Nästa artikel
Volkswagens eldrivna framtid
Nyheter

Volkswagens eldrivna framtid

Publicerad 19 september 2016 (uppdaterad 19 september 2016)
Ett år efter utsläppsskandalen är Volkswagens motto för kommande bilevent ”Tänk nytt”.
Volkswagen satsar numera som bekant på el när det laddas upp för bilsalongen i Paris i oktober. Ett helt eldrivet koncept ska visas upp, men tills det är dags för premiär retas biltillverkaren med en detaljbild.

Konceptet, som har parollen ”Think New”, ska inspirera en produktionsmodell som blir den första att byggas på Volkswagens nya ändringsbara plattform för elbilar – MEB.

Bilen ska enligt Volkswagen bli lika revolutionerande som folkabubblan var när den kom för 70 år sedan och blev den bäst säljande bilen under hela 1900-talet.

I januari i år visades konceptet Budd-e, även det byggt på MEB-plattformen och med en räckvidd på över 50 mil.

I dagarna var det ett år sedan skandalen med Volkswagens manipulerade mjukvara i dieselbilar rullades upp. Något som kom att bli den djupaste krisen någonsin för biltillverkaren. I spåren av det har Volkswagen sagt att man kommer att satsa mer på el framöver, med målsättning att 20-25 procent av alla bilar som tillverkas år 2025 ska vara eldrivna.
 
Diskutera: Vad för slags bil tror du att Volkswagen kommer att visa på bilsalongen i Paris?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-09-19 21:49
Peter E

".. ja man har sänkt marginalerna på nybilsförsäljningen för att hålla uppe volymerna.."
Konstigt, när tex Opel gör detsamma med sin nya Astra, kör med introduktionspris i över ett år då är det inte att hålla uppe försäljningen och tumma på marginalerna.....
Det är det bara om VW gör det.
Finns många exempel, Peugeot, Citroen mm mm .
Skrattretande.

#m • Uppdaterat: 2016-09-19 21:52
Peter E

Sorry, Opel kallar det för *lanseringspris*

#n • Uppdaterat: 2016-09-19 22:03
Peter E

Till och med Toyota, detta orörbara företag kör med kampanjpriser.
Gör dom det för att de tycker det är kul eller för att hålla uppe/öka försäljningen.
Och gör ett lägre pris inte att marginalen minskar även för Toyota??
Ca 41000 kr i rabatt för en Avensis just nu. Men marginalen är oförändrad??

#o • Uppdaterat: 2016-09-19 22:06
Vidstige

Diesel, badge engineering har aldrig varit en lyckad affär i längden mig veterligen. Kunderna genomskådar det. Och vad är det för teknikutbyte Skoda och Seat bidrar med? Jag menar att VW gruppen tänkt fel från början när man köpte Skoda och Seat, hade varit bättre att låta bli. Men som läget är nu så tror jag Audi och Skoda är rätt märken att satsa på, där finns lönsamheten. Audi skulle förstås då fortsätta bidra med tekniken för Skoda.

Peter E, vem har sagt att inte Opel har problem med lönsamhet? Du har säkert rätt att man befinner sig i ungefär samma läge som VW. Också ingen tillfällighet att det är s.k. premium light märken som får problem. Opel har ju höjt sin kvalitetskänsla på senare år men har ännu inte riktigt lyckas ta betalt för det. Man kan säga att Opel börjar hamna i samma läge som Saab var i, rätt hopplöst.

Hanzzon, ja och problemet är väl att incitamentet att bättre kvalitén inte är så hög när det är där man gör pengarna på eftermarknaden. Samtidigt tror jag kunderna kommer bli mer kräsna där. Så VW befinner sig i en rävsax. Och börjar man sälja mycket elbilar kan man verkligen undra vad VW ska tjäna pengar på.

#p • Uppdaterat: 2016-09-19 22:24
Peter E

"Diesel, badge engineering har aldrig varit en lyckad affär i längden mig veterligen. Kunderna genomskådar det. "
Intressant, ge oss ett/flera exempel.

#q • Uppdaterat: 2016-09-19 22:26
Peter E

" Och börjar man sälja mycket elbilar kan man verkligen undra vad VW ska tjäna pengar på."

Du skriver ju svaret själv, hehe.
Sälja mycket elbilar.

#r • Uppdaterat: 2016-09-19 22:48
John2008

Förhoppningsvis är det en en ganska liten elbil i storlek som en VW Up eller Polo, man kommer visa. Att den har optimerats för låg elförbrukning med t. ex. smala däck och en aerodynamisk kaross, tar jag för givet. Tar man istället i stort sett en vanlig Suv och stoppar ett batteri i, är inget vunnet.

#s • Uppdaterat: 2016-09-19 23:07
Diesel

Vidstige det finns både misslyckade och lyckade badge engineering projekt. Skulle vilja säga att VW:s badge engineering experiment med många Audi modeller är lyckade försäljningsmässigt. Skoda är det smarta alternativet i VAG-gruppen, jämfört med de andra märkena i gruppen så finns det små smarta inbyggda finesser i Skodas bilar som t.ex. paraplyfack i dörrsidorna i Superb, skrapan vid tanklocket,ficklampan i bagageutrymmet, Pet-flasköppnaren i Superb och medflera andra finesser. Tycker att du ska åka till en Skoda-återförsäljare och studera själv, jag tror att Skoda inte skulle ha överlevt utan VW:s inblandning. Porsche och VW har under en lång tid utvecklat motorer tillsammans. Det finns många bra exempel på utbyte av teknik mellan märkena inom gruppen.

#t • Uppdaterat: 2016-09-19 23:26
Vidstige

Diesel, den stora frågan är väl om VW tjänat pengar på att köpa märkena Skoda och Seat och sen göra i princip samma bilar som man gör under märket VW. Möjligen var köpet av Skoda vettigt men å andra sidan hade man lika gärna kunnat tillverka VW i fabrikerna där Skoda fanns. Ja samma gäller förstås Seat. Marknaderna i Spanien och Tjeckien är väl dessutom knappast stora nog för att det ska vara så viktigt med ett bilmärke som har folklig förankring där. VW skulle säkert sälja bra där också utan Seat/Skoda.

Så jag vidhåller att badge engineering överlag är en misslyckad strategi och att folk fattar snabbt vad det handlar om. I fallet Skoda förstår folk att det är lika bra grejor som VW men kostar lite mindre, alltså tycker man att det är ett bra köp och mer bil för pengarna. Man tror alltså inte att Skoda är nånting annat än VW, och det har man ju helt rätt i.

Vad gäller Superb du nämner så menar jag att det är feltänkt. Bilen passar inte som Skoda. Skoda är ett lågprismärke med lite enklare bilar och ska vara så. Det är ungefär som att försöka sälja Phaeton som VW, även det totalt misslyckat (även om det är en bra bil).

#u • Uppdaterat: 2016-09-19 23:49
Diesel

Blir mitt sista inlägg i den här diskussionen då den tycks inte komma någonstans. Men jag vidhåller att badge engineering är ett bra psykologisk experiment som gör att de stora bilgrupperna kan hålla ner utvecklingskostnaderna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.