Vi Bilägares forum

Att tända helljus just före möte måste upphöra.

Att tända helljus just före möte måste upphöra.

Den gamla tumregeln att återgå till helljus några meter före mötet är överspelad av modern teknik.
LED tänder så snabbt och spiller dessutom ofta ljus åt sidorna att mötande bländas på ett oacceptabelt sätt. Om jag reagerar snabbt och tänder mina nya LED-extraljus av gott märke när jag ser den mötande byta till helljus just innan mötet, blir det "ljust som på dagen" i den mötande bilen. Såg nyss på Körkortsskolan.se att formuleringen numera är: "Slå om till helljus i mötesögonblicket". Denna insikt måste bli spridas och bli huvudregel.

Uppdaterat: 2015-09-09 10:46

Kommentarer

Ursäkta, men formuleringen "slå om till helljus i mötesögonblicket", är väldigt dåligt verklighetsförankrad. Det finns ingen bilförare i världen som klarar av detta perfekt varje gång med nuvarande manuella teknik. Inte sällan, slår folk på helljuset innan mötet och det är ett riktigt otyg! Bäst är att avvakta med helljuset tills man är helt säker på att mötande fordon passerat, för så bråttom är det inte att få på helljuset om man har normal syn.

Uppdaterat: 2015-09-11 00:53
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
bgl skrev:

Den gamla tumregeln att återgå till helljus några meter före mötet är överspelad av modern teknik.

Hur gammal är den "tumregeln"? Jag har haft körkort i snart 30 år och vi fick lära oss att helljuset tänder man först när man passerat mötande, eller är jämsides - något som känns självklart! Att tända det några meter innan är ju bara vansinne och jag kan inte komma på någon anledning till att det någonsin skulle ha kunnat vara bra och därför en tumregel.

Uppdaterat: 2015-09-11 08:05

När jag tog körkort sa de att man skulle slå om 5-10 meter före mötet på landsväg. Då hinner det byta sken lagom till mötet och eftersom man tittar förbi det mötande ljuset är det inte så störande.
Jag brukar sikta på att byta i mötesögonblicket. Än har ingen vänt om för att ge mig stryk för det.

Uppdaterat: 2015-09-11 08:50

Jag tog körkort 1970 och då fick vi lära oss att slå på helljuset strax före mötet. I min nuvarande bil har jag automatik på detta men jag upplever en viss seghet här, jag tycker nog den kunde slå om aningen tidigare, även om det är bekvämt att slippa bry sig.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-11 08:50
Lite krokigt är också rakt

Håller med om att vi som kört bil lite längre fått lära oss att slå om till helljus strax före mötet. Och bl a NTF hade på sin tid (mitten av 70-talet) korta "mörkerkörnings-kurser" där detta var en av sakerna man fick lära sig. Allt för att så snabbt som möjligt få uppsikt över körbanan framför. Och sitter man inte och stirrar in i mötande bils lysen så bör det inte vara nåt problem heller för vi talar om typ 0,5 sekunder eller nåt sånt. Givetvis skall man medvetet inte blända medtrafikanterna men det är det nog ingen som gör heller får jag hoppas. Har däremot upplevt att många numera är lite "sega" att slå på helljuset efter möte vilket kan få tråkiga konsekvenser om oturen är framme - t ex att ett djur dyker upp.

Uppdaterat: 2015-09-11 10:02

Tror du kan vara lugn simon_d - och sen kanske du skulle kunna skilja på min beskrivning om vad som lärdes ut tidigare och hur det praktiseras idag. Jag gör nog som de flesta - slår på helljuset ögonblicket efter mötet.

Uppdaterat: 2015-09-11 19:35

Med den senaste generationen av intelligenta Led-strålkastare från BMW, Audi och Mercedes kan man köra på helljuset hela tiden utan att blända. Jag låter helljusassistenten göra allt arbete och det funkar bra. Men självklart finns det bilister som som slår på helljuset för tidigt, har hänt flertalet gånger ute i obygden.

Uppdaterat: 2015-09-11 20:05

Jag tycker det är ett litet problem med de som trycker på för tidigt, det är värre med de som aldrig bländar av!

Uppdaterat: 2015-09-11 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag brukar tända före möte när jag möter någon med dimljus på. 3*75w xeon brukar få dom flesta att stå på bromsen.

Uppdaterat: 2015-09-11 21:14

Var det inte det saligt avsomnade Hallå Trafikant i P3 på fredags-eftermiddagarna som predikade detta idiotiska beteende att slå på hel-lyset några tiondelar före mötet?

Vilka idioter det var och tyvärr tog ju en del detta bokstavligt och det lever ju kvar än idag, oavsett vilken typ av belysning dessa puckon har. Jag brukar blunda just före mötet om jag får en känsla att föraren i mötande fordon kan agera så.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Det som var rätt förr, är inte rätt nu....
Gamla halogenlampor i rätt inställda lyktor, bländade inte 5 meter före mötet, vilket dagens lampor gör, ströljuset nämndes ju....
Xenonlampor bländar ju även på halvljus, pga nivåjusteringen som inte alltid stämmer i vinkel mot mötande.
Sen är det ju så att om du slår om 10 m före mötet, så är manövern inte klar förrän efter mötet, 10 m är typ 3 tiondels sekund i 90...
Kan tänka mig att det är vad det tar att dra bak spaken till helljuset slår till....
En av dessa är lampan helt släckt i en h4 mellan hel och halvljus, dvs 3 m.
Med tanke på .bedömningen av rummets storlek på teorilektionen i nån annan tråd, förstår jag att 10 m lätt blir 30m....
Alltså tänder många för tidigt, kanske 20 m innan...

Uppdaterat: 2015-09-11 23:02

Sen är det ljust i ögonen länge.....

Uppdaterat: 2015-09-12 09:30
saabnisse skrev:

det är värre med de som aldrig bländar av!

Precis, alla dessa mc-marodörer bland annat.

Trafikmagasinet har ju en stor skuld i detta ofog med för tidkgt tända helljus. De tjatade om det så fort det blev lite mörkare om kvällarna. Sen att folk väljer att feltolka och slå på så tidigt att jag hinner få på mina och hämnas kan varken NTF eller trafikmagasinet lastas för.

Uppdaterat: 2015-09-13 10:08
It's a very good idea to leave a sinking ship

Fast skall jag vara ärlig så är detta "problem" nåt jag ytterst sällan stöter på. Tror att det egentligen är ett större problem att många förlorar onödigt många meter och sekunder med dåligt ljus (halvljus) p g a att dom väntar alltför länge efter mötet med att slå om till helljuset. Det finns mycket som kan dyka upp hastigt på vägen en mörk natt...

Uppdaterat: 2015-09-13 10:28

Jag tycker det är ganska vanligt med folk som slår på helljuset för tidigt. Alla borde veta hur snabbt man passerar en annan bil och att varje gång få på helljuset precis när man är jämsides, är något som bara fungerar i teorin. I t. ex. 90 km/h rör sig en bil 25 meter per sekund. Risken är överhängande att man ofta bländar andra om man lever efter devisen "slå om till helljus i mötesögonblicket". Jag vill istället säga att "slå om till helljus när du vet att du säkert passerat en annan bil".

Uppdaterat: 2015-09-14 09:28
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

JohanE1, är du säker på att alla mc marodörer har helljus på då.....?.
Lamporna sitter högre, vilket gör att de kan blända även på halvljus på kortare håll.
Så även på typ skåpbilar med lite högre front och lamporna i övre hörnen, typ peugeot och renault....
Att bägge lamporna är tända på moderna hojar, innebär inte helljus alltid, förr var det inte tillåtet, men idag får man ha dubbla halvljus, och många hojar levereras så.
Det blinkas ofta på mig, fast jag inte har helljus, mitt ljus är rätt inställt, och höjden på min påverkas inte av passagerare......
Ibland glömmer jag mina dimljus på, de jag har för att synas extra bra på dagen, men släcker så klart när jag blir påmind med ett vänligt blink.....
Ska byta ut strömbrytaren till en som är belyst när dom är på, så kanske minnet blir bättre....
Hämnas bilisten för att han tycker sig bländad genom att slå på helljus rakt i fejan på mig, då får han samma behandling, våld föder våld.......

Uppdaterat: 2015-09-14 10:16

Förstår inte riktigt hur hemskt det kan vara att åka några få meter med halvljus? Har folk så sanslöst dåligt mörkerseende att de sitter med fingret på helljusspaken och vibrerar? Möter ständigt folk som drar på helljuset när de är bredvid så man får helljust rakt in i bilen. Och nej det går inte att titta rakt fram eller "inte titta in i ljuset". Vet inte om det är detta trådskaparen tänker på. Har aldrig varit med om att nån dragit på helljuset innan man mötts. Under mötet däremot. Vilket är som att få en stroboskopblixt rakt i huvet.

Uppdaterat: 2015-09-14 11:06

Skillnaden mellan dåtiden och nutiden är ju att då tändes glödlamporna mycket långsammare, vilket gjorde det nödvändigt att vara lite "pro-aktiv" så det så populärt heter idag.
Nu, med Xenon och LED tänds helljuset mycket snabbt och hinner då blända.

Inte blir det bättre med alla SUV:art med högt belägna strålkastare....

Uppdaterat: 2015-09-14 18:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Är det mörkt är mitt "helljus" på jämt, men det maskerar av de ytor där bländningskänsliga mottrafikanter uppehåller sig, både mötande och upphinnande... Fungerar riktigt bra och ger mer ljus på sidan av vägen än bara halvljuset och det verkar inte uppfattas som bländande då ingen hittills på ett år har blinkat på mig...

Uppdaterat: 2015-09-15 07:58
*Robban

Tack för alla goda inlägg i tråden jag skapade. Verkar som vi drar åt ungefär samma håll. Ska kort tala om anledningen till tråden. Jag hade precis monterat LED-fjärrljus på en gammal pickup och tog en tur sent på kvällen för att kolla resultatet och ev finjustera. Det lyste som tusan och är nog lika regelvidrigt enligt de nya reglerna som de flesta av dagens extraljus. Jag mötte en V70 som tände helljuset väl tidigt, tände julgranen och där satt 2 väl upplysta konstaplar och kisade, civil polisbil! Obehagligt läge, jag var beredd att de skulle vända för att stoppa mig. Fick bråttom att gömma min dashcam som ju var mitt enda vittne till det inträffade. Nu hände som tur var inte detta, men efter ytterligare några mörkermöten med dessa snabba LED-lampor inser jag att det går inte att reflexmässigt slå om direkt efter att mötande varit väl snabba med helljuset, jag måste vänta någon tiondel.

Uppdaterat: 2015-09-17 17:00

Har lyckats med något liknande som trådskaparen, men det var många år sedan, långt före xenon och LED.
Lite OT, men ändå kul så här efteråt.

Jag mötte en bil ute på landsbygden, och han bländade inte av, och jag väntade på att han skulle göra det. Så (ok, fel av mig, men..) jag fortsatte på helljus, och han fortsatte, och jag fortsatte... vi möttes med helljusen på. Då såg jag texten på mötande bil "POLIS".
Tittade i backspegeln, och mycket riktigt: bromsljus, och sedan vända runt och komma efter mig. Han (ensam polis) körde om och prejade mig och skrek:
- Varför bländade du inte av??
- Jag vågade inte, jag mötte ju en idiot som kom med helljuset på, han kanske var påverkad eller nåt. Vad skulle jag göra, jag var ju tvungen att se nåt.
Polisen insåg att det var dödläge, så han inledde istället en flygande besiktning av min bil. Till saken hör att min bil var flerfärgad, den skulle rustas och diverse skärmar o dörrar vad bytta inför hellack. Såg nog aptitlig ut i en desperat polismans ögon...
Jag stod lugnt bredvid med ett leende, trygg i förvissningen att han inte skulle hitta något. Det gjorde förmodligen inte honom mer positiv. Han kollade till och med reservhjulets mönster.

Han hittade inga fel, jag såg hur besviken han var. Det hade nu blivit en prestigefråga, vem skulle gå segrande ur situationen?
- Körkortet! Får jag se ditt körkort!
- Shit, det ligger hemma. Men, du vet ju att jag har körkort, och du kan kolla i radion.
- Visst, men det ska medföras. Följ med här så ska jag skriva, sa han mycket nöjd.

Jag fick 50 kr eller nåt sånt i böter. Men, polisen vann och försvann med ett nöjt flin. Hm.
De 50 kr spelade mindre roll, men det sved prestigemässigt....

Uppdaterat: 2015-09-17 17:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
duccedriver skrev:

JohanE1, är du säker på att alla mc marodörer har helljus på då.....?.
Lamporna sitter högre, vilket gör att de kan blända även på halvljus på kortare håll.

På kortare håll ja, där har du rätt men när man ser dem flera hundra meter bort handlar det inte om ett högre placerat halvljus.
Dessutom så kan väl mc-förarna använda sitt "ofog" där det verkligen är befogat och inte på exempelvis separerade (wire) motorvägar utan påfarter. Men det är ju ett extra moment så det är väl lika hopplöst som att tro att folk ska börja använda blinkers.

Uppdaterat: 2015-10-03 11:28
It's a very good idea to leave a sinking ship