Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Kul att du fick mina tips.
Bara att testa runt tills nåt du känner för dyker upp..
Stirra dig inte blind på varvräknaren utan känn hur det känns, de flesta av de jag nämnde är flexibla nog för att inte behöva varvas, fast varvräknaren går till 12.....
Hondas v4 på 800cc hade du nog gillat om du vill ha långt register, drar utan puckel från 1200-10000 varv.....
Nog den vibrationsfriaste på marknaden, prova sån, jag har haft 3 vfr av olika årgång.....
Annars blir motorerna vettiga i 1000-klassen, inte bara effekten som blir bättre.
Lycka till!

Tänkte själv dra igång en ny sån här tråd, men nu håller vi liv i denna.
Den förra var ju forumets trevligaste på länge, utan fanatism, påhopp och politik....
Bara en ibland rå jargong, med mer humor än elakhet...!
Ungefär så är det när hojåkare träffas, alla kan snacka med alla, roliga vägar och hur den hojen känns?, är viktigare än tråkiga saker....
Kanske är hojåkare bättre människor, eller så har man bara roligare.
Mitt liv blev inte tråkigare när jag tog hojkort för 27 år sen......

Uppdaterat: 2015-09-16 09:21

Bara 27 år sen Ducce - här var det 47 år sen...:)
Men trevligt att det dykt upp en ny hoj-tråd när den andra så olyckligt försvann. Håller med om att det nog var den trevligaste tråden på forumet. Men vi får väl se till att fylla på denna tråd istället även om det lär ta tid innan den blir lika välfylld som den förra.

Uppdaterat: 2015-09-16 09:30

Ja det är trevligt med en tråd utan politiskt käbbel, men jag tror inte de politiska trollen åker MC.
Men jag tycker att ni har för nya cyklar, de är alldeles för nya, säkra och bekväma.

Jag har två st. från den tid MC-åkning främst var till för transportbehov. En BSA A10 Golden Flash 1954 och en NV 35 från 1952.
Båda orenoverade p.g.a. den så vanliga tidsbristen, men de har en intressant historia.
BSAn började ju som vanligt på den tiden som vanligt som ersättning för den bil som oftast var ouppnåelig. Sedan kom den då beg NVn som ersättning för BSAn som ju behövde betydligt mer skruvande för att hållas igång.
Följden blev att BSAn ställdes undan och NVn blev bruksmaskin eftersom den bara gick och gick.
Efter några år var den bra sliten och ersattes av den efterlängtade bilen. Det är vad jag fått berättat för mig.
Jag köpte NVn för snart 40 år sedan för 100:-, den saknade då sadel. framaxel (!), Strålkastare ( efter en vurpa) och kolvringar (en tänkt renovering).
Jag fick tag på sadel, framaxel och kolvringar, men strålkastare är svårt.
BSAn hade hittats av några hårdkörande grabbar och hann bli ordentligt modifierad när jag fick tag på den, men den gick och var kul ett tag tills magneten lade av, sedan har jag letat delar till den. Den ser inte alls ut som Flashen utan är "amerikafierad" med fläsktank i glasfiber och kromade fälgar och skärmar, allt i dåligt skick. Jag har fått tag på original skärmar, men det börjar bli lite knapert med delar i övrigt och intresset har avtagit lite.
Jag har haft några andra nyare cyklar också, men just nu tröstar jag mig med en elcykel med hela 250W effekt!

Uppdaterat: 2015-09-16 10:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill bara säga att de är otroligt tråkigt att den andra tråden försvann men kul att ni startar upp en ny tråd om detta. Tror att även detta kan bli en trevlig tråd med en ton utan personförföljelse. Lycka till med den.
Kommer självklart att med stort intresse läsa denna tråden. Med snart 600 Mc-mil i ryggen i år så är jag totalt biten av Mc-körning.

Uppdaterat: 2015-09-16 10:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har nog missat nåt här, vaddå andra tråden försvann?

Nu vet jag inte riktigt vilken typ av hoj Mäkinen söker, men... Hondas sevenfifty är en trevlig modell, utan att vara för stor. Sedan finns det ju XJR, Bandit och liknande, men de är lite tyngre.
VFR är en trevlig hoj, då med kåpa.
Triumph har sköna 3-cyl hojar, med och utan kåpa. Gott vrid och skönt ljud.

Uppdaterat: 2015-09-16 10:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn,
Det hade varit en smula underligt om du vetat vad jag söker då jag själv saknar den insikten. Före maj i år inskränkte sig min erfarenhet av motorcyklar till olika cross och endurocyklar som avnjutits på skogsstigar. Sen fick jag en idé att jag kanske var vuxen nog att skaffa mc-kort nu när jag kört bil i 26 år. Rådet jag fick av folk var att skaffa en "adventurehoj", men eftersom jag tror mig veta hur saker fungerar och tyckte såna såg ut som jordbruksredskap så köpte jag en DragStar. Den har visserligen en massa hemskt krom, men min tanke var att den kanske inte skulle inbjuda till hastighetsrekordförsök och därigenom låta mig ha lemmarna kvar på kroppen.

Sen tillbringade jag sommaren med att ta körkort och då köra skolans XJ6 som känns ganska själlös och ger onödigtvis många tändpulser mellan lampstolparna. Min tidigare hobby att vara starter på dragracingtävlingar gör att jag har svårt att uppskatta ljudet från högvarviga raka fyror.

I förra veckan fick jag så körkortet i min hand och nu har jag lärt mig att det som verkar vara en bekvämt bakåtlutad körställning egentligen gör att jag sitter på ryggen och inte på därför avsett arsle. Därutöver ger min mc ifrån sig vibrationer, främst runt 90-100 km/h, vilket gör att min högra hand domnar. Vänsterhanden påverkar inte framfarten lika mycket så den kan jag veva runt i luften och roa medtrafikanter med.

Uppdaterat: 2015-09-16 11:07

Mäkinen vill slippa elaka vibbar, och sitta bekvämt, så dom du nämner är också vettiga, vfr hade jag mest crossrunner i åtanke....
Just nu är han en sökare, tar nog emot tips med öppet hjärta, efter en månad med lappen har man sällan hittat rätt bland alla hojar....
Själv avverkade jag i början 2/år..
Saabnisse, det är kul med alla hojar, även om dina är lite väl ålderstigna för att lägga 1500 mil/år med.....
Vi ynglingar är ju bekväma av oss......
Min gamla vinge är faktiskt 23 år gammal, still going strong....

Pi, så småningom hinner jag nog också med 47 år, vid 73 kör man väl än.....

Uppdaterat: 2015-09-16 11:20

Några motorer som jag inte upplever kräver så mkt varv för att röra på sig är 3 cylindrarna från Triumph.
Har kört de flesta av deras serier från 675 och uppåt (dock inte deras värsting på 2.3 liter).
Trevliga motorer med lite vibrationer som har mkt bra bottendrag och finns på rätt många olika typer av MC.

Uppdaterat: 2015-09-16 12:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu vet jag åtminstone vilken mc på marknaden som är minst attraktiv:
NC750J Vultus

Inte blev jag klokare av att se fler varianter även om vissa inte lockar alls.

Uppdaterat: 2015-09-16 13:33

Jo, NC750J Vultus, där kan man snacka om att man gått bananas, big time.
Den ser visserligen rätt ok ut snett bakifrån men alla andra vinklar så är den minst sagt.....udda.

Uppdaterat: 2015-09-16 13:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Honda kanske samarbetat med Toyotas designer...:)

Uppdaterat: 2015-09-16 13:42

Leifer,Jag svarade på hultarns kommentar, din hade inte landat när jag började skriva...
Så jag menade inte att st1300 vibrerar.....
Vet inte vad du inte gillar med motorgånge, tycker den är rätt ok....
Lite "mesig" möjligen, för lite effekt för min smak, men en bra touringhoj är det.

Uppdaterat: 2015-09-16 15:41

ducce, "Saabnisse, det är kul med alla hojar, även om dina är lite väl ålderstigna för att lägga 1500 mil/år med..."!
Helt riktigt, man åker inte mer än nödvändigt och för att träffa likadana hojar, annat var det när de var nya, då fanns ju inte alterntiv.

Uppdaterat: 2015-09-16 17:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok då, karaktärslös är kanske ett bättre ord, likt bmw's radfyror innan 1200, men när jag provade en, hade jag viffer, en 800 utan vtec, -01, den trevligaste av alla vfr motorerna, så det är kanske inte konstigt, den har mycket karaktär.....
vtec är rappare, men känslan av strömbrytare när alla kamnockarna slår till är sådär......
Jag vande mig vid det också, hade en -03, men 98-01 var go....

Uppdaterat: 2015-09-16 17:42

Det är lite krångligare att bylta på sig mc utrustning än att rycka sladden till bilen ur vägguttaget så frågan är om man sparar tid på att smita bredvid köerna.

Uppdaterat: 2015-09-16 18:40

Det är ju inte en fråga om att spara tid egentligen........ jag har ca: 8km hem från kontoret här i Polen, men det är inte ovanligt att jag faktiskt kört 8 mil för att komma hem.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-16 21:04
Lite krokigt är också rakt

Jag kör nästan aldrig hoj till jobbet, mycket mek med paltorna, och då har jag ändå 5 mil enkel....
Inga köer heller, så definitivt ingen tidsvinst.
Förr gjorde jag, flera år hade jag bil mellan oktober och april, annars körde jag hoj, men man blir bekväm med tiden.....

Jo saabnisse, förr var ju motorcykel ett transportmedel, så dom hojarna har säkert gått i ur och skur.....
Vi bortskämda sextitalister och yngre, har gjort den till en rekreationspryl....

Uppdaterat: 2015-09-16 21:40

Egentligen vet jag inte vad jag ska ha en mc till. Det kanske är att svära i kyrkan (även om jag råkat bli motsvarigheten till L Ron H. genom att starta tråden), men jag tycker ju att det är skönare att åka bil när jag ska pendla och när jag ska längre sträckor.
Hur gör ni med kommunikation er emellan när ni är flera som åker gemensamt? Är det pratstunder vid baren på kvällen för att diskutera det man passerat eller har ni normalt sett radiokontakt?

På skolan blev jag van att kunna kommentera saker till parhästen längs vägen. Nu åker jag oftast på egen hand, men risken finns att man får för sig att resa med någon bekant då och då.

Uppdaterat: 2015-09-17 08:40

För min del så åker jag oftast ensam, men om vi är fler så surrar vi lite när vi stannar och tankar, eller "pudrar näsan". Köpte dock ett intercom-set, men det sträcker sig endast till kommunikation med kära hustrun på bönpallen, fördelen är att det kan kopplas ihop med både telefon och GPS.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-17 09:30
Lite krokigt är också rakt

De nya bluetooth-heaadseten kan man koppla ihop med upp till 12, av alla märken, tillverkarna har tydligen enats om en standard, har börjats implementeras i år.....
Mitt gamla hanterar dock bara frun och gps eller telefon....
Vi kör ofta i grupp, vi är ett gäng på 7 hojar/12 pers som kör på resor utomlands vår och höst, ibland blir även semestern tillsammans med nån av dom, och lite rundor hemma....
Alla har headset, eftersom alla har gps, och några kan koppla ihop.
Men vi har en rutin, en timme körning, cirka, sen är det paus, då snackar man, röker, dricker kaffe eller vad som är på agendan.....
Varannan paus på mack, behövs troligen tankas på glidaren, ockh så behövs toalett till damerna.....
Detta håller vi benhårt på transportsträcka, utresa-hemresa typ....
Ska vi till harz, eller tjeckien via danmark, delar vi på 2 dagar, så det blir typ 9-17, sen ska det drickas pilsner på gasthaus, regeln är incheck-pilsner, sen får man gå till rummet......
En har lagt upp rundan, bara fina vägar, autobahn i yttersta nödfall, om nåt har försenat......
Samma person har bokat mellanstopp och hotellet på plats, där vi kanske bor 3 nätter....
Alla har rundan i gps, en drar och en åker sist, dessa 2 har järnkoll, blir nån bak av nån anledning plockar han upp....
Alla drar, vissa är köman, det ska vara en som inte bangar för att köra precis på ljusomslag, och gärna gasar lite extra, blir det gummiband så går det fort där bak.....
Lite som en charterresa......
Koll i speglar på den bakom är viktigt, ju bättre man håller ihop, ju smidigare och roligare för alla.....
Hemma kör vi bara, och snackar när vi stannar.......

Uppdaterat: 2015-09-17 11:18

Det har definitivt sin charm med äldre hojar, även om mina gamla inte kan tävla med en Golden Flash när det gäller charm och skönhet...
Men, det är klart roligare att puttra runt med dem än nyare hojar.

Tycker jag idag alltså, när jag köpte mina första hojar nya 1982 körde jag massor, var ner till Alperna 83 och 85, till UK 85, på den tiden var det inga bekymmer att köra en 550 så långa sträckor, och kåpa? Vaddå? Gick utmärkt ändå.

Sen kom barn och annat mellan, blev mest småturer. På senare år när kidsen växt upp, blev det lite mer åka av men har inte kört längre än till Kassel (Och Villa Löwenherz förstås).

Numera blir det mest kortare turer, till träffar, motorkvällar och liknande. Oftast på Kawa -72:an eller Suzuki -70:an.
Och, ibland när jag vill åka längre och fortare, så luftar jag CBR:en.

Uppdaterat: 2015-09-17 14:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kassel är väl hyfsat långt, och villan är exakt lika långt....
För oss i skåne en rejäl dagsresa, 70 mil...
Längre behöver man inte åka.
Ett gäng ungdomskompisar som nått 50 här nere drog till paris, inget fick vara nyare än 1985, eller större än 400cc...
Inga hotell, camping som bäst...
Enligt deras facebookinlägg hade dom riktigt kul......
Ett sätt att återuppleva 20-årsåldern!

Uppdaterat: 2015-09-17 16:16

Jo, man behöver inte åka nytt och stort för att åka långt. Vill minnas att någon köpte en gammal CB450 i lådor, plockade ihop den över vintern och gav sig ut på en 700-milatur genom Europa.
När han på hemvägen stod vid färjan i Puttgarden väckte hans gamla Honda stor munterhet, särskilt hos dem som körde Goldwing. Det visade sig att ingen av dem hade åkt ens i närheten så långt....

Uppdaterat: 2015-09-17 16:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Gammelhojar ja, jag har en Suzuki GS500E -78 som står och skräpar. HHar nåt skumt problem med bromsen fram, men annars en riktigt go hoj!

Utrustad med både elstart och kick, kicken används dock mest när man ska iväg utanför korvkiosken ;)

Vad gäller intercom köpte vi i Norge-gänget en som heter SENA 20S, förutom dåligt kvalitet (Av 4 var det något fel på alla fyra), men när vi fått igång och grejer till att få fyra fungerande enheter var det helt förträffligt, och riktigt roligt att åka i grupp och kunna prata med varandra.

Uppdaterat: 2015-09-17 20:13
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kanon lason1, jag ska byta intercom till något av de nya som går ihop med alla.....
Då ska jag titta närmare på interphone, tvivelaktig kvalitet är tråkigt....
scala rider har jag nu, det första öht av den typen....
Köpt 2003-04 nånting, batterierna klarar fortfarande ca 50 tim körning med passagerare och gps/telefon inkopplade, röstaktiveringen klockren, ljudet superbra.
Men det nya scala packtalk kostar 5300 för ett duo-set, lite i överkant, även om kvaliten är 100.....
Handlaren ville gärna sälja interphone, han vet att jag kan vara en pina om det blir fel, så han visste nog att sena inte håller högsta standard.....

Uppdaterat: 2015-09-17 22:06

Lason1: en GS500E..? Det är den 4-cylindriga? Fast den har väl de där tråkiga alufälgarna, annars är det en snygg hoj om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2015-09-17 22:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En sån här Suzuki kanske ?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-17 23:04

Sukiyaki kallas det, själv började jag med vassare grejor, kawa z1000j 1982, polarna kallade den kamikaze......mer pulver än väghållning....

Uppdaterat: 2015-09-17 23:55

För oss veklingar som vill ha dugligt väder och helst torra vägar börjar det bli de sista dagarna för landsvägsturer. När vägen är blöt stänker det från framförvarande bilar och visiret blir kläggigt. Funkar kanske om man har rejäl vindruta?
I går var det en av dessa fina dagar att leva på under den långa mörka och våta perioden. Det blir att nyttja den lilla offrodaren för att hålla abstinensen i schack.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-20 16:37

Jepp, två gps gör att man har lite att titta på förutom vägen då...
Den stora nedre (en 276c som egentligen är en maringps men än idag oöverträffad tyvärr) kör jag vägkartan på för navigering efter rutter gjorda på pc och den lilla övre (en nuvi200 bilnavi) har jag vanligtvis en topografisk karta på för att se terrängen och omgivningen. Den varnar även för fartkameror och är bra att ha när man bara vill ha snabbaste vägen till en adress vilket ju är ovanligt när man kör MC.
Handtagsvärme, ja. Bra när man inte har skydd framför och har lite för tunna handskar för temperaturen.
Termometern uppe till höger visar 18,8 men det var bara 16 vid fototillfället så lite värme från motorn har nog kommit upp mot sensorn. Termometer är för övrigt ett om inte nödvändigt så åtminstone trevligt tillbehör på en MC.
Själv tycker jag att runt 17 är idealisk temp att åka i, man kan ha rejält ställ på sig men det blir inte panik när man stannar i solen, kanske andra förhållanden om man sitter fullt vindskyddad?

Uppdaterat: 2015-09-20 17:43

Sitter man fullt skyddad är det behagligt från typ 10 grader.....
Jag körde i sommarjacka och meshhandskar en 20-milarunda idag, lite regn blev det, men man blir inte våt om man inte stannar.....
Har kört genom danmark i minusgrader, det gick det också, men täta stopp behövs, motorväg håller man ju inte värmen på......
Speglar och kåpa skyddar händerna, varmluftsutsläppen värmer benen, och boxersexan fötterna.....

Hög vindruta i regn, den blir lika skitig som visiret, och den ser man inte över.
Jag bytte ut min mot en baggershield, delbar så man kan ta av toppen i regn, motsol osv.
Eftersom den skyddar mot fartvinden, blir regndropparna kvar på visiret, så det blir dubbla våta rutor, så nej, fullhög vindruta är ingen hit i regn......

Uppdaterat: 2015-09-20 19:56

Hultarn och Pi, ja precis en sådan har jag, fast svart...

Bild borttagen.

Har funderat på att sälja men varje gång jag börjar med en annons blir det tanka liksom "Men den är ju rätt snygg", "Den är kul att köra" och "den kostar ju nästan inget att äga"..

Ang. temeratur, här är sista turen till vinterförvaringen förra året ;)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-20 19:59
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det blir ingen vinterförvaring av den lilla moppen. Tänkte sätta på "nabbigare" däck till vintern, de på bilden var sliriga förra vintern.
Eventuellt prova med skruvdubb, vet inte hus bra eller dåligt såna sitter men det är ganska lugn körning för min del.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-20 22:04

Han tänkte nog att när det är så kallt gäller det att skynda sig hem innan man fryser ihjäl!

Uppdaterat: 2015-09-20 22:29

Vill inte tänka på hur kallt det skulle vara, körde iofs snöskotersafari i vintras, typ 10 minus, och det var uthärdligt, men på en sån jobbar man mer med kroppen, och jag tror inte det gick i 150....

Uppdaterat: 2015-09-20 23:01

Lason: ja. där är den ju! Trevlig! Har du värmelindat hela avgassystemet?

Nej, köra i kyla är inte så kul. Körde vid minus 6 vid ett tillfälle, inget att rekommendera.

Uppdaterat: 2015-09-21 08:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kollade just vädret för de kommande två veckorna och det verkar som om det skall bli växlande molnighet, 17-21 grader och inget regn, så än är det inte slut på säsongen, i alla fall inte här i Polen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 08:27
Lite krokigt är också rakt

Krister: Det verkar som vädret är ett snäpp bättre och varmare i Polen, det är ju aldrig fel när man kör hoj...
Hur är det att köra hoj där? Mina minnen från att ha åkt med i bil är att de kör vilt.

Uppdaterat: 2015-09-21 08:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Här i skåne är det fortfarande säsong, termometern har inte varit under 16 grader än, 10 nattetid, så det rullar.....
Ska till Prag för långhelg onsdag till söndag, och prognosen säger runt 20 och sol, känns lovande, även om det blir bilresa....

Uppdaterat: 2015-09-21 09:02

Jag har kört så gott som hela sommaren här, och lite till. Säkert 6-700 mil och det har gått långt över förväntan. Polackerna kör fortfarande lite vilt, även om de lugnat ner sig betydligt, men det verkar som om de är mer vaksamma också, alltid ett öga i backspegeln. Ute på småvägarna, och då snackar vi riktigt små vägar, är det i allmänhet 90km/hr som gäller, men det tas nog mest som en rekommendation. Jag blir ständigt omkörd även om jag håller spik 90, så jag får sitta med ett öga i backspegeln också. Har faktiskt bara varit med om en incident så här långt, en mötande bil som gled över i mitt körfält i utgången på en kurva. Jag såg det som tur var i god tid så jag hann undan, tror dock inte det är signifikativt för Polen, kunde nog hänt var som helst. Det är mycket motorcyklar ute också, de flesta är glidare faktiskt och de kör mycket lugnt och sansat.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-21 09:13
Lite krokigt är också rakt

Semesterns körning genom polen visade att det har blivit klart bättre de senaste åren.....
Men vilda omkörningar förekommer, är det en lucka mellan framförvarande bilar, ska man dit.
Men det känns som en stor skillnad på landsändar, i norr är det tuffare, stettin är vilda västern, medan wroclaw och krakow var det lugnare i trafiken....
Eller så vande jag mig längs vägen.....

Uppdaterat: 2015-09-21 10:13

Igår åkte jag för första gången med pinlock insert monterat och slapp imma fullständigt. Tidigare har det blivit lite varje gång jag stannat vid rödljus och korsningar. Hade dock lite lilafärgat blänk vid körning i motljus, antagligen för att det blev ett gulfärgat dubbelfönster. Känns värt de 123 kr jag betalade.

Nu får jag ont i ryggen varje gång jag har kört mer än enstaka mil. Nu vet jag att jag behöver byta mc så småningom. MT-01 låter kul...

Uppdaterat: 2015-09-21 10:21

Mäkinen: Testa med ett njurbälte eller gördel, gjorde det själv och det blev en klar förbättring. Kostar inte så många kronor.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-21 11:04
Lite krokigt är också rakt

Skippar aldrig ryggskyddet - och egentligen inget annat heller av den grundläggande utrustningen. Dock är inte mina stövlar av typen säkerhetsstövlar (kanske blir sådana vid nästa byte) så de nuvarande stövlarna är relativt smidiga. Kör öppningsbar integralhjälm och den är verkligen ett lyft jämfört med den vanliga integralhjälmen - i alla fall för oss som har glasögon. Hittade ett par nya (sommar)handskar förra året som jag trivs otroligt bra med så det är viktigt att hitta grejor som passar bra. Men visst skulle det säkert bli lite mera åka (kortare turer alltså) om man slapp påklädningsproceduren inför varje åktillfälle men personligen är jag nog lite för feg för att hoppa över skyddsutrustningen.

Uppdaterat: 2015-09-21 11:11

Har gjort några kortare turer i shorts och T-tröja innanför stadsgränsen denna sommar när temperaturen gick över 30 grader. Har även skalat av mig jackan på någon längre tur i samma temperatur, men annars är nog allt med och på. Kör också med öppningsbar itegralhjälm, provade massor av hjälmar innan jag hittade en Nolan som satt som en smäck. Känns skönt att kunna fälla upp alltihop när man saktar ned och framför allt om man behöver hosta. Håller med om att det är lite bökigt när man skall iväg ut eller när man kommer tillbaka. men känslan av att sitta väl skyddad uppväger nog det i de flesta fall.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-21 12:24
Lite krokigt är också rakt
Krister_L skrev:

Mäkinen: Testa med ett njurbälte eller gördel, gjorde det själv och det blev en klar förbättring. Kostar inte så många kronor.
// Krister

Jag har njurbälte inbyggt i ryggskyddet och faktiskt även bröstplatta i samma "plagg". Tyvärr verkar njurbältet ha krympt sen jag köpte det i början av sommaren för det öppnar sig (kardborre) när jag sätter mig på cykeln.
Jag har alltid överdragsbyxor på mig och funderar på någon form av kevlarjeans för att få det smidigare att komma iväg. Högst upp har jag en KBC VR-1X.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 13:41

Hjc 7/1 hjälm, en sån som kan vara allt från integral, öppen med visir till crosshjälm osv...
Tidigare hade jag en schuberth s1, tyst och skön, men alldeles för varm på en vinge....
Efter 8 år och 12000 mil blev den lite sunkig, och hade tjänstgjort för sitt hutlösa pris....
En väldigt ventilerad meshjacka, med inbyggt ryggskydd, inte bästa lösningen men en eftergift för bekvämligheten.....
Välventilerade byxor, inga foder eller membran, det har jag i överdragsjackan av fleece.....
Stövlar såklart, har vurpat rejält, och av den munderingen tog stövlarna mest stryk.......
Fick en rejäl stukning, läkaren sa att utan stövlar hade jag nog brutit fotleden....
Kevlarjeans korta rundor hemmavid, bekvämt när man inte kör hela tiden....
Det där med att ta av sig när det är varmt är bara ett annat säkerhetstänk, en kokande förare är kanske inte lika på hugget.....

Uppdaterat: 2015-09-21 14:20
leifer skrev:

Jag köpte ett par kevlarjeans men fick slänga dom för att dom lukade apa, tvätta hjälpte inte!

Lite sent med tanke på att du kastat dem, men vanliga jeans lägger man i frysen för att få bort lukt.

Uppdaterat: 2015-09-21 15:01

Testa samma trick som med träningskläder, såpa eller ättika. Låt som ligga och dra i ättika utspätt med vatten och sen kör du lite ättiksprit i förtvätten emellanåt för att fräscha upp dom.
Och hoppa över sköljmedel....

Uppdaterat: 2015-09-21 15:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sköljmedel är iallafall big no-no på alla funktions- och membrankläder och grejor med reflexer......
Täpper igen membranet så det inte andas, och lägger matt yta på reflexer.
En kemipryl utan värde, möjligen blir kallingarna mjukare, men det blir dom ändå på nån vecka......

Uppdaterat: 2015-09-21 15:29