Vi Bilägares forum

BMW M550D - litet test

BMW M550D - litet test

Har för nuvarande en slik bil som hyrbil i Tyskland och tänkte bibringa er mina synpunkter på denna vagn - om det nu finns några spekulanter här på forumet.

För er som inte vet, så är det fråga om en astrimmad 3-liters diesel på 381 hk. Det är väl så nära en RS6 man kan komma , fast med oljebränning. Rapporterar härmed att den går som ett skott, men det gäller bara när den är på rull. Från "rödljuset" är den otroligt seg, vete fan om min egen A6 inte är snabbare. På vägen frapperas man av hur rackans fin styrningen är, min egen bil blir distanserad så det skriker om det.

Diesel krävs, och det i rikliga mängder. Snittade 10 liter/100 km med varierande gasfot. Bilen är utrustad med det mesta, jag ids inte räkna upp allt - men det finns där. Nu till några mysko saker; trafikinformationen funkar bra men den sänker inte volymen på radion. Inställningsfråga? Det finns ingen varning för "Blind Spot". Otroligt men sant. Vidare så fungerar HUD bra - så länge man inte har polariserade solglasögon. Hur tänkte man där?

Ställer man in "Sport" kommer den inte att växla upp till 8:an hur du än beter dig. Man undrar varför? Min vagn växlar upp till högsta växeln även i d.s.k. sportläget. Irriterande.

I grund och botten en riktigt kul bil - kanske jag skulle ta ett omtag och köra BMW?

Uppdaterat: 2015-09-16 17:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Här en bild av aktern
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-08-31 23:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

För övrigt såg jag vid middagen idag en riktigt udda fågel. Döm själva.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-08-31 23:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Återkommer f.ö. senare i veckan efter lite körning på mindre vägar, idag var det mest Autobahn.

Uppdaterat: 2015-08-31 23:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"astrimmad" antyder att den är astrimmad :-)
381hk är dock standardeffekten ur 50d-motorn, som alltså är en 3-literssexa med trippelturbo ...

Uppdaterat: 2015-09-01 08:52

Rödljus: använd Sport eller Man. Finns launch control vid "behov"= kör ifrån "allt".
För 8:an vid Sport: använd Man.

Uppdaterat: 2015-09-01 09:44

Har inte haft full koll på BMW på senare år men var/är det inte så att BMW's 2 sista siffror i modellnamnet beskriver storleken på motor? 520 är en 2.0 525 2,5 osv?
Hur blir en 3 liters sexa 5.0?

Uppdaterat: 2015-09-01 09:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag gissar at A5 SB menar precis i ögonblicket när man ska iväg, dieslars prestanda bygger ju på laddrtycket från turbon, och på tomgång har man inget laddtryck, och ett litet lagg finns alltid innan trycket kommer.

Uppdaterat: 2015-09-01 09:55
Reverend Benny skrev:

Har inte haft full koll på BMW på senare år men var/är det inte så att BMW's 2 sista siffror i modellnamnet beskriver storleken på motor? 520 är en 2.0 525 2,5 osv?
Hur blir en 3 liters sexa 5.0?

Det var så ända fram till slutet av 90-talet, sedan spårade det ur... 523 hade 2,5l motor, och sen kom 520 med 2,2 och ... nu är det ingen ordning alls tycker jag. Handlar mer om effekten än volymen när det gäller beteckningen.

Min granne hade en 535D, den gick väldigt bra, nya dieslar är det gott gry i. :-)

Uppdaterat: 2015-09-01 10:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

523 var nog en fråga om att särskilja "budgetmotorn" från 525.an
5,0 på en treliters kan möjligen vara ett liknande trix som med 745, den gamla på 80-talet, som namngavs med uppräkningsfaktorn för turbomotorer i formel 1, dess 3,2l turbosexa skulle motsvara 4,5l sugmotor.....
Nånting sånt, kanske......
Numera är det ju turbo på de flesta dieslar, men trippelturbo är ju inte vardagsmat.....

Uppdaterat: 2015-09-01 11:50

Rikard: om man vill vinna vid rödljus finns Launch Control - tryck in knappen och håll på bromsen och full gas -släpp.
Om man "bara" vill snabbt "iväg"- håll på bromsen och 1500rpm. Slår det mesta.
Alternativt Sport eller man - klarar alla Volvo :o)

Uppdaterat: 2015-09-01 15:34

Bilen är kul, men den har ett turbolag som en lastbil. Därav min kommentar angående rödljus. Jag har inte hittat någon "Launch control-knapp" i bilen, skall kolla imorgon;-) Sen växlar bilen ner till 7:an i sportläget oavsett vad jag gör. Växla manuellt funkar i typ 3 sekunder, sen är vi nere på 7:an igen. Det går att lösa det genom att avaktivera växellådan från att påverkas i sportläget (det var gjort när jag fick den och då funkar 8:an), men vad är det då för vits med sportläget bortsett från att bilen blir spänstigare i fjädringen? Ligger man på motorvägen och vill ha lite "reaktion", så blir det till att köra på 7:an som högsta växel.

Jag svor över den nyckellösa upplåsningen av bilen. Det går ju inte att kolla att bilen blir låst; drar man i ett handtag så öppnas ju dörren. Men nu vet jag bättre - bilen låser sig själv när man kommit iväg ca 10 meter från bilen. F.ö. så har den servostängande dörrar också. Du behöver inte smälla igen dörren, det är bara att dra in den, så stänger den sig själv. Fin finess.

Elinställbar ratt och säten finns. Dock är jag inte överens med paddlarna på ratten. Kramar man ratten klockan 3, så kramar man även paddlarna..... Men de går ju att såga bort;-) Jämför man sport- kontra komfortläget på bilen så är skillnaden mycket större än på min bil. Komfortläget är här så mjukt och fluffigt att bilen niger ordentligt när man stannar med lite tryck i bromsarna.

En annan egenhet: kylarvattnet är varmt (100 - 110 grader) så det är inte bara tryck i bilen, det är tryck kylaren också. F.ö. blir den varm otroligt fort, precis som min bil blir.

Sen sitter det tre knappar under inre backspegeln som jag inte vet vad dom är till (här fegas det inte med något brux!!) och en genomskinlig "plupp" som även den har en för mig obekant funktion. Färddatorn i instrumentklustret vid hastighetsmätaren är lite lustig (alltså momentanförbrukning, snittförbrukning, etc). Man kan inte stega fram och tillbaka - bara framåt. Så vill man toggla mellan två olika visningar så går inte det - man får stega sig framåt (typ 8-9 steg).

Mycket gnäll, men här kommer nog de sista: Backen lägger man i genom att föra spaken framåt, vilket jag aldrig har träffat på förut (en vanesak naturligtvis) och blinkersspaken är återfjädrande. Det senare betyder att man för att stänga av en högerblinkning får blinka vänster. Vanesak.....

Om jag skulle kunna tänka mig att byta bil med denna? Japp!

Uppdaterat: 2015-09-01 17:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag gick ner och kollade i bilen. Det finns ingen "Launch control" vad jag kan se....... Tips emottages tacksamt;-)

Uppdaterat: 2015-09-01 17:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB. De 3 stk knappar kan du bruke til å programmere inntil 3stk fjernstyrte garasje porter, pluppen blinker vel rødt når du låser bilen, hvis den har larm. Ellers så kjører du nå en heftig bil.

Uppdaterat: 2015-09-01 17:52

Och 7:e växeln innebär 2500 rpm vid 150 km/h? Besvärande? BMW vill att du skall ha snabb respons- därav 7:e i Sport.

Grundregel: vid uppväxling för spaken bakåt - vid nerväxling/ back - för spaken framåt! Hur svårt kan det vara?

Om du trycker lätt på blinkersspaken får du tre blink. :o)

Uppdaterat: 2015-09-01 17:56

Måste säga att det är lite synd att Saab's 9-5 combi aldrig fick chansen, hade varit kul att se hur mycket de sålt av den. Tror den sålt bra precis som föregångaren.

Sorry för OT, Audi.

Uppdaterat: 2015-09-01 17:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om din bil inte har Launch Control, kan du "fuska" genom att trampa på bromsen - drive - och hålla 1200- 1500rpm. Du vinner alltid :o)

Uppdaterat: 2015-09-01 17:59

Audi A5 SB. 1. Sett i sport +. 2. Shift over til S 3. Hold bremsen inne med venstre fot og full gass med høyre fot. 4. Innen 3 sekunder vil et bilde av flagg og melding på dashbordet. 5. Slipp bremsen bilen drar ganske heftig, kult hver gang.

Uppdaterat: 2015-09-01 18:08

Norway, tack för tipset med backspegeln. Nu slipper jag trycka på knapparna för att se om något händer;-) Men något S3 finns inte(?) på min bil. Bara Sport och Sport individual (tror jag). Men jag ska kolla imorgon..... garanterat;-)

Tjalle, naturligtvis vet jag om lätta trycket på blinkersspaken. Som jag skrev om den och växelspaken - en vanesak. Udda dock.

hultarn - det är helt OK att diskutera 9-5 Sportcombi här. Bilen hade en skada på den transparenta listen på bakluckan. Tejpad = omöjligt att hitta en reservdel..... Ja, det är synd att det gick i "putten", men knappast oväntat.

Uppdaterat: 2015-09-01 18:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

M550d låter som en trevlig bil. Den kanske är lagom dyr som begagnad när Dacian ska bytas ut...

Uppdaterat: 2015-09-01 18:36

Audi A5 SB. Nei det er ikke noe S3. Det jeg mente er punkt 1 punkt 2 punkt 3 også videre til punkt 5

Uppdaterat: 2015-09-01 18:44

OK, I got it;-) Skall testa imorgon. Antisladd behöver inte vara avstängd? (Som på min bil.)

Uppdaterat: 2015-09-01 18:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB 17:31. Är du säker på att du läst av vattentemp och inte motoroljetempen?

Uppdaterat: 2015-09-01 18:52

Brutal dieseldrivna. Vilken exotisk hyrbil du har fått hyra Audi. Vankas det Nurburgring eller ? :)

Uppdaterat: 2015-09-01 18:55

Skall först svar på min egen fråga i #24: Antispinn är "Eingeschränkt" (reducerad) i Sport+. Kom jag nu ihåg...

Vatten- eller oljetemp? Ingen aning, men det är vad som visas i temperaturväg i den nedre högra mätaren. Ska kolla vad det står....

Ringen får vänta, har inte tid med sådant trams. Nu i alla fall;-)

Uppdaterat: 2015-09-01 18:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nei når du setter den i S+ så kobler du antisladden delvis bort, det er viktig at du bruker S+ ellers så funker det ikke

Uppdaterat: 2015-09-01 19:04

Det er olje temp nede i Høger hjørne ikke vann temp. Det du kjører nå er et heftig autoban lokomotiv

Uppdaterat: 2015-09-01 19:08

Återkommer imorgon med resultatet av "Launch control" - naturligtvis! Brum!

Uppdaterat: 2015-09-01 19:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

OK, men vattentemperaturen då?

Uppdaterat: 2015-09-01 19:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det enda som jag kan tänka mig är brutalare är V12 TDI :-). Men vridet måste vara enormt i Bimmern.

Uppdaterat: 2015-09-01 19:18

Vann temp eksisterer ikke som måler i dashbordet, blir det for varmt så får du melding om det. Du kan bruke oljetempen som vanntemp de følger nesten hverandre.

Uppdaterat: 2015-09-01 19:20

Takk!

Jo vridet är helt OK;-) Speciellt när man kör pedalen i bott vid ca 100 km/h. En ren tjurrusning upp till valfri fart. Exalterande, minst sagt.

F.ö. så är ljudet från 6:an "unglaublig"....

Uppdaterat: 2015-09-01 19:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Diesel. 550d er den raskeste og heftigste diesel motoren i standard utførelse per i dag, 381 hk mellom 4000-4400, motoren drar helt opp til 5400 . 740 newtonmeter mellom 2000-3000 omdreininger. Noen tuning spesialister har tatt ut inntil 500 hk av den og nesten 1000 newtonmeter, da går det undan

Uppdaterat: 2015-09-01 19:34

Här kommer en bild på "slippen" jag var tvungen att skriva på. Dessutom reserverade man EUR 2.600.- på mitt kreditkort - detta blir komiskt med tanke på att jag köpte till "helförsäkring helt utan självrisk". M.a.o. kan man sno bilen och jag blir skadeslös.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-01 20:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB: Du steg några hack på min lista när du berättade att du hyrt en BMW, men fan vet om du får vara kvar där när du skriver att ringen är trams ;)

Mitt livs stora dröm är att få dåna runt på ringen i nått brutalt, typ AMG GTR Z06 eller nån annan trevlig bokstavskombination =)

Uppdaterat: 2015-09-01 21:43

Rikard, jag skrev inte in en smiley i mitt inlägg, då jag var övertygad om att alla föstod min ironi. Smiley kommer härB-)

Uppdaterat: 2015-09-02 11:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag fick igång "Launch Control"! DET blev skillnad! Men jisses vad det måste slita på automatlådan, man får bromsa ordentligt när man varvar upp. Det "knakade" faktiskt i bromsarna under mitt "test". Det lär vara rejäl förspänning i lådan.... Men huj vad det bar av!

Hittade en ny funktion via en knapp märkt som en filmkamera. Det sitter en kamera i varje framskärm (framför hjulen) som visar vad som händer 90 grader ut från bilen i varje riktning. Skall användas när "man sticker ut nosen". Tjaha?

Det regnade friskt av och till idag, så tempot blev lågt;-) När jag tankade så blev genomsnittsförbrukningen 0,9. Vilket indikerar att man kan köra den på 0,8 eller möjligen lite lägre.

Med stolen i sitt lägsta läge är det gränsfall att jag kan se den översta delen av informationen i HUD. Jag är 191 lång.

Jag stannade för en paus och stängde av motorn. Väl utanför bilen noterar jag till min häpnad att vindrutetorkarna fortsätter att gå (via regnsensorn). Ska det verkligen vara så?

Slutomdömmet blir en helt fantastisk bil som dock kräver en hel del tillvänjning (i mitt fall...). Har man lust och en rejäl påse med pengar över, så är det bara att slå till.

Uppdaterat: 2015-09-02 12:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har du testat A6/A7 biTDI? Jag tycker prestandan är snarlik, men jag föredrar faktiskt gången i Audis 3-litersdieslar som jag tycker är riktigt trevliga och med mindre dieselkaraktär.

Jag ska sälja X5'an nu pga nytt jobb och funderar starkt på att köra Audi igen.

Uppdaterat: 2015-09-02 12:59

Välkommen till en värld med äkta körglädje! :o)

Jag har valt en bil med rak bensinsexa på 306 bhp - då slipper jag dieselknatter och kan varva till 7000 rpm - det är körglädje!

Uppdaterat: 2015-09-02 13:02

Nej, jag har inte testat Audis biTDI, Swemba. Prisskillnaden mot "min" motor var i runda slängar 100k. Det tycker jag att det inte är värt och den vanliga 3-liters dieseln går riktigt bra - och den kan chippas:-D

Jo Tjalle, bilen var riktigt fin att köra. Men prislappen.... Skillnaden vid normal svensk körning (min A6 mot denna) är inte stor. Det krävs höga farter och inspirerande vägar för att jag skulle säga att skillnaden skulle vara avgörande. Men vem vet....

Uppdaterat: 2015-09-02 13:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Äntligen hemma! Några till synpunkter; man har gjort en VW Passat i form av backkameran. Den grisar igen på nolltid när det regnar. Men innan den grisar igen är den det bästa jag sett i den vägen. Det gäller att skruva ner volymen på stereon (H&K = bra ljud) om man vill höra den väna kvinnan ge en anvisningar om vägen (navigatorn). Möjligen en inställningsfråga. Bakluckan är elektrisk och tvådelad. Det där med tvådelad och elektrisk på samma gång ställer jag mig tveksam till. Onödigt som det är nu , men smart mad en manuell lucka. Elektrisk gardin över bagageutrymmet var dock en fin finess.

Elektriskt och gigantiskt soltak. Det första jag gjorde när jag satte mig i bilen var att köra fram gardinen så att eländet doldes och huvudet svalnade. Dålig bakåtsikt då gångjärnen till bakluckan i kombination med nackskydden i baksätet skymde utsikten. Men med den motorn, så behöver man ju inte bekymra sig för de som inte hinner upp;-)

Jag antar att den var utrustad med progressiv styrning, men den märkte jag inte av (på gott eller ont), Men vid parkeringsmanövrar var den väl trög att ratta. Den adaptiva farthållaren fungerade utmärkt och bättre än den i min bil. I min bil påbörjar den en retardation så fort bilen framför upptäcks (om fartskillnaden är stor), men så var inte fallet BMW:n.

Summa summarum: en fantastisk motor i en bra bil med många förtjänster - och inte minst - en hel del småmissar.

Uppdaterat: 2015-09-02 20:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gå inn på i drive så kan du justere HUD opp og ned trinnløst i høyde

Uppdaterat: 2015-09-03 04:19

Se där, man kan justera HUD:s läge. Borde ha tänkt på det, men tiden räckte inte till för att hitta alla funktioner.

Att man kan höja volymen på navigationen hittade jag, men nog borde musiken tonas ner när damen pratar. Tycker jag i alla fall.

Uppdaterat: 2015-09-03 16:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.