Nästa artikel
Fiat ställde in avgasmöte
Nyheter

Fiat ställde in avgasmöte

Publicerad 20 maj 2016
Tyska myndigheter kallade Fiat till utfrågning – men italienska biltillverkaren dök aldrig upp.
Den senaste tiden har tyska transportmyndigheten, KBA, ledd av transportministern Alexander Dobrindt pressat flertalet biltillverkare i utfrågningar om deras utsläpp. I veckan kallades såväl Fiat som Opel in till möten.

Fiat ställde med kort varsel in mötet, enligt Bloomberg. Motiveringen från Fiat ska i stort sett ha varit att myndigheterna inte har med det att göra.

– Detta icke samarbetsvilliga beteende från Fiat är helt obegripligt. Det finns konkreta anklagelser och det vore lämpligt om Fiat gav utredningskommittén en kommentar om detta, sa Alexander Dobrindt till Bloomberg.

Opel dök å sin sida upp till utfrågningen och medgav att det finns en mjukvara installerad i MPV-modellen Zafira, som stänger av avgasreningen under vissa hastigheter eller luftttrycksförhållanden. Opel påstår att anordningen är fullt laglig men tyska myndigheter håller inte riktigt med. Enligt Alexander Dobrindt är avstängningsanordningar enbart lagliga om det är livsnödvändigt för att skydda motorn och i detta fallet är det tvivelaktigt om det är motiverat.

Opel ska också lämna information om storsäljande Astra också har en liknande anordning installerad inom två veckor.
 
Diskutera: Varför tror du att Fiat inte ville komma till KBA:s utfrågning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-05-22 18:31
Peter E

Opel har en mjukvara som stänger av avgasreningen vid yttertemperaturer under +17 grader..... om jag fattat det hela rätt.
Har man då byggt en motor som uppfyller de strängaste kraven?
Nej.
De strängaste kraven är ju att avgasreningen fungerar jämt.

"Men Opel menar att de strängaste lagkraven tillåter att man gör en motor som inte fungerar bättre än så här"
Såååå, du (N-iklas) har alltid sagt att Opel minsann går före, är först, har de bästa lösningarna, alla andra kopierar(speciellt VW). Varför går inte Opel före och visar hur en motor/avgasrening ska funka.
De som är världsbäst på allt.
Varför tar de en sån här genväg/fusk/osanning om de nu är så bra på allt.
Att VW fuskar det förstår ju alla, detta ondskans imperium. ;-)
Men att Opel, denna himlasända halvgud, mänsklighetens räddare och ondskans bekämpare nedlåter sig till att göra saker så de kan bli misstänkliggjorda.

Vi får väl se vad de kokat ihop för soppa när de ska förklara hur Astran funkar. Eller inte funkar.
Det kanske räcker med att det lutar svagt uppför så stängs grejerna av.
Eller kopplar på ett släp.
Använder helljuset samtidigt som du lyssnar på radio.
Möjligheterna är enorma :-)

#m • Uppdaterat: 2016-05-22 19:58
Schuckert

Skillnaden mellan VW och Fiat är att VW redan hade erkänt fusk och därmed såg det som bäst att samarbeta med olika myndigheter för att minimera skadan på varumärket. Fiat har (enligt egen uppgift) inte fuskat för fem öre, så vad skall de prata om med en myndighet? KBA fick ju ett nej redan tidigare. Räcker inte det? KBA har bollen.

#n • Uppdaterat: 2016-05-23 16:43
Peter E

http://teknikensvarld.se/fiat-kan-forbjudas-i-tyskland-pa-grund-av-fusk-med-utslappen-302182/

#o • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Sammanfattningen?
Antingen har Otto- och Dieselmotorn så att säga nått vägs ände, eller så gäller det faktum att all teknik är ytterst en fråga om ekonomi.
Bilindustrin är som tidigare påpekats inte primärt mänsklighetens välgörare .
Dom tillverkare som vill vara kvar på planen har sannolikt någon typ av lösning på problemen, men så länge lobbyingverksamhet är billigare än införandet av ny teknik, så kommer den sistnämnda att lysa med sin frånvaro.

#p • Uppdaterat: 2016-05-25 19:04
Roy J

Pi, vad är det Opel har ändrat i sitt försvar?
Jag kan bara se att de lämnat ett utförligare svar.

Det är en viss skillnad att försöka uppfylla alla motsättliga krav så gott man kan utan att motorn tar skada eller att värre föroreningar skapas och att, som VW, specialstyra motorn så att den ger godkänt resultat endast under test.
Opel har försökt göra en kompromiss, medans VW inte ens försökte det.

Med fri ventilstyrning och kanske även variabel kompression så kanske man kan lyckas bättre.
Eller går det helt enkelt inte att få en förbränningsmotor bättre än så här?
Den ska ju trots allt klara en förbränningsprocess med olika belastningar under olika varvtal i väldigt olika miljöer. Något en elmotor gör så mycket enklare, eftersom den är en enklare konstruktion.
Gissar att en ångmotor skulle funka bättre än en ottomotor eftersom den har en tämligen konstant, yttre förbränning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.