Vi Bilägares forum

Hålla nödbil vid liv?

Hålla nödbil vid liv?

Min underbara hustru har kommit på att vi borde ha en bil till. Tanken är att ha något som bara står och väntar på att användas om det plötsligt visar sig att de vanliga åkdonen inte är körbara.
Det inträffade idag när hennes bil saknade luft i ett hjul medan jag och den andra bilen är utlokaliserade. Min Porsche hade "inget tak" och hon har aldrig kört den så det var inget alternativ.

Kan man ha en bil stående och förvänta sig att kunna använda den?
Mina tidigare erfarenheter av det säger att det är svårt.

Uppdaterat: 2015-09-02 21:01

Kommentarer

Har man plats så kostar det inte mycket att ha en äldra välvårdad bil som reserv.
Leta efter en med kamkedja, förgasare och andra okänsliga komponenter.
Äldre Saab och Volvo brukar vara pålitliga.
Det förutsätter att du inte har tummen mitt i handen...

Uppdaterat: 2015-09-02 21:35

Falk ass. tar 1200:- för starthjälp inom 1 mil ca.
+att du får leva med tanken att inte vara helt säker på kunna åka direkt när du vill...

Uppdaterat: 2015-09-03 12:47

Skaffa en yankee, ju äldre ju bättre. De äldre kan stå väldigt läääänge och ändå gå igång och skulle de inte göra det är det bara att ta fram veven.
Bara att ge frugan en kurs i styrketräning eller att skaffa ett startaggregat. Och ingen värdeminskning! Bara rundsmörjning var 100e mil och oljebyte var 200e.

Uppdaterat: 2015-09-03 18:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisses lösning låter lockande! =) Bättre än pengarna på banken i dessa minusräntetider och bra mycket roligare! =D

Uppdaterat: 2015-09-03 19:01

@leifer
tyvärr fel av mej. det var asisstanskåren utan bärgningsförsäkring.
1180:- sek inkl. moms. urladdat batteri så starthjälp...

Uppdaterat: 2015-09-03 19:41

Har assistans genom att jag servar på märkesverkstan... Så inget behov av Falck.

Uppdaterat: 2015-09-03 21:50

Jag har också assistansförsäkring, det behöver man inte serva på märkesverkstad för att få, men tro inte att den är gratis!
Men nu gällde ju inte frågan assistansförsäkring utan om det gick att ha en bil ståendes för bruk i nödfall!
Och det är klart att det gör. Det klarar väl de flesta bilar och är man orolig för urladdat batteri är det ju bara att köpa en billig starthjälp från Biltema eller Jula.
Men man kan ju låta det vara lite kul också och köpa en uddabil som behåller värdet.

Uppdaterat: 2015-09-03 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Märkesassistans gäller inte för punktering på Dacia. Att få hem en bärgare tar minst en timme.
Porschen har K-jet så den behöver bara lite känsla för att starta. Jag är tveksam till att ha elektronisk motorstyrning på ett fordon som används sällan. Inte ens min gamla Blazer uppskattade det.

Uppdaterat: 2015-09-03 22:19

elektronisk motorstyrning? Det handlar om en "Jump start"!

Uppdaterat: 2015-09-03 22:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att ha en reservbil stående, som ska starta på studs, när den behövs, annars vill ingen köra den.....
Nää, tror inte en sekund på det.
Jag kör gammalt ök, enligt leifers måttstock, en sån som funkar ibland....
Skulle jag haft en reservbil, hade den gått en dag senaste året, första dagen efter semestern var ena framdäcket platt.....
Försäkring, skatt, besiktning, underhållsladdare, skötsel.......
Billigare att ta taxi den dan då, eller som nån skrev, en starthjälp och en bärbar kompressor, många är faktiskt en kombination av bägge!
Annars kan man ju tänka sig en gammal jänke- eller japanpickup, oömt skit att köra grovsoporna med och släpa hem byggmaterial osv, och samtidigt en nödbil.....
Dom har ju fördelen att vara robusta och enkla, och funkar alltid....
Köpte en gammal king-cab en gång, stod bokstavligen på en gödselhög, startgas och -kablar, sen gick den........

Uppdaterat: 2015-09-03 23:24

Vi hade för många år sen en Laguna. Stod i kallgarage hela vintern, var nog en 3-4 månader. Startade utan minsta problem på våren. Och det var en Renualt. Så tror nog man kan ha vilken bil som helst i princip. Nån gammal Corolla eller liknande borde funka. Överlag hållbar och enkel.

Uppdaterat: 2015-09-03 23:37
saabnisse skrev:

elektronisk motorstyrning? Det handlar om en "Jump start"!

Det jag menade är att en modern styrdator behöver massor av signaler för att bilen ska starta. Står bilen så manifesterar sig glappkontakt här och där.
Taxi är kanske ett alternativ, egentligen. Jag är van att alltid lösa mina problem utan att blanda in andra människor. Det brukar vara enklare om man slipper ha andra människor i vägen.

Uppdaterat: 2015-09-04 09:04

Jag har inte föreslagit en bil med modern styrdator, jag föreslog en yankee, ju äldre ju bättre!

Uppdaterat: 2015-09-04 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En av mina kusiner köpte en De Soto '50. Den har inte mycket finesser, men lite dyr att köpa hem.
Kör man bara några hundra mil per år kanske man kan ha en Holley. 750 ovanpå motorn.

Uppdaterat: 2015-09-04 15:12

Garanterat roliga hundra mil.
Och kom ihåg , ingen skatt och veteranförsäkring!

Uppdaterat: 2015-09-04 17:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag har också assistansförsäkring, det behöver man inte serva på märkesverkstad för att få, men tro inte att den är gratis!

Jag VET att inget är gratis men när servicekostnaden på märkesverkstan är högst överkomlig så gör jag gärna servicen där - och får som sagt assistansförsäkringen "på köpet". Svårare var det inte, saabnisse. Och långt ifrån alla verkstäder, märkes- eller inte, lämnar assistansförsäkring till nästa servicetillfälle - i mitt fall ca: 2 år.

Uppdaterat: 2015-09-05 00:16

Vi skaffade en "andrabil" strax innan sommaren. En klassisk 10.000krs bil. En Seat Toledo från 98. En av de sista och utrustad med elhissar fram, servo, dimljus fram samt AC. En beprövad maskin från VAG. Rullar inte många mil. Jag gör som så, att jag tar den till arbetet 1 dag i veckan. På så sätt så får den röra sig.

Nu är denna Seat besiktigad till sista december 2016, så den får vara kvar tills dess. Såå skönt att slippa oroa sig för dörruppslag och stenskott...

Uppdaterat: 2015-09-08 06:01

Omega och modern i samma mening...?....
En ypperlig bil förvisso, bekvämare än det mesta och enkel att hålla igång, om man inte har något emot 4 nyanser av brunt....
Svårt att hitta nåt billigare som är lika bra om man behöver utrymmen!

Uppdaterat: 2015-09-08 15:40

Jovisst kan man det! Jag hade en Mazda 323 som stod under bar himmel året runt. Bara att hålla batteriet laddat och ta en tur ibland men iofs en ytterst okomplicerad bil.

Uppdaterat: 2015-09-08 16:01

Eftersom jag redan har haft en Omega lär det inte bli en sån. Kanonbra bil, men livet är för kort för att upprepa sig

Båda mina fruar åkte SEAT Cordoba när jag träffade dem. Det gick inte att öppna dörrarna på vintern på någon av dem.

Jag tecknade en Falck assistansförsäkring på Dacian igår. Priset sjönk när de ringde och kollade mitt intresse efter att jag angivit regnummer på deras hemsida

Uppdaterat: 2015-09-08 16:09

Det var som sjutton, har du två fruar? Med dörrar som inte går att öppna?
Skaffa en tredje som släpper in dig!

Uppdaterat: 2015-09-08 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min fru tog med sig en volvo 360 i boet......
Jag skulle definitivt inte leta upp ett sånt fruntimmer till.....
Nåväl, jag som annars håller liv i gamla bilar länge, avlivade fanskapet illa kvickt......
Men frugan dras jag med än.....

Uppdaterat: 2015-09-08 22:17

Volvo 360 var ju annars en alldeles utmärkt "lagombil", som ju tyvärr fick dras med arvet efter 340 och PRO-stämpeln.
Hörde om en grabb här på bygden som skrämde den rejält och han åkte från många mycket nyare och större bilar.

Uppdaterat: 2015-09-09 09:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Faktiskt den uslaste skrothög jag sett, och en sexa fanns inte under den huven, inte en siffra rätt......
Tror det var första modellen där volvo använde mittsiffran för att ange utrustningsnivå i stället för cylindrar, men vem behöver elhissar som inte funkar?
Allt var slut, koppling, bromsar, oljeläckor, rost.....
Nerkörd bortom all räddning!
Inte ens användbar i nödfall.......
Vi köpte henne en Toyota corolla 1,6, och den var klockren, inte ett fel på 3 år, då var den ändå 9 år gammal när den köptes.....
Har haft några toyotor sen dess, alla har varit sådana, bara funkar!
Ett tips som reservbil alltså, en gammal corolla, eller carina, lika bra den!

Uppdaterat: 2015-09-09 10:05

Jo nisse, 360 var nog en ok bil, bra väghållning och rätt ok att köra, men en gammal bil måste skötas kontinuerligt, föraren måste förstå vad ljud från bilen och varningslampor och mätare berättar......
Jag fick se den när den var helt slut, då var det inte lönt längre att göra nåt......

Uppdaterat: 2015-09-09 10:12

Jag hör till den skara som föredrar 340 framför 360 eftersom den har betydligt bättre viktfördelning. De ska dock ha manuell låda för att gå att uthärda.
360 har jag en gång i tiden döpt till världens tåligaste bil. Min bror hade en 360GLT och den kördes hårt och mycket utan att gå sönder.
Att ha sexa i den karossen hade blivit ännu värre vilket nog kunde konstateras efter försöken med 363 CS.

Det jag egentligen skulle behöva är en pick up, men en GMC Sierra har jag redan haft. 5,7-litersdieseln ville inte som jag.

Uppdaterat: 2015-09-09 10:48

Nu är jag inte med, 360 och 340 är väl samma bil rent mekaniskt, större motorer och bättre utrustning i 360, eller?
Viktfördelningen borde vara lika, möjligen sedanmodellen skiljer pga överhänget, men det finns ju halvkombi i bägge, en sån hon hade.
Det finns ju andra pick-uper, även om en stor jänke är roligare än en king-cab..
Se dårarna i top-gear när dom försökte döda en gammal hilux......
Men om det var en gammal 350 diesel förstår jag, det var inte bästa motorn, "ombyggd" bensinare.....
Usa dieslar har inte blivit bra förrän på senare år.
En bensinare är ju inte så mycket törstigare, körs den lite så kan det nästan kvitta.......

Uppdaterat: 2015-09-09 12:51

Motorn i 340 var (oftast) en 1,4-litershistoria som var betydligt lättare än B19/B200 i 360 (och vissa 340). Eftersom motorn sitter så långt fram försvann balansen på bilen. Dessutom gör tyngden fram att styrningen tappar i känsla. Det blir inte lika illa som när man har drivaxlar till framhjulen, förstås.

Uppdaterat: 2015-09-09 14:04