Vi Bilägares forum

Hyfsat billig bil som ska räcka i fyra för, för ganska lång familj

Hyfsat billig bil som ska räcka i fyra för, för ganska lång familj

Hej -- jag har skrivit förut och frågat om biltips, men nu har vår situation ändrats (till det bättre). Vi hade till igår en större och nyare kombi som min fru körde för långpendling. Hon har nu fått jobb på närmare håll (vi bor i Stor-Stockholm), och vi kan nu alla åka kollektivt i vardagen. I skrivande stund är vi alltså billösa!

Hur som helst, vi har två tonåringar som är i eller nästan i övningskörningsålder, så vi tänkte satsa på en litet något billigare (säg 20-40 kkr) bil som kan bli litet repad eller bucklad utan att det är en katastrof. Inte jättestor (säg längst 470 cm), så att det inte är så svårt att lära sig backa/parkera med den. Men samtidigt ska hela familjen rymmas för kortare körningar om det behövs, och vi är alla utom en 185+ cm. Helst skall den hålla i runt fyra år, för då hoppas vi att ungarna har lämnat boet. Den behöver bara gå lokalt, och inte överdrivet många mil per år.

Jag har kollat upp (Wiki) några vanliga bilar som jag tror skulle funka (bl a hjulbas för innerutrymmen), och hittat bl a Octavia II, S60 (första modellen, kanske litet låg?), Passat (modellen -05 i första hand), Accord (från -03) och Avensis (från -03). Litet oväntat dök också Ford Focus (från -04) upp med hyfsad hjulbas (264 cm), bredd och höjd (184 resp 150 cm). Focus är kanske litet tråkigare är jag tänkte mig, men definitivt billig.

Har någon förslag på fler bilar, eller kommentarer till t ex driftsäkerhet på de ovanstående? Jag räknar med att behöva köpa en bil om gått 15'-20' mil ungefär. Gärna en sedan, eller möjligen halvkombi, eftersom jag är litet trött på "kombiträsket". (En nackdel med Focus, som nästan bara finns som kombi verkar det som.) Inga lyxigare tyska märken finns med ovan (för dyra tror jag), eller franska, då deras sedaner från c:a 10 år tillbaka ofta verkar ha större (törstigare) motorer. (Men där kan jag definitivt ha fel!)

/Tobias

Uppdaterat: 2015-09-16 17:02

Kommentarer

Rymligare bil än Skoda Superb får du nog leta efter för att hitta...:) Volvo S60 upplever jag som trång i baksätet - trots att jag är avsevärt kortare än er familj. Beror antagligen på att man sitter relativt lågt. Passat fungerar säkert också bra och kanske även Focus fr o m -05 - i alla fall kombimodellen som är förvånansvärt rymlig i längsled för sin ytterstorlek. Sen sitter man relativt högt i baksätet vilket minskar behovet av utrymme i längsled för benen. Men jämfört med Superb så är det ju definitivt en liten bil. Men det ni behöver göra är att åka runt och provsitta för det går inte bara att bedöma efter hjulbasen för även t ex sitshöjden över golvet är väldigt avgörande. Kanske t o m en såpass liten bil som Citroen Picasso C3 skulle kunna fungera eftersom den är högbyggd... Det är dock inte en sedan som du tycks vilja ha men bland mindre bilar är det inte ovanligt att kombivarianterna är rymligare så varför utesluta dom när bilen ändå tydligen inte är så viktig för er - annat än som ett transportfordon ?
Men måste det vara en rymlig sedan så säger jag Skoda Superb.

Uppdaterat: 2015-08-23 09:58

Octavia är ganska rymlig den med. Lite billigare med.

Uppdaterat: 2015-08-23 10:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Prova en Saab, mer bil för pengarna kan du inte få!

Uppdaterat: 2015-08-23 13:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för synpunkter! Superb är så klart rymlig, men kanske litet bökigt lång att övningsköra i? Så tänkte jag i alla fall. Självklart måste vi provsitta och -köra, men jag ville försöka begränsa antalet kandidater litet på förhand. Vi ska titta på några Octavia och Passat, blir det nog.

Uppdaterat: 2015-08-23 22:50

S60 tycker jag du kan stryka från din lista, sett till dina behov. Jag har haft en S60 och är man bara två så är det en skön långresebil. Men för körning i stan, med 4 långa personer så passar den dåligt. Benutrymmet i baksätet är dåligt och dom "trekantiga" bakdörrarna gör det besvärligt kliva i och ur. Ska bilen dessutom inte vara så svår lära sig backa och parkera med så är även bakåtsikten dålig...

Men du nämner Ford Focus. Utifrån era behov, du har inte övervägt en C-max? Eller någon annan MPV i den storleken. En sån bil bör ju passa 4 långa personer, är ganska kompakt i yttermåtten och bör vara ganska lätt fickparkera med. Just C-max vet jag dessutom har möjligheten att fälla ihop mittenstolen bak och skjuta bakåt och ihop ytterstolarna så att man får en limosinrymlig bil för 4 personer! Givetvis på bekostnad av bagaget då...

Vill ni hellre ha en vanlig personbil så är väl Octavia, Avensis, Focus och Saab, m.fl. samtliga bra alternativ. En smaksak vilken du väljer.

Uppdaterat: 2015-08-23 23:25

Glöm inte bort Opel, där finns flera modeller i rätt prisläge som är betydligt bättre än sitt (svenska) rykte.
T.ex den här som säkert tonåringarna skulle gilla: http://www.blocket.se/orebro/Opel_Astra_Bertone_2_0T_lagmilare_200hk_62048612.htm?ca=8&w=1, men den skulle jag inte våga köpa, den blir nog för vild!
Men den här; http://www.blocket.se/orebro/Rymlig_Opel_Vectra_Kombi_2_2_Elegance_62077939.htm?ca=8&w=1 Rymlig och trygg, men kanske onödigt stor?
Den här verkar också kunna passa; http://www.blocket.se/ostergotland/Opel_astra_gtc_61972062.htm?ca=8&w=3 En lättkörd bil, betydligt roligare än motsvarande Golf och Focus.
Men det finns många att välja på.

Uppdaterat: 2015-08-24 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast funderar man på en Astra skall man definitivt provsitta baksätet först för min minnesbild är att t ex en Focus från runt -05 (andra generationen) är betydligt bättre i baksätet än Astran. Och Oplar runt sekelskiftet är nog inte de bästa kvalitetsmässigt - i alla fall är min egen erfarenhet av dessa inte så bra i det avseendet.

Uppdaterat: 2015-08-24 10:51

Astra hade jag uppe till diskussion, men min fru tyckte den såg för liten ut (på bild). C-Max var ett bra tips, tack! Ska kolla in en sådan också! Finns från runt -06 mellan 30-40 kkr, med mellan 10000-17000 mil.

Uppdaterat: 2015-08-24 15:56

En bil som kanske inte vinner några skönhetspris men verkar praktisk och lite högbyggd är VW Touran, kanske ett alternativ att snegla på.

Uppdaterat: 2015-08-24 16:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Skall ni kolla C-Max så kolla även Focus Kombi (2:a generationen) för den är nog lika bekväm i baksätet men har betydligt rymligare bagageutrymme än C-Max. Men ingen av dessa är ju nån sedan om det nu var ett önskemål.

Uppdaterat: 2015-08-24 18:01

@Tory
Du skriver att du är lite trött på kombibilar men preciserar inte varför. Om det beror på körglädje osv så är nog C-Max eller Pi's förslag Focus två av de roligare bilarna körmässigt i respektive klass. Naturligtvis så spelar ju motor roll men kan ju vara något att ha i åtanke om det är av vikt.

Uppdaterat: 2015-08-24 18:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Utan att tillföra något av vikt kan jag upplysa om att i Opels fall är det kravet på att tre över 185 skall kunna åka bekvämt samtidigt som är problemet.
Om det inte varit för det hade det funnits många alternativ.
Nyligen fanns en Vectra 2001 V6 10 000 mil i perfekt skick för bara 16 000.

Som det nu är är det bara Omega, Signum och den enormt stora Vectra "kombi" som erbjuder så storvuxna hög bekvämlighet, men den bästa bilen att lära sig köra skall vara en mindre och enklare modell, att samtidigt kräva att det skall vara en limousin är nog ett krav som är väldigt svårt att uppfylla.

Min erfarenhet säger mig att Opel är den bästa körskolebilen därför att den reagerar lugnt och sävligt och förlåter misstag.

När jag tog körkort var det enkelt att köra Ascona och Omega hemma, men den Avensis jag körde i bilskolan var ett helsike att lära sig, nervös och känslig, antingen 6000 varv eller motorstopp, antingen tvärnit eller ingenting.
Varje försök till att växla resulterade i vinglig körning för att styrningen var så känslig att en hand på ratten inte funkade.
Aldrig sådana problem med Omega och Ascona.

Vad jag menar är att man skall inte tro att alla bilar är lika lätta eller svåra att lära sig köra med.
Körkortet kostade minst 10 000 extra för att det var en Avensis jag måste lära mig köra.

Uppdaterat: 2015-08-24 20:40

Det är verkligen jättesvårt att köra Avensis, som det egentligen borde kräva särskild behörighet för att få framföra. ;)

Skämtåsido har jag aldrig upplevt att vissa bilar skulle vara svåra, tycker mer att det handlar om en vanesak. En bil man är ovan att köra kan t ex vara svårare att veta var man har hörnen på vid manövrar i trånga utrymmen, eller exakt var kopplingen tar. Men det lär man sig snart.

Skulle aldrig välja bil efter vad som är "lätt" att övningsköra i. Man vänjer sig snabbt och ska man ha körkort ska man också kunna köra Superb eller Avensis om det krisar. Det finns inget körkort med villkor kort hjulbas eller okänslig styrning.

Uppdaterat: 2015-08-24 22:32

Med tanke på N-iklas fanatiska inställning till Opel så fick han säkert eksem av att ratta en Avensis! =)

Uppdaterat: 2015-08-25 06:24

Avensis 98-03 kunde bli lite nervös på vägen beroende på val av däck och däckdimension.

Uppdaterat: 2015-08-25 06:43
Power to the people

Inte bara Avensis - även den Corolla kombi -03 jag en gång ägde var "nervös" på vägen . Så skillnaden till den Focus -07 som jag köpte efter Corollan var himmelsvid eftersom den var "klipp-stabil" på vägen (och dessutom tålde mycket tyngre last utan att knäa).
Samma typ av "nervositet" på vägen tyckte jag mig uppleva när jag häromdagen provade en ny Suzuki Vitara 2WD. Inget stort problem men jämfört med t ex min nuvarande Golf Variant var det helt klart en skillnad i riktningsstabiliteten i lite högre fart.

Uppdaterat: 2015-08-25 10:19

Kombi, nja det är mer än "imagefråga" än något annat! Kombi symboliserar (tycker vi!) småbarn, barnvagn och skitiga galonbyxor medan sedan (och kanske sedanliknande halvkombi, typ Superb) signalerar något mer sobert.... (En högst personlig uppfattning, onekligen.) Hur som helst kanske det blir kombi i alla fall, pga utrymmet. Jag provsatt en Octavia II "bakom mig själv" (190 cm) igår, och det en smula obekvänt faktiskt; speciellt för huvudet. Det krävs uppenbarligen en fullstor sedan för att det ska bli bekvämt.

Uppdaterat: 2015-08-25 20:57

Kolla en beggad Skoda Superb sedanmodell, där har du en halvkombilucka fast sedanlook på bilen. Och utrymmet baktill är löjligt stor enligt mig.

exempel nedan
http://www.blocket.se/helsingborg/Skoda_Superb_1_8_TSI_DSG_Automat_60077134.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2015-08-25 22:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - TS skrev "så vi tänkte satsa på en litet något billigare (säg 20-40 kkr) bil " och då kanske inte ditt exempel var riktigt rätt..:) Och Superb har redan varit uppe men ansågs alltför stor (?) - och antagligen också för dyr. Men rymlig är den otvivelaktigt liksom en sedan. Rymlig och billig sedan - kanske en äldre S80 eller varför inte en Mondeo - den finns i alla möjliga prislägen.

Uppdaterat: 2015-08-25 22:47

Ah ok, sorry, missade helt den lilla, men för den sakens skull inte oviktiga, detaljen :-)
S80 är nog inget dumt förslag faktiskt, gött tråkig att köra men bekväm att åka i och säkerligen rätt bra med utrymme bak.
Fanns med den gamla 5-cyl Audi Dieseln också som är helt ok.
Lär inte vara någon superkul bil att övningsköra i men lär man sig köra i den så kommer det bli en glad överraskning att hoppa över till en mindre roligare bil när väl personen fått "Lappen"

Uppdaterat: 2015-08-25 22:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om någon händelsevis vill veta hur det slutade så blev det en Octavia I -01 kombi! Kombi trots allt alltså, för att få bättre huvudplats där bak. Plats för knäna där bak är inte mycket att skryta över, men vi får sätta den kortaste i familjen bakom den längsta... Och så kostade den bara 17 kkr, så då kan vi köpa en annan bil om något år också kanske, eller om det här skulle paja ihop. Men förhoppningsvis ska den rulla 3000-4000 mil till (den har gått drygt 20000), och så ska den ju inte åka långt bort heller!

Uppdaterat: 2015-08-30 09:29