Nästa artikel
Trängselskatten höjs
Nyheter

Trängselskatten höjs

Publicerad 29 december 2015
Trängselskatten i Stockholm höjs från och med årsskiftet. Samtidigt införs också trängselskatt på Essingeleden.
Den fjärde januari blir den första dagen med höjd trängselskatt i Stockholm. Då stiger beloppen med mellan en och 15 kronor, beroende på vilken tid man passerar stationerna. Samtidigt höjs maxbeloppet från nuvarande 60 kronor per dygn till 105 kronor.

Även Essingeleden kommer att beläggas med trängselskatt med förhoppningen att minska trafiken där i väntan på Förbifart Stockholm.

Mer information om ändringarna hittar du här.

Diskutera: Vad tycker du om trängselskatt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-01-01 12:01
Vidstige

Stefan Eriksson, ja antagligen kommer fusket öka nu men samtidigt kommer då motåtgärderna mot fusket öka också. Ju fler som fuskar desto större blir ju då fingret till alla som betalar, tror inte dom gillar det.

#w • Uppdaterat: 2016-01-02 02:10
Farbror Blå

Det ska bli intressant att se om trängselskatten får någon effekt på kaoset på Essingeleden. Något måste ju göras åt de grymma köerna och trafiksituationen som råder, det tror jag de flesta håller med om.
Det kostar samhället en himla massa pengar med alla olyckor som dagligen sker på aktuell sträcka. Bilar som står nästan helt stilla spyr ut avgaser. Det flyttar dagligen in en busslast människor till Sthlm vilket märks allt mer på vägarna. Köerna börjar allt tidigare och varar längre för varje år som går.
Att mygla med skylten kan stå en dyrt, märkesförfalskning är det fängelse eller dagsböter på och oläsliga skyltar är det bötesstraff på.
Skaffa moppe, mc, åk kollektivt eller börja cykla. För er som måste ta bilen får man hoppas att bränsleförbrukningen minskar och att ni får längre sovmorgon om trafiken flyter på bättre.

#x • Uppdaterat: 2016-01-02 12:15
Vidstige

Farbror blå, även s.k. samåkning kan vara en möjlighet även om ordet känns lite gammalmodigt idag. Om man åker två eller flera i en bil och delar på kostnaden så sparar man mycket pengar men det betyder också mycket för att minska köerna.

Ytterligare en möjlighet är att ta bilfärjan över Ekerö, kostar pengar men eftersom det även är avgift på Essingeleden numera så spelar ju inte det nån större roll längre.

http://www.trafikverket.se/farjerederiet/farjeleder/farjeleder-i-stockholm213/ekeroleden/tidtabell-ekeroleden/

#y • Uppdaterat: 2016-01-03 16:57
blekkulf

Blir Sverige som Norge tro? :P

#z • Uppdaterat: 2016-01-03 23:15
daem0n

P.g.a. sådana bilprofessorna får vi Robin Hoods typ skatt. Bilprofessorn och hans fru röstade för Sverigedemokraterna, tyvärr. Dem svek alliansen p.g.a. någon from av hat. Som konsekvenser fick alliansen 10% eller mer röster minskning och fick man S+MP som gör bekymmer med alla former av skatt här i Sverige. Det är inte bara politiker som är idioter ;-)

#110 • Uppdaterat: 2016-01-04 10:56
PREVIA

Visserligen motsvaras ett pendeltågs transport av trafikanter av motsvarande 18 km bilkö i en fil och då kan pendeltåg verka vara en förnuftig lösning. Men nu bor inte alla jobbpendlare i pendeltågens stationshus utan måste på något vis ta sig till stationen via förskolan i många fall och då uppstår problem då SL tack vare sin helt saknad av normal intelligens och otaliga felsatsningar minskar antal bussar som transporterar resenärer till stationerna där pendeltågen ansluter. Väljer man att ta bilen till pendelstationen så upptäcker man att de få parkeringsplatserna redan fyllts klockan sex på morgonen vilket gör det svårt för föräldrar då förskolan öppnar tidigast klockan sju på morgonen och för övriga utan små barn så kanske man inte vill vara på jobbet ett par timmar i förväg bara för att kunna få en parkeringsplats vid pendeltågsstationen. Att sedan pendeltågen redan är överfulla så att resande från tex Södertälje får ståplats hela vägen till Stockholm och hem igen om man lyckats klämma in sig på tåget gör inte saken bättre.

#111 • Uppdaterat: 2016-01-04 11:18
Farbror Blå

Daemon, glöm inte att det var alliansen som införde trängselskatten 2007.

#112 • Uppdaterat: 2016-01-08 09:09
Cande

Inte okej med trängselskatt på Essingeleden utan bra alternativ.

#113 • Uppdaterat: 2016-01-15 10:49
Dana

För liten höjning, måste höjas rejält för att få effekt. 100kr per passage. Jag är rätt säker på att 99% kommer ändå fortsätta köra och dra in på annan konsumtion om det börjar bli tunt i plånboken.

#114 • Uppdaterat: 2015-12-29 19:18
milkylainen

Socialist och miljömuppar.
Visst, trängselskatt för folk som ska in i stan. Men för folk som ska FÖRBI finns det INGA vettiga alternativ.
Detta är ett sätt att mjölka ALL trafik för att bekosta förbifarten.

Alla som tror att förmånsbilar "slipper" eller något annat tror fel. Det är frågan om en kostnad. Om förmånsbilar blir för dyra för företagen (flera tusen kronor till per månad).. ja då kommer förmånsbilarna dras in för en del.

Bilismen betalar en mycket större andel av infrastrukturen i sverige än vad som är försvarbart.

Jag har kört bil till och i sthlm i många år. Visst, biltullarna hade kanske någon form av effekt i början. Men nu är det precis samma sörja som vanligt. Biltullar löser ingenting. Folk har inga alternativ. Vad ska man göra utan bil om man vill försöka få ihop ett liv? För vissa människor blir livspusslet halvt omöjligt utan bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.