Vi Bilägares forum

Är Mercedes Benz verkligen så dåliga?

Är Mercedes Benz verkligen så dåliga?

Då jag lovat mig själv att byta bil oftare på ålderns höst så har jag börjat snegla litet på Mercedes.

Det naturliga steget borde vara en S-klasse från tidigt 2000-tal och 10-15.000 mil på mätaren,
dessa finns i överflöd till väldigt rimliga priser.

Men när jag googlar på dessa så är det ingen ände på eländet som drabbar dem - svårfunna elfel,
rost, motorer, luftfjädring mm, uppenbarligen svindyra att felsöka och reparera.

Om det verkligen ÄR så illa så vill jag inte vara med, men kan det verkligen vara så?

Fotnot:
Mazda Xedosen rullar problemfritt och rostfritt efter ett år i min ägo och 20.000 mil på mätaren, men
jag vill ju prova fler bilar innan jag är klar.

Uppdaterat: 2015-09-28 20:54

Kommentarer

Bilar som har mycket lull-lull, har mycket som kan jäklas....
Hur många bilar har luftfjädring som kan strula......
Med tankarna på en sån bil, är kanske inte ekonomin det viktigaste, och sköna bilar är det, något annat än en väldigt bra, men menlös A8 tex....

Uppdaterat: 2015-09-28 21:18

Köper man en S-klass så får man vara beredd på att elektroniken strular och att reservdelar är snordyra. S-klass brukar vara först ut med förarstödsystem, aktiva säkerhetssystem, passiva säkerhetssystem och andra komforthöjande funktioner.

Uppdaterat: 2015-09-28 23:08

Jag har haft en e-klass 2001 220 cdi.

Otroligt skön bil att glida runt i men rosten va ett stort problem. Lyfte man på gummilister och annat så kunde man nästa se i realtid hur rosten tog sig fram. Mercedes åtgärdade detta på goodwill och man kan se om den är åtgärdad genom att just lyfta på gummilister och se om ytan är täckt av ett tjockt lager vax-liknande klet.

Uppdaterat: 2015-09-29 07:43

Ja det verkar inte bättre än att en femton år gammal S-klass ytterst sällan är felfri...

Det finns en anledning till att teknikspäckade lyxkryssare med några år på nacken kostar en spottstyver att köpa, de kostar desto mer att hålla rullande, så har man inte en slant avsatt för underhåll så ska man nog titta på något annat...

Fördelen med att köpa ett japanskt dito istället för ett tyskt är att de förmodas hålla ihop bättre, nackdelen är att det inte alls är samma lyxkänsla i dom jämfört med S-klass och BMW:s 7-serie om det nu är det man är ute efter.

Är man ändå lite äventyrlig av sig och vill ha en bedagad lyxkryssare så skulle jag istället titta på en udda fågel typ Jaguar XJ, betydligt snyggare än sina konkurrenter och roliga märkesklubbar att gå med i.

Plus att man anses lie excentrisk och spännande om man åker engelskt, och man slipper nervärderande blickar från sina jantegrannar :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Tycker ju inte att man skall klanka ner på ett fabrikat om det är många och dyra fel efter 15år. Som redan sagts så finns det ju en god anledning till att äldre bilar är så billiga. Lyxbilar är absolut inget undantag utan de är än dyrare att äga. Har man dock en riktigt bra ekonomi och vill ha lite bling i tillvaron utan att behöva lägga ner 7-800.000kr på en bil så kan det förstås vara en bra ide att köpa en lite äldre lyxglidare för kanske en tiondel så mycket. Sådana bilar innehar samma prestige oavsett hur gamla de blir så kan man leva med grannarnas avundsjuka blickar ( trots att de själva kör betydligt dyrare bilar ),samt svindyrt underhåll så varför inte? Att leta efter billigaste möjliga S-klass i tron om att den kostar som en Volvo 740 att äga är dock riktigt dumt ....

http://www.blocket.se/halland/Mercedes_S350_Svensksald_Fullutrustad_62873407.htm?ca=23_15&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_Benz_E_500_v8_aut_skinn__svensksald__62804066.htm?ca=23_15&w=3

Som vanligt måste man dock tänka på att ju dyrare bilar som avses desto större chans/risk för att någon har fuskat med mätarställning,service m.m .....själv uppskattar jag inte detta "livets goda" så mycket att jag skulle vilja ta de risker som finns men det kanske ändrar sig längre fram i livet. Lycka till!

Uppdaterat: 2015-09-29 16:33

Håller med dig om detta "leifer" men faktum kvarstår att det kostar att åka premium och vad gäller Lexus så är det många som anser att den inte når upp till en MB vad gäller prestige och detta är nog så viktigt ( kanske viktigast!? ) för många som köper bil i den klassen och det måste man respektera.

Uppdaterat: 2015-09-29 16:36

Hmmmm...det verkar råda viss konsensus runt faktumet att en gammal Mercedes inte blir problemfri.

Mätarställning och liknande går väl att kolla med Carfax.

Om en Mercedes börjar fallera i större omfattning innan 20.000 mil så tycker jag att det är rätt skralt med
tanke på märkets svansföring som premium.

Syftet skulle inte vara att köpa en spargris, men man vill ju inte ha en gökunge i boet heller.

Tanken var helt enkelt att komma över en gammal lyxglidare till ett rimligt pris, prestigen har jag för
länge sedan lämnat bakom mig, men gillar komfortabla och snygga bilar.

Lexus är ett mycket bra alternativ, men de som jag anser snyggast (LS400) börjar bli litet väl gamla
och har alla väldigt höga mätarställningar, Honda Legend är ett annat alternativ, men så sällsynta.

Mazdan har överträffat alla förväntningar på en problemfri gammal lyxglidare, men så har den inte alla
(ganska onödiga) finesser som Mercedes har heller, saknar bara taklucka.

Uppdaterat: 2015-09-29 18:28

Det man inte får glömma när man köper en begagnad lyxbil är att det är just en lyxbil - en bil som en gång kanske kostat runt miljonen.
Allt är dimensionerat runt detta. En uppsättning tändstift och ett avgassystem kan kosta lika mycket som hela bilen ...

Uppdaterat: 2015-09-29 19:11

Så är det nog Gäsp, men för de flesta Svensons som aldrig hört talas om Phaeton smäller det högre med en bil med en stjärna i grillen på garageuppfarten när man spolat den gamla Volvon.
Även om Phaeton är överlägsen i det mesta så är det ändå bara en folkvagn för den som inget vet!

Uppdaterat: 2015-09-29 19:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Swemba skrev:

Det man inte får glömma när man köper en begagnad lyxbil är att det är just en lyxbil - en bil som en gång kanske kostat runt miljonen.
Allt är dimensionerat runt detta. En uppsättning tändstift och ett avgassystem kan kosta lika mycket som hela bilen ...

Men det har du väl erfarenhet av nu, Gäsp?

Uppdaterat: 2015-09-29 19:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gäsp, det var inte jag som skrev om tändstift, jag vet ju mycket väl att din bil är försedd med traktormotor :oD.

Uppdaterat: 2015-09-29 20:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problem med lönsamhet?

Uppdaterat: 2015-09-29 20:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gäsp, än en gång, jag har aldrig åsiktat om reservdelspriser till Phaeton!
Jag skulle själv kunnat tänka mig en Phaeton om det nu inte vore det här med Saab.
Det är ju något att vara rädd om!
Fast nu handlar ju tråden om MB och det har jag faktiskt ägt, med traktormotor, och jag jobbade faktiskt hos Philipsons och mekade med dem för länge sedan.
Och jag tror att Mercedes som märke har en hög status, liksom t.ex. BMW.

Uppdaterat: 2015-09-29 21:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, A och B sänkte kanske statusen något, men samtidigt breddades den. A och B anses ju vara bra bilar som nått en ny kundgrupp, men det är ju inga billiga bilar så jag tror inte att de sänker statusen särskilt mycket totalt sett.
Den 30-åriga rostskyddsgarantin var ju korkad, min Merca var en av de rostigaste bilar jag ägt, men den var rostig innan jag tog hand om den.
Man skulle naturligtvis ha nöjt sig med den lika värdelösa 6 eller12-åriga garanti som övriga biltillverkare har eller har haft.

Uppdaterat: 2015-09-29 22:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: När jobbade du för Philipssons och var? Har själv börjat min karriär där!

Uppdaterat: 2015-09-29 22:08

I Örebro för oändligt många år sedan. Ph representerade bara exklusiva märken på den tiden, förutom Mercedes hade man Dodge, Saab och Simca.

Uppdaterat: 2015-09-29 22:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blanda inte in Toyota här, det handlar om Mercedes!

Uppdaterat: 2015-09-29 22:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har du någon erfarenhet av Simca eller är det förutfattade meningar som talar som vanligt?

Uppdaterat: 2015-09-29 23:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, vet du något om Simca eller är det något du bara hört om?
Eftersom det här handlar om Mercedes tycker jag du ska öppna en tråd om Simca i så fall.

Uppdaterat: 2015-09-30 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst har Mercedes en status som är väl förankrad i folk medvetande. Oavsett om Phaeton eller till och med Lexus kanske är bättre bilar i vissa avseenden, så är det fortfarande Mercedes som är Kungen statusmässigt.

Alla bilar kan krångla, större och dyrare bilar har ofta dyrare delar och med utrustning som kan medföra reparationer.

Sen kan väl ingen förneka att Mercedes gjorde bort sig rejält när det gäller rosten sent 90-tal, en skada som repat statusfasaden rejält.
Men, att de skulle vara särskilt dåliga är väl en överdrift. A-klass har förstås inte varit någon höjdare... Min kompis har en S-klass 350, skön bil, även om jag vart förvånad över att den inte var rymligare.
Jag tycker E-klass är en trevlig bil, har provkört och gillat den. Den skulle passa utmärkt på min uppfart, nån dag kanske...

Uppdaterat: 2015-09-30 09:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har haft en s420, krånglade inte ett dugg under hela tiden jag ägde den!
Nu var det ju typ 5 veckor jag hade den, bara för att göra en god affär.....
Ruskigt skön, kvalitetskänslan är suverän, allt satt där fabriken skruvat det osv....
Skulle inte göra ont att köra i en sån igen, lexus får vara hur bra som helst, bilen säger mig nada......
Allt som är nyttigt är inte gott, dricker hellre pilsner än grönt te......

Uppdaterat: 2015-09-30 09:50
von-Klotenhjelm skrev:

Oj ytterligare en moderator,, Nisse det var du själv som nänmde Simca, och ja jag har erfarenhet av dom. Varken den eller Saab passar för övrigt in i Det exklusiva segmentet. Du är väl stött för att jag rättade dig med traktormotorn.

Inte alls, men öppna gärna en tråd om Simca så kan vi utbyta erfarenheter.
Och jag hade faktiskt något som påminde om traktormotor i min Mercedes, ingen turbo.
Den har fortsatt sina dagar som båtmotor efter att bilen blev mosad!

Uppdaterat: 2015-09-30 20:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

von-Klotenhjelm wrote:Oj ytterligare en moderator,, Nisse det var du själv som nänmde Simca, och ja jag har erfarenhet av dom. Varken den eller Saab passar för övrigt in i Det exklusiva segmentet. Du är väl stött för att jag rättade dig med traktormotorn.
Inte alls, men öppna gärna en tråd om Simca så kan vi utbyta erfarenheter.
Och jag hade faktiskt något som påminde om traktormotor i min Mercedes, ingen turbo.
Den har fortsatt sina dagar som båtmotor efter att bilen blev mosad!

Nu har jag startat en tråd om Simca! Jag har själv ägt och mekat märket.

Uppdaterat: 2015-09-30 20:11

Hur dagens MB är vet jag inte, men dom var så dåliga ett tag så det nu syns i statistiken, MB har ju lämnat platsen som bilar med längst livslängd, den delas nu av Volvo och Toyota.

Uppdaterat: 2015-10-01 15:09

Sverige.

Uppdaterat: 2015-10-01 16:50