Vi Bilägares forum

Den nya Passat-tråden

Den nya Passat-tråden

I höstas beställde jag en ny förmånsbil och i förra Passat-tråden lovade jag en uppdatering här på forumet när bilen hade levererats. Efter många turer kring leveransbeskedet kunde jag i måndags hämta ut min nya Passat Sportscombi GT 2.0 4MOTION 190 BlueMotion Technology, fick en smärre en chock förra veckan när jag fick besked att min bil var leveransklar nästa vecka. Var helt inställd på att jag skulle få bilen i Mars eller April. Har hittills hunnit med 34 mil motorvägs- och landsvägskörning och några mil stadskörning i veckan och hittills kan jag säga att bilen är ett stabilt motorvägs- och landsvägslok, har inte utsatt bilen för några större prov men på mindre bra plogade vägar ligger bilen som klister på vägbanan i övrigt när det gäller köregenskaper är Passaten som Volvo v70 trygg och understyrd. Blandad körning har jag legat kring 6,0 l/100km bilens officiella bränsleförbrukning vid blandad körning är 4,20 l/100km. Led-Strålkastarna som ingår i Executive paketet ger en lång och bred ljusbild jämfört med halogen-strålkastarna. Återkommer med mer information vid ett senare tillfälle.

Dessa tillval valde jag:

indium Grey Metallic
Lättmetallfälgar 17 tum Nivelles Black
Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion
Läderklädsel Nappa
Ambientebelysning med vitt LED
Bagagelucka, elmanövrerad samt elektrisk öppning av insynsskydd
Dragpaket
Executive paket
Stöldskyddslarm
LED-strålkastare med LED-varselljus
Safe Tech paket
Dragkrok infällbar, elektriskt utfällbar
Backkamera, Rear Assist
Ratt, läderklädd, multifunktion, uppvärmbar, 3-ekrad
Utan modell- och motorbeteckning på bakluckan
Centrallås med Safe-låsning, komfortstartfunktion Keyless Go i kombination med stöldskyddslarm
Lastförskjutningsnät

Nu vart det lite rörigt bland alla dessa tillval när jag kopierade från specifikationen men större delen av dessa tillval ingår i dragpaketet, executivepaketet och safe Tech paketet.

Återkommer med en uppdatering när jag är lite piggare

Uppdaterat: 2015-09-16 17:05

Kommentarer

Menade Execlusive paket business för 12100:- är det något som du har på din bil? hittar ingen infon om just det paketet.

Uppdaterat: 2015-08-14 22:33
Pär

Tar tillbaka frågan, såg att det är samma paket fast utan läderklädseln.

Uppdaterat: 2015-08-14 22:35
Pär

Det är inte alltid så lätt, VW:s tillvalslista är en djungel. Det finns en massa godis att välja mellan.

Uppdaterat: 2015-08-14 22:50

Jag försöker hitta en bild på en passat 2015 utan led strålkastarna men det verkar vara omöjligt.
Någon som har sett någon bild?

Uppdaterat: 2015-08-18 20:40

Finns en video på Youtube där en Passat med halogenstrålkastare provkörs: https://www.youtube.com/watch?v=ZHAsv567hq4

Uppdaterat: 2015-08-18 21:10
Power to the people

Tackar.
Den är ju helt klart snyggare med LED..

Uppdaterat: 2015-08-18 22:00

Lägg märke till den eleganta klockan mitt på instrumentbrädan!
Varför har inte alla bilar en sådan istället för löjliga numeriska tidvisare?

Uppdaterat: 2015-08-18 22:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man vill grotta ner sig mer i Passat så har autogefuhl gjort en väldigt genomgående recension av Passat.

http://m.youtube.com/watch?v=OOsFANgO1Bw

Uppdaterat: 2015-08-18 22:24

Håller med Saabnisse med numeriska tidvisare så känns det som att man har fastnat i 80-talet då alla skulle ha Casios plastiga digitalklockor.

Uppdaterat: 2015-08-19 22:26

Ni som har 190 hk motorn. Hur mycket drar era bilar vid långkörning?

Uppdaterat: 2015-08-22 22:19

HT19 blandad körning har jag legat kring 6,0-6,1 l/100km. Det går att snålköra med Passaten, på en jobbresa från Stockholm ner till Köpenhamn så lyckades jag komma ner till 5,4 l/100km i snittförbrukning. Ställde in den adaptiva farthållaren till 100 km/h och använde AC:n ytterst sällan.

Uppdaterat: 2015-08-23 14:31

Det är ju en helt ok förbrukning på en så pass stor bil :-)

Uppdaterat: 2015-08-23 20:42
Pär

Körde nya passaten idag med 240 hk diesel tror jag det var. En närmast brutal upplevelse i positiv bemärkelse. Men jag kan inte låta bli att bilen överlag är för präktig och tråkig. Men smaken är som baken, delad. Hoppas VW skärpt till sig map rost, bullrandet och sina dsglådor nu. Åkte även en "ny" V70 med D4 veamotorn idag för att jämföra och nog känns det att v70 blivit några år nu men något gör att jag ändå trivs bättre i Volvon. Nya vea motorerna är dessutom helt fantastiska motorer som Volvo verkligen kan vara stolta över.

Uppdaterat: 2015-08-23 21:23

Jodå bränsleförbrukningen är helt ok för en 1,7 ton tung bil med fyrhjulsdrift :-)

Uppdaterat: 2015-08-23 21:41

Funderade oxå på en V70 men jag kunde inte få till en bra sittställning. Har dom bytt stolar i V70 på senare år?
Vad jag mins så vad stolarna bra i V70?

Uppdaterat: 2015-08-23 21:53

Visst en V70 är säkert en väldigt trevlig bil, men när nya V90 kommer så kommer den gamla bilen kännas som en 80:tals kärra som man vill byta ut så fort man ser nya... Detta är en miss jag aldrig kommer göra.
Någon som vet vad TDI 190 motorn tar när den bara är framhjulsdriven och inte 4x4?

Uppdaterat: 2015-08-23 21:59
Pär

Helt rätt Ingooo smaken är som baken, 240 HK dieselmotorn är brutal. Det känns som att bilen har launch control när man trycker plattan i mattan från stillastående position.

Uppdaterat: 2015-08-23 22:02

4,6 l/100 km blandad körning för framhjulsdrivna TDI 190 DSG6.

Uppdaterat: 2015-08-23 22:15
Diesel skrev:

4,6 l/100 km blandad körning för framhjulsdrivna TDI 190 DSG6.

Är det en förbrukning i riktigt trafik eller bara pappersförbrukning... Min Octavia TDI 150hk med manuell låda ligger runt 0,55 i Sverige i hastigheter runt 120-130km/h och när jag är i Tyskland så ligger den runt 0,60-0,65 i hastigheter runt 160-180km/h och det tycker jag är sjukligt bra.

Uppdaterat: 2015-08-23 22:20
Pär

Pappersförbrukning tyvärr, 0,60-0,65 i så pass höga hastigheter är riktigt bra.

Uppdaterat: 2015-08-23 22:30
Diesel skrev:

Pappersförbrukning tyvärr, 0,60-0,65 i så pass höga hastigheter är riktigt bra.

Misstänkte det, men kan nog köra ganska så billigt med den motorn ändå tror jag :-)
Ja förbrukningen i 150hk TDI motorn är riktigt bra, dock så är ju en Octavia lite lättare än en Superb och Passat men är riktigt nöjd med denna förbrukning, dock så var tanken full då med MK3 Diesel (Aral ultimatum diesel) och den är bra mot hög förbrukning.

Uppdaterat: 2015-08-23 22:34
Pär

Aral ultimatum diesel är det som shells v power diesel ?
Måste man fylla på ADblue till TDI 150 motorn ? , TDI 190 motorn har ADblue.

Uppdaterat: 2015-08-23 22:51
Ingooo skrev:

.... Åkte även en "ny" V70 med D4 veamotorn idag för att jämföra och nog känns det att v70 blivit några år nu men något gör att jag ändå trivs bättre i Volvon. Nya vea motorerna är dessutom helt fantastiska motorer som Volvo verkligen kan vara stolta över.

V70 D4 180 hk är verkligen en suverän motor, hur fin som helst särskilt med automatlådan. Snålt går den med, från 0,53 l/mil vid pumpen på mina långresor (motorväg).

Uppdaterat: 2015-08-23 22:59
Power to the people
Diesel skrev:

Aral ultimatum diesel är det som shells v power diesel ?
Måste man fylla på ADblue till TDI 150 motorn ? , TDI 190 motorn har ADblue.

Ja i stort sett, tror det är lite mera energi i Aral/BP diesel än tex Shell V-power.
Nej man behöver inte fylla på ADblue i 150 hk motorn, är bara motorer från 190 och uppåt som det måste göras.

Uppdaterat: 2015-08-24 07:53
Pär
Diesel skrev:

HT19 blandad körning har jag legat kring 6,0-6,1 l/100km.

Men är inte det exakt samma motor som sitter i A4?
Jag har haft en A4 Avant Quattro s-tronic som hyrbil (ca 1 vecka) och jag låg på 0,51 i snitt mellan Stockholm och Åre. Ca 130 km/h på E4 och runt 100 på inlandsvägarna.

Uppdaterat: 2015-08-24 08:17

Swemba det är inte riktigt samma drivlina. I Passat TDI 190 4MOTION så sitter det en sexväxlad DSG-låda (DQ250) tror jag att den heter om jag minns rätt. I Audin så sitter det en sjuväxlad låda (DL501) som är energieffektivare än DSG6-lådan. Drivsystemen skiljer sig också åt, Passaten har ett Haldexsystem medan Audin har Torsens diff. Passat är en större bil än A4 så tjänstevikten är nog högre, min bil väger 1674 kg. Min snittförbrukning på 6,0 l/100 km tycker jag är bra och då snålkör jag knappast, ligger i hastigheter på 120-130 km/h på motorvägen. Var det en ultra version av A4 som du körde ?

Uppdaterat: 2015-08-24 16:12

Då har bilen råkat ut för sitt första missöde. I morse när jag kom fram till bilen så såg jag direkt att VW emblemet saknades på bakluckan. Någon har pillat eller snarare slitit loss emblemet och tyvärr har backkameran skadats på kuppen. Nya reservdelar är beställda via VW. Hade jag ägt bilen hade jag sätt upp kameror i bilen efter detta :-).

Uppdaterat: 2015-09-03 18:14

Det märks att habegäret efter VW-prylar är stort ;-)

Uppdaterat: 2015-09-03 18:44

Ändrade min beställning och tog sportchassiet. De bilar jag sett utan det är inte snygga och jag åker nog heldre hårt än mjukt. Ni som har sportchassiet är ni nöjda ?

Uppdaterat: 2015-09-06 20:18
RCS-51 skrev:

Har inte VW flexchassie som tillval, så att du kan få både Touring, normal och sportchassie i samma Passat?

Yes DCC finns att välja som tillval!

Uppdaterat: 2015-09-07 11:35
Pär

Det går även att välja till förstärkta fjädrar. HT19 eftersom du har valt sportchassi tycker jag att du ska välja till XDS diffbroms.

Uppdaterat: 2015-09-07 12:29

Problemet är att det är en tjänstebil och jag måste ta in en ny offert och få den godkänd av vd. Sen beställa en ny bil med den nya offerten. Känns lite drygt.

Uppdaterat: 2015-09-07 14:06

HT19 jo det är lite drygt att behöva beställa en ny bil. Hur många basbelopp går din bil under ?

Uppdaterat: 2015-09-07 14:28

7,5 basbelopp.

Uppdaterat: 2015-09-07 15:06

DCC kostar 16800 kr till GT. Känns ej värt.

Uppdaterat: 2015-09-08 13:26

Hmmm..skulle du beställa en bensinare istället så ingår det ju. DCC alltså. I GT-versionen.

Uppdaterat: 2015-09-08 17:26

Nja. Jag överlever nog utan dcc. Det är ju jäkligt lätt att kryssa lite för mycket i beställningen. Det blir nog bra som det blir.

Uppdaterat: 2015-09-08 21:24

Tackar! Det skall bli kul i kurvorna..

Uppdaterat: 2015-09-08 21:54
RCS-51 skrev:

Lycka till med sportchassiet på den svenska grova asfalten.

Nog funkar det, har själv sportchassi på min Octavia och funkar bra så lite överdrift från din sida... Sen är den fabriksbeställda Sportchassit inte så lågt, är bara -15mm från originalet.

Uppdaterat: 2015-09-08 21:55
Pär

...och jag som nyss funderade på optionen med 15 mm HÖGRE frigångshöjd när jag test-konfigurerade en bil...:) För på vintern är det alldeles för många bilar som har alldeles för låg frigångshöjd. Och snart är det snö igen (ja, jag vet att jag är en glädjedödare)...:)

Uppdaterat: 2015-09-08 23:38

Med en höjning på 15mm och utan alltrack skärmskydden kommer bilen se fördjävlig ut. Satsa på en alltrack istället.
Med sportchassiet tycker jag passaten ser normal ut. Utan ser den onormalt hög ut. Glipan mellan hjul och skärm är gigantiskt.
Detta är förstås min åsikt.

Uppdaterat: 2015-09-09 06:58

HT19 - nu syftade jag inte på en Passat - även om det skrevs i en Passat-tråd...:)

Uppdaterat: 2015-09-09 09:17

Håller med, en bil ser ut som att den går på styltor ser inte bra ut....

Uppdaterat: 2015-09-09 11:13
Pär

I samband med verkstadsbesöket gick jag in i försäljningshallen och där stod en Passat med sportchassi och R-line exteriörpaket. Bilen var grymt snygg.

Uppdaterat: 2015-09-09 19:22
Diesel skrev:

I samband med verkstadsbesöket gick jag in i försäljningshallen och där stod en Passat med sportchassi och R-line exteriörpaket. Bilen var grymt snygg.

Håller med, R-line gör bilen sjukligt snygg.

Uppdaterat: 2015-09-09 20:17
Pär

Håller helt och hållet med föregående skribenter.
Den är farligt(för plånboken) snygg helt enkelt.

Uppdaterat: 2015-09-09 21:11

Fick låna en ny VW Passat GTS TDI 4-motion i somras för ett kortare jobb. Körde lite drygt 200 mil med den. Riktigt trevlig bil. Motorn framförallt, vilken juvel. 240 dieselhästar och hela 500nm i vrid men ändå väldigt snål. DSG-lådan växlade rappt. Komforten var riktigt bra. Dock bullrade det en del från Continentaldäcken. Däremot var jag inget big fan av start/stopp systemet. Tycker att den reagera lite segt och nervöst. Stängde av den mest. Den adaptiva LED-belysningen var väldigt trevlig. Inredningen kändes påkostad. Dock drabbades infotainment-systemet av en bugg ibland, hakade upp sig helt. Hjälpte inte att starta om bilen. Tillslut lyckades jag hitta en lösning där jag tvångsstyrde instrumenteringen från rattreglaget och då började det fungera igen. Utseendemässigt är Passaten riktigt bra. Stilren och sober, snygg. Helst hade jag velat låna en sedan, de är riktigt läckra, nu fick jag en kombi. Men attans vad dyr den är i GTS-utförande. Över 420 papp är väldigt mycket för en folka...

Uppdaterat: 2015-09-10 08:26

Går det att stänga av start stopp permanent eller måste man göra det varje gång man startar bilen?

Och går det att stänga av antisladd systemet helt? Läste någonstans att man kunde hålla inne knappen länge för att stänga av det helt. Osäker om detta bara var på 240hk modellen?

Uppdaterat: 2015-09-10 12:55
HT19 skrev:

Går det att stänga av start stopp permanent eller måste man göra det varje gång man startar bilen?
Och går det att stänga av antisladd systemet helt? Läste någonstans att man kunde hålla inne knappen länge för att stänga av det helt. Osäker om detta bara var på 240hk modellen?

Provade aldrig detta så vet faktiskt inte. Start/stopp stängde man bara av tillfälligt tyvärr. Så fort man slog ifrån tändningen och sedan till igen aktiverades start/stopp igen. Är ju så på de flesta bilar med start/stopp idag.

Uppdaterat: 2015-09-10 13:22

Går att koda om med VCDS men det är något som en ÅF inte gör, men har någon en sådan kabel så fixar man det på max 5 minuter.

Uppdaterat: 2015-09-10 13:53
Pär