Vi Bilägares forum

Test av Hyundai Tucson.

Test av Hyundai Tucson.

I lördags åkte jag till min lokala Hyundai-handlare för att testa en Hyundai Tucson.
De hade precis den version som jag ville testa som demo.
En bensinare 1.6T med dubbelkoppingslåda och 4wd.
Nästa bil jag köper blir nämligen en bensinare.

Första intrycket av bilen är bra. Mycket bra. Förardörren stängs med ett "foff" och inte ett "klank".
Interiörmaterialen är mycket bra. Mjukt och bra vart på instrumentpanelen man än kände. Ingen knarrande hårdplast här inte.
Modellen var en premium med allsköns bling bling.

Insteget var mycket behagligt. Skönt att sätta sig upp i en bil istället för ner. Bra överblick.

Då åker vi.

Det första som slår mig är hur tyst den faktiskt är.
Motorn hörs knappt (när man står still så är det bara varvräknaren som skvallrar om att bilen är igång)
Vägljudet är mer än acceptabelt. Inga som helst problem att föra en normal konversation med sina passagerare i landsvägsfart.
Det är rent utav tyst.
Accelerationen är mycket bra. Turbon går in tidigt och medför att någon "turbo effekt" uteblir och
bilen får ett bra jämnt drag över hela registret.

Döda-vinkel varnaren och filbytesvarnaren fungerar exemplariskt. När man närmar sig en linje utan att blinka så styr bilen tillbaka själv.
Om man håller emot lite så ger den med sig och även assisterar dig in i nästa fil. Testade en sväng att helt släppa ratten på E18 i 90 km/h
och bilen skötte sig själv. Den höll sig klockrent mellan strecken även när vägen svängde relativt kraftigt. Efter en liten stund så ljöd en
hög signal och ett meddelande kom upp i displayen att man skulle hålla i ratten.
Skulle man råka somna så kan alltså, i teorin, bilen sköta sig själv en kort sträcka för att
sedan väcka dig och be dig ta över. Döda-vinkel varnaren fungerade också riktigt bra utan att vara irriterande.

Provkörningen genomfördes på 30,50,90 och 110-väg och slutförbrukningen på datorn hamnade på 0,78.
Måste erkänna att gasfoten blev lite väl tung när man märkte vilken respons man fick från motorn., därav kan jag tro att man lätt kan komma ner i förbrukning.

Servon är adaptiv och riktigt bra. När man kör sakta så kan man styra bilen med ett finger och när man kör snabbare så blir den behagligt tung.

Växellådan är hyundais egenutvecklade dubbelstegslåda med torrlamell och den fungerar exemplariskt. Mjuka sköna, nästan omärkbara växlingar.
Även i långsam stadstrafik växlade den mjukt och skönt. Inget ryck här.

Bältet för mittplatsen bak sitter i taket. Jag störde mig dock inte så mycket på det då det finns en "ficka" i taket där
sticker in bältet då det inte används.

När jag kom tillbaka så testade jag att backa in bilen i 90 grader enbart med hjälp av backkamerans hjälplinjer som vinklas i samma utsträckning
som ratten vrids. Helt rakt blev det inte men fullt godkänt.

Inte lätt att skiva ner alla intryck mm så fråga på om det är något ni undrar om.

Hyundai Tucson letade sig upp på första platsen över potentiella objekt vid nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2016-03-04 16:12

Kommentarer

Tack för rapporten. Det är klart intressant vid ett nyköp av bil för min del med. Det jag saknar är en något högre utrustningsnivå (Comfort Plus, trorjag?) till den lilla dieselmotorn.

Uppdaterat: 2015-09-28 18:04
Power to the people

Jag har också varit och provkört nya Tucson och håller med, den är riktigt tyst och trevlig att köra men jag körde 185hk dieseln och även den gick mycket bra... Det jag saknade på bilen och tycker är konstigt att dom inte ens har som tillval är den adaptiva farthållaren, detta är något som är ett måste på en bil 2015 sen kan jag inte heller fatta varför det inte finns DAB-radio på bilen, även detta är ett måste på en ny modern bil men detta går att få eftersom bilen på andra marknader har just DAB, men detta har jag sagt till Hyundai Sverige och skulle bli väldigt förvånad om detta inte dyker upp snart.
Men håller med, detta är absolut en bil som jag skulle kunna köpa vid mitt nästa köp.

Uppdaterat: 2015-09-29 10:39
Pär

Toyota har varken DAB eller adaptiv farthållare så dem får du hålla dig borta ifrån också...

Uppdaterat: 2015-09-30 19:13

Jag har aldrig provkört en bil som jag inte har hittat någonting jag stört mig på, tyckt varit mindre bra.
Man får väl gratulera Deeds

Uppdaterat: 2015-09-30 19:58
junkers skrev:

Toyota har varken DAB eller adaptiv farthållare så dem får du hålla dig borta ifrån också...

Toyota hade jag hållit mig borta från ändå, men klart en bil ska ha dessa saker 2015 och absolut DAB-radio eftersom detta är lite av ett måste när man väl börjat lyssna på det så vill man inte lyssna på vanlig FM-radio nå mera.

Uppdaterat: 2015-09-30 20:37
Pär

Låter riktigt bra och bilen är onekligen snygg! Var ligger den storleksmässigt? Som X3/Q5? Större/Mindre?
Vad var prislappen på bilen du provkörde?

Uppdaterat: 2015-09-30 20:40

Storlek som en Q5 eller Mazda CX-5 skulle jag säga, prisspannet är enormt stort ta en 1,6 turbo med 177 hästar och dubbelkopplingslåda med högsta utrustningsnivån så landar du på ca 360.000 och vill du ha en diesel med 185 hästar med samma utrustningsnivå så landar du på ca 395.000 ballonger så billig är den ju inte med dieseln... Och i min värld så är det bara Premium utrustningen som är aktuell eftersom annars får man tygklädsel och det går fett bort för mig.

Uppdaterat: 2015-09-30 21:56
Pär

Allt är bättre med DAB-radio, väldigt svårt att förklara men har du börjat lyssna på digitalt så kommer du inte vela lyssna FM något mera... Sen är jag varje år i tex Tyskland och då finns det i regel alltid mera kanaler att välja på.
DAB är framtiden i Europa, dock inte i detta land men här är vi lite som vi är...

Uppdaterat: 2015-09-30 22:23
Pär

Den jag testade kostade 354.900:- och va premium versionen. Storleksmässigt så håller jag med om att Q5 ligger nära. Denna kanske är lite större, i innermått iallafall.

Uppdaterat: 2015-09-30 22:33
Deeds skrev:

Den jag testade kostade 354.900:- och va premium versionen. Storleksmässigt så håller jag med om att Q5 ligger nära. Denna kanske är lite större, i innermått iallafall.

Utan metallic

Uppdaterat: 2015-09-30 22:38
Pär

Yes! Den va "görvit" (jättevit)

Uppdaterat: 2015-09-30 22:40
Deeds skrev:

Yes! Den va "görvit" (jättevit)

men bilen blir riktigt snygg som vit, tex så kommer den riktigt snygga grillen fram väldigt fint när bilen är vit.
Denna färg skulle jag absolut kunna tänka mig om jag skulle slå till på en sådan bil, sen är även silver med i matchen.

Uppdaterat: 2015-09-30 22:42
Pär

DAB är ett tillval man bör överväga om man vill framtidssäkra sin bil. Bl.a. Norge har börjat gå över till DAB-radio. Jag lyssnade en hel del när jag var på semester där i somras. Kvaliteten på sändningen är märkbart bättre, däremot är det verkligen antingen kanonljud eller inget ljud alls (digitalt 0/1, vill säga).
(Off-topic)
@junkers, Toyotas Touch 2 stöder DAB, men det kan vara så att funktionen inte är aktiverad för Sverige ännu.

Uppdaterat: 2015-09-30 22:53
Power to the people
Grosser skrev:

DAB är ett tillval man bör överväga om man vill framtidssäkra sin bil. Bl.a. Norge har börjat gå över till DAB-radio. Jag lyssnade en hel del när jag var på semester där i somras. Kvaliteten på sändningen är märkbart bättre, däremot är det verkligen antingen kanonljud eller inget ljud alls (digitalt 0/1, vill säga).
(Off-topic)
@junkers, Toyotas Touch 2 stöder DAB, men det kan vara så att funktionen inte är aktiverad för Sverige ännu.

På Skoda så kan du ha att den automatiskt kopplar över till FM när sändningen blir dålig på DAB, det funkar kanonbra.
Men du har rätt, med DAB så framtidssäkrar man sin bil och därför ska det finnas som tillbehör på alla märken, konstigt att inte alla märken göra det i detta land eftersom detta finns hos alla tillverkare.

Uppdaterat: 2015-09-30 22:57
Pär

I Norge är DAB standard på nya Auris men jag tror inte det är så i Sverige.
Det var ju det första den nya regeringen tog bort, övergången till DAB alltså!

Uppdaterat: 2015-09-30 23:02
Peugeote-Pär skrev:

Grosser wrote:DAB är ett tillval man bör överväga om man vill framtidssäkra sin bil. Bl.a. Norge har börjat gå över till DAB-radio. Jag lyssnade en hel del när jag var på semester där i somras. Kvaliteten på sändningen är märkbart bättre, däremot är det verkligen antingen kanonljud eller inget ljud alls (digitalt 0/1, vill säga).
(Off-topic)
@junkers, Toyotas Touch 2 stöder DAB, men det kan vara så att funktionen inte är aktiverad för Sverige ännu.
På Skoda så kan du ha att den automatiskt kopplar över till FM när sändningen blir dålig på DAB, det funkar kanonbra.
Men du har rätt, med DAB så framtidssäkrar man sin bil och därför ska det finnas som tillbehör på alla märken, konstigt att inte alla märken göra det i detta land eftersom detta finns hos alla tillverkare.

Detta var en Volvo V70 med Sensus-systemet. Där verkar AM/FM/DAB vara skilda åt och det växlar inte automatiskt mellan dessvärre, utan blir tyst istället. Det "värsta" är väl ändå att Volvo tar 5900 spänn för tillvalet för närvarande. Drygt!
(Ursäkta OT.)

Uppdaterat: 2015-09-30 23:10
Power to the people
junkers skrev:

I Norge är DAB standard på nya Auris men jag tror inte det är så i Sverige.
Det var ju det första den nya regeringen tog bort, övergången till DAB alltså!

I Norge är DAB standard i alla bilar eftersom där ska dom gå över helt till DAB, det blir dom först i Europa med.
Men i Sverige verkar man vara bakåtsträvare och inte vela gå över till DAB, i dagsläget är det bara typ 30% som man lyssna på radio digitalt.

Uppdaterat: 2015-10-01 09:16
Pär
Grosser skrev:

Peugeote-Pär wrote:Grosser wrote:DAB är ett tillval man bör överväga om man vill framtidssäkra sin bil. Bl.a. Norge har börjat gå över till DAB-radio. Jag lyssnade en hel del när jag var på semester där i somras. Kvaliteten på sändningen är märkbart bättre, däremot är det verkligen antingen kanonljud eller inget ljud alls (digitalt 0/1, vill säga).
(Off-topic)
@junkers, Toyotas Touch 2 stöder DAB, men det kan vara så att funktionen inte är aktiverad för Sverige ännu.
På Skoda så kan du ha att den automatiskt kopplar över till FM när sändningen blir dålig på DAB, det funkar kanonbra.
Men du har rätt, med DAB så framtidssäkrar man sin bil och därför ska det finnas som tillbehör på alla märken, konstigt att inte alla märken göra det i detta land eftersom detta finns hos alla tillverkare.
Detta var en Volvo V70 med Sensus-systemet. Där verkar AM/FM/DAB vara skilda åt och det växlar inte automatiskt mellan dessvärre, utan blir tyst istället. Det "värsta" är väl ändå att Volvo tar 5900 spänn för tillvalet för närvarande. Drygt!
(Ursäkta OT.)

På Skoda så måste man gå in i menyerna och ändra detta själv så den växlar automatiskt mellan DAB och FM, det är en bra funktion när man tex kör igenom södralänken så växlar den fort och smidigt till FM och när du kör ut så blir det DAB igen.
På skoda så kostar DAB 1000:- extra så det är inte så farligt.

Uppdaterat: 2015-10-01 09:19
Pär

Klart det finns i Sverige men än så länge kan bara ca 30% lyssna på DAB, storstadsregionerna kan lyssna och även uppe i Luleå finns det än så länge.
Tror du får läsa igen vad jag skrivit.

Uppdaterat: 2015-10-01 09:50
Pär

Hos Teracom finns en täckningskarta för DAB-radio.
https://www.teracom.se/Sandarinformation/Tackningskartor/Tackningskarta-digitalradio/

Uppdaterat: 2015-10-01 09:51
Power to the people

Idag så var jag även och provade Tucson med bensinmotorn 177hk med dubbelkopplingslådan och även den gick mycket fint och bra, skulle gissa att landsväg så ligger den nog runt 0,80 och det får man väl se som godkänt med tanke på att det är en ganska så hög och tung bil med 4x4.
Denna skulle jag absolut kunna tänka mig att köpa, så det kommer inte bli lätt när man ska byta.

Uppdaterat: 2015-10-03 20:50
Pär