Nästa artikel
Servad och uppdaterad
Långtest

Servad och uppdaterad

Publicerad 12 april 2016 (uppdaterad 28 april 2016)
BMW Efter två år i Vi Bilägares ägo var det så dags för första service för vår i3, en av de tidigaste bilarna i drift i Sverige.

– Det är första gången jag lägger upp en service på en sån här, sa kundmottagaren på Bavaria i Solna när jag lämnade in den på morgonen. 

Någon timme senare ringde verkstaden och berättade att vår bil omfattades av en servicekampanj och att det skulle dröja upp till två veckor innan den var helt åtgärdad! Det hela visade sig gå betydligt snabbare och redan efter tre arbetsdagar hörde den ansvarige mekanikern av sig och meddelade att bilen var klar. Man hade då, förutom vanlig service, bytt p-lägesindikator, motorfästen till elmotorn samt uppgraderat programvaran för antisladdsystemet. Vår i3 omfattas av fri service i tre år/8 000 mil. Nya torkarblad kostade 1 259 kr.

Diskutera: Kan du tänka dig att köpa en BMW i3?

BMW i3

Modell: Rex 
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 410 700 kr
Aktuell körsträcka: 3 475 mil
Förbrukning (dek.): 0,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 0,8 l/ 100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
 
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-12 10:10
johnkommentar

Torkarblad för nästan 1300, det är ju verkligen humor!

#2 • Uppdaterat: 2016-04-12 10:15
Hackenbush

Nej.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-12 10:49
PREVIA

Är förbrukningsuppgifterna exklusive elförbrukningen eller är det förbrukningen när nödhjälpsgeneratorn driver bilen när batteriet är urladdat?

#4 • Uppdaterat: 2016-04-12 10:56
Pi

Inte en i3 (bl a för den tokiga dörrkonstruktionen) men en bil med nån form av eldrift skulle jag absolut kunna tänka mig - laddhybrid eller elbil alltså.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-12 12:06
L. Mäkinen

Oavsett om staten skulle komma på något sen så kan jag åka elbil för ungefär 24 kr/mil just nu inklusive värdeminskning. Hade gärna haft en i3 REX, men plånboken sa stopp.
Man får ju hoppas att bilen inte körs så mycket på bensin att snittet över alla mil är 0,8 liter/mil. Torkarblad måste man knappast byta på märkesverkstad så det är fritt val att betala så mycket. Jag betalade mindre än så inklusive ny vindruta efter ett stenskott.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-12 13:37
Pi

Mäkinen - det var 0,8 l/100 km - inte 10 km.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-12 13:49
L. Mäkinen

Pi, det är så det blir när man inte har terminalglasögonen på sig...

#8 • Uppdaterat: 2016-04-13 10:26
Mipsson

Men det är billiga mil!
Aktuell körsträcka: 3 475 mil
Förbrukning (dek.): 0,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 0,8 l/ 100 km
, räknat på 13kr/litern (och antagande om att el-laddning är "gratis"), så har det landat på ynka 3600kr för körsträckan (enligt ovan/faktarutan). Då har man väl råd med torkarblad :)

#9 • Uppdaterat: 2016-04-13 15:13
L. Mäkinen

El-laddning kan vara gratis om man exempelvis parkerar i vissa parkeringshus. Där betalar man lika mycket som de som bara parkerar. Även IKEA har på sina ställen laddplatser där det inte kostar något. Dessutom finns det fortfarande några få snabbladdare där det är gratis.

Antifeministen,
Jag har haft många såna bilar, men har kanske haft otur då några har gått sönder och reparationerna har dragit upp milkostnaden till mer än så.

#a • Uppdaterat: 2016-04-16 12:52
erikivan72

Kom igen! 1200 för nya torkarblad?!!??!!!
Snacka om rena skojeriet! Vad kostar bra torkarblad på ex Mekonomen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.