Nästa artikel
Kostnaderna ökar efter dieselgate
Nyheter

Kostnaderna ökar efter dieselgate

Publicerad 28 juni 2016 (uppdaterad 28 juni 2016)
Efter förhandlingar med amerikanska åklagare och miljöorganisationer höjs nu kostnaderna för Volkswagen efter utsläppsskandalen. Samtidigt börjar krav på ersättning komma från andra håll.
Tidigare uppskattades det att Volkswagens dieselskandal skulle komma att kosta företaget cirka tio miljarder dollar (cirka 85 miljarder kronor) för återköp och ersättning till konsumenter och miljöfonder i USA. Nu säger källor till Reuters att den siffran har höjts till över 15 miljarder dollar (cirka 128 miljarder kronor). 

Samtidigt höjs det röster för att europeiska konsumenter ska få samma ersättning som de amerikanska.

–Volkswagen borde frivilligt betala europeiska bilägare ersättning som är jämförbar med vad de betalar amerikanska konsumenter, säger Elzbieta Bienkowska, ansvarig för industri och inre marknad i Europeiska kommissionen.

Förutom de här kostnaderna har också norska oljefonden nu lämnat in sin stämningsansökan mot Volkswagen på grund av avgasfusket. Fonden, som är Volkswagens största delägare utan plats i styrelsen, har redan tidigare kritiserat Volkswagens ledning och ingår nu i den stämning mot företaget som flera av de stora investerarna driver.

Diskutera: Hur kan Volkswagen återvinna kundernas förtroende?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12t • Uppdaterat: 2016-07-04 16:16
Hackenbush

VAG kunde ju kanske köpa upp Toyota?

#12u • Uppdaterat: 2016-07-04 16:40
Vidstige

Axa, Toyota/Lexus är inte mer badge engineering än VW/Audi. Där är nog dock alla överens om att det är tydliga skillnader och mer begripligt för köparna. Dvs tydliga skillnader mellan VW och Audi. Inte så mellan VW och Seat eller Skoda. Och du har inte klargjort något heller där eller varför man ska köpa Seat i Sverige. Skoda är dock populär, och varför inte, är ju lika bra bilar som VW men till något lägre pris, även om man snålar mest med ljudisoleringen för Skoda.

#12v • Uppdaterat: 2016-07-04 17:50
Axa

Vidstige
Du tramsar som vanligt. Är det någon överhuvudtaget som tar dig på allvar förutom de andra fanatikerna på forumet.

"Dvs tydliga skillnader mellan VW och Audi. Inte så mellan VW och Seat eller Skoda. Och du har inte klargjort något heller där eller varför man ska köpa Seat i Sverige. "

Varför ska jag förklara för dig hur köpare i Sverige tänker, det har jag ju ingen aning om. Jag själv tycker att Seat har något vassare design än Skoda.

Att du inte tycker det finns skillnader mellan Skoda, Seat och VW får stå för dig. Men för mig blir det lika när det gäller japanska och koreanska bilar. Det är ju samma skit vilket som.

#12w • Uppdaterat: 2016-07-04 19:52
Axa

Vidstige du skulle inte känna igen en fanatiker även om du ställde dig framför spegeln.

Som jag skrev tidigare, jag är ingen försvarare av specifikt VW. Utan det är förnuftet. Vet du, de flesta bilar jag har haft har inte ens varit VW.

Jag försöker bara bemöta ditt trams om att VW ska lägga ner som märke. Men det räcker inte där, även Seat ska lägga ner för att "rädda" VAG enligt dig. Vad gäller dieselskandalen så borde du kunna läsa dig till att försäljningssiffrorna inte vikit av neråt.

Att jag är mot Toyota är att du representerar en vad jag tror ganska typiskt japansk bilägare. Herregud, köper jag Toyota skulle väl jag bli likadan. Lite snille som sitter och spekulerar på kammaren.

Men nu lämnar jag spelplanen då det är uppenbart svårt att diskutera med någon som är kognitivt mindre bemedlad.

#12x • Uppdaterat: 2016-07-04 21:35
Vidstige

Axa, om du vore läskunnig så skulle du se att mitt förslag handlade om att göra dom tre märkena till ett. Inte lägga ner nåt. Därmed är det meningslöst att diskutera nåt svårare med dig, då förstår helt enkelt inte avancerade resonemang. Du har heller inte minst koll på verkligheten och aktuella problem för VAG/VW, tvärtom sopar du allt under mattan. Du fattar då inte heller att anledningen att jag skriver är att jag vill att VAG utvecklas och blir bättre. Att jag tyckte Skoda var rätt varumärke att enas kring är också för att det känns som det mest folkliga idag, mer så som VW var förr alltså.

#12y • Uppdaterat: 2016-07-04 22:23
Peter E

Om man gör tre märken till ett, betyder inte det att man lägger ner två då :-)

#12z • Uppdaterat: 2016-07-12 14:40
trasten

Jag tror nog diesel i personbilar har nått vägs ände. Undrar om den italienska organisationen har testat Fiat? Eller är inlagan bara politik?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.