Nästa artikel
Rosttest: Honda Jazz (2016)
Rost

Rosttest: Honda Jazz (2016)

Publicerad 5 december 2016
Honda Jazz.
Att snåla in på behandlingen ses inte med blida ögon av Vi Biägares rostskyddsexpert.
Nej, det här duger inte. Täckkåporna undertill är av filt, inte plast, med en extra tjock och fuktsamlande massa till ljudisolering på insidan. Dessutom är det endast sparsamt behandlat med slitskydd undertill. Endast sista decimetern på avgassystemet är rostfritt. Även bränslepåfyllningsröret är i plåt.

Karossen är av ovanligt tunt lackad plåt med dåligt tätade hörn på huv, baklucka samt dörrar. Endast bakluckan har invändig behandling. Inte heller balkarna undertill är behandlade. Tröskellådan har nedåtvänd skarv med dålig tätning. Flera övriga skarvar är helt otätade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-12-06 12:21
VW Polo 2012

Med tanke på vad VIB hr för kriterier när dom bedömer rostskyddet, så här skriver VIB om Rostskyddsbetygen. (Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har)." slut citat. med andra ord är denna bil än mer rostbenägen än betyget visar, all den stund bilen är billig och har liten status !!!!!!!!!!

#w • Uppdaterat: 2016-12-06 12:29
Vidstige

Lasse J, är det ett problem med rost idag på japanska bilar och i förhållande till bilprovningen? Ja eller nej? Finns nån konspiration här så gäller det hur bra dessa betyg fungerar när en rostskyddsfirma som lever på att kleta rostskyddsmedel under bilarna gör betygen. Vad gäller Autobild betvivlar jag det du säger då japanska bilar ofta har mycket robust mekanik, särskilt då Honda. Att ta bort rostbetygen på nybilstester handlar om att möjliggöra för läsarna att göra en bedömning utan ett tveksamt betyg för kvalitet och som därmed också riskerar att sänka helhetsbetyget. T.ex. göra Honda garanterat mer driftsäkra bilar än VW, ändå vinner VW alla tester över Honda. Nån information om att Honda är mer driftsäkra får man inte heller i dessa nybilstester. Letar du efter bra konsumentupplysning så är det alltså så att Vi bilägare inte har det just nu när det gäller japanska märken. Det blir vinklat och snedvridet. Dålig konsumentupplysning är väl knappast vad du efterfrågar?

#x • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Det är din rätt att tvivla hur mycket du vill, men AutoBild:s tester finns tillgängliga. Om jag förstått din övertygelse så är Hondas superba driftsäkerhet det primära och rostskyddet av underordnad betydelse.
Tillåter mig därför att lämna denna fruktlösa diskussion med att återuppliva den gamla nidversen om SAAB, mer japanskt märkesorienterad. "Köp en Jazz och bli belåten, se naturen genom plåten"!

#y • Uppdaterat: 2016-12-06 13:44
Vidstige

Lasse J, sa inte att rostskydd saknar betydelse, men har man en äldre bil så är prio 1 att bilen fungerar och går igenom bilprovningen. Om det är synlig kosmetisk rost eller inte är en annan sak men dessa rosttester gäller hur som helst underredet, det du inte ser. Hur bra kvalitet det är på lacken får du alltså inte alls reda på. Sen har jag bekatana som kör urgamla japanska bilar, och visst, dom har synlig rost. Å andra sidan borde det vara omöjligt enl vi bilägare som ju då felaktigt dömmer ut alla japanska bilar ur rostsynpunkt. Ironin saknas inte heller då dagens japanska bilar har bättre rostskydd än förr, knappast nåt som Vi bilägare heller ger dom cred för.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.