Nästa artikel
Hyundai Ioniq Electric – rapport från provkörningen
Provkörning

Hyundai Ioniq Electric – rapport från provkörningen

Publicerad 8 juli 2016
Helt eldrivna Ioniq har en annan design på nosen än de andra bilarna i modelltrion.
Vi Bilägares Nils Svärd är kvar i Nederländerna och provkör bilar ur Hyundais kommande trio i el-offensiv Ioniq. Den här gången står den helt eldrivna versionen på tur.
Hej Nils, vad gör du?
– Jag är i Nederländerna och susar fram tyst och elektriskt bland alla kanaler och pitoreska tegelhus. Jag har precis kört Hyundais elbil Ioniq Electric. Den är i princip samma bil som den Hyundai Ioniq Hybrid jag berättade om i går, fast med en helelektrisk drivlina såklart och ett litiumjonbatteri på 28 kwH.
 
Första intrycket?
– Ioniq är en väldigt konventionell bil – framförallt invändigt – jämfört med vissa konkurrenter. I mångt och mycket är detta en vanlig mellanklassare som råkar drivas med en elmotor.
– Jämfört med hybriden har elbilsversionen en betydligt mjukare chassisättning. Det kränger en del i kurvorna. Fördelen är att den mjuka inställningning passar perfekt i stadsmiljöns flertaliga farthinder och tuffa tvärskarvar. Bekvämligetsinriktningen stämmer väl in i elmotorns slikeslina karaktär med linjär respons och frånvaron av ryck från transmissionen.
 
Vad är det för motor i elbilen?
– Sifferstatistiken talar till Ioniqs fördel. Elmotorn är på 120 hästar och kraftresurserna är fullt tillräckliga. Speciellt tack vare vridmomentet på 295 Nm som levereras redan från start. Ioniq är snäppet snabbare 0–100 km/h än både Nissan Leaf och VW e-Golf. Endast Tesla har högre toppfart på elbilsmarknaden än de 165 km/h som Ioniq levererar. Räckvidden på el uppges till 28 mil, även om det i verkliga förhållanden sannolikt är kortare än så, är räckvidden god jämfört med konkurrenterna. Vi har precis kört en 13-milaslinga med en del motorväg utan problem.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Hyundai har svårt att meddela ett exakt premiärdatum, men sannolikt dröjer Ioniq Electric till efter årsskiftet. Priserna börjar på 360 000 kronor innan supermiljöbilspremien. Det är en hel del pengar, men billigare än e-Golf som är mindre och svagare, eller samma pris som motsvarande Nissan Leaf 30 kWh som känns daterad och simplare än Ioniq. Får Hyundai bara till en intressant månadskostnad för privatleasingkunderna har den potential att hota Leaf som Sveriges mest sålda elbil.

Mer detaljerade intryck från provkörningarna av båda bilarna kommer i tidningen och på webben efter sommaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-07-11 20:48
L. Mäkinen

Jag räknar på att elen kostar mig cirka 2 kr/mil då den drar i snitt 1,45 kWh/mil och man har lite förluster vid laddning, men samtidigt kan ladda gratis "på stan" förhållandevis ofta. För en bensin-up har jag räknat på en snittförbrukning på 0,6 liter/mil och att bensinen har haft ett snittpris på 13 kr sen våren 2014 då jag köpte min bil. En motsvarande High-up! kostade då 130 000 kr ungefär och när de har gått 7000 mil får man som mest 70 000 kr för dem. Min bil värderas av handlare till 140 000 kr nu.

e-up!
Inköpspris 279000
Premie -40000
Skatt 90
Service år 1 1530
Service år 2 1805
Drivmedel 14000
Försäkring 3000
Saluvärde idag -140000
Kostnad 2 år 119425
Per mil 17,06 kr
--------
High up!
Inköpspris 130000
Premie 0
Skatt 720
Service år 1 3000
Service år 2 3000
Drivmedel 54600
Försäkring 3000
Saluvärde idag -70000
Kostnad 2 år 124320
Per mil 17,76 kr
--------
Bensinbilen ska servas oftare än elbilen och varje service kostar mer.

#m • Uppdaterat: 2016-07-11 21:18
Swemba

Enda 2014 e-Up med så många mil kostar 67.000kr på bytbil.com ...

#n • Uppdaterat: 2016-07-11 21:43
L. Mäkinen

Swemba,
Då tycker jag du ska köpa den för då kan du lugnt tjäna 70 000 kr.
Jag får det till att den billigaste kostar 189000...

#o • Uppdaterat: 2016-07-11 23:45
Styggavargen

Äntligen händer det något, jag ser framemot en kombi som har el som drift och om vi kan få till ny teknik för att få ned vikt, luftmotstånd och även öka räckvidden. Personligen skulle jag kunna acceptera en bil som endast klarar 25 mil, trots allt är de flesta resor man gör oftast mycket kortare. Denna sommar har jag sett ännu fler än förra året åka runt med sina Qashqui med takboxar och fyrhjulsdrift....haha, det är lite rubbat om man tänker att de flesta har klarat sig mycket bättre om de köpt en praktisk bil.

#p • Uppdaterat: 2016-07-11 23:57
Styggavargen

Bara en sak till inför framtiden, jag hoppas biltillverkare och vi människor kan släppa vissa egenskaper en bil skall ha, tex varför terrängegenskaper när vi inte har behov för det? Nu måste bilar byggas för att vara energisnåla... fokus måste ändras radikalt. Vi kan inte hålla på med 2 tons "monster" innan ens batteriet är på plats, det funkar inte.

#q • Uppdaterat: 2016-07-12 00:34
2TT2

@Swemba
Tycker du ska kolla annonsen om den s.k e-up.en igen.

#r • Uppdaterat: 2016-07-12 07:35
Swemba

@2TT2, en e-Up med 1.0 liters bensinmotor :-)
GK Auto verkar vara en bra bilhandlare ...

#s • Uppdaterat: 2016-07-12 08:19
hans.antnas

När ska biltestare sluta hylla höga toppfarter och kraftig acceleration , behövs ju inte på några bilar för att köra i vanlig trafik,cola ned istället och kom fram några sekunder senare uta att satsa livet vid farliga omkörningar spec vansinnigt att läsa om s.k.miljöbilar el ,hybrid varför skall dom gå 200 km

#t • Uppdaterat: 2016-07-12 08:48
L. Mäkinen

Swemba,
Hittar du fler "fel" i min kalkyl?

#u • Uppdaterat: 2016-07-12 08:58
Swemba

@Mäkinen, nej med statliga subventioner (anti-motarbetning?) kan det mycket väl vara så att just e-Up går ihop sig ekonomiskt, här och nu. Up är ju liten City-bil och ingen familjefraktare för långresor. För korta resor runt och i städer så finns det så klart en vits med elbilar om man kan leva med begränsningarna. Jag har själv varit nyfiken på bl a BMW i3. (som dock inte går i hop ekonomiskt).

Dock så tror jag inte på elbilen långsiktigt och/eller som en ersättare för ICE-bilar generellt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.