Vi Bilägares forum

Alla klagar på franska bilar.

Alla klagar på franska bilar.

Körde från blekinge till uppsala i fredags och tillbaka i går,Såg flera bilar längs e4 an som hade problem dock inga franska bilar utan volvo xc 60 bla.
Så är de franska bilarna verkligen så dåliga som man hör?

Kör själv volvo och volkswagen.

Uppdaterat: 2015-08-24 07:04

Kommentarer

bull_69 skrev:

Vet inte om jag har blivigt klokare än innan,verkar som vissa kör problemfritt och andra har mycket strul med sina franska bilar.
Har kollat på clio och fabian i helgen beg och ca 2-3 år gamla,helt ok bilar att köra till träning och affären och handla vilket är syftet med bilen.

Jodå det har du säkert. Antingen trivs man med franska bilar eller avskyr man dem, det är inte många som köper franskt och tar dem med en gäspning!
Jag har en granne som körde Avensis i många år och han svor alltid över bilen som hade fel överallt, Den krävde massor av reparationer och var svindyr att ha.
Nu åker han C5 och är helt nöjd, han skryter gärna över hur komfortabel den är och hur billigt den går.
Jag har talat med hans fru och vet att Toyotan var väldigt felfri, de körde nära 40000 mil med den, men C5an har reparerats för åtskilliga tusen under de 20000 mil den rullat.
Slutsatsen blir ju att det gäller att köpa den bil man trivs med oavsett var den tillverkats.
Franska bilar var tidigare lite speciella med annorlunda konstruktionslösningar. men idag är de lika (C5 undantagen) de flesta bilar från andra länder.

Uppdaterat: 2015-08-31 08:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min svärfar köpte en Renault Megane 1.5 dCi -13 i fredags. Innan hade han en Saab 9000 som gått måånga relativt bekymmersfria mil. Han va inte speciellt sugen på att byta men svärmor tvingade han. Det blev alltså en Renault....
Dom kom på besök i lördags och skulle åka hem igår. 18 mil enkel resa.
När de åkt så ringde han 5 minuter senare och sa att avgassystemet hade gått av och att han stog nere på byn och funderade på vad han skulle göra.
Jag åkte ner och kunde konstatera att avgassystemet ROSTAT av.. Hur i helvete kan ett avgassystem rosta av på en bil av 2013 års modell?!

Det blev bärgare in till Karlstad och en hyrbil för deras resa vidare mot Dalarna.

Han är inte speciellt imponerad över sitt nyinköp

Uppdaterat: 2015-08-31 12:52

Kan väl knappast höra till vanligheten att avgassystemet rostar sönder på så ny bil. Men det är helt enkelt för dåligt,rent av skrämmande.

Uppdaterat: 2015-08-31 13:27

Dom som klagar är dom som inte vet att franska är bättre än tex. tyska beträffande verklig kvalitet. Så, då var det sagt. Bara dårar skriver och påstår att VW gör kvalitetsbilar, undvik för all del dom just nu! Hoppas i framtiden dom ens försöker göra bilar som håller ihop...

Uppdaterat: 2015-08-31 14:00

Har en Citroën C4 som är snart 4 år. Vi har kört nästan 14000 mil och det enda vi behövt byta på bilen är spindellederna och stabilisatorstagen nu vid 13000 mil. Bilen drar 0,5 vid blandad körning och lite under det vid långkörning. Bästa bil jag någonsin haft.

Uppdaterat: 2015-08-31 14:19
Peugo skrev:

Dom som klagar är dom som inte vet att franska är bättre än tex. tyska beträffande verklig kvalitet. Så, då var det sagt. Bara dårar skriver och påstår att VW gör kvalitetsbilar, undvik för all del dom just nu! Hoppas i framtiden dom ens försöker göra bilar som håller ihop...

Kan du definiera "verklig kvalitet"? Och gäller denna "verkliga kvalitet" alla franska bilar och modeller?

Uppdaterat: 2015-08-31 14:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Misstror inte signaturen "Deeds" men jag har aldrig någonsin hört om att ett avgassystem rostat sönder på två år. Oavsett märke.

Isof om uppgifterna stämmer måste det vara något fabrikationsfel på just den bilen och på just den delen.

Senaste Megane gen 3 är bra ihopskruvad och problemfri vad jag hört och läst. Däremot var tvåan lite mer diskutabel med några typiska modellrelaterade fel.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Roade mig att söka problem i artiklar om Megane, det fanns ingen som nämnt nåt om avgassystemet. Däremot lite annat smått o gott, krångel med nyckelkortet, och läckande glastak. Vilket förresten kollegan hade på sin Passat 2011, ("den tyska kvalitetsbilen"). Märkesverkstaden ville ha 36.000 för att fixa det....

Uppdaterat: 2015-08-31 15:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Skulle självklart ha tagit ett kort på fadäsen men det måste ju vara som ni säger att det är ett fabrikationsfel av något slag. Ska se om jag kan få tag på arbetsordern så skall jag plåta den och lägga ut här ;)

Uppdaterat: 2015-08-31 16:09

Nåja - det är ju bara att lämna in bilen hos aktuell ÅF och åberopa den 5-åriga fabriksgarantin och hoppas att det löser sig.

Uppdaterat: 2015-08-31 20:27

Det är illa när en bil inte ens klarar 20000 mil utan motorrenovering, måste vara dålig kvalitet....
Men, just det: det var ju en svensk kvalitetsbil! ;-)

Det där skränande missljudet kommer nog inte från motorn, det kommer nog från förarplatsen... ;-)

Uppdaterat: 2015-09-01 17:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På tal om Berlingo/Partner så vill jag minnas att de var snabbare i älgtestet än 9-5, DET var pinsamt för Saab! (och en signal om att chassit behövdes styvas upp..)

Uppdaterat: 2015-09-01 19:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Styvas upp ?? Min Partner (som ju är samma som Berlingo) hade riktigt bra väghållning, men betoning på att den höll sig på vägen, alla hjulen var alltid i marken även fast den krängde som en segelbåt i styv kuling. Man behövde vara bra jäkla klantig om man skulle få den av vägen.

Med det ville jag ha sagt att en bil inte behöver vara styv för att hålla sig på vägen.

Dock var den Renault Kangoo jag hade senare motsatsen, den krängde lika mycket, men var lömsk på vägen.

Uppdaterat: 2015-09-01 21:56

Man skulle kunna tro att Frankrike behåller alla fina problemfria bilar själva och exporterar måndagsexemplaren till Sverige... men det är väl troligen inte hela sanningen. Fakta är väl däremot att Frankrike väldigt sällan har något vinterklimat i form av snö och is på sina vägar varför de knappast behöver bekymra sig över att rostskydda sina bilar. Kollar man i tester som olika biltidningar gör så är det bl a rostskyddet som de franska bilarna, och de asiatiska bilarna med för den delen - brister på.

Nej, jag skulle aldrig köpa en fransk bil. Möjligen en fin gammal rostfri padda i originalskick men de kostar dessvärre en slant.

Uppdaterat: 2015-09-03 08:49
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Rostproblemen är väl knappast över snittet när det gäller franska bilar, det var många år sen det var aktuellt.
Tvärtom har t.ex. Xsara och C5 legat högt över konkurrenterna, och som sagt Renault.
Däremot har småttingarna C1/107/Aygo inte rosats, det är väl japansk standard på dem... ;-)

Uppdaterat: 2015-09-03 14:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, nog drivs de flesta bolag av en utveckling, vilken inte alltid betyder att produkten blir bättre. Strålande exempel är ju rost och Mercedes, framvagnar och Volvo, elektronikproblem på de flesta.

Uppdaterat: 2015-09-03 14:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I tidningen Auto Motor & Sports senaste användarundersökning verkar flera av fransoserna lyft sig rejält när det gäller kvalitet.

Uppdaterat: 2015-09-06 16:54

Nej alla klagar inte men det är väldigt populärt att sprida lögner om de Franska fabrikaten. ( eller handlar det om historier med bara halva sanningen?)
Oavsett vilket så har jag och familjen nu haft så många Franska bilar att jag betvivlar att de är sämre på så vis att de skulle vara dyrare att äga än sina dyrare konkurrenter. Man får helt enkelt vid bilköp göra som man alltid har gjort och först värdera vad det är man söker. Vill man ha en MB är det dumt att köpa en Renault och tro att man skall bli nöjd med den. Vad gäller avgassystemet som rostade upp på 2 år så skulle det vara intressant att se hur detta gick till och så länge inga bevis kan ges för detta så ser jag det hela som ännu en skröna,planterad för att misskreditera ett helt bilfabrikat. ( eller land ) Redan Megane utav tidigare årgång ( Phas ll -08 ) samt Citroen C3 Hdi ( -08 ) hade rostfria avgassystem.

Uppdaterat: 2015-09-06 17:15

På tal om väghållning och franska bilar, har det kommit något från Tyskland ens ännu som klarar älgtestet i samma fart som Citroën Xantia Activa?

Ang. partner så måste jag instämma, de har en vansinnig bra väghållning, men det känns inte så. Körde budbil med en sån och en Citroën Jumpy förr, och då kunde det gå undan på småvägarna ibland.

Kanske va tur att de hade värdelös elektrisk gas, annars hade gått att vänterbromsa dom jäkligt snyggt :)

Uppdaterat: 2015-09-09 20:24
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Säga vad man vill om franska bilar men väldigt mycket bil för pengarna får man onekligen. Franska bilmärken är sjukt underskattade tillskillnad från tyska s.k premiummärken som istället ofta är överskattade. Jag äger franskt igen, Peugeot efter att ha ägt Audi innan. Jag har hittills enbart köpt fabriksnya bilar. Audin (en A1:a) var inget undantag. Motorn utvecklad av VW rasade efter bara 3850 mil. Ny motor för över 70 tusen som tack och lov jag slapp stå för, blev tyvärr för mycket tillsammans med S-troniclådan som började rycka. Sålde Audin efter 2,5 år med ny motor. Då hade den tappat mer än hälften av sitt värde, det oberoende av motorbytet... Så mycket 2:a handsvärde var det på den.
Den helt felfria bilen finns helt enkelt inte. Alla bilar krånglar mer eller mindre. De som påstår annat ljuger. De erfarenheter jag har av franska bilar är mestadels av godo. Vissa småfel har hänt men inget i klass med motorras. Min första egna bil var tillexempel en ny Peugeot 207 diesel. Den var spartansk och enkel men driftsäker. Det som gick sönder på den var ESP men den byttes på garantin. Sen började det läcka från behållaren till partikelfiltret. Ny behållare var inte så farligt dyr tack och lov.

Att betala mer för premium innebär inte premiumkvalitet men däremot premiumpriser på verkstaden. Det är kul ett tag men tillslut lessnar man.
Bortser man från motorraset på min Audi så känner jag att Audi är lite stelt och sterilt, liksom ingen nerv lite tråkig på något sättlite för tyskt "perfekt". Peugeot har däremot en charm, den talar till mig, känns helt enkelt roligare, livligare. Man blir glad av att köra den. Svårt att förklara. Detta är dock högst subjektivt, det är jag medveten om.

Jag är dessutom en person som inte bara köper enbart fabriksnytt, jag vårdar mina bilar väldigt ömt eftersom att det är en hobby för mig. Ekonomin kommer inte i 1:a hand. Det känslor som spelar in vid bilköp för mig.

Uppdaterat: 2015-09-09 22:14
leifer skrev:

Puggento, jag är mycket nyfiken på kommande Renualt Meagne! Att man satsar på DCT-automat kan också vara ett lyckokast för märket. Notera dock att både Peugeot och Renault har sagt sig vilja bli mer premium. Vad är din syn på Renault?

Ja jag blev också nyfiken. Renaults nya designspråk är en fullträff. Nya Renault Espace, Talisman och nu Megane är alla riktigt läckra designmässigt. Har de dessutom fortfarande förstklassigt rostskydd lär de hålla länge. Renault liksom Peugeot har ju gedigen erfarenhet från bilsport och jag tycker att de ska fortsätta med det på vissa versioner, satsa på riktigt körglada men fortfarande komfortabla bilar vilket har varit iallafall Peugeots starka kort.

Något nytt köp lär inte bli aktuellt de närmsta åren dock då jag precis köpt en ny Peugeot 308 men en provkörning av Renault ska jag iallafall hinna med. Däremot vet jag inte riktigt om premium är rätt väg att gå. Alla biltillverkare vill ju dit men franska bilmärkens starka kort har ju alltid varit väldigt mycket bil till ett bra pris. Deras främsta säljkort. Men måste erkänna att kvalitetskänslan invändigt i min 308 är ett rejält lyft mot tidigare Peugeotmodeller jag har erfarenheter av och de är några stycken. 306, 406, 207, 307. Så lyckas de med att få till en "premiumkänsla" med bra material men ändå lyckas hålla priserna på rimlig nivå så bådar det gott. Men det är ju trotsallt marknaden som styr, vill en majoritet av premium så är det väl dit de franska märkena måste vända sig.

Uppdaterat: 2015-09-10 08:37

Premium bör ju innebära att det är lite extra utöver mera standardbetonade märken men om mer eller mindre alla strävar mot premium - är dessa då verkligen premium i den ursprungliga bemärkelsen?
Tror f ö att bl a Renault kommer att få svårt att ta mera betalt bara för att man själv vill kalla sig premium.

Uppdaterat: 2015-09-10 10:03

leifer, DS tror jag blir en stor flopp, jag fattar inte varför man inte satsar på Citroën som premiummärke, men jag tror att det beror på någon ingrodd intolerans hos Peugeot, som ju alltid gjort tekniskt mediokra bilar av standardutförande medan Citroën varit de innovativa.

Uppdaterat: 2015-09-10 12:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre