Vi Bilägares forum

TVs älgtest av kombi

TVs älgtest av kombi

Detta test förvånade mig lite, trodde Bmw skulle äga det.

Samtidigt verkar det som japanska märkens ofta lite hårdare fjädring betalar sig i detta sammanhang.

http://teknikensvarld.se/koreansk-katastrof-i-algtestet-193477/

Uppdaterat: 2015-09-04 21:00

Kommentarer

Jag tycker att det är helt fel att kalla ett undanmanöverprov för "älgtest".
Ett älgtest bör visa hur en bil klarar en älgkrock.

Uppdaterat: 2015-09-04 21:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sämsta bil är Kia Cee'd Sportswagon på 64 km/tim och Hyundai i30 kombi på 65 km/tim.
4 bästa bil är Honda Civic Tourer på 76 km/tim, BMW 3 - serie Touring, Toyota Auris Touring Sports och Volkswagen Golf Sportscombi på 75 km/tim!

Uppdaterat: 2015-09-04 23:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Och rekordet på 85 km/h från 1999 står sig fortfarande ...

För övrigt så _är_ det inget Älgtest. Det _kallas_ för Älgtest.

Uppdaterat: 2015-09-04 23:16

Vill man läsa om ett riktigt älgtest får man väl köpa en jakttidning eller dylikt.

Intressant att Citroën har ett rekord från 1999 som fortfarande står sig med råge.

Uppdaterat: 2015-09-04 23:26

Skall testerna ha nån form av relevans så bör dom ju köras vid samma tillfälle, på samma underlag, i samma temperatur och väderlek, med samma förare och på samma däcksfabrikat/typ. Så att jämföra nåt som kördes för 16 år sen med tester körda 2015 är ju tämligen irrelevant - oavsett om den bil som körde för 16 år sen säkert hade bra vägegenskaper. Men resultaten är inte jämförbara - det är i alla fall min åsikt.

Uppdaterat: 2015-09-05 00:09

Ja Pi, men då är det ju ännu underligare att en viss bil klarade provet bättre för sexton år sedan än bilar av idag!
Kan man kalla det utveckling?

Uppdaterat: 2015-09-05 08:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det krävs träning för att kunna genomföra de snabba rattvridningar som krävs för att genomföra ett sådant prov. Dvs ingen "normal" förare gör så.
Jag anser att provet är "fel" och ger ett felaktigt intryck. Att dessutom - med "krigsrubriker" skriva om detta i fallet med Kia/Hyundai är sensationsjournalistik!
Jag har- tidigare - påtalat detta för TV - självklart utan respons :o)

Uppdaterat: 2015-09-05 10:11
Pi skrev:

Skall testerna ha nån form av relevans så bör dom ju köras vid samma tillfälle, på samma underlag, i samma temperatur och väderlek, med samma förare och på samma däcksfabrikat/typ. Så att jämföra nåt som kördes för 16 år sen med tester körda 2015 är ju tämligen irrelevant - oavsett om den bil som körde för 16 år sen säkert hade bra vägegenskaper. Men resultaten är inte jämförbara - det är i alla fall min åsikt.

Om man ska gå på dina kriterier för att ett test ska ha "någon form av relevans" finns det väl inga tester varken vad det gäller acceleration, bromsförmåga, kruvtagningsförmåga, buller eller bränsleförbrukning som duger? Eller vilka uppgifter använder du när du jämför bilar?

Visst är dessa tester inte vetenskapligt utförda i laboratoriemiljö men jag tycker ändå de har ett stort mått av relevans och ger en bra fingervisning om en bils prestanda och andra egenskaper. Dessutom har jag svårt att se hur man annars skulle gå till väga för att kunna jämföra bilar?

Men det hade helt klart varit roligt att ta dit en 16 år gammal Citroën och låta den utklassa allt motstånd vilket jag är övertygad om att den skulle göra. Tills dess, grattis Honda!

Uppdaterat: 2015-09-05 11:49

Se där ett tips åt ViB! Sök fram en bil i gott skick och kör provet igen!

Uppdaterat: 2015-09-05 15:00

Finns ju inga prov som är perfekta, men vore ju trevligt om någon kunde komma med ett förslag på ett bättre sätt att testa hur bilen reagerar på kraftiga lastväxelreaktioner.
Det är inte för att testa prestanda eller köregenskaper man kör det, det är för att testa hur chassit reagerar i extrema situationer.

Att det sågas beror nog också lite på att utveckligen stannat och att det hittills helt enkelt inte finns någon bil med lika bra fjädringssystem och chassiavstämning som Xantia Activa. Det svider nog lite hos många. Särskilt då den bilen klarade sig helt utan hjälpsystem (Förutom ABS).

Jag har kört en sån, dom är faktiskt jävligt vassa, särskilt ihop med turbospisen.

Uppdaterat: 2015-09-09 20:39
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ett vettigt prov skall representera en manöver som en - normalt skicklig - förare kan tänkas behöva utföra.
En normalt skicklig förare - utan träning - klarar inte att genomföra provet i närheten av de hastigheter som TV:s tränade personal klarar.
Erfarenheten visar att den normala reaktionen vid "älg" är att bromsa, och sedan - möjligen - försöka styra under inbromsning.

"Älg" är ingen extrem situation - bara farlig. TV:s prov är en extrem situation/manöver, som de komponerat.

Uppdaterat: 2015-09-09 20:56

Det fyller ändå sitt syfte.
Kolla hur bilen reagerarpå lastväxling.

Fast det är klart, utan det hade Mercedes aldrig behövt göra om chassiet på A-Klass, världen hade inte fått veta att BMW E39 kan gå på två hjul och Skoda hade inte fått dåligt rykte.

Uppdaterat: 2015-09-09 21:51
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?