Vi Bilägares forum

Så har jag då hämtat nya bilen (Avensis sedan)

Så har jag då hämtat nya bilen (Avensis sedan)

Skulle inte fått den förrän i mitten Augusti, men den kom redan i början av Juli :)

Har hunnit rulla ca 150 mil och har upptäckt en hel del, det mesta är sig likt men växellådan är omprogrammerad och motorn något piggare än den förra, de tekniska nyheterna är bra och jag gillar det mesta, den automatiska avbländningen är superbra när man möter bilar men jag tycker nog att den blända av lite för sent när man kommer ifatt bilar

Stolarna var jag lite orolig för då de inte är elektriska och saknar tillt-funktionen, men efter 4 körningar på 30 mil vardera måste jag säga att de passar mig alldeles utmärkt, man åker riktigt skönt, dessutom andas lädret så man tänker inte på att det är skinn, instrumenteringen är ett lyft men med väldigt många funktioner i den lilla displayen, så den tar lite tid att lära sig

Ljudmässigt går den tystare än tidigare även om jag inte kan göra en helt rättvis bedömning då denna rullar på breda 20" hjul, och sänkfjädrar, TERRA Mac Johns PlatiMEX fram och Eibach bak allt som allt är jag mycket nöjd än så länge :)

Uppdaterat: 2015-09-17 13:32

Kommentarer

Gillar nya designen på baklysen som även går igen i fronten

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-07-25 18:17

Grattis till din nya kärra, hoppas du blir lika nöjd med den som dina tidigare Toyota bilar.
Väldigt snygg blir den med 20"

Uppdaterat: 2015-07-25 18:26
Pär

Simon vad har du för drivlina i bilen, hoppas att du blir nöjd med bilen

Uppdaterat: 2015-07-25 20:11
Shogun skrev:

Grattis till nya bilen Simon! Du blir säkert nöjd som de flesta andra Toyota ägare.

Men inte lika nöjd som BMW-ägarna då ... enligt Autoindex. ;-)

Uppdaterat: 2015-07-25 23:36

Simon no1

Grattis till din nya Avensis :-)
Är den 1.8 eller 2.0 och vilken växellåda manuell eller Multidrive-S?

Uppdaterat: 2015-07-26 00:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tack alla, det är en 1,8 Bussines + med uppgraderad multimedia och CVT, enligt deras egna uppgifter har de sänkt förbrukningen rejält på 2,0 så jag var lite sugen att ta den, men eftersom jag vet att 1,8 går att köra extremt snålt och min husvagn väger 1600 kg så räcker 1,8an

Hade det kommit en värstingvariant så kunde det ha varit intressant men det verkar dröja och mellan dessa två bensinare så föredrar jag 1,8an som är lite piggare och med CVT:n så har man alltid rätt utväxling oavsett husvagn eller ej

Alternativet skulle ha varit nya Rav4 hybrid men den kommer troligtvis inte förrän nästa år, min gamla Avensis kördes i nästan 3 år och så länge har jag aldrig behållt en bil tidigare så jag har varit riktigt nöjd och antar att jag blir det med denna också

Uppdaterat: 2015-07-26 01:08

Shogun då får man välja Executive (Premium i andra länder) men än så länge gick den bara att få med helsvart inredning och med mörka träpaneler, så den gick bort för mig på grund av det och att det inte finns något introduktionserbjudande på den modellen, den tidigare fanns 3 olika inredningar att välja på, ljusgrå, mörkgrå och svart.

Min är ett snäpp under :)

Uppdaterat: 2015-07-26 10:52

Grattis till nya bilen, Simon!
Elstolar vore nog bra, men tyvärr får man ju då glastak "på köpet", som i varje fall gör att jag tvingas sitta alldeles för lågt..
I onsdags var jag så till slut ut och provkörde nya Avensis. Det var en kombi 1.8 med, tyvärr, manuell låda. Gick väldigt tyst och fint. Tyvärr var rattstången fortfarande för kort för mig, så jag fick sitta mer rak i ryggen än jag önskade.. Möjligen om man med aut kan dra fram stolen nån cm utan att det stör? Med manuell går det inte, för då krockar knät med ratten..

Uppdaterat: 2015-07-26 12:40

Dragkroken monterad och husvagnen hemkörd från Öland, gick kanon trots 5 personer och fullastad husvagn :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-07-27 17:16

Snygg, på denna bild så ser det nästa ut som en BMW 3-serie GT
Vad drar du för husvagn? är den stor?

Uppdaterat: 2015-07-27 17:19
Pär

Per, en Hobby 560 Cfe på 1600 kg, dragvikten på bilen är ju också 1600 så det matchar :) Jag var lite nervös att skärmkanterna bak skulle vålla mig problem då fälgarna är 9,5" breda och en rejäl sänkning på det. Men det gick klockrent hem utan några skrap i guppen :)

Misstänker att husvagnen väger lite mer då de ofta är uppgivna för lågt från början

Uppdaterat: 2015-07-27 17:24

Plågar er med ett par bilder till ;)

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-07-27 17:52

Gäsp, nu är varken sänkning eller 9,5 tum breda fälgar original, men det tog jag för givet att du förstod ;)

Jag drar den 60 mil så lite längre än mellan Färjestaden och Kalmar, dragkroken dar helt riktigt ner lite på utseendet men är skönt att ha om någon kör för nära :) Förra Avensisen blev påbackad 2 gånger av en gammal dan på en parkering, då var jag tacksam att jag hade kroken :)

Idag hämtade vi frugans nya Yaris, efter 3 Aygo var det dags för att byta upp sig en storlek, den var imponerande tyst men har bara hunnit köra en kortare sväng

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-07-27 19:21

Snyggt Simon! Ser riktigt bra ut!

Edit: Avensisen, alltså! Yarisen avstår jag från att kommentera ;-)

Uppdaterat: 2015-07-27 19:34

Tack Swemba och gör dig nu inte osams med min fru ;)

Uppdaterat: 2015-07-27 19:35

Simon no1, mån, 27/07/2015 - 19:21

Fint Yaris. Vilken motorversion?

Uppdaterat: 2015-07-27 20:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

...men efter att ha kört både Yaris och Polo (bl a) så hade jag tyvärr inte valt Yaris - i alla fall inte i HSD-utförande för den var inte kul.
Men en ny bil är ju ändå alltid rolig att parkera på garageuppfarten så lycka till med den !

Uppdaterat: 2015-07-27 22:13

GF det blev en Edition Feel 1,33 främst för bättre säkerhet då den har både filvarning och Autobroms. dessutom är den riktigt komfortabel och jag är förvånad över hur tyst den går

Leifer, om man ställer denna jämte den tidigare modellen så ser den enligt mitt tycke mycket mer modern ut, det finns linjer som jag inte riktigt vant mig vid men personligen så gillar jag ändå den nya designen även om jag från början var tveksam

Uppdaterat: 2015-07-28 00:02

Simon no1, tis, 28/07/2015 - 00:02

Tack för svar. På 1.33 har 2 version manuell eller multidrive-S. Vilken växellåda har din fru?

Uppdaterat: 2015-07-28 07:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF hon valde manuell då detta är vår andrahandsbil som inte körs så mycket, det är en 6-växlad låda

Uppdaterat: 2015-07-28 11:43
Simon no1 skrev:

GF hon valde manuell då detta är vår andrahandsbil som inte körs så mycket, det är en 6-växlad låda

Visst tycker väljs såna att ha växla själv.
Jag själv ska provköra 2st nya facelift 2016, Toyota Auris Touring Sports 1.2T, Multidrive-S och HSD, E-CVT. Det får jag fundera vad som bäst efter provkörning innan bestämmer vad ska ha bäst för 1.2T eller HSD att köpa.

Uppdaterat: 2015-07-28 13:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Simon no1 wrote:GF hon valde manuell då detta är vår andrahandsbil som inte körs så mycket, det är en 6-växlad låda
Visst tycker väljs såna att ha växla själv.
Jag själv ska provköra 2st nya facelift 2016, Toyota Auris Touring Sports 1.2T, Multidrive-S och HSD, E-CVT. Det får jag fundera vad som är bäst efter provkörning innan bestämmer vad ska ha bäst för 1.2T eller HSD att köpa.

Uppdaterat: 2015-07-28 13:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

.

Uppdaterat: 2015-07-28 13:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

leifer, tis, 28/07/2015 - 13:58

Visst, det ska jag skriva här efter när bilen kommer till Sverige om Augusti/September för provkörningar!

Uppdaterat: 2015-07-28 18:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Snygg bil simon. Lycka till med den. Är ganska avundsjuk på dej.

Uppdaterat: 2015-07-28 18:33
leifer skrev:

Pi, Yaris med 1,4 dieseln är hyfsat ok att köra och grymt snål, förmodligen bästa motorn till Yaris just nu. Visserligen manuell låda men på en småbil tycker jag manuell är mer ok, bl.a. brukar ju kopplingspedalen vara lättrampad och bilen smidig till sitt yttre i övrigt. På lite större och lite dyrare bilar tycker jag dock att automat är obligatoriskt, i alla fall om man ska köra mycket i staden.
Hmm rättelse, kan minnas fel. Kollar nu på nätet och Yaris tycks inte finnas med diesel? Eller så var min lånebil en Auris 1,4 diesel. Hur som helst borde 1,4 diesel passa bäst i Yaris, i klenaste laget för Auris.

Du minns inte fel. Vår senaste lånebil var just en Yaris 1.4D och den gick riktigt bra. Körde den 4mil landsväg och gjorde ett par omkörningar som den fixade bättre än jag hade trott. Tog 0,38 enl färddatorn på denna tur. Det enda jag inte gillade var stolarna, som gav mig ont i ryggen redan halvvägs. Då har Auris avsevärt bättre stolskomfort.

Uppdaterat: 2015-07-28 20:47

c k, du har nog postat fel

Uppdaterat: 2015-07-29 00:26

Det är tyvärr ingen självklarhet att bilarna klarar sin maxlast vilket det finns många bevis för. Inte så sällan har tillverkarna starkt överdrivet bilarnas lastförmåga. Vanligast är nog dock att tjänstevikten är felaktig på så vis att den är satt lägre än vad bilen faktiskt väger. Detta ställer till det rejält när vi lastar mycket eller hänger efter en tung vagn. Nu senast läste jag om en MB C-klass som tydligen vägde ca 300kg för mycket vilket resulterade att bilen "kollapsade" då den lastades tungt. En tur till Tyskland i en sådan kärra hade snabbt slutat i en tragedi om Tullen varit på dåligt humör ;)

Grattis också till de nya bilarna "Simon" ,....Avensisen är riktig snygg!

Uppdaterat: 2015-07-29 01:09

Tack Mistro detta bekymmer är vanligt inom husvagnar också, oftast väger de mer än uppgivet vilket innebär att man riskerar olovlig körning, tycker det är dåligt av tillverkarna att inte vara mer noga för man riskerar ju sitt körkort om man åker fast för olovlig körning

Uppdaterat: 2015-07-29 11:35

Ja det är skit att man inte kan lita på bilens regbevis angående vikten. Lastade själv min bil rejält då jag var i Tyskland senast med ca 500Kg vilket bilen lagligt skall få lasta. Trots att jag fördelade vikten väldigt fördelaktigt i hela bilen så var det tydligt att bilen var tungt lastad. ( förmodligen för tungt )
Nu blev det aldrig några problem hos tullen men om de hade vägt bilen och den hade vägt för mycket så hade all vikt över den vikt som anges i regbeviset ansetts som övervikt! Vikten räknas om i % och om man överstiger 40% "överlast" så blir körkortet indraget + 4000kr i böter + att bilen måste lastas av tills rätt vikt är uppnådd. I fallet med den C-klass som jag nämnde tidigare så hade man haft överlast redan innan man hade lastat in några godsaker alls. ( om hela familjen åker med ) Blir till att väga bilen någonstans OCH sig själv om man vill vara säker.
Som jag nämnde så är detta vanligt förekommande och vid en undanmanöver med lite last så kan det snabbt sluta väldigt illa.
Med husvagn blir ju också problemet än större då det är så mycket mer som man måste hålla reda på. Sen gäller det att lasta rätt också så att marginalerna hamnar på rätt sida.

Uppdaterat: 2015-07-29 18:56

Nu har bilen passerat 300 mil, finns inte mycket negativt att säga än så länge, det enda jag reagerat på är helljusautomatiken som jag tycker bländar av försent om man bakifrån närmar sig en bil, om man däremot får möte reagerar den blixtsnabbt även i kurvor, om man närmar sig en bil på en lång raka och får möte så bländar automatiken ner, då stannar den kvar på halvljus, men om man bara kör ifatt så tycker jag den bländar ner för sent

Filvarningen funkar kanon och lär få fler förare att använda sin blinkers :)

Min rädsla för att stolarna skulle upplevas mindre bekväma när jag gick ner i utrustningspaket och förlorade elstolen har dock visat sig onödig, stolarna är riktigt bekväma och jag sitter som gjuten trots min längd (1,87)

Eftersom jag hade Premium tidigare och älskar välljud så har jag införskaffat ett bra 3-vägs kit som är på gång att installeras då jag vill lyfta upp ljudbilden något, original är mycket bra och att det sitter 6x9" i dörrarna är nog ganska unikt, kommer även montera in basen i bagaget som jag hade i min förra

Bränsleförbrukningen är lite svårt att sia om då det varit mycket 110 och 120 körningar på de första turerna, och en del körning med släp. men de två senaste tankningarna 0,68 vilket får anses mer an godkänt med mina breda 20" hjul

Växellådan är ett under och man har styvat upp den rejält så den reagerar betydligt rappare, lite har man förlorat i mjukhet men det har man igen vid omkörningar, trots att bilen knappt är inkörd så känns den betydligt piggare än min gamla :)

Ljudmässigt går bilen mycket tyst och det märks skillnad från min gamla även om mina hjul ger ifrån sig ett visst ljud på grov asfalt

Jag valde ju till största navigeringen och den är klockren, gillar hela multimedian som är logisk i menyer och lättskött, även röststyrningen är förbättrad och funkar riktigt bra, ett minus (som kanske är en inställning) är att om jag exempelvis spelar från telefonen när jag stänger av bilen och sen startar den så tar den iPoden istället för att vänta in telefonen, inget stort bekymmer och kanske en inställning, på fruns Yaris väntar den in telefonen?

Sammanfattning, mycket nöjd än så länge :)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-08-11 11:47
Simon no1 skrev:

Nu har bilen passerat 300 mil, finns inte mycket negativt att säga än så länge, det enda jag reagerat på är helljusautomatiken som jag tycker bländar av försent om man bakifrån närmar sig en bil, om man däremot får möte reagerar den blixtsnabbt även i kurvor, om man närmar sig en bil på en lång raka och får möte så bländar automatiken ner, då stannar den kvar på halvljus, men om man bara kör ifatt så tycker jag den bländar ner för sent

Upplever samma sak på min Honda Accord när man t.ex. kommer ifatt bilar vid motorvägskörning i mörker. Dock har ingen "reagerat" på något sätt för att visa att de blir bländade, så ev. är det mina personliga preferenser på när man bör blända av som är onödigt hårda.

Uppdaterat: 2015-08-11 11:58
Simon no1 skrev:

Nu har bilen passerat 300 mil, finns inte mycket negativt att säga än så länge, det enda jag reagerat på är helljusautomatiken som jag tycker bländar av försent om man bakifrån närmar sig en bil, om man däremot får möte reagerar den blixtsnabbt även i kurvor, om man närmar sig en bil på en lång raka och får möte så bländar automatiken ner, då stannar den kvar på halvljus, men om man bara kör ifatt så tycker jag den bländar ner för sent.

Det finns på Toyota instruktionsbok som har att välja på automatiska helljus eller manuellt helljus...

■Det automatiska helljuset kan användas när
Startknappen vrids till läge ”ON” (modeller utan elektroniskt lås- och startsystem)
eller trycks till tändningsläge (modeller med elektroniskt lås- och startsystem).
■Information från kamerasensorn
●Helljuset stängs inte alltid automatiskt av i följande situationer:
• När mötande fordon plötsligt dyker upp ur en kurva
• När ett fordon svänger in tvärt framför ett annat fordon
• När mötande eller framförvarande fordon är dolda på grund av många
vägkurvor, vägdelare eller träd vid sidan av vägen
●Helljuset kan släckas om ett mötande fordon som har dimljuset tänt, men
inte strålkastarna, känns av.
●Husbelysning, gatubelysning, röda trafiksignaler och upplysta reklamskyltar
eller andra skyltar kan göra så att helljuset släcks.
●Följande faktorer kan påverka tidsrymden tills helljuset tänds eller släcks:
• Ljusstyrkan på strålkastare, dimljus och bakljus på mötande och framförvarande
fordon
• Rörelsen och riktningen av mötande och framförvarande fordon
• Om mötande eller framförvarande fordon endast har lampor tända på
ena sidan
• Om mötande eller framförvarande fordon är tvåhjuligt
• Vägens skick (lutning, kurvor, vägytans skick, etc.)
• Antalet passagerare och mängden bagage
●Helljuset kan tändas eller släckas när föraren inte förväntar sig det.

●I nedanstående situationer känner systemet inte alltid av ljusstyrkenivån i
omgivningen på rätt sätt. Det kan blinka eller utsätta fotgängare i närheten
för helljus. Därför bör du hellre sätta på eller stänga av helljuset manuellt än
förlita dig på det automatiska helljuset.
• Vid dåligt väder (till exempel regn, snö eller dimma)
• Sikten hindras av is eller smuts på vindrutan, eller dimma eller dis.
• Vindrutan är sprucken eller skadad.
• Främre sensorn är skev eller smutsig.
• Temperaturen i främre sensorn är extremt hög.
• Ljusstyrkan i omgivningen är lika stark som strålkastarna, bakljusen eller
dimljusen.
• Framförvarande fordon har stålkastare eller bakljus som antingen är
släckta, smutsiga, ändrar färg eller som inte är korrekt inställda.
• När du kör i ett område med växlande ljus och mörker.
• Om du ofta och regelbundet kör på vägar med uppförs-/nedförsbackar,
eller på vägar som är gropiga eller har ojämn vägbana (t.ex. kullersten
eller grus).
• Om du ofta och regelbundet kör i kurvor eller på slingriga vägar.
• Om det finns en starkt reflekterande föremål på vägen, t.ex. en skylt eller
en spegel.
• Bakdelen på ett framförvarande fordon reflekterar ljus, t.ex. en container
på en truck.
• Bilens strålkastare är skadade eller smutsiga.
• Bilen lutar starkt på grund av punktering, att den bogserar ett släp eller
dylikt.
• Föraren tror att helljuset orsakar problem eller irritation hos andra förare
eller fotgängare i närheten.

Uppdaterat: 2015-08-11 14:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

.

Uppdaterat: 2015-08-11 14:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bilen är snygg men jag tycker fälgarna är för stora, 18" är snyggare än dessa gummisnoddar, bara min egna preferens...

Uppdaterat: 2015-08-11 20:45

Junkers, körde 18" innan vilket även var original, men för mycket ballongdäck för min smak :)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-08-11 23:11

Inte alls min smak, men tur att vi alla är olika!
Gummibandshjul ser i mina ögon väldigt gammeldags ut, som gamla trädäck.
På bana är de oftast ganska mycket sämre på varvtider än mer normala dimensioner för övrigt. Tävlingsbilar kör inte med gummisnoddar.
Dessa ser mer proportionerliga ut:
http://i.ytimg.com/vi/roBejL28UyI/maxresdefault.jpg

Uppdaterat: 2015-08-12 21:09
junkers skrev:

Inte alls min smak, men tur att vi alla är olika!
Gummibandshjul ser i mina ögon väldigt gammeldags ut, som gamla trädäck.
På bana är de oftast ganska mycket sämre på varvtider än mer normala dimensioner för övrigt. Tävlingsbilar kör inte med gummisnoddar.

Gammeldags?? Att ha lågprofildäck är väl det mest moderna du kan ha på en bil i dagsläget... ett 16" däck blir mer och mer ovanliga och det kan jag förstå.

Uppdaterat: 2015-08-12 21:10
Pär

Tävlingsbilar för standardvagn ligger på 18-19", det funkar inte med gummiband.
Modernt ja, bra nej, snyggt definitivt inte om man överdriver.
Den gode Jeremy på Top Gear hånade dessa absurda lågprofildäck på ett roligt sätt i ett avsnitt.

Uppdaterat: 2015-08-12 21:28

Rolig krönika av James May om fenomenet
http://au.transmission.blogs.topgear.com/2012/02/02/james-may-on-low-profile-tyres/

Uppdaterat: 2015-08-12 21:33

Modellen på fälgarna är snygg, och de gör sig bra mot bilen. Jag gillar som sagt inte heller dessa jättefälgar, men huvudsaken är att Simon är nöjd. :-)

Men, hur klarar de skarvarna på Ölandsbron? De som efter omasfalteringen inte var nåt fel på enligt Trafikverket, det var bara som folk trodde... (enligt TV)
Fast de fräste ändå ner före och efter skarvarna, och vips så blev det bättre! Bortsett från att asfalten blödde i värmen, och orsakade halka så det fick gå ut med grusbil... jaja

Uppdaterat: 2015-08-12 21:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

V8 supercars körs tom på 17" om jag minns rätt
http://i.ytimg.com/vi/dA8u7x6KLF0/maxresdefault.jpg

F1,är 13" men Michelin vill ha 18", stackars förare ryggakuten nästa. Går tydligen om man återinför aktiva syötdämpning.

Håller med om att modellen på fälgarna passat utmärkt annars!

Uppdaterat: 2015-08-12 21:46

Jag kan lugna alla att det inte är några problem med skarvar, inte ens med husvagnen efter, Junkers, STCC kör 18" och det är regelstyrt för att ingen ska få fördel, de är styrda till det, ju lägre däcksida desto bättre stabilitet, rakt fram har det ingen betydelse men i kurvor förbättras väghållningen med låg profil, jag har kört en hel del banracing så jag gissar inte utan vet :)

I normal trafik på dålig beläggning är det dock ingen fördel men där tävlingskör man ändå inte och då är det inget problem, det lilla man förlorar i komfort får man tillbaks i väghållning, de lägsta däck jag åkte på var mina 215/35-18 Carlos Sainz Celican, körde även 215/35-19 på T-sporten där var det gokart-känsla :)
Avensisen är mer komfortabelt fjädrad så den upplevs inte speciellt obekväm utan går mycket behagligt Auris-hybriden gick också komfortabelt trots sina 245/30-20

Uppdaterat: 2015-08-13 00:42

Jag gick rakt motsatt väg på min nya bil. Gick från det här:

Bild borttagen.

till det här:

Bild borttagen.

Lika stora fälgar, men 3 cm mer profil på X3:an. Ändå känns den bättre i kurvorna än Skodan.

Uppdaterat: 2015-09-18 12:30

En X3:a skulle bli grym med 21-22" fälgar :-)

Uppdaterat: 2015-09-18 22:18
Pär

Förstår inte riktigt fascinationen över stora fälgar nästan utan gummi... Det är ju tämligen verifierat att mindre fälgar och mera gummi ger komfortablare och tystare bilar. Och nog duger vägegenskaperna i vårt hastighetsbegränsade land även om man har mera gummi på fälgarna. Anser man att vägegenskaperna inte räcker så är nog risken rätt uppenbar att man kör lite för aggressivt i trafiken. Nåja - smaken är som baken...:)

Uppdaterat: 2015-09-18 22:35

Många är nog av den åsikten att små fälgar ofta är fult och stora oftast är snyggt. Kanske inte du Pi, men många andra.

Uppdaterat: 2015-09-19 00:33

@Simonno1
Lite OT kanske men är ändå lite nyfiken på hur det gått för dig när du sålt av dina äldre bilar.
Sedanbilar är snyggt men tilltalar kanske inte alltid svensken praktiska DNA, upplever du att dom varit svårsålda eller har dina custombilder gjort att den gjort att den sålts direkt?

Uppdaterat: 2015-09-19 07:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.