kommentarer

leifer skrev:

Självklart, men problemet är att den ökad friktionskraften inte räcker när det är så halt så att man inte får ut full effekt av den. Dvs bromssträckan blir längre och sambandet är tydligt med ökad vikt så som beskrivs i första inlägget i tråden.

Nej Leifer, det fungerar inte så. Friktionskraften är inte en konstant. Den är linjär med normalkraften och förändras inte på andra sätt än de jag beskrivit.

Fråga: tror du att ett tungt Maglevtåg (på supraledare) skulle glida längre än ett lättare, om vi kan räkna bort luftmotståndet?

Uppdaterat: 2015-10-10 16:26

Borttaget p.g.a. att förgående talare ändrat sitt inlägg.

Uppdaterat: 2015-10-10 16:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hmm .. varför ser jag inte Gäsps inlägg?

Edit: tydligen har jag lyckats blockera honom. Det här "blockera användare"-systemet är ju helt snurrigt. Jag sitter ofta på en surfplatta och läser och det är ibland lätt att komma åt en länk på sidan. "Blockera användare" sker nästan helt obemärkt, bara en page reload och sedan är användaren blockad. Det går inte att se någonstans och är extremt omständigt att åtgärda (omöjligt för normalanvändaren).
Ta bort skiten!

Uppdaterat: 2015-10-10 16:35

Eller som leifer skrev: "Jag har också faktiskt flera gånger nu sagt att jag ställer upp på den grundläggande teoretiska modellen att ökad vikt ger ökad friktion och därmed blir bromssträckan den samma oavsett vikt enl den teoretiska modellen. Men det bygger då på att friktionen verkligen ökar lika mycket som vikten vilket den inte gör när det är riktigt halt."

Jo det gör den. Den ökar även när det är riktigt halt. Fysikens lagar. Undantaget är när - som jag tidigt skrev, men som somliga inte läst eller förstått - man spelar curling.

Det intressanta är att leifer fortsätter att ifrågasätta fysiklagarna gång på gång på gång..... Senast i "Alltså som jag tänker i den praktiska tillämpningen är att den friktionskraft du talar om är linjär men är beroende av underlaget." Se där - nu gäller fysikens lagar ibland, men inte i praktiken????

Uppdaterat: 2015-10-10 16:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
leifer skrev:

Audi A5 SB wrote:Puggento wrote:Kan vi iallafall komma överens om att bromssträckan för tyngre fordon, alltså lastbilar och bussar är längre eller i vissa fall t.o.m bra mycket längre än för en personbil under samma förutsättningar.
Det är det VIKT-iga utav detta ;)
Där är vi helt överens.
Jaha, varför kan du inte säga samma sak till mig? Eller har du olika uppfattning beroende på vem du pratar med?
Du vill bara skapa bråk, det är enda gången du dyker upp på detta forum, dvs när det vankas pajkastning. Jag slutade prata med dig förut för att du just bara höll på så men hade hoppats att det blivit bättre nu efter nystarten med bättre moderering men tydligen hade jag fel. Får väl återgå då att sluta prata med dig.

puggento har förstått. Det har inte du.

Och ja, lastbilar och bussar har generellt längre bromssträcka än en personbil. Något annat har jag aldrig påstått. Men det beror inte på vikten......

Uppdaterat: 2015-10-10 16:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
leifer skrev:

Alltså som jag tänker i den praktiska tillämpningen är att den friktionskraft du talar om är linjär men är beroende av underlaget. Eller hur förklarar du annars beteendet som beskriv i första inlägget?

Ja, vad ska jag säga om första inlägget? Slutsatsen stämmer inte. Om lastbilen i fråga hade längre bromssträcka på halkbanan så beror det på andra faktorer - t ex däcken - inte på skillnaden i vikt. Vikt KAN ha en betydelse i vissa fall, som jag redan redogjort för. En lastbils vikt kan t ex påverka både däcken och underlagets egenskaper så att friktionen förändras. Det finns även parametrar med både aerodynamik och hur tyngdpunkten förskjuts vid kraftig inbromsning och mycket annat. Men vikt och massa är ingen faktor per se rent fysikaliskt och den slutsatsen som dras av signaturen Puggento samt liknelsen med medicinbollen är felaktiga.

Dessutom skulle skillnaderna som beskrivs i första inlägget lika gärna kunnat vara mellan två likadana personbilar men med olika däck.

Uppdaterat: 2015-10-10 17:09
Swemba skrev:

leifer wrote:Alltså som jag tänker i den praktiska tillämpningen är att den friktionskraft du talar om är linjär men är beroende av underlaget. Eller hur förklarar du annars beteendet som beskriv i första inlägget?
Ja, vad ska jag säga om första inlägget? Slutsatsen stämmer inte. Om lastbilen i fråga hade längre bromssträcka på halkbanan så beror det på andra faktorer - t ex däcken - inte på skillnaden i vikt. Vikt KAN ha en betydelse i vissa fall, som jag redan redogjort för. En lastbils vikt kan t ex påverka både däcken och underlagets egenskaper så att friktionen förändras. Det finns även parametrar med både aerodynamik och hur tyngdpunkten förskjuts vid kraftig inbromsning och mycket annat. Men vikt och massa är ingen faktor per se rent fysikaliskt och den slutsatsen som dras av signaturen Puggento samt liknelsen med medicinbollen är felaktiga.
Dessutom skulle skillnaderna som beskrivs i första inlägget lika gärna kunnat vara mellan två likadana personbilar men med olika däck.

Helt riktigt, men även hur ABS-bromsarna är avstämda kan påverka rejält. Speciellt när det är riktigt halt.

Uppdaterat: 2015-10-10 17:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
leifer skrev:

Dock tycks nånting hända när det blir för halt, då finns inte tillräckligt med grepp och tyngden omvandlas till en kraft framåt och bromssträckan blir riktigt lång, betydligt längre än för personbilen. Jag har i alla fall upplevt detta själv rent praktiskt med tungt fordon, oavsett hur du nu fungerar rent teoretiskt.

Det du upplevt är olika friktion vid olika förhållanden. Inte något nytt revolutionerande fysikaliskt fenomen. Däck har olika egenskaper! Det kan t o m vara så enkelt att egenskaper som prioriteras för ett lastbilsdäck inte främst är maximal friktion utan hållbarhet och tålighet för olika laster samt för att nyttjas året runt ...

Friktionstalet kan förändras beroende på underlag, lufttryck, deformation, inre och yttre temperatur, tryck per kvmm osv. Och visst kan fordonets vikt påverka dessa faktorer om de inte är anpassade för vikten. Men friktionstalet förändras INTE av fordonets vikt som sådan.
Vikt, massa och rörelseenergi har inget med friktion och bromssträcka att göra ur ett fysikaliskt perspektiv, vilket var vad TS påstod.

Jag avslutar med en länk till Nokkians sajt om vinterdäcks bromssträckor. Notera att fordonets vikt aldrig nämns ...
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/hur-paverkar-dacken-trafiksakerheten/vinterdackens-bromsstrackor-pa-is/

Uppdaterat: 2015-10-10 18:58

En intressant jämförelse med lastbil och tåg är att när man körde järnmalm från Örbyhus till Oxelösund så var vikten på det bara trehundra meter långa tåget vanligtvis 2400 ton och då vart högsta hastigheten bara ca: 50 kmt för att man skulle hinna stanna före nästa signal om försignalen visade att nästa signal 1000 meter längre bort visade stopp. På vissa ställen där man var tvungen att stanna med tåget så gick det inte att komma igång igen utan man fick backa för att sedan kunna få upp farten så att man klarade en backe, fördelen var att man oftast vart framsläppt överallt som vid Stockholms centralstation så att man inte fastnade i södertunneln vilket inte vore så bra för övrig trafik.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=69013

Uppdaterat: 2015-10-10 19:34
Elbil2

Tack Swemba, nu föll myntet ner även för leifer. Till slut.... Nu får vi läsa #3 och #13 i nytt ljus.

Uppdaterat: 2015-10-10 19:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
leifer skrev:

Puggento, exakt, i praktiken är det stor skillnad på vikt när det är halt. Tyvärr förstår inte vissa skillnaden mellan teori och praktik.

Tack detsamma leifer. Du torskade med MC mot personbil (men det satt långt inne) och nu torskade du här. "Tyvärr förstår inte vissa skillnaden mellan teori och praktik."

Tips: läs och begrunda vad folk skriver - inte vad du tycker att de skriver. Det blir bättre så och du slipper hetsa upp dig.

Uppdaterat: 2015-10-10 20:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. så har jag anmält ditt inlägg #82. " Älta igen och igen? Eller hitta nån fluga du kan dra vingarna av istället? Inte lätt."

Uppdaterat: 2015-10-10 20:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"Sjuka är att både jag och TS kör tunga fordon mycket bättre än du ändå ska du hela tiden framstå som att du vet bäst."

Här blir man anklagad för att vara sjuk, när jag i #54 skriver just att jag inte har någon erfarenhet från tunga fordon.

Jag kräver moderering!

Uppdaterat: 2015-10-10 20:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gäsp: idioter är inte sällan förekommande.

Uppdaterat: 2015-10-10 21:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
duccedriver skrev:

På halkbana är friktionen nära noll, och då är vikten enbart en belastning, därav den extrema bromssträckan.
Större bromsar hade just där inte gett ett dugg.....
I verkligheten är skillnaden inte så katastrofal, visst är bromssträckan längre för lastbilen, men fler axlar matchar vikten,
den du körde väger fullastad 18 ton, en 3-axlad 26, och i halka (möjligen inte halkbane-halka) stannar den 3-axlade fortare, fler hjul i backen,med mindre risk för sladd.....
En 2-axlad får gärna sådan, vilket gör att däcken ska inte bara bromsa, utan även jobba mot sidokrafter, en treaxlad har drivande hjul i mitten, de bakre stödjer i sidled....
Lastbilen har längre bromssträcka, men i halka är det inte helt givet, oftast har vi bättre grepp än personbilar, lyckligtvis är ju den mesta halkan inte av typen våt isbana......
Att inte köra in snävt framför, utan ge oss möjligheten att hålla avstånd, är dock ett bra tips....
Inte minst för att vi ogärna bromsar mer än nödvändigt i halka, vi "måste" ha en viss fart för att hålla oss rullande, därför försöker vi hålla jämn fart så långt möjligt....
Naturligtvis ska man aldrig gå in snävt framför något annat fordon, man "snor" ju då den andres avstånd, oavsett storlek på fordonet....
Och ja, jag vet, vissa av mina kollegor håller inte avstånd alls, det beteendet försvarar jag inte!

Det ligger mycket i det du säger där om just halkbanehalka.
Min ervarenhet av halkbanehalka är att den påminner mer om vattenplaning än om riktig snöochishalka. Det vill säga att du har bra grepp tills det släpper och då har du noll grepp. Antagligen för att den bygger på just... vattenplaning.
En epoxyplast, som är mycket slät, och så begjuter man med vatten vilket ger en film ovanpå som då däcken kommer glida i. Alltså precis som vattenplaning. Det är jäkligt smart tilltänkt för att få halka sommartid men det blir ändå 'fel' sorts halka mot vad det skulle varit om det var snö och is.
Sedan är frågan hur dessa halkbanejiggar är - de har jag inte provat.
Där bygger det ju på att man lättar trycket mot underlaget och därmed friktionen. Spontant känns det som att det blir en mer naturtrogen halka då.
Sedan är halkbanefordonen också gärna utrustade med de sämsta däcken som finns att uppbringa. Och så gör de dessutom en till sak man inte skall göra själv: Sätter de sämsta däcken bak. Allt för att det skall bli så jävligt som möjligt.

Uppdaterat: 2018-03-10 11:50

Ibland möter man sin överman i kunskap. Man får gå ifrån sitt "troende" till att möta vetande. Det är detta som möter sign: leifer. Saknad av ingen.

Uppdaterat: 2018-03-10 16:13
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!