Vi Bilägares forum

Hämtat min nya DKW

Hämtat min nya DKW

Så då har jag hämtat min nya A6 Allroad. Efter 30 mil under helgen kommer här mina första synpunkter på vagnen.

1. Bränsleförbrukningen. Den drar, häpnadsväckande nog, inte mer än min gamla A4. Detta baserat på färddatorn och med förutsättningen att den visar lika lite fel som den i A4:an. Man ska då veta att det skiljer ca 250 kg i vikt och att det nu handlar om en V6 på 3 liter mot en 4:a på 2 liter. Förbrukningen är i bägge fallen långt ifrån den som anges i databladet. Men med tanke på att bilen under de första 200 km vägrar att växla upp till 7:an under 90 km/h och motorn är helt ny, så är väl 0,66 l/mil och 88 km/h över 25 mil på E45 i snitt helt OK.

2. Vingelvarning. Bilen har nedåtriktade kameror i backspeglarna som håller koll på om man bryter en vit linje utan att blinka. Det fungerar så att bilen "styr emot" en aning först och för att sedan vibrera ratten. Fungerar utomordentligt bra, men om man tröttnar så stängs funktionen av med ett tryck på knappen ytterst på blinkersspaken.

3. Döda vinkeln. Här har bilen förutom "död vinkelvarning" en utökad funktion i form av att den tar hänsyn till fartskillnaden mellan eget fordon och fordon som kommer bakifrån. Om bilen finner att det skulle vara farligt att byta fil, så lyser det 4 dioder i backspegeln. Om man väljer att byta fil ändå - och därmed blinkar, så kommer dioderna att blinka. Bilen använder parkeringssensorerna för att detektera bilar som finns bakom.

4. Adaptiv farthållare. Denna kan ställas i 4 steg som reglerar avståndet till framförvarnande bil. Den fungerar i alla lägen, dvs även i kökörning med start och stopp. Ytterst smidig funktion! Det enda du behöver göra är att styra.

5. Autobroms. Full autobroms i alla farter. Jag har inte haft oturen att känna på denna men den agerar i 3 steg. 1 = röd ikon tänds i huvudinstrumentet. 2 = visuellt och akustiskt larm (tror jag). 3 . Full autobroms. När röda ikonen tänds så är det jäkligt obehagligt och att någon skulle (som bl.a. Raphalel påstod) köra med autobromsen som nån slags on/off-funktion känns helt avlägset.

6. Tyst. Min A4 var väl sådär när det gäller ljudnivån, men här tar A6 igen det med råge.

7. Adaptiv luftfjädring. Detta är standard på A6 Allroad och fungerar mycket bra . Den kan ställas i en massa olika lägen och höjder. Jag kör i "Auto" eller i "Comfort" än så länge. Återkommer om detta.

Uppdaterat: 2015-09-16 17:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Ett par bilder.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-04-19 21:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis till en underbar vägslukare!

Uppdaterat: 2015-04-19 21:00

Tack trasten, den är otroligt vilsam att köra.

Glömde att nämna att bilen även tar hänsyn till att det kan skita sig: om en krock (framifrån eller bakifrån) är oundviklig, så stramar den upp bälten, stänger fönster och takluckan.

Uppdaterat: 2015-04-19 21:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gäsp, A4:an var som min själ helt svart;-)

A6:an har ca 10% högre utväxling än A4:an. Detta gör att 2000 rpm = 140 km/h. Men det skiljer även när det gäller lägsta varvtal vid nedväxling; ca 1100 rpm på A4:an och 900 rpm på nya vagnen. Måhända gör detta (och annat) att bränsleförbrukningen är så pass låg som den är.

Uppdaterat: 2015-04-19 21:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja grattis, jag har ju provat en del bilar nyligen, men den här ligger ju helt klart i klassen över sju och halvt basbelopp som tillåts för tjänstebil, men det är ju trevligt att få reda på vad man får extra om man lägger till.
Men A4 är väl inte direkt att jämföra med, det är ju en ganska liten bil. Jag tycker inte den är högljudd, men är den här tystare är det ju helt klart bra.
Än en gång grattis!

Uppdaterat: 2015-04-19 21:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mycket snygg, stort grattis till en helt sjukt underbar bil :-)

Uppdaterat: 2015-04-20 10:32
Pär

Grattis! Är sugen på att byta till en sådan själv .. vit dessutom! :)
Vilken motor har du?

Uppdaterat: 2015-04-20 14:25
Swemba skrev:

Grattis! Är sugen på att byta till en sådan själv .. vit dessutom! :)
Vilken motor har du?

Han skrev ju det, V6 3,0 TDI

Uppdaterat: 2015-04-20 14:36
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Han skrev ju det, V6 3,0 TDI

V6 3.0 TDI finns i tre olika varianter, från 218 - 320 hk

Uppdaterat: 2015-04-20 17:29

Audi A5 SB, grattis till nya bilen. Bara en fråga, varför allroad och inte en tvåhjulsdriven? Jag tycker plastskärmarna är fula och en tvåhjulsdriven drar mindre också. Jag förstår att det gått mode i fyrhjulsdrift... men är det verkligen något du behöver? (Varför köpte du det?).

Uppdaterat: 2015-04-20 17:38

@hx30, varför behöver du något annat än en Dacia Sandero? Eller är det vad du åker runt i?

Uppdaterat: 2015-04-20 17:43

Det är en 218 hk - än så länge;-) Jo om man nu har varit så dum att man skaffat en Quattro en gång i tiden, så blir en tillbakagång till framhjulsdrivet mycket svårt och smärtsamt. Testa själv hx30, så får du uppleva ljuset;-)

Lite mer info efter 25 ytterligare mil med 5 fullvuxna och fullt i bagaget: ca 6,9 l/100 km med en blandning av ganska hård körning i stad, på motorväg (120+) och lite landsväg. Det är sannolikt något mindre än vad min A4:a drog.

Mer på säkerhetsfronten: när man lägger i Drive och kör iväg, så tar en elmotor tag i säkerhetsbältet och stramar upp det en aning. Inte så mycket att det stör, men första gången undrade jag vad som hände....

Den adaptiva farthållaren är kalas! Kommer man ikapp en bil, så detekterar den bilen framför på ca 150 meter. När man når det inställda avståndet där bilen ska börja minska farten, så kan man helt enkelt fälla ut blinkers och bilen fattar att man ämnar köra om - och fortsätter då i inställd fart. Vidare så körde jag obehindrat förbi en postbil som stod bredvid några postlådor på en smal väg (med farthållaren) utan att systemet reagerade. Tydligen är "siktet" rätt så smalt, d.v.s. bilen tar bara hänsyn till det den är på väg att köra på - inte det strax bredvid.

F.ö. är bilen otroligt vilsam att köra. Vilket vore en skam om den inte var det........

Men i min A4, så hade jag inspelning av trafikmeddelanden. Denna funktion har jag ännu inte hittat i den nya. Någon som vet om den finns? (På tjänsteresa och har inte tid att kolla bruxet (en CD).)

Uppdaterat: 2015-04-20 18:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, då har jag hittat hur man spelar upp de inspelade trafikmeddelandena. Det var för enkelt för att jag skulle fatta;-)

Uppdaterat: 2015-04-21 17:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Då har jag kört 150 mil på exakt en vecka. Mycket nöjd än så länge. Som synes så ligger förbrukningen riktigt bra till. 0,62 l/mil med 79 km/h i snitt, där det finns allt från stadskörning till motorvägskörning i en salig blandning. Bilen drar faktiskt mindre än min gamla A4....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-04-24 14:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Harkel, hmmm... Man väljer ikonen "Info" i huvudmenyn. Kramar skämskudden stenhårt...

Uppdaterat: 2015-04-24 15:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hehe! Alltid spännande med nya bilar!

Uppdaterat: 2015-04-24 16:26

Men TIM-knappen känns ju trots allt mera logisk än en Info-knapp...

Uppdaterat: 2015-04-24 20:20

Jo du Pi, jag letade rätt länge efter en TIM-knapp. ;-)

Uppdaterat: 2015-04-24 20:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Uppdatering efter 3 veckor och 400 mil.

Som bifogad bild visar går det att köra både snabbt och snålt. 0,62 l/mil med 101 km/h i snitt tycker jag riktigt bra. Man kommer ca 100 mil på en tank...

Det halvt-om-halvt nyckellösa systemet är bra men lite ovant. Låter man nyckeln ligga kvar i byxfickan, så uppstår det två problem. 1. Fjärrkontrollen till garageöppningen sitter på nyckeln. Inte lätt att få upp en nyckel ur byxfickan när man sitter fastspänd i förarsätet. 2. Det är lätt att glömma att låsa bilen. Nu syns det ju enkelt om bilen är låst (backspeglarna fälls in), men jag har glömt att låsa vid två tillfällen. Man skulle valt det systemet där bilen låser/låser upp sig själv....

Man kan prata med bilen - och få svar! MMI-systemet kan manövreras med röststyrning. Ganska kul + att man får svar och frågor om saker och ting från en trevligt talande engelsk kvinna:-) Jag har inte klurat ut alla funktioner där ännu, det är möjligt att jag får vika ner mig och läsa bruxet;-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-05-07 14:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Min bil är inte så välutrustad som din Gäsp. Jag måste alltså trycka på nyckeln för att låsa upp/låsa bilen. Starta den går utmärkt utan att använda nyckeln - så länge man har den inne i bilen. Startknapp.

Uppdaterat: 2015-05-10 19:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så då vek jag ner mig och läste bruxet....

Vingelvarningen funkar inte alls som jag (och säljaren) förklarade. Det är inga sensorer under ytterbackspeglarna. I stället är det kameran i vindrutan som tar hand om funktionen, alltså samma kamera som används för autobromsen och den adaptiva farthållaren.

Inte heller det jag skrev om dödavikelvarningen (att det skulle vara backsensorerna som sköter detta). I stället är det två radarenheter som sitter i bilens bägge bakre hörn under stötfångaren (syns inte).

Är bägge dessa system aktiverade och bilen tycker att ett filbyte kommer att innebära en krock (med annat fordon eller med vägräcke t.ex.) så får man en kraftig motstyrning. Detta har jag av förklarliga skäl inte testat;-)

Sen hade jag fel när det gäller den adaptiva farthållaren också.... (men jag erkänner ju mina fel, i alla fall). Den har inte alls ett smalt sikte, vilket jag trodde när jag utan inbromsning susade förbi en postbil vid vägkanten utan att den reagerade. I stället är det så att den bara reagerar på redan rörliga föremål i radarns räckvidd. Stillastående bilar på längre avstånd än ca 250 meter blir något för autobromsen att ta hand om, om man somnat.

I övrigt 600 mil på en månad. Bekväma och säkra mil;-)

Slutligen mitt fjärde fel;-) Bruxet var inte alls på CD. Vilket vem som helst skulle kunna räkna ut.... (Inte alltid man har en laptop med sig när man fått ett problem att lösa.)

Uppdaterat: 2015-05-20 22:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har jag hittat "seglingsfunktionen" på min bil! Bilen kopplar ur, och rullar fritt när jag släpper gasen... Funktionen aktiveras när man väljer körprogram "Efficency". Ska testa detta program över lite längre sträckor och se om bilen blir ännu snålare. Jag tvivlar dock på detta.

Uppdaterat: 2015-05-21 11:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har ju Audi sällsynt lite feedback i ratten, men får man inte samma obehagliga känsla som i en gammal Saab med frihjul när man kopplar bort drivlinan? Jag har ju samma funktion att kunna koppla bort regenerering och tycker det mest är obehagligt.

Uppdaterat: 2015-05-22 09:26

Nej, jag märker ingen som helst skillnad mer än att jag rullar längre. Om det beror på att den är 4-hjulsdriven, eller om det är p.g.a. dåliga feedbacken, eller om det beror på att den är lite nyare än en Saab V4 i sin konstruktion låter jag vara osagt;-)

F.ö. verkar det som om seglingsfunktionen fungerar endast vid lite högre farter. Kan det vara så att när bilen rullar lite långsammare, så tar förbrukningen för motorn på tomgång mer energi än vad man sparar på rullningen. Vad jag menar är att vid högre farter så blir det få kolvslag/meter, medans det vid lägre farter blir många kolvslag/meter - alltså vinsten med frirullningen är negativ vid många kolvslag/meter.

Uppdaterat: 2015-05-22 11:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Seglingsfunktion, eller frihjul, tycker jag låter som en bra nygammal finess som jag gärna skulle ha på min nästa bil!

Uppdaterat: 2015-05-22 15:45

Ja, se där, Gäsp. Även jag har således en lastbil;-) Precis som du beskriver, så behöver man bara nudda bromsen, så kopplar bilen in motorn igen med tillhörande motorbroms. Det verkar f.ö. som att bilen kalkylerar vilket som är det mest ekonomiska hela tiden; motorbroms eller segling - vid lägre farter. Jag kan se detta via ett horisontellt stapeldiagram som pendlar kring en "nollpunkt".

Med tanke på detta, autobroms, adaptiv farthållare, vingelvarning, blinda vinkelvarningen, o.s.v. så vore det intressant att veta vilken "datakraft" som krävs för att hålla systemen vid liv under färd.

Uppdaterat: 2015-05-22 16:47
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Att bilen övergår till motorbroms när man nuddar bromsen låter bra. Exempelvis om man kommer till en allt för brant utförsbacke, där farten ökar för mycket när man "frihjular". Då är det ju bra att man enkelt kan koppla ur funktionen. Hur gör man för att koppla i seglingen igen, kanske mot slutet av samma backe? Räcker det med att hålla ner gaspedalen en kort stund igen och sen släppa den? Ja, jag tror det går att spara några droppar med denna teknik och jag tror även att det kan kännas skönt att segla utför flacka utförslöpor och då slippa motorbroms. Låter smart, på både lastbilar och personbilar.

Uppdaterat: 2015-05-22 18:00

Man har lite svårt att förstå hur Anti funderar när man läser sånt här och dessutom har enbart positiva erfarenheter av tekniska hjälpmedel. Och gravrost efter 10 år låter inte som nåt man behöver frukta med dagens bilar. Men vi är ju alla så olika. Och peppar peppar...

Uppdaterat: 2015-05-22 19:20

Rutger, jo det räcker med att ge lite gas, så går seglingen in igen.

Gäsp, helt riktigt. Ännu är den mänskliga hjärnan bättre i många avseenden. Den adaptiva farthållaren är riktigt bra, men min hjärna är överlägsen (trots skador;-)). Idag låg jag i en kö med ACC aktiverad där det blev lite start och stopp. Jag kopplade ur automatiken, då jag kunde se på skuggorna som föll från sidan hur ca 5 bilar framför mig bromsade och startade. Det kunde inte bilen fixa lika bra som undertecknad;-)

I övrigt och som L West skriver; dagens bilar är riktigt bra när det gäller att hålla oss vid liv när hjärnan fallerar.

Uppdaterat: 2015-05-22 19:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Perfekt! Då funkar det exakt så som jag vill ha det! ;-) Enkelt och intuitivt.

Uppdaterat: 2015-05-24 22:20

Om nån ids läsa det, så kommer här en beskrivning av hur autobromsen fungerar på min bil. Noterbart är att den är aktiv upp till 200 km/h. I farter över det, så blir det "bara" varningar. Källa: http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaerkelser/euro-ncap-advanced-utmaerkelser/2012-audi-pre-sense-front-plus/

"Audi pre sense front plus är utformat för att bidra till att undvika eller mildra påkörningsolyckor på framförvarande trafik, som rör sig eller är stillastående. Två radarenheter med lång räckvidd, som är placerade framtill på bilen, kan upptäcka framförvarande fordon som det är sannolikt att bilen kör in i om inga åtgärder vidtas Informationen från radarenheterna framtill kombineras med data från en vindrutemonterad kamera och sannolikheten för en kollision beräknas utifrån detta. Systemet använder eskaleringsåtgärder vid vissa kritiska punkter för att försöka hjälpa föraren att undvika en olycka. När systemet beräknar att en kollision är sannolik utfärdar det först en optisk varning och en akustisk varning och förbereder bromssystemet för att föraren gör en undanväjningsmanöver. Om föraren inte reagerar och situationen blir allvarligare avges ytterligare en varning: en liten inbromsning fungerar som en ”haptisk” varning, som frammanar en reaktion från föraren. Samtidigt förbereds bromsarna så att om föraren bromsar, oavsett hur mycket, ger pre sense front plus automatiskt lämpligt bromstryck för att undvika eller mildra kollisionen. Säkerhetsbältena sträcks. Om föraren fortfarande inte reagerar bromsar systemet partiellt för att försöka mildra kollisionen. När slutligen en olycka inte längre kan förebyggas ger systemet autonomt maximalt bromstryck för att minska olyckans allvarlighet. Varningslamporna tänds automatiskt för att varna andra trafikanter. Audi pre sense front plus fungerar vid hastigheter upp till 200 km/h. Optiska, akustiska och ”haptiska” varningar är också aktiva vid hastigheter över 200 km/h."

Uppdaterat: 2015-05-26 22:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Säkert ett "bekvämt" sätt att använda tekniken så att man kan göra annat än köra bilen - enligt en viss Anti-allt skribent...
Dramatiska inbromsningar gång på gång tror jag ingen vill vara med om - och definitivt inte passagerare i bilarna. Nä - jag tror inte att normala människor utsätter sig för detta frivilligt så Anti-teserna kan nog läggas i den berömda Soptunnan som Sverker en gång i tiden använde. Vilket vi i o f s redan konstaterat men efter att ha läst Audis senaste inlägg är det nog ännu mera uppenbart.

Uppdaterat: 2015-05-27 06:19

Ha bara i åtanke att om du behöver en bakvagnsjustering av någon anledning så måste alla system kalliberas om. Tar en jäkla tid!

Uppdaterat: 2015-05-27 06:29

Nu matade du trollen, trasten. Även om du säkert har rätt. Å andra sidan så har jag aldrig behövt göra en sån justering på nån av mina bilar under drygt 45 års bilägande. Men att mera utrustning kan ge högre servicekostnader får man nog vara medveten om. Fast det är ju inte heller gratis med en kollision som kanske dessa autobromssystem kan göra att man undviker - liksom eventuellt lidande av olika former efter kollisionen.

Uppdaterat: 2015-05-27 06:48

Har du aldrig gjort en framvagns justering på 45 år? Man utgår ju från bakvagnen och måste ganska ofta justera den först!

Uppdaterat: 2015-05-27 07:11

Nja - en framvagnsjustering gjorde på min Taunus 15M runt 1973 (men utan bakvagnsjustering) men jag kan inte komma ihåg att det behövt göras nåt åt bilarna sedan dess. Och jag har aldrig hört talas om nån bakvagnsjustering. Det kanske beror på vilka bilar man kör...:)

Uppdaterat: 2015-05-27 08:02

Jag skulle nog säga att man justerar bakvagnen på de flesta moderna bilar idag! Jag ville bara ta upp detta då många lämnar in sin bil på framvagns justering och blir överraskade över tidsåtgången och priset! Har man dessutom kameror runt om så är det än värre!

Uppdaterat: 2015-05-27 08:21

Min bil har ju Active Lane Assist och här kan man läsa lite om detta från EuroNcaps hemsida:

"Active Lane Assist är avsedd att ta hand om oavsiktliga filbyten på vägar och landsvägar, vid hastigheter över 65 km/h. Sådana olyckor representerar ett oproportionerligt stort antal dödsfall och allvarliga skador, så det är för denna svårighetsgrad av skador som Active Lane Assist kan ge störst säkerhetsnytta. Audi uppskattar att Active Lane Assist kan vara effektivt i ungefär hälften av alla körfältsavvikelseolyckor som leder till dödsfall eller allvarliga skador. Om alla bilar var utrustade med ett system såsom Active Lane Assist skulle detta motsvara ett potentiellt räddande av fler än 5 000 dödsfall och nästan 40 000 allvarliga skador varje år inom EU-27."

Oavsett om Audi har räknat rejält fel på sin procentsats, så manar det till eftertanke. T.o.m. en halvering av Audis siffror motsvarar att man skulle rädda 2 000 människoliv per år och få 20 000 färre allvarligt skadade. Där kan man prata om samhällsnytta!

Uppdaterat: 2015-05-27 19:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kort update efter 750 mil. Körde från Göteborg (inkl. en del kökörning) på E20 norrut. Stannade och tankade i Mariestad. Med 86 km/h i snitt (körde +5/10 km/h över vad lagen säger) landade jag på 0,52 i färddatorn. Nu visar den 5% för lite, så rätt siffra är strax under 0,55. Detta med en 2 tons kloss med 4WD, automat och en 3-liters diesel! AC var naturligtvis på, men utan den torde jag landat på en verklig siffra på ca 0,53. Otroligt men sant. Det ni ser i displayen kan f.ö. inte manipuleras. Man nollställer alla mätvärden med ett knapptryck.

Jag har nu lärt mig seglingsfunktionen och den fungerar kanon. Bilen rullar med urlagd växel och i det oändliga. Nuddar jag bromsen, så går motorbromsen in. Bilen förstår således att här ska det bromsas och inte rullas. Därför stänger den av bränsletillförseln helt och motorbromsar - sparar mer än att frirulla med motorn på tomgång när farten ändå skall reduceras. En snabb dutt på gasen, så aktiveras seglingen igen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-06-11 18:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Update efter 1.200 mil. Idag tändes varningslampan för låg nivå på Adblue. Jag hade då 240 mil på mig att fylla på, så det var inget akut alarm. Dock störande, jag tycker nog att vätskan borde räcka till nästa service (3.000 mil). Köpte 10 liter på Statoil för 177:-, så det är ju inte en "stor affär" och det var lätt att fylla på. Men nog så störande, som sagt var. (Det går f.ö. 17 liter i tanken.)

Under juni körde jag närmare 600 mil med ett snitt på 0,61 (räknat på köra mil och tankade liter).

Uppdaterat: 2015-07-06 21:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

0,61 i bränsleförbrukning är imponerande för en så pass stor och tung bil. Som jämförelse så ligger bränsleförbrukningen i snitt för mig på 0,6 blandad körning, bilen ifråga är en Passat TDI 190 HK DSG6 med fyrhjulsdrift. Har inte fått någon varning om Adblue-nivån och senast när jag gjorde 1500 mila servicen så behövdes det inte fyllas på med Adblue.

Uppdaterat: 2015-07-08 15:22

Det krävas att man tar fram hjulmutternyckeln för att lossa påfyllningslocket. Sen ska man montera en påfyllningsslang på dunken. Att tömma dunken på 10 liter tar lite tid, då den inte är avluftad. Slutligen dra fast påfyllningslocket och lägga tillbaka hjulmutternyckeln på sin plats, lägga på locket över verktygssatsen och skruva fast detsamma, lägga på mellanlocket och slutligen lägga bagagerumsmattan på plats. Det kunde vara smidigare.....

Kanske min går så snålt tack vare att den drar så mycket Adblue? ;-)

Uppdaterat: 2015-07-08 16:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ang din fundering på slutet om Adblue. Vi bytte en X3 30D -11 till en ny X3 30D -15 i vintras. Till mångas förvåning fanns ingen ADblue påfyllning, trots att motorn uppfyller Euro6. Om detta är förklaringen vet jag inte,men bilen har en från den gamla klart avvikande förbrukning. Vid lågt effektuttag drar den nya drygt än 10% mindre än den gamla och vid rappare körning eller med tungt släp drar den i stället 10-15 % mer,allt under för övrigt liknande förhållanden! Oväntat att få stor stor spridning med en diesel, från under 5,0 på 70-90 vägar till över 9,0 i laglig fart med ett släp som väger drygt 1 ton men låg litet vindfång.

Uppdaterat: 2015-07-14 21:42

Intressant, bgl. Har du samma effektuttag på de bägge bilarna?

F.ö. så hade den gamla (före faceliftet) Allroaden med 204 hk en deklarerad förbrukning på 0,61 blandad körning. Min med 218 hk har 0,56. Det är 10% skillnad.... Om den gamla hade Adblue har jag ingen aning om.

Kan det vara så att bilar med Adblue inte har någon regenerering av PF? Min förra A4 hade det och jag kunde då och då skönja en 10-20% förhöjd förbrukning (över en mil eller två) när den drog igång. Någon som vet?

Testade "Launch Control" för första gången på kärran idag. Det var h-vete vad det reste iväg! För att inte tala om växlingarna - smack, smack och risk för whip lash!

Sen kommer något ni kommer att säga att jag ljuger om - alternativt att det var fel på den andra bilen - alternativt att han inte gav järnet. Men så här var det. Söder om Laxå på väg norrut finns det några uppförsbackar som är 2-filiga. Där kom jag ikapp en Nissan 350Z med soptunnor som avgasrör. Framför denna låg en MB CLK Kompressor (230?). När det bar uppför satsade Nissanföraren på att utmana MB-föraren och la sig i vänsterfilen. Jag hängde på - och döm om min förvåning om att jag spelade remi med Nissan 350Z!! Detta upprepade sig i nästa uppförsbacke bakom en tradare. Nu hade jag fått blodad tand och hängde ånyo på. Samma sak - remi. Men det visste ju inte Nissan-föraren, så jag jävlades och fällde ut vänster blinkers;-) Men eftersom han inte bytte till högerfilen, så la jag av och lät han försvinna i fjärran. Jag är fortfarande lite funderande kring detta - kan det vara möjligt? F.ö. så hade CLK:n inte en chans mot oss andra.

Uppdaterat: 2015-07-15 18:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja alla siffror på effekt, vridmoment osv är de samma. Skillnaden är i alla fall stor, bättre gång och lägre förbrukning på låga varv och låg belastning. I 'eco pro' läget går drar den gott redan från 1200rpm. 'Sport' läget är närmast onödigt då växlingarna sker vid för högt motorvarv, bäst acceleration fås när man börjar i 'sport'läget och efter ett par växlingar går tillbaka till normalläget. Skulle nog vara trevligt med en högre sistaväxel vid körning på vägar med begränsning högre än 90km/h

Uppdaterat: 2015-07-19 07:36

2000 mil och update. Det finns ett och annat att reta sig på (ännu inte ett ord om "kvalitet" - hej leifer!).

1. Den automatiska farthållaren är snäv när det gäller fordon som man kommer ikapp på motorvägen. Kör man i 120 och kommer ikapp en lastbil, så reagerar farthållaren i samma ögonblick som lastbilen upptäcks = ca 200 m. Den kommer då att omedelbart att påbörja en sänkning av farten för att göra en bekväm inbromsning bakom densamma. Men nu är det ju omkörning som gäller och då får man parera med "Override ACC" = gasa på själv och byta fil när det är lämpligt. 200 m och filbyte är lite för tidigt för min smak. Bilar som loggar t.ex. 110 kommer man utan ingrepp lämpligt nära för ett filbyte.

2. Nån idiot har installerat en knapp för "öppning av baklucka". Varför då? Låsa upp bakluckan -men inte låsa upp bilen?

3. Med inställningen "Efficency" kommer bilen att "segla". Bruxet har ingen info om skillnaden mellan de olika funktionerna. Själv misstänker jag att "Efficency" har fjädringen inställd på "normal". "Comfort" har ingen "segling" - och det skulle jag vilja ha. Inte heller "Induvidal" kan programmeras så som jag vill ha det = "Segling" och "Comfort".

F.ö. (och som var poängen med tråden - tekniken som idag är tillgänglig) så blir jag förvånad över "datakraften" som min bil kräver för att fungera. Det vore intressant att veta om någon har en susning om detta. Bara en sån sak som att räkna ut hur fort en bil i vänsterfilen kommer i förhållande till min egen - och varna för detta - i realtid - och i förhållande till hur fort jag kör. Amazing.

Uppdaterat: 2015-08-25 20:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har jag inte kört några nyare Audi på ett tag men kan man inte ställa in avståndet när den ska börja sakta ner, eller är 200 meter minimum i den hastigheten?

Uppdaterat: 2015-08-25 22:12
trasten skrev:

Nu har jag inte kört några nyare Audi på ett tag men kan man inte ställa in avståndet när den ska börja sakta ner, eller är 200 meter minimum i den hastigheten?

Vill minnas att det finns tre steg under inställningar för avståndsmätningen.

Uppdaterat: 2015-08-26 09:45

Audi kanske har tung gasfot och då går 200 m fort...:) Men visst - 3 lägen finns det nog minst - vill minnas att det är så på Golfen med dess adaptiva farthållare.

Uppdaterat: 2015-08-26 09:57

Det finns 4 lägen där läge 3 är default. Men även om jag ställer den i läge 1 (kortaste avståndet) så regerar bilen på de ca 200 meter som är avståndet där bilen framför upptäcks. Det är alltså fartskillnaden som blir "problemet" eftersom en bil man hinner upp och som kör nästan lika fort som jag inte påverkar farthållaren förrän väldigt sent. Med en lastbil i 85, så är det inte så att bilen börjar bromsa vid 200 m, men gaspådraget minskar - vilket är irriterande.

I övrigt funkar farthållaren fantastiskt bra. Ja, det gör resten av bilen f.ö. också;-)

Uppdaterat: 2015-08-26 19:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.