Vi Bilägares forum

Provkörning av ny bil

Provkörning av ny bil

Sonen ska ha ny bil och var och provkörde Mondeo
Samtalet med sonsonen:
- Vad tycker du om den här
- Bra
- Det är bara början vi skall kolla på flera bilar
- Lägg av! Den här är bra så den tar vi!
- Man måste jämföra med några andra bilar
- Varför? Du kan väl jämföra med glassbilen och då är den här utmärkt.
Hur argumenterar man vidare? :o)

Det hör till saken att sonen inte har någon glassbil, han åker Outlander.

Men finns det någon här som har erfarenhet av nya Mondeo? Det verkar vara tunnsått med tester än så länge.

Uppdaterat: 2015-01-23 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Ja så var det kanske dags för en rapport om Mondeon.
Nu har det blivit 320 mil utan problem, (det vore väl fan annars!) men det var kul att jämföra bränsleförbrukningen med 9-5an.
Det har gått åt 198 liter vilket ger 0,62l/mil blandad körning. Saaben tog ungefär lika mycket, kanske något mindre, men den har gått 13000 mil.

Uppdaterat: 2015-06-13 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

http://www.tjanstebilsfakta.se/volkswagen-har-fyllt-tomrummet-efter-saab
#204
Ser man på..

Uppdaterat: 2015-06-15 01:56

ENTJ1, V70 var ju en av favoriterna i det här urvalet, men föll dels på priset med lite önskvärd utrustning, dels på för dåligt baksäte.
Det märks att det är en äldre konstruktion, det enda gemensamma med modernare bilar av andra märken, är väl att den är lika obekväm i insteget fram.
Min favorit var Passat, men den föll på träbänkarna fram, baksätet är däremot mycket bättre än V70.
Mondeon tycker jag är en bra kompromiss, välutrustad till bra pris och med stolar som nästan är i klass med Volvos.

Uppdaterat: 2015-06-15 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
ENTJ1 skrev:

SAABägare har inte sällan varit närapå fanatiskt trogna sitt märke.
När deras märke ej längre kunnat köpas har iallafall jag uppfattat det som om VW,Skoda oftare varit "deras"förstaval.
Varför?Bara ett konstaterande,VW uddevalla hade 4 månaders leveranstid,säljarna påstod att det var huvudsakligen gamla SAAB-köpares nya bilval som låg bakom.
Har man slaktat bilar för jämförelse kanske man insett något mer än andra?
Statistiskt säkerställt,nej,OPEL kör de väl knappast heller...

Detta konstaterande blev besannat iochmed mitt tidigare inlägg SAAB / VW.
Har inget med V70/Mondeo att göra.
Som sagt, gamla "SAABköpare" väljer ofta VW .
Eller.

Uppdaterat: 2015-06-16 03:00

ENTJ1 Förra bilen var en Mitshubishi Outlander, inte ett enda fel på tre år, men som alla Suvar lite vinglig.
Men nu har även tionde Saaben inköpts, en champagnefärgad 9-3 cab, med ljus beige skinnklädsel och ljusbrun sufflett. Väldigt fin, men jag tycker det blåser alltför mycket i 70 med taket nere.
Max fem dagar om året som det är skönt med cab????
Eller`?

Uppdaterat: 2015-06-16 13:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja så var det dags för en liten rapport om spanjoren.
Inget negativt har hänt, bränsleförbrukningen snittar fortfarande på 0,62, men en resa i 80 (+) med kärra resulterade i 0,51/mil under 40 mil!
Inte så tokigt för en så stor bil, men det var faktiskt inte någon tung last, men skrymmande.
Den stiger faktiskt i aktning, nu tycker t.o.m. jag att den är ganska snygg i den karamellaktiga röda lacken, Ruby red.
Och tillsammans med den ljusa skinnklädseln och det öppningsbara glastaket blir det en riktig sommarbil.
Kanske lite väl mycket knappar och faciliteter för min smak, det tar nog låååång tid att lära sig allt.

Uppdaterat: 2015-07-02 13:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jodå, designmässigt tycker jag Mondeon är riktigt lysande. En bil man gärna ser på, och följer med blicken när den passerar.

Uppdaterat: 2015-07-02 13:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En något noggrannare kalkyl mellan de tre kandidater som återstod efter provkörningarna, alltså Mondeo, Passat och V70 (Subaru var ett alternativ, men föll på lev.tid), visade på en merkostnad på ca 1000:- netto per månad (!) för V70 och 700:- för Passat med motsvarande utrustning som Mondeon.
Det mesta beroende på idiotiska utrustningskombinationer, väljer man en sak måste man ta något annat, som man inte vill ha, till rövarpriser.
Mondeon var helt enkelt välutrustad till ett bra pris, det ska bli väldigt intressant att se hur den kommer att fungera i fortsättningen.
Jag var (är?) ju som många försedd med fördomar om Fords kvalite', ska bli intressant att se om jag har fel.
Men på tre år händer väl inget. Eller?
Men den är trevlig och kanske den kommer att "köpas loss"?

Uppdaterat: 2015-07-02 22:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag har hört många Fordägare på senare år som varit väldigt nöjda.
Men jag far en kompis med en Focus och den är han inte nöjd med, han tycker den tar på tok för mycket bränsle, lika mycket som hans gamla Volvo 760.
Men det är hans eget fel, han kör enbart på E85! :o)

Och jag har också en jämförelse-- Outlandern, den gick 9000 mil under tre år, utan ett enda fel, och den var trevlig att komma i och ur.
Det enda negativa var slingrig gång och bränsleförbrukningen, den snittade 0,9!
Är det månne fyrhjulsdriften och jättegrillen som gör för mycket motstånd?
Men den hade ett förfärligt dåligt andrahandsvärde, jämförbart med Saab alldeles efter konkursen! Märkligt.

Uppdaterat: 2015-07-03 12:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att Mondeon rullar på bra, provkörde mondeo för ett tag sedan och likt sina mindre syskon så har mondeon ett körglatt chassie. 2.0 TDCi 150 hk motorn med powershift lådan kändes effektmässigt fullt tillräcklig. Dock så tycker jag att Mondeon känns lite klumpig i stadskörning det känns som att man styr regalskeppet Vasa på trånga stadsgator, Passaten känns betydlig smidigare i stan med sin lätta styrning i låga farter. Interiört så tycker jag att Passaten har en bättre förarmiljö, ett bättre bagageutrymme och ett bättre baksäte än Mondeon. Smaken är som baken men jag gillar VAG:s hårda skålade stolar.

Uppdaterat: 2015-07-03 14:37

Se där, då har vi en förklaring till Passats träbänkar!
Jag gillade också inredningen bättre i Passat, den har någon sorts distingerad elegans över sig, Mondeon är självklart mer amerikansk.
Jag såg en ny vit Passat i solen idag, den var riktigt snygg.
Utrymmesmässigt kan det inte skilja mycket, men Mondeon har ett väldigt rymligt och bekvämt baksäte.
Den här har 180hk dieseln och Powershift.

Uppdaterat: 2015-07-03 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse Mondeon är långt ifrån trång, bagageutrymmet och baksätet är väldigt rymligt men Passaten tror jag sväljer mer bagage än Mondeon. Värt att påpeka är hatchbacken har en sluttande taklinje som inskränker på takhöjden i baksätet. Enligt mitt tycke är Mondeon riktigt läcker i gråmetallic. Tyckte att 150hk dieseln var fullt tillräcklig men det skadar ju inte med mer krut i motorn. Nu vet jag inte vilken typ av vit lack du såg på Passaten men Onyx white med pärleffekt är riktigt snygg. Har kört snart 1900 mil med min Passat och jag har inte känt någon träsmak, har ergocomfort stolen med läderklädsel som jag tycker är väldigt snäll mot ryggen men smaken är subjektiv.

Uppdaterat: 2015-07-03 22:21

RCS-51 nu vet inte jag vilka biltidningar du har läst men enligt tillverkarnas uppgifter har Passat en större bagagevolym än Mondeon.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI/150 hk Titanium: Bagagevolym 525–1 630 liter (VDA
VW Passat Sportscombi Masters 1.4 tsi/150 hk ACT: Bagagevolym 650–1 780 liter (VDA)

och här har du en länk till uppgifterna: http://www.vibilagare.se/test/langtest/langteststallet-2015

Uppdaterat: 2015-07-04 10:42

...sen behöver man ju inte svära bara för att man inte har samma åsikt om bagageutrymmets storlek.... Ökar inte direkt på trovärdigheten.

Uppdaterat: 2015-07-04 11:48

https://www.youtube.com/watch?v=lnPdU2QsKRo

https://www.youtube.com/watch?v=rMobzD4hiIY

Uppdaterat: 2015-07-10 17:24
RCS-51 skrev:

https://www.paperton.com/shelf/reader/magazine_id/374#page/34
Passat vs Mondeo när det gäller bagagevolym.

Jobbigt att man måste registrera sig för att läsa artikeln, aja ska läsa artikeln senare

Uppdaterat: 2015-07-10 17:39
RCS-51 skrev:

Sorry! Det trodde jag inte Diesel.
Jag tror nog att för den vanlige kombianvändaren, så spelar det nog ingen roll om man köper Passat eller Mondeo.

Nej, men det jag skrev i #251 kan spela stor roll!

Uppdaterat: 2015-07-10 19:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
RCS-51 skrev:

Sorry! Det trodde jag inte Diesel.
Jag tror nog att för den vanlige kombianvändaren, så spelar det nog ingen roll om man köper Passat eller Mondeo.

Det har du rätt i RCS-51 både Passat och Mondeo är två riktigt bra kombibilar. Undrar hur mycket bagage man kan få in i nya Skoda Superb kombi ?

Uppdaterat: 2015-07-10 19:42

Ja, så efter en vecka med den nya Mondeon måste jag säga att den stiger i min aktning, det är en mycket komfortabel långfärdsbil och den går snålt, ca 0,57 med full last och 90% landsväg och det var ingen lusfart.
Men den är stor, på trånga parkeringsplatser uppskattar man verkligen kamera och närsensorer.
Sedan har jag konstaterat att ViB räknade fel när de påstod att det var 22 knappar på ratten, det är 23, de glömde "tutan".
Men det gör inget, man lär sig att använda de knappar som behövs.
Man uppskattar verkligen att bilen går tyst, även på knagglig asfalt och att det finns kraftresurser att ta till vid behov.
Stolarna är nog det närmaste Saab och Volvo man kan komma, sittdynan är kortare men det kompenseras av de många inställningsmöjligheterna så en hundramilatur behöver inte bli speciellt obekväm.

Uppdaterat: 2015-07-17 16:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäsp skrev:

Tror nog Mondeo är en kompetent .. både familjefraktare och tjänstehäst ...
Att man se'n stiger lite gladare ur sin Passat när färden är över - hör till blåskontot :-)

Så kan det kanske vara, men så var det det där jag skrev i #251!

Uppdaterat: 2015-07-18 17:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En sak som jag inte tänkte på tidigare är ju att den lägre bränsleförbrukningen på Mondeon jämfört med den tidigare Outlandern ger ju en nettovinst på ca 1000:-/månad, pengar som kan användas till något roligare än att lägga på bränsle.
En anledning till sen höga förbrukningen hos Outlandern beror naturligtvis på fyrhjulsdriften, men även luftmotståndet på högbygget inverkar givetvis. Den var bekväm att ta sig i och ur, men hade faktiskt något mindre stuvutrymme än Mondeon.

Uppdaterat: 2015-07-19 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Efter 1200 mil har då det första felet på Mondeon dykt upp. Vid riktigt varmt och soligt väder, vilket ju inte hänt så ofta i sommar, blir ACCn knäpp och det dröjer flera mil innan den stabiliserar sig till en konstant jämn temperatur.
Nu ska bilen in till Ford för ny mjukvara i styrdatorn till ACC.

För övrigt består de tidigare intrycken, det är en väldigt bekväm långfärdsbil och den väl fungerande DCT-lådan gör den lättkörd även i stadstrafik, men vid parkering uppskattas verkligen alla sensorer runt bilen.

En sak som först förbryllade var att när den elektriskt manövrerade bakluckan hade stängt kunde den gå upp igen av sig själv!
Det visade sig att det låg en plasthandtag till en kasse mot tätlisten. Det är något man måste se upp med, när man stänger en lucka manuellt känner man ju om den går i lås, men här behövs en annan observation.

Uppdaterat: 2015-08-28 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Elmanövrerade bakluckor är försedda med klämmskydd. Sensorerna för klämmskyddet är jätte känsliga så man får se till att det inte sticker ut något på tätlisten. När bakluckan har stängt kan man höra ett klickljud från låskistan i bakluckan. Hör man klickljudet då vet man att bakluckan har låst sig.

Uppdaterat: 2015-08-28 19:24
Diesel skrev:

Elmanövrerade bakluckor är försedda med klämmskydd. Sensorerna för klämmskyddet är jätte känsliga så man får se till att det inte sticker ut något på tätlisten. När bakluckan har stängt kan man höra ett klickljud från låskistan i bakluckan. Hör man klickljudet då vet man att bakluckan har låst sig.

Jo naturligtvis, men man hör ju inget klickljud när man hunnit 10m eller mer från bilen, men råkar vända sig om och märker att luckan går upp igen.
Visst är det en bagatell, men är man van vid att dra igen luckan manuellt märker man ju direkt om den går i lås.
Här gäller det alltså att tänka till och det är ju något som blir alltmer ovanligt i vår tid där mängder av bättre vetande tänker till.

Uppdaterat: 2015-08-30 18:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkligen det gäller att tänka till, har även hänt mig en gång att bakluckan inte har låst sig som tur skedde det i jobbets garage. Tråkigt att ACC:n strular på Mondeon, tar så mycket tid och energi och behöva åka till verkstaden.

Uppdaterat: 2015-08-30 20:50

Nu närmar Mondeon sig 2000 mil och trasslet med ACCn märks inte mycket, det är främst vid varmt och soligt väder den har lite svårt att fatta vad som heter jämn temperatur. Vid kontroll visade det sig att det inte finns någon mjukvaruuppdatering ännu, tvärtom mot vad som påstods för flera månader sedan.
Här märker man skillnaden med Saab som fick en perfekt fungerande ACC redan 1992 när man införde solsensorn och Volvo som fick det 1998, Dessa ACC kunde man dessutom ge personliga inställningar inom ganska stora områden. Märkligt att Ford inte klarar det mer än tjugo år senare!
I övrigt har bilen varit helt problemfri, inga fel och den allmänna känslan om en bekväm och komfortabel bil består.
Bränsleförbrukningen snittar f.n. 0,63 och det är snålt för en så stor bil.

Uppdaterat: 2015-11-16 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu efter ett antal mil på vintervägar med ofta bedrövligt väglag är man riktigt imponerad över hur bra den här spanska bilen uppför sig. Den går verkligen lugnt och stadigt och det är trevligt med både eluppvärmd ratt och vindruta.
Jag tycker det är konstigt att inte fler fundersamma tjänstebilsköpare ger sig tid att kolla Mondeo, det måste vara väldigt få bilar som erbjuder samma komfort, utrymme och utrustning för samma pengar.
Är det fortfarande den gamla förutfattade meningen som gäller "Ingen Ford på våran gård"?
Det är nog dumt i så fall, den här är elegant.

Uppdaterat: 2016-01-13 11:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr så dras Ford fortfarande med ett tvivelaktigt rykte sedan en tid, och ett sådant tar som bekant tid att bli av med.
Modeller som Ka, Sierra och Scorpio stärkte inte direkt Fords rykte som driftsäker under några årtionden.
Ett stående skämt hos bilhandlare på 90-talet var att det enda som var svårare att bli av med än Aids var en Scorpio...

När det kommer till Fiesta och Focus så ser det dock bättre ut än för Mondeo om man ska tro på diverse ägarundersökningar.

Men det är som du säger saabnisse, mer prisvärda bilar än Mondeo och Fords modellprogram överlag, är svåra att hitta idag.
Jag skulle inte tveka att titta närmare på en Ford nästa gång det är dags för ett bilbyte.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Instämmer.

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i märket men jag måste säga att Ford idag har ett av de mest intressanta modellutbuden öht.

Privärda, ofta klassledande när det gäller körglädje och med en numer riktigt bra kvalitet. Man får helt enkelt väldigt mycket bil för pengarna...

Nackdelar? Nja, kanske inte så påkostade inredningar som vissa andra och några modeller har changerat lite utseendemässigt som Focus t ex. Mondeon är dock riktigt fin och borde sälja mycket mer hos tjänsteåkarna som ett uppfriskande och i många aspekter bättre val än konkurrenterna.

Jag är nu inne på mitt tredje år som Ford-ägare och är i stort sett helnöjd förutom förbrukningen på den...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Att inte fler tjänstebilsåkare väljer Mondeo beror nog på tuff konkurrens av Volvo V70 och VW Passat. Till Passat och V70 går det att få ett vitt spann av olika motorer. En annan anledning är att VW och Volvo har erbjudit förmånliga buisnesspaket till Passat och V70.
För min del så föll Mondeo på grund av att bilen känns så klumpig i stadskörning. Annars så tycker jag att det är en kompetent bil.

Uppdaterat: 2016-01-13 17:16

Diesel, om du går tillbaka i tråden så får du förklaringen att det blev Mondeo.
V70 föll på det dåliga baksätesutrymmet och på priset när den hade samma utrustning som Mondeon. Passat föll på dålig komfort, skulle den ha lika bra stolar som Mondeo blev den orimligt dyr.
Nu finns det ju en del som gillar att sitta på träbänkar, men här var det jämförelsen med Volvo och Saab som gällde.

Uppdaterat: 2016-01-13 19:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse nu tog jag upp ett par potentiella bidragande orsaker varför inte fler tjänstebilåkare inte väljer att kolla på Mondeo eftersom du undrade varför inte fler tjänstebilsåkare ger sig tid på att kolla Mondeon.
Ska släppa det här spåret men när det handlar om tjänstebilar så handlar det väldigt mycket om ramavtal och Fords återförsäljarna kanske inte har lika attraktiva ramavtal för företag som VW och Volvos åf.

Jag är en av dem som gillar att sitta på träbänkar :-). Helt riktigt så blir Passaten orimligt dyr med klimatstolar.

Du har helt rätt i att få bilar erbjuder samma komfort, utrymme och utrustning för samma pris. Kanske Mazda 6 men då får man åka med hörselkåpor :-). Undrar hur Saab 9-5 Sportcombi av senaste generation hade stått sig i konkurrensen om Saab fanns kvar idag.

Något som Ford ska beröm för är att deras bilar är både körglada och komfortabla. Hur är bränsleförbrukningen på den stora dieselsnurran ?

Uppdaterat: 2016-01-13 20:35

Diesel, Mondeon snittar 0,63 hittills.
Jo jag undrar också hur Saab 9-5 II sportcombi skulle ha klarat sig, men det blev ju bara ett 60-tal och hur de lyckliga ägarna till dessa upplever sina bilar har jag inte hört något om.
Men de bilarna är ju några år nu och det har ju hänt en del!

Uppdaterat: 2016-01-13 20:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

O,63 är bra för en så pass stor och tung bil.

Uppdaterat: 2016-01-13 22:01

Det är märkligt hur svårt det är att bli av med ett grundmurat dåligt rykte. Man råkar ut för de som vet (!) att Ford är skräp även om de aldrig haft någon.
Ok, jag var själv väldigt fundersam, det var många år sedan jag hade en Ford och den bilen hade arvet kvar från modell T!
Efter det har det blivit en mängd märken, men ingen Ford.
Jag höll stenhårt på Passat som jag tycker är väldigt trevlig, men Mondeon har vunnit mer och mer, den ger absolut mer bil för pengarna.
Men jag tror att Fords säljare får ett styvt jobb att ta bort alla fördomar som finns om märket.

Uppdaterat: 2016-01-15 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att bygga upp ett gott rykte bland bilköpare tar tid men det går desto fortare att sabba det.
Ett stort problem med nuvarande Mondeo var att den introducerades alldeles försent på Europamarknaden. Innan Mondeo introducerades så introducerades helt nya Passat b8 på MQB-plattan. VW satte ribban väldigt högt med Passat medan Mondeo redan hade några år på nacken innan den började att säljas i Europa. Ford hängde inte riktigt med i utvecklingen.

Uppdaterat: 2016-01-15 21:10