Vi Bilägares forum

Bilmärken, bilmodeller och drivlinor som håller extra länge

Bilmärken, bilmodeller och drivlinor som håller extra länge

Efter en längre diskussion till en artikel om Vi bilägares långtestbil V70 tänkte jag vi kunde fortsätta här.

Dvs
http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-historisk-langtestbil

Själv har jag alltid gillat överkvalitet, grejor som håller och som man kan lita på i alla lägen.

Men frågan är hur långt man ska gå med idag så komplicerade produkter som bilar.

Och hur kul kommer det vara att köra dagens bilar om 20 år dvs år 2035?

Kanske de som mekar bilar här har nåt att bidra med också.

Uppdaterat: 2015-09-10 21:57

Kommentarer

Helt klart åldras bilar betydligt snabbare än för t.ex. tjugo år sedan.
Nu menar jag inte mekaniskt utan elektroniskt och med mer eller mindre oumbärlig utrustning.
Om man tittar på en femtio år gammal bil var den ofta, inte alltid, ganska enkelt konstruerad och det krävdes inte mycket kunskaper att hålla den vid liv, däremot en hel del kontinuerligt arbete.
Det som ofta knäckte bilarna var ju rosten som medförde att det var meningslöst att fortsätta med skruvandet.
Tack och lov fanns det ihärdiga bilskruvare som aldrig gav upp och därför finns fortfarande några gamla pärlor att beskåda.

Nu för tiden har vi elektroniken som största fiende. Att söka elektronikfel kan bli hur dyrt som helst och oftast går det inte att byta enbart en felaktig slavdator utan hela enheten som den styr måste bytas till stor kostnad.
Om man sedan tänker på hur snabbt utvecklingen går inom elektronik kan man ju också anta att en bil av idag blir värdelös om t.ex. tio år då man fått tre generationer nya datorkretsar och alla gamla kretsar börjar ta slut.
För femtio år sedan kunde man byta en skruv när gängan tagit slut och man kan det än idag. Det går fortfarande att byta en ventilfjäder till insuget, även om det är krångligare än för femtio år sedan, men hur sjutton byter man en datorkrets som inte längre tillverkas?

Det kommer att vara datorutrustningen i våra bilar som gör dem obrukbara!

Uppdaterat: 2015-09-10 22:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det kommer att vara datorutrustningen i våra bilar som gör dem obrukbara!

Precis. Jag var på skroten hemmavid och pratade med ägaren om de fina bilarna han hade fått in, de flesta var faktiskt japanska. Bilarna var inte krockade, utan det var helt enkelt för dyrt att åtgärda el- och elektronikfel.

Uppdaterat: 2015-09-11 08:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Javisst håller säkert mekaniken och den går ofta att reparera eller byta delar i, men om man tänker på att en bil redan för tio år sedan kan innehålla över femtio datorer och dessa ska lagerhållas kommer det att kräva oerhörda lagerutrymmen.
Naturligtvis går inte allt sönder, men det räcker att tänka sig att lagerhålla de mest frekventa delarna och att dessa moderniseras vart och vartannat år för att det ska bli orimligt dyrt.
Ett exempel är backspegeln till min 9-5 som kostar 3500:- som reservdel, den innehåller en liten dator som förmodligen kostar ett par kronor i tillverkningsledet och en reglermotor för kanske någon tia, Men spegeln måste hållas som reservdel och det är dyrt. Om man sedan tänker på att näste årsmodell, som kanske har utseendemässigt samma spegel, men en annan slavdator, så blir det ytterligare lagerhållning.

Jag kan ta ett annat exempel. Jag har en 18 år gammal värmepump, där styrdatorn har pajat. Det fanns reservdatorer kvar i lager tills för ca fem år sedan, men nu är de helt slut och det är ju klart på 18 år har det hänt en hel del inom datorutvecklingen.
Nu handlar det här ju om en enkel styrkrets och den bör kunna ersättas av ett enkelt datoriserat reläsystem, men detta är inget som finns som standard utan måste kluras ut för just den här enheten.
Det enda alternativet som installatören gett är en ny pump för ca 100000:-!

Samma sak kommer att inträffa med våra bilar, när vissa reservdatorer tagit slut blir bilen obrukbar och måste skrotas.
Nu är det nog också så att det även fortsättningsvis kommer att finnas hittepågubbar som kommer att klara även svåra problem.
Men det gäller att hitta dessa gubbar för de som vill hålla sin pärla igång, de flesta kommer nog att skrota bilen eller sälja den billigt.

T-Fordstiden är över sedan länge, det var ju riktiga skitbilar jämfört med vad som finns idag, men de gick och går fortfarande att reparera och modifiera och kan därför anses som outslitliga!

Uppdaterat: 2015-09-11 08:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ärligt talat tror jag inte att datorerna är det största problemet utan nätverket mellan dem. Alla styrenheterna sitter ju ihop i ett stort nätverk med tunna trådar. Är dessa trådar dåligt isolerade så de går av eller blir fuktiga så kan hela bilen slås ut. Vissa tillverkar slarvar tyvärr här och tejpar ihop sladdarna med eltejp. Vissa har till och med exponerade kablar i motorrummet!

Uppdaterat: 2015-09-11 10:04

Bilbranschen kommer att gå samma väg som elektronikbranschen. Marknadens krav på nya modeller och ny teknik gör att den långsiktiga kvaliteten blir lidande. Mekanik omvandlas till skalbar elektronik, som är billig att producera med svår eller omöjlig att reparera.

I dag går det knappt att få tag på en tv/radio-reparatör. Det finns inget att "reparera" längre och det lönar sig inte heller.
Redan nu så handlar märkesverkstädernas arbete mer om att felsöka med hjälp av dator och sedan byta komponenter. Man reparerar inget.
Ska man få något lagat får man vända sig till en Bilmek av det gamla gardet ute på landet.

Uppdaterat: 2015-09-11 10:09

En problemkälla i elektroniken är elektrolytkondensatorer. De innehåller (som namnet säger) en elektrolyt i vätskeform och den dunstar över tid. Normalt sitter det förhållandevis tåliga elektrolyter i bilar, men det går aldrig att komma ifrån problemet helt.

Uppdaterat: 2015-09-11 10:12

Nu sitter det ju s k "bus-system" i de allra flesta nya bilar och det bör ju innebära behov av färre "tunna kablar". Men visst kan det bli problem med t ex lagerhållning av många reservdelar fortsättningsvis inte minst för att det dels finns så många olika modellvarianter och dels för att tillverkaren säkert även gör mindre årsmodell-ändringar - kanske bara ändrar ett artikelnummer men det är ju nog för att ställa till det. Men med lång garanti-tid - typ 7 år eller längre - så bör ju bilarna vara brukbara under den tiden i alla fall...:)

Uppdaterat: 2015-09-11 10:13

Inte bara "surfplatta" mitt på instrumentpanelen. Dessutom display på vilken hastighetsmätare och varvräknare, mm, projiceras digitalt. Hur länge kommer dessa att hålla, undrar även jag? Hemma håller väl en bildskärm ca4-5år... I en bil utsätts skärmarna för kyla, värme, damm, vibrationer... Vågar vi hoppas på 4år där? Och vad kostar dom att byta?

Uppdaterat: 2015-09-11 15:29

Dator i en backspegel?
Du menar väl inte kretskort, nisse...
Såna kan alltid repareras med lödkolv och komponenter, såklart kan sådana bli svåra att hitta, men inte omöjligt....
Har nyligen lött om dåliga lödningar på min "dator" till ecc'n, så nu slår reglermotorerna om värme/kyla som dom ska....
Inte fan behövde jag köpa nytt för 6500, eller på skroten för 2500....
Datorer är saker som gör beräkningar, för att kunna utföra komplicerade funktioner typ ecu, det andra är bara elektronik.....
Värre är ju när det är inbyggt i tex abs-enheter, men det finns ju firmor som specialiserar sig på att renovera såna prylar, då ett fåtal underleverantörer förser alla tillverkare med såna......
Ta det ökända instrumentkretskortet till s60, det skickar man till en elektronikfirma, som lagar det för 2000, istället för att köpa hos volvo för 5000.....
Tillverkare ska hålla lager i 15 år, sen lever ju bilen på övertid, men så har det väl alltid varit..?...
Förr rostade dom upp, numera kan en 15 åring se fräsch ut, men annat uppstår....

Tror det är annan kvalitet på displayer i bilar än på nåt som är gjort för att sitta på en vägg i ett uppvärmt hus.....

Min 50-tums plasma tv är f.ö 8 år, och håller än....

Uppdaterat: 2015-09-11 19:39

Nej ducce, det kallas faktiskt för dator i yttre backspeglarna, de innehåller minneskretsar som styr ställmotorerna till det läge de programmerats för i förhållande till stolsinställningen.
Och nyare bilar är nerlusade med dessa slavdatorer som kommunicerar med CPUn, de är avsevärt billigare att plocka in än att dra en massa styrkablar hit och dit och det bästa är ju att även om de kostar nopa vid tillverkning av bilen är de en ädelsten vid utbyte!

Uppdaterat: 2015-09-11 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo 240! Eller Volvo valp.

Uppdaterat: 2015-09-11 20:02
HT19 skrev:

Volvo 240! Eller Volvo valp.

Varför inte en Niva?
Det är ungefär detsamma, men liiite nyare.

Uppdaterat: 2015-09-11 20:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Antifeministen skrev:

En Duster går ju att få ganska avskalad också... jag tror Renault/Nissan sitter på en riktig vinnare där. Till slut kommer folk att protestera mot det elektroniska bling-blinget och kräva en bil de kan ta sig från A till B med, och inte så mycket annat.
.

Tro inte att en enklare gammaldags lösning blir billigare i tillverkning, så behöver det inte vara. Biltillverkare väljer givetvis alltid det mest lönsamma alternativet och att ersätta hundratals meter med styrledningar med en CPU och slavar kan bli avsevärt billigare.
Kom ihåg att de kretsar som används ofta blir väldigt billiga i de serier som de förekommer.

Uppdaterat: 2015-09-11 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Äldre stora Citroëner med diesel brukar gå långt, typ XM, C5 sköts de kan de gå minst 50000 mil innan de börjar krokna.

Uppdaterat: 2015-09-11 20:37
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såna bilar finns, men går inte att sälja i sverige.....
Dacia är väl första öststatsmärke som kommit in ordentligt.
Och dom står ju på en västeuropeisk grund.

Uppdaterat: 2015-09-11 22:12

Firman köpte tidigare gamla tjänstebilar till överpris från något statligt verk, bara Volvo som gått ca 25000 mil. De kördes till de började falla isär vid ca 50000 mil. De fick absolut ingen service, inga reparationer utöver vad som krävdes för att klara besiktningen och för att hålla dem igång.
Som väl är finns bara en 940 kvar, men den är i riktigt skapligt skick, lite bucklig och ett handtag tlll bakdörren sitter fast med silvertejp men det mesta fungerar. Den har förstås inte gått så långt ännu, bara 48700 mil!
Nu när de gamla 740-940 tar slut har de ersatts av betydligt nyare V70 som kallas för "nackspärrsbilar" för att de är så låga i insteget.
De kostar också avsevärt mer än de gamla vraken att hålla igång.
Jag frågade varför de inte köpte Duster, det är ju en bil som är betydligt lämpligare att klättra in och ut i.
"Vad är det för något, Duster? Har jag aldrig hört talas om."
Helt låsta till Volvo.
Men ena chefen har faktiskt en Kia SUV!

Uppdaterat: 2015-09-12 09:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker det ska bli intressant att se hur dagens downsizing-trend med små motorer med avancerade tekniska lösningar och extremt högt effektuttag/liter håller i längden.

Själv känner jag mig ganska trygg med en Honda med en väl beprövad och omvittnat skottsäker drivlina. 2.4 liters bensinfyra utan överladdning och klassisk automat.

Uppdaterat: 2015-09-12 12:07

Det gäller ju att komma ihåg att även om en modern motor har dubbelt så hög litereffekt som för femtio år sedan så kan den ändå ha bättre livslängd.
Motorteknik, material och tribologi har utvecklats kontinuerligt.
Och så är det ju så att genomsnittsbilisten sällan utnyttjar mer än 30% av den totala effekten.

Uppdaterat: 2015-09-12 18:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan undra hur länge de integrerade pekskärmar som finns i en del bilar, kan användas innan de blir odugliga på olika sätt. Hur många använder fortfarande en t. ex. 7 år gammal smartphone eller surfplatta och tycker den fungerar bra?

Uppdaterat: 2015-09-12 18:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Man kan undra hur länge de integrerade pekskärmar som finns i en del bilar, kan användas innan de blir odugliga på olika sätt. Hur många använder fortfarande en t. ex. 7 år gammal smartphone eller surfplatta och tycker den fungerar bra?

Det var just elektroniken vi hade funderingar kring i början av den här tråden. Men helt oavsett om den håller, så kan man ändå märka utvecklingen här.
Men det blir nog ändå inte lika jobbigt med gammal datorteknik i bilen som det blir i laptopen!
Om den håller förstås!

Uppdaterat: 2015-09-12 19:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man får nog skilja på surfplattor och det som sitter i bilar. Skillnaden är betydlig. En surfplatta ska ta emot inmatningar på ett helt annat sätt än skärmen i en bil. Vidare så skiljer det "lite" när det gäller vad som kommandot man ger ska utföra.

Jag har inga som helst betänkligheter när det gäller tekniken i moderna bilar - den har hela tiden blivit bättre, sannolikt med en faktor som ligger i paritet med Moores lag. I övrigt så hatar jag pekskärmar i bilar - men det är en annan historia;-)

Uppdaterat: 2015-09-12 19:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Om vi snackar 50 år sen, så var bilarna inte hållbara på samma sätt som idag, 20000 mil utan renovering var en bragd.....
Men dom gick att reparera löpande, och man gjorde service ofta, smörjning var nödvändigt.....
70 talet försvann en del av servicebehovet, man skulle byta delar när dom gick sönder, dom bilarna höll inte ihop, en sjuttiotals ford granada är ju ovanlig idag.....
Sextiotalare och äldre finns det gott om, trots färre tillverkade!
85-00, då var bilarna fortfarande okomplicerade och tillverkningsprecisionen var högre, dom bilarna gick länge, och man fick bättre ordning på plåten, och rostskydd blev ett begrepp.....
På den tiden gjorde tex audi sitt rykte som kvalitetstillverkare, innan de oljetörstiga sexorna och kassa kamkedjor.....
Deras 136 hästars femma var rent av okrossbar och helgalvningen höll bilen rostfri länge....
Nu experimenteras det för att forcera fram snåla motorer, bränslekostnaden på pappret och miljön är viktigare än reparationskostnader!
Dessutom har man långa serviceintervall som säljargument, och med dagens bilägare som bara vet nåt om oljenivån om det finns indikator i färddatorn, huven vet man inte hur den öppnas, är det risky för kvalitetsryktet....
Med den här utvecklingen, är det bara en fråga om när bilen blir något man hyr, inte köper eller leasar genom finansbolag.
Eftersom nya bilar kommer att få kortare livslängd om nu era farhågor stämmer, och jag tror nog också på det, så blir värdeminskningen allt snabbare, idag försvinner värdet vid typ 15 år och 30000 mil på tex en v70, och den får ett "bruksvärde" beroende på skick, dock småpengar....
Om den förväntade livslängden är ca 15 år, kommer det att inträffa vid 10 år istället....
Så jag tror att andra sätt att "äga" bil kommer.....
Ikea var ju på spåret med nåt, men det slog inte, då.....
Man kanske kan hämta bilen "hisingen" där så småningom, eller elbilen "trollhättan".....
I gång 11, fack fyra på tag-själv-lagret....

Uppdaterat: 2015-09-12 20:09

Så blir det säkert, eller är redan! De bilar som säljs idag kommer säkert inte att hänga kvar så länge även om de håller ihop.
Kanske kommer det någon form av retursystem som på tömda (svenskköpta ) ölburkar.
Köp bilen, bruka den, lämna den i returautomaten för återvinning!

Tur att det finns konnässörer som förstår att ta tillvara äldre fordon och det kulturarv det medför.
Men hur kommer det att gå för de fordon som tillverkas idag? Har de någon chans att bli historiska, bevarade föremål?
Vad man lätt glömmer är att det som är idag, är historia i morgon!

Uppdaterat: 2015-09-12 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det finns någon som är intresserad av att spara dagens bilar.....
Bilars egenart har ju försvunnit, alla är lika och dessutom delar de komponenter och bottenplattor så bara emblem och garantitid skiljer....
Mer exklusiva bilar har ju så klart entusiaster, dom kommer att fixa det, att runda problem är det roliga för många med intresset, men vardagsbilar kommer nog inte bli kult......

Uppdaterat: 2015-09-12 22:09
Audi A5 SB skrev:

Man får nog skilja på surfplattor och det som sitter i bilar. Skillnaden är betydlig. En surfplatta ska ta emot inmatningar på ett helt annat sätt än skärmen i en bil. Vidare så skiljer det "lite" när det gäller vad som kommandot man ger ska utföra.

Men säg att det värsta händer och skärmen i bilen går helt sönder och inte går att laga efter 10 år användning och inga sådana nytillverkas längre. Vad göra då om inga heller finns på skroten? Vad har hänt med de integrerade GPS i bilar som såldes för t. ex. 10 år sedan och är de idag ens brukbara? Min enda mening med att jämföra med surfplattor och smartphones är att annan liknande teknik också åldras fort och ganska snabbt blir utdaterad och även kanske trist och onödigt besvärlig att använda.

Uppdaterat: 2015-09-13 05:56
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Du kan be en moderator om hjälp, som nu t.ex. när det blev dubbelpost!
/Saabnisse

Uppdaterat: 2015-09-13 09:03
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Allra mest problematiskt med trasiga skärmar blir det väl i bilar där man rationaliserat bort nästan alla fysiska knappar - t ex som i Peugeot 308. Om man blir av med navigator eller backkamera-funktionen så kan man ju leva med det och själva radon gå ju oftast att byta till nåt annat. Men att bli av med manövreringen av t ex klimatanläggningen är ingen höjdare,

Uppdaterat: 2015-09-13 08:09
Pi skrev:

Allra mest problematiskt med trasiga skärmar blir det väl i bilar där man rationaliserat bort nästan alla fysiska knappar - t ex som i Peugeot 308. Om man blir av med navigator eller backkamera-funktionen så kan man ju leva med det och själva radon gå ju oftast att byta till nåt annat. Men att bli av med manövreringen av t ex klimatanläggningen är ingen höjdare,

Om inte bilen är för gammal, eller ovanlig, går det säkert att byta hela enheter inom en viss tid, reservdelar brukar kunna finnas minst femton år.
Sedan kommer säkert bilskrotar med beg. delar att finnas kvar, även om de kanske kommer att byta namn till återvinningsanläggningar.
Men om det blir som John skriver blir det nog att hitta någon klurig Kalle på bakgården som knåpar ihop något, det brukar alltid dyka upp sådana.

Jag kan ge ett exempel, på min Saab har det tänts ett meddelande i SID "Stöldlarm ur funktion, kontakta verkstad". Ok, det ska indikera att tiltsensorn är paj och jag kontaktade verkstan. Där påstår man att det är batteriet i larmenheten som är slut och hela enheten ska bytas för 1800;- plus arbete plus moms. Batteriet är inbyggt och går inte att byta enl, Saab. Men enligt Saab turbo club går det utmärkt att byta det, bara lite såga, löda och limma, naturligtvis inget som går att göra på verkstad, men en klurig Kalle kan fixa det.
Nu tror jag förstås fortfarande att det är tiltsensorn som krånglar, för larmet tjuter om man utlöser det och det gör det knappast om batteriet är slut. Men jag gör inget åt det, det finns ändå ingen som bryr sig om ett billarm!

Men att som än idag kunna hitta i princip varje del till en Ford A från 1930 blir nog omöjligt med moderna bilar i framtiden.

Uppdaterat: 2015-09-13 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har säkert rätt saabnisse men ändå - att bli av med manövreringsmöjligheter för centrala funktioner för att en skärm lagt av, och kanske tar hyfsat lång tid att åtgärda när bilen börjar bli några år, är ju ingen drömsits direkt. Så även om jag uppskattar funktioner som använder sig av displayen, t ex backkameran, så föredrar jag ändå att grundläggande funktioner utföres m h a fysiska knappar så att man inte riskerar att tappa dessa bara för att en skärm lägger av som dessutom, med bilindustrins prissättningsfilosofier, kan bli väldigt dyr att ersätta. Och är bilen typ 10-12 år gammal så kan ett sånt fel bli spiken i kistan.

Uppdaterat: 2015-09-13 09:57
duccedriver skrev:

Om det finns någon som är intresserad av att spara dagens bilar.....
Bilars egenart har ju försvunnit, alla är lika och dessutom delar de komponenter och bottenplattor så bara emblem och garantitid skiljer....
Mer exklusiva bilar har ju så klart entusiaster, dom kommer att fixa det, att runda problem är det roliga för många med intresset, men vardagsbilar kommer nog inte bli kult......

Javisst, men så har det varit länge, redan på 1930-talet delades komponenter som hjulupphängningar, växellådor osv. mellan olika fabrikat inom samma koncern, Ford, GM, men inte i samma utsträckning som nu. Alla hade ju sin egen särart som man höll styvt på.
Men i början på 1960-talet var det inte ovanligt med badge marking, tänk på Austin Seven, Morris Mini, Wolesley Hornet, Riley Elf, alla samma bil med olika grill och detaljer.
Att få tag på delar till en Seven eller Mini går nog, men hur farao hittar man en t.ex. grill till en Elf.
Jo det kan gå, det finns entusiaster till dessa bilar, men var hittar man entusiaster till en vanlig bruksbil idag om femtio år?
Du har rätt, de kommer inte att bevaras.

Uppdaterat: 2015-09-13 10:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Du har säkert rätt saabnisse men ändå - att bli av med manövreringsmöjligheter för centrala funktioner för att en skärm lagt av, och kanske tar hyfsat lång tid att åtgärda när bilen börjar bli några år, är ju ingen drömsits direkt. Så även om jag uppskattar funktioner som använder sig av displayen, t ex backkameran, så föredrar jag ändå att grundläggande funktioner utföres m h a fysiska knappar så att man inte riskerar att tappa dessa bara för att en skärm lägger av som dessutom, med bilindustrins prissättningsfilosofier, kan bli väldigt dyr att ersätta. Och är bilen typ 10-12 år gammal så kan ett sånt fel bli spiken i kistan.

Det är helt riktigt, primära funktioner som styrs via tryckkänsliga skärmar är dåligt och kommer att bli ett elände.
Och det värsta är att det kommer alltmer, redan presenteras skärmar som ersätter alla instrument, man konfigurerar skärmen så att den enbart visar den info man själv vill ha. Alla reglage kommer att visas som knappsymboler, som kan flyttas om hur som helat helt individuellt, på skärmen.
Där kan man verkligen fundera på nyttan och vad som händer när något ballar ur!
Nej, jag vill ha det som på många flygplan och äldre engelska bilar, vippströmställare där man med en blick ser om de är på eller av.
Dessutom går de att byta om de går sönder.

Uppdaterat: 2015-09-13 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, visst kan det vara batteriet i enheten, det inbyggda är väl som vanligt ett backup-batteri, så länge strömmen inte är bruten går det på bilbatteriet.
Fast du kan ju ha rätt ändå!

För övrigt är det rent jävla trafikfarligt med pekskärmar, man känner inte vad man gör, och måste titta direkt på den för att trycka på en virtuell knapp....
Har man kört sin bil ett tag, ser man strömbrytaren i periferin, och kan slå till rumpvärmen eller vad det nu är utan att helt ta blicken från det man gör.....
Jämför att ringa på en smartphone och en gammal 3310, den kände man sig fram på!

Uppdaterat: 2015-09-13 13:36

ducce, men det här med stöldlarmet är ju bara ett av många exempel på utrustning som man tvekar att rätta till. Ska det fixas på en Saabverkstad kommer man inte under 4000:- för något som har tvivelaktigt värde.
Det finns allt fler av dessa finesser ju nyare bilen är och vartefter de behöver bytas ut, för stora pengar, kommer de att vara satta ur funktion under förutsättning att det inte är saker som BP slår ner på.
Jag har en kompis med en 25 år gammal 9000, en alldeles utmärkt bil som bara gått 20000 mil och där allt fungerar utom ACC. Det kostar mellan 5000-8000 att få ordning på den, alltså ungefär vad bilen är värd, bortsett från att bruksvärdet är väsentligt högre.
Han skulle aldrig drömma om att kosta på en rep. det går lika bra att skruva ner fönstret!

Uppdaterat: 2015-09-13 16:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä, sånt kostar man inte på en gammal bil, men å andra sidan är ju bilen inte obrukbar utan.
Larm är inte heller nåt jag prioriterar när det går sönder, använder sällan det jag har, eftersom jag sällan låser bilen.....
På volvon som är 15 år gammal, uttagen augusti -00 funkar dock allt, och den är så fullutrustad man kunde köpa.
Ecc fick jag laga, men det var bara lite lödning i styrenheten i panelen, det blev kallt ibland och varmt ibland, och jag tröttnade på att reglera temperaturen med ett knytnävsslag på instrumentbrädan.....
Med pekskärm hade det nog inte gått.....

Uppdaterat: 2015-09-13 17:06

Hur löser man problemet med kompatibilitet?

Många nya bilar startar inte om man plockar väck stereon. T.ex Volvo XC90. Inte heller går den utan instrumentet, och utan det går dessutom lysena och fläkten hela tiden.

Komponeneterna går heller inte alltid att byta utan en programmering, och ibland går inte ens det.

Bilarna kan gå väldigt långt idag, men frågan är hur det blir när de blir gamla. Motorer, växellådor och avgasreningsutrustning blir allt känsligare, och tror inte bilprovningen kommer gå på övertejpade lampor i moderna bilar.
När värdet minskar kommer ju även viljan att betala för underhåll göra det. En downsizingturbomotor på 1 liter och 150-200 hk kommer inte hålla för slarvig service, så är det bara.

I en sån här diskussion kan man ju inte utelämna Volvo 740 och 940, särkilt modellerna före -95 när nya växellådan kom.
Fel skött så går de ofta 40-50 000 mil eller mer, och rätt skötta verkar inte finnas någon övre gräns.

Jag, och vet att flera med mig, framhåller att bilarna var som bäst från 1990 till 2000 konstruktionsmässigt.
Man såg skillnad mellan märkena, och bilarna hade ännu inte blivit någon "trendgrej" utan höll en hög kvalité och var byggda för att hålla på ett annat sätt än idag.
Databussar var i sin lida och ganska grovt tillyxat, verkar som att man vill göra det väldigt stabilt och hållbart för att bygga upp ett förtroende för elektroniken.

Tyskarna är också faktiskt väldigt duktiga på bakåtkompatibilitet, går fortfarande att koppla upp en 25-35 år gammal BMW eller Mercedes mot märkesverkstadens dator och läsa felkoder, något inte japanerna kan skryta med.

Uppdaterat: 2015-09-13 18:03
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason, jag tror att jag skrivit om det här förut, men när du nämnde XC90 kom jag på att en kille kom till jobbet och hade problem med att ingen belysning funkade på släpet trots att han köpt både originaldrag och original kabelsats.
När han kontaktade Rejmes fick han beskedet att CPUn måste omprogrammeras för att känna igen släpet!
En av grabbarna tog kontakt med en kompis på Volvo som garvade och sa att det var ett bra sätt att tjäna extrapengar!
"Ta bort pluspolen i ca fyra timmar så känner CPUn av ny programvara när den återansluts!"
Ok, han sparade 2000:- som han fått betala i onödan.
Men hur kan man veta det här? På vissa bilar ballar allt ur när det blir strömlöst!

Uppdaterat: 2015-09-13 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre