Nästa artikel
Volkswagen tappar förtroende som varumärke
Nyheter

Volkswagen tappar förtroende som varumärke

Publicerad 11 april 2016
När svenska konsumenter rankar de mest hållbara varumärkena trillar Volkswagen från plats 48 till 169 efter ”Dieselgate”.
I Sustainable Brand Index rankas årligen vilka konsumenterna tycker är de mest hållbara varumärkena inom olika branscher. Resultaten från 2016 visar att Volkswagen tappar flest placeringar av alla företag på listan jämfört med föregående år på grund av utsläppsskandalen. Biltillverkaren rasar från plats 48 till 169. 

Volvo hamnar på sjätte plats och blev bäst placerade varumärke inom kategorin ”Bilar”. Andra bilmärken som återfinns på listan är bland andra Toyota (39), BMW (96), Audi (102), och Mercedes-Benz (138).

När det gäller service och tjänster är bilprovningen branschledande med sin 33:e plats före Mekonomen (161) och Meca (214).

OKQ8 vann bränsleligan på plats 105 före Preem (110), ST1 (172), Ingo (178) och Shell (229).  

Sustainable Brand Index är Nordens största konsumentundersökning inriktad på hållbarhet. Totalt svarade 30 000 personer om vad de tycker om olika företags sociala och miljömässiga ansvar. 265 varumärken finns med totalt på listan i 2016 års upplaga av undersökningen.

Se hela listan här.

DIskutera: Vad tycker du om listan?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2016-04-12 14:18
L West

Som Skoda-ägare sen 2002 kan jag bara säga att mina bilar fungerat utan problem, "endast slitagedelar bytta" som det brukar heta. Om VW har sådana stora problem som det skrivs har jag antingen haft en otrolig tur eller så har Skoda en betydligt högre hållbarhet än VW. Kanske lite av båda... :)

#116 • Uppdaterat: 2016-04-13 07:48
Hackenbush

Vidstige, du vet alltså vad VAG har för marginaler på sålda bilar på alla sina bilmärken? Kan du inte dela med dig av denna info?

#117 • Uppdaterat: 2016-04-13 10:33
Vidstige

Hacken, t.ex.
http://www.svd.se/sa-galet-mycket-tjanar-porsche-pa-varje-sald-bil

"På mer ”vanliga” bilar som Jetta och Passat tjänar Volkswagen däremot bara 5 500 kronor per bil – en vinstmarginal på 2,9 procent."

På vilket sätt tjänar VW pengar då? Eller har man satt i system att bilarna ska gå sönder "lagom mycket" så att man kan sälja mycket service och reservdelar på eftermarknaden?

Man kan också tänka sig att om VW la ner märket VW, så skulle många som gillar VW istället gå över till Audi, dvs Audi skulle öka sina volymer ytterligare.

Men säger inte att VW borde göra så här, var bara en tanke nu också när märket VW blivit så nersolkat av dieselgate. Det är ju som jag sa svårt segment man hamnat i nu och konkurrensen från asien har ökat och dom gör dessutom bilar som håller högre driftkvalitet och har bättre garantier, som Kia/Hyundai.

#118 • Uppdaterat: 2016-04-13 14:25
Vidstige

AL

Nja, det var tyskarna själva som ville rädda Opel men hamnade i samma läge som med Saab då ju GM ägde tekniken. Men detta med enorma skattepengar kan diskuteras då ju länder som Tyskland och Frankrike hela tiden vill rädda sin bilindutri då det ger många arbetstillfällen. Så du kan inte räkna som du gör. Vad gäller omfördelning av pengar så kan man alltid diskutera vart dom ska vägen, i Sverige handlar det nu mycket om flyktingar. Alltså inte "äldre och sjuka" som du snackar om hela tiden. Dessutom äger inte staten alla pengar som företag drar in, det är ju kommunism eller socialism. Bara i Sverige man kör med sån retorik, där alla skattesänkningar (från världens högsta skattenivåer) kallas subventioner.

Sen säger du att Audi inte skulle överleva utan VW. Det är om något att polarisera. Mercedes och Bmw klarar sig bra utan motsvarande volymmärke. En omöjlighet alltså enl dig.

Och visst kan vi jämföra VW mot Toyota, då ju Toyota tjänar mer pengar per såld bil. Du har ju själv klagat på att Toyota snålar för mycket på sina modeller. Det är så man tjänar pengar, man vrider på varje krona och t.ex. avstår man då ibland från tekniker som direktinsprutning just för att det blir billigare utan. VW har själva insett att deras modeller är för dyra att tillverka och MQB-plattformen är ett sätt att minska kostnaderna, dvs en delad plattform för flera modeller. Samma gäller motorer, man försöker minska alla varianter till ett färre antal. Kamrem i motorerna är ytterligare ett sätt att sänka kostnader i produktionen (men då risk för mer probelm och kostnader för ägarna). Men trots detta så ligger man efter i lönsamhet. Sen har vi problemet som jag sa med driftkvalitet, som kanske är märket VWs största problem (bortsett från lönsamhet då möjligen). För Skoda har köparna mindre krav. För Audi kan köparna i viss mån även acceptera högre kostnader då man ju kör ett lyxbilsmärke, bara bilarna i övrigt levererar när det gäller design, komfort, prestanda, kvalitetskänsla. Detta är ju huvudanledningen till att Toyota går så bra, bilarna är mycket driftsäkra, utan det skulle märket försvinna.

#119 • Uppdaterat: 2016-04-13 15:18
S-E S

L West, du har inte haft tur. Det är normalt det du säger. Min förre VW, en "Golf Plus 140 Tsi DSG automat", med kamkedja, turbo, kompressor och den omdiskuterade DSG-lådan bytte jag överhuvudtaget inget alls på under 4 år och 8000 mil, inte ens en glödlampa.

#11a • Uppdaterat: 2016-04-13 16:15
ksoderlund

Känns som att många kunder på svenska marknaden knappt bryr sig (om) trots fusket.. Men uppenbarligen säljer de som smör...

#11b • Uppdaterat: 2016-04-13 16:28
N-iklas

"Opel räddades kvar tack vare tyska skattepengar."
Det är en ren lögn eftersom en summa utbetalades när planen var att säljas i MAGNA men när GM ändrade sig betalades hela summan tillbaka redan efter 6 månader och har alltså inte på något sätt bidragit till driften av Opel.

Däremot BMW som aldrig varit i kris och haft massor av egna pengar mottog en understödssumma som man behöll och har inte återbetalat - det är verkligen omoral att ge bidrag till de rika.

#11c • Uppdaterat: 2016-04-13 16:51
pinjong

@L West. Kan det vara så att ny teknik inte introduceras just i Skodamodellerna?

I så fall gynnar det ju Skodaägare eftersom VW-ägare (och möjligen Audiägare) fått agera testförare ett tag tills tekniken satt sig. Jag har själv gjort misstaget att köpa nya VW-modeller som helt uppenbart varit ofärdiga.

#11d • Uppdaterat: 2016-04-13 16:53
Hackenbush

Oavsett vad VAG tjänar per såld bil så tror jag att aktieägarna är nöjda annars skulle bilmärken vara nerlagda för längesedan.
För köparna är det enkelt, är man sur på VW-fusket och inte vill köpa VW så gör man inte det. De som fortfarande vill köpa VW får naturligtvis göra det men det betyder ju inte att de struntar i fusket, de kanske köper bensinbilar istället.
Jag skulle aldrig försöka få folk att sluta köpa ett bilmärke för att jag inte gillar bilmärket. Jag har en Skoda fast med bensinmotor och jag är ju inte drabbad av fusk så varför skulle jag bojkotta VW?

#11e • Uppdaterat: 2016-04-13 17:10
Vidstige

Hacken, min kritik gäller bristande kvalitet i första hand, det finns förbättringspotential då. Det gäller då även Skoda och Audi. Dom största kritiktikerna kan likväl vara dom som gillar ett märke mest. Aktieägarna är knappast nöjda om lönsamheten är låg, så där förstår jag inte hur du tänker.

Sen är det intressant detta med rykte, Opel har ju säkert ett efterhängset rykte kring dåliga kamremmar. Säkert en stor anledning till att man nu gått över till kamkedja i alla nya motorer. Man satsar hårt för att bli av med dåligt kvalitetsrykte helt enkelt. Om nu rem är lika bra, varför valde Opel kedja?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.