Nästa artikel
Bilfrågan: Bekvämaste bilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bekvämaste bilen?

Publicerad 10 mars 2016
Frågeställaren söker en bekväm bil med bra fjädringskomfort.
”Vi skulle gärna vilja ha en med mycket bra fjädringskomfort, som klarar av Sveriges grova asfalt. Kan man få tips på några modeller?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi funderar på att skaffa ny bil och skulle gärna vilja ha en mellanklassare alternativt storbilsklass med mycket bra fjädringskomfort, i klass med Mercedes och Citroën som klarar av Sveriges grova asfalt. Gärna framhjulsdriven. Vi har själva inte möjlighet att provköra alla bilar med "bra" fjädringskomfort som man läser om på internet och det vore toppen om man kunde få tips på några modeller.
Hans Andersson
 
Svar:
Du har själv upptäckt att Citroën C5 med gashydraulisk fjädring tillhör bilarna med bäst fjädringskomfort. Vi Bilägares testförare har också gillat komforten i Volvo V70 och V60, Ford Mondeo och Skoda Superb, Laurin & Clement-versionen med luftfjädring. Bland mellanstora bilar har vi åkt extra bekvämt i Opel Astra, Peugeot 308 och Nissan Pulsar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vilken bil skulle du rekommendera till frågeställaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-10 10:20
johnkommentar

Fjädringskomfort och tyst kupé behöver inte vara samma. Jag har upplevt C5 som komfortabel men inte extremt tyst. Skulle säga att V70 är tystare. Nya A4 verkar ju vara ett monster vad gäller tyst kupé...

#2 • Uppdaterat: 2016-03-10 11:12
SLA

Personligen byter jag i dagarna från en Passat av senaste modellen till Nissan Pulsar av anledning ljudkomfort och åkkomfort, men då har tyska stolar aldrig varit något för mig. Givetvis kommer det på bekostnad av kvalitetskänsla, lastförmåga och värdeminskning (procentuellt sett).

#3 • Uppdaterat: 2016-03-10 11:27
Leif Kavander

Just stolarna är viktiga. Finns ingen småbil som har bekväma stolar. Ivf har jag inte hittat någon.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-10 11:29
benny karlsson

Opel Insigna var både tyst och hade bra fjädringskomfort vid provkörning. Lagom stor också, tyckte vi.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-10 13:00
Styggavargen

Mitt tips är att inte ha lågprofil på bilen till att börja med. Ha inte för stora hjul heller, typ max 17" (helst 16). Däck med mjukt gummi låter antagligen mindre, men slits å andra sidan snabbare. Sedan får man välja en bil med lite mer isolering. Hade en Avensis 06:a som gick väldigt tyst och bekvämt på vägen, tyvärr drog den för mycket bensin så den såldes efter 20k mil.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-10 18:25
Raphael

Citroën C4 har mjuk och skön fjädring och extremt behagliga stolar att åka länge i. Jag håller den snäppet högre än Peugeot 308. C4 Picasso är en extremt komfortabel minibuss..

#7 • Uppdaterat: 2016-03-10 18:42
rutan

Hej Har en bmw 520 touring diesel. Har bytt till 215/60-17 michelin,den är otroligt tyst,min kompis har en ny v 70,sitter man i bak på den hör man inte vad man pratar om i framsätet,dessutom har bmw luftfjädring bak och går väldigt mjukt.Hälsar Lasse Åberg

#8 • Uppdaterat: 2016-03-10 18:57
Bilräven

C5 är klart bäst - ingen bil med typ samma prislapp kan jämföras - det är bara dumt att försöka.. Volvo kommer inte ens i närheten, ingen bil utan gashydraulisk system är i närheten, så är det. Alla som kör med den typen av fjädring vet skillnaden - alla andra borde testa innan de börjar snacka... Dessutom kan man ha lågprofildäck utan att bilen blir stötig - gasen fixar det oxå - prova det på en Volvo, Audi, VW - you name it - håll i tänderna! Jag kör med 255/35x19 (Hankook K117) på sommaren - som att åka på moln!

Jag hoppas frågeställaren handlar en C5a medan den fortfarande finns - gärna med 204 dieselhästar o automat - bättre kombi kan det inte bli för ca 300.000;- Sätter man på en krok och släp så har bilen inbyggd nivåreglering dessutom, och mycket, mycket mer.. Sedanen är klart fin oxå - men mindre bagage klart.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-10 19:09
Mumma-48

Håller med Raphael! Hans C3 Picasso har ingen chans mot C4 Picasso. C5 är säkert också mkt komfortabel men jag föredrar att sitta högt. Det är dock många år sedan jag körde gashydrauliskt. Det var på slutet av 80- och början av 90-talet. BX var det som gällde på den tiden om man skulle åka bekvämt. Stolarna var dessutom fantastiska med uppdragna ryggstöd som gjorde att man verkligen kunde slappna av.

#a • Uppdaterat: 2016-03-10 20:13
Feed

Superb har inte luftfjädring. Det är DCC som ingår i L&K.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.