Vi Bilägares forum

"Roligaste" bilen ni haft.

"Roligaste" bilen ni haft.

Detta har kanske diskuterats förut men i såfall kör vi en runda till.

Vilken är den "roligaste" bilen ni haft. Apostroferna finns där för att tolkningen av roligaste är fri.

En av de roligaste jag har haft va en Mazda 323 från tidigt 80-tal. Brun och bucklig så den kallades köttbullen på orten där jag bodde.
Regnummret va KGB och bara det är ju kul i sig!
Den hade bakhjulsdrift och va pga. sin lätta vikt och korta hjulbas otroligt lätt att hålla på ställ. På en raksträcka så kunde man svänga till, få upp ställ och hålla det hur länge som helst. Fantastiskt kul i alla väder.

Bilprovningen var det som satte stop för vår framgångssaga ;)

Uppdaterat: 2015-10-01 08:04

Kommentarer

leifer, det vore kul att känna om det finns körglädje i Tesla, eller hur?
Nu ligger den ju långt utanför vad jag skulle vilja lägga på en bil, det skulle hellre bli ett gjutjärn med 300-400 hk, om inte annat för att trimma mupparna!

Uppdaterat: 2015-10-05 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer - fast det är säkert en häftig känsla att accelerera kraftigt utan en massa tillkommande oljud... Gillar generellt känslan när man kör elbiiar för man har rejält vridmoment redan från start och det märks även om det inte är en alltför häftig elmotor i kärran.

Uppdaterat: 2015-10-05 20:42

Du har säkert rätt leifer, när det gäller ljud och det är ju till en del kopplat till körglädje och man kan ju titta på F1 där man till nästa år tillåter öppen wastegate för att få lite trevligare ljud under racet.
När det gäller bil i allmänt bruk får man nog lära sig att spola det roliga. Jag tror också mer på hybrider än på rena elbilar.
Det spelar ju ingen roll om man klarar 80% av körningarna på enbart batteri om man ändå tvingas åka 60 mil utan laddningsmöjligheter
varannan vecka!

Uppdaterat: 2015-10-05 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill ju påstå att körglädje i en Tesla är ganska begränsad. Hysteriskt kul att accelerera från stillastående, men sen är de ganska könlösa.

Uppdaterat: 2015-10-06 14:57

Jag har 0 erfarenhet av elbilar, bortsett från de nätmatade på Gröna Lund i min ungdom som av någon outgrundlig anledning kallades "radiobilar".
Men det är kanske lika de enorma krafter som ett stort ånglok uppvisar under drift jämfört med det minimala fjuttpys som motsvarande ellok presterar.
Sedan är det ju förstås en annan sak att elloket presterar mycket mer!
Men nu har vi verkligen ramlat rejält ur tråden, som vanligt. ;-/

Uppdaterat: 2015-10-07 09:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Utan tvekan har min roligaste bil varit Corvette C5, vill man ha nå´t riktigt kul för en vettig peng som samtidigt är både riktigt bekväm och inte är helt opraktiskt så är det nog inte mycket som slår den :) Hade efter den en Porsche Boxster S och den var en riktig besvikelse efter Vetten......
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-10-06 23:22

Nothing beats cubic inches......

Uppdaterat: 2015-10-06 23:29

En brun automatväxlad Volvo 244 DL, ett arv från farfar...

Åkte land och rike runt med kompisgänget i den under ett par år i början på nittio-talet och besökte diverse konserter, festivaler, raggarträffar och dylika tillställningar, ett par turer ner i Europa blev det också.
Finns inte många campingar i Sverige som den Volvon inte besökt en eller två gånger... :-)

Har aldrig vare sig förr eller senare haft så kul i en bil, inte körmässigt då den var som att ratta en tegelsten på hjul, men som glädjefaktor oslagbar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös: Ja, inte är då 240:n någon glädjespridare. Möjligen kan man uppskatta den robusta traktorkänslan i drivlinan... Min hade gått runt 20.000 mil, och började bli mjuk i växellådan, lång inkörningsperiod där.

Att man trots allt kan ha kul i den är förstås en annan sak! :-)

Uppdaterat: 2015-10-07 09:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Outslitliga och odrägliga, det jag minns med speciell känsla är den halvmeterbreda mittkonsollen som gjorde ont under knät efter 5km och det höfläktsliknande ljudet från motorn, men man klarade sig med hemmamekarlådan i alla lägen.....
Robust charm är väl ordet, konstruerad för funktion, inte estetiskt fulländad och kul att köra var den aldrig.....
740 blev bättre, 850 tog volvo till samtiden, lite kantig, men kändes nästan modern 1992.....och är fortfarande bra att köra!

Uppdaterat: 2015-10-07 15:27

Helt klart Peugeot 206RC , liten gokart med ca 180hk. Sköna racing stolar

Uppdaterat: 2017-04-12 09:30

Toyota celica 1,8 TTE 2002 fantastisk også min Lexus avensis cvt 2,0 7trins auto .

Uppdaterat: 2017-04-12 11:42
Stoor skrev:

Min roligaste bil är min nuvarande Toyota Avensis -16 med den pigga dieselmotorn!

Gillade inte den alls. Var trög emot den bil jag kör till vardags.

Uppdaterat: 2017-04-12 15:16
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ford Mustang V8 CAB 2016

Uppdaterat: 2017-04-12 19:33

Såg på Discovery "Fast n' loud" ikväll och där sålde man en Willys för $20000!
Den var något som den killen alltid önskat sig. Jag hade en sådan, men den hade förstås ingen V8 utan en beskedlig 60 hk sidventilfyra och den var inte så kul.

Uppdaterat: 2017-04-12 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
christer_1 skrev:

Stoor wrote:Min roligaste bil är min nuvarande Toyota Avensis -16 med den pigga dieselmotorn!
Gillade inte den alls. Var trög emot den bil jag kör till vardags.

Hade en Avensis som hyrbil. Allt annat måste bara vara roligare :)

Uppdaterat: 2017-04-12 21:11

Jag har haft ägt en Alfa Romeo Alfetta 2000 L 1980 beige är den enda som är roligast.

Uppdaterat: 2017-04-12 23:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Jag har haft ägt en Alfa Romeo Alfetta 2000 L 1980 beige är den enda som är roligast.

Jo den är kul, men 80-tals Giuliettan var ännu roligare, men sällsyntare. Bara 84 st. togs in med 2 liters motorn

Uppdaterat: 2017-04-13 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

GF wrote:Jag har haft ägt en Alfa Romeo Alfetta 2000 L 1980 beige är den enda som är roligast.
Jo den är kul, men 80-tals Giuliettan var ännu roligare, men sällsyntare. Bara 84 st. togs in med 2 liters motorn

Ja, det ser 80-tals Giulietta är kompakt och mer tufft fram och bakfront för sportigt intryck ännu mer roligare.
Alfetta är större och gott om familjebil gör mycket smidig motor, kraftigt bas avgasljud vid gaspådrag, känslan, silkeslen, komfort och roligare att köra.

Uppdaterat: 2017-04-13 20:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Renault 5 alpine, den med dubbelförgasare och sport-lull, en gti dräpare 79...

Uppdaterat: 2017-04-13 21:13
duccedriver skrev:

Var fan sitter bakfronten?

Framstjärten sjöng de om i Rally i P3.

Jag tyckte Alfetta var snyggare än Giulietta.
Min Alfetta var den Alfa Romeo jag haft som varit roligast att köra, men mitt exemplar hade problem med rost. Alfa 75 var mer bil.

Uppdaterat: 2017-04-13 21:19

Mäkinen, vilken Alfa hade inte problem med rost? :-)
Jag kommer ihåg en länkarmsinfästning i framvagnen på en Alfetta där man hade gjort förstyvningen till karossen genom att stapla likadana plåtskålar på varandra och häftsvetsa. Snacka om spaltkorrosion!
Det var ungefär samma komposteringstid för Alfa som för en 80-tals japan!
Skillnaden var att Alfan ofta köptes eller såldes beg. till entusiaster som lade ner enormt med tid och plåt för återuppståndelse, medan japanen oftast gick direkt till komposten.

Uppdaterat: 2017-04-13 21:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg ibland år 2016 var fortfarande lever en Alfetta vinröd 1974 i Knivsta och en röd 1977 i Uppsala, 39 och 42 år gammal fortfarande rullar på gatan. :-O :-)

Uppdaterat: 2017-04-13 21:41
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det var ju vad jag skrev, det finns entusiaster, och det finns Alfistos!

Uppdaterat: 2017-04-13 21:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Också finns Alfisti!

Uppdaterat: 2017-04-13 22:01
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

hvad var der galt med din taxi toyota avensis

Uppdaterat: 2017-04-14 11:07

Honda CRX VTEC 1990 blue pearl uthämtad ny i augusti 1990. Mycket direkt och fin styrning med direkt vägkänsla. Fin växellåda med direkta och fina växlingar. Riktigt varvglad motor som varvade till 8500 r/min. Bra sköna sport stolar och ljudnivån hade förbättras jämfört mot tidigare modell med 124 hk. Denna hade 150 hk. Enda egentliga svagheten var bromsarna som lätt blev överhettade och stumma. Sådana bilar tillverkas tyvärr inte längre. Den hade ju kort hjulbas så det gällde att inte styra för yvigt vid höga hastigheter då kunde bakvagnen kasta vilket var otäckt. Hittar man en fin välvårdad idag så får man betala lika mycket som jag betalade 1990.

Uppdaterat: 2017-04-16 22:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Dom var fruktansvärt kul, när vtec slog till på höga varv, ändrades motorns karaktär från snäll till rejsig.

Uppdaterat: 2017-04-20 10:53

Jag har aldrig kört några av Toyotas roliga bilar, bara de vanliga standardbilarna och de har inte fått mig att dra på mun.

Uppdaterat: 2017-04-20 14:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den roligaste bilen som jag har haft är min nuvarande, en VW Golf R SC -2016.

Uppdaterat: 2017-04-20 14:52

Peugeot 309. En spännande bil full med överraskningar på lut, när jag trodde att jag hade koll och åtgärdat alla fel så uppstod genast ett nytt. Den bilens elaka själ hade en enorm uppfinningsrikedom i djävulskap, förmodligen besatt.
Höjdpunkterna var tre den tog eld två ggr och att motorn exploderade, ja exploderade, bitar av blocket trängde in i kylaren och kolvarna stod snett ut i den fria luften.
Kul på riktigt: VW Rabbit, hur rolig som helst en riktig busbil. Fiat Bravo Anniversaire-97. Före sin tid i designen och väldigt bra på vägen, toppade strax över 200kmh och gick lätt o ledig att köra i 170.

Uppdaterat: 2017-04-21 02:05

Då skulle du anlitat exorcist istället för bilverkstad kanske, tvärnit....

Uppdaterat: 2017-04-21 08:05

205 1,9 GTI var en underhållande bekantskap som bara älskade småvägar med onödigt högt tempo... Saknar den, borde haft den kvar och gjort något ännu roligare av den...

Uppdaterat: 2017-04-21 15:33
*Robban

Flera kompisar hade Peugeot 205 GTI 1.9 med 122 hk som kom 89. Rolig bil att köra, dålig förarergonomi, antingen satt man för nära med benen eller för långt ifrån med armarna. Den så kallade apställningen blev bäst. Nära med armarna och långt med benen. Lite dålig kvalitet här och där men den var ju ganska billig i inköp. Styrningen som en gokart med hade CRX också. Växellådans slag var väl i längsta laget. Monte Carlo edition som fanns 1991 var den som suktade mest. Blå metallic och svart läderklädsel. Tyvärr finns det inte många kvar längre. Dom flesta har tyvärr rostat bort.

Uppdaterat: 2017-04-21 18:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.