Nästa artikel
Rosttest: Audi A6 (2015)
Rost

Rosttest: Audi A6 (2015)

Publicerad 15 april 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Kaross och hjulupphängning delvis i aluminium gör Audi A6 extra rosttålig.
Audi A6 är ett påkostat bygge med mycket rosttålig lättmetall. Det blir full pott i Vi Bilägares rosttest men nog finns det förbättringsområden.
Audi A6 är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av rosthärdigt aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka. Även hjulupphängningarna fram och bak är av aluminium, liksom en hel del andra chassidetaljer.

Bakre ljuddämparen är av rostfritt stål och plus blir det även för att alla balkar under bilen är invändigt behandlade och att huv, dörrar och baklucka har välgjorda limningar. Sammantaget ger det Audin högsta möjliga rostskyddsbetyg. Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas behandling innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet.  
Rostskyddsgaranti:  12 år

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2015-04-15 22:00
saabnisse

Varken rost eller ärg kan förekomma på aluminium om det inte kommit dit genom smitta, dvs kontakt med järn eller kopparhaltiga legeringar.
Aluminium är en väldigt oädel metall som lätt utgör anod till andra metaller och den bästa benämning man kan ge upplösningen är korrosion.
Nu är det så lyckligt att det naturligt bildas aluminiumoxid väldigt snabbt och det går att förstärka med elektrisk oxidation och då kan man få ett väldigt bra korrosionsskydd.
Men allt beror på att man kan isolera katoden, dvs. ädlare metaller, i stort sett alla.....
Eller att avlägsna elektrolyten, vilket är väldigt svårt.
Ren aluminium är väldigt korrosionsstabilt, men används sällan, det legeras alltid med andra ämnen för att få önskade egenskaper t.ex koppar som ökar hållfastheten, men minskar korrosionsmotståndet.
Men det som är viktigt i bilsammanhang är att alltid se till att delar av aluminium är elektriskt isolerade från andra metalliska material.
Men jag tror att aluminiumlegeringar kommer mer och mer i bilsammanhang, Panhard var ju tidigt ute, redan på 1940-talet och de var ändå inte först och Audi hade ju A2 som ju blev lite för dyr.
Och det kommer nog att vara så att just lösa karossdetaljer, huv, dörrar, luckor, skärmar osv. kommer att tillverkas mer och mer i aluminiumlegeringar medan strukturen i övrigt förblir i stål.

#c • Uppdaterat: 2015-04-16 00:23
MagnusT

För att bistå Vi Bilägare att fortsatt vara den goda tidning den är, kommer här lite hjälp på vägen: Metaller kan korrodera dvs metallatomerna omvandlas till joner genom kemiska reaktioner med väte och syre. Då just järn korroderar kallar man ofta produkten för rost vilket alltså är en förening av järn, syre och väte vilket kan ha de kemiska formlerna FeOOH eller Fe(OH)3 eller Fe2O3.nH2O, lite beroende på hur lång man har kommit i rostprocessen. Alltså kan man inte säga att aluminium rostar.

#d • Uppdaterat: 2015-04-16 07:56
Pi

...och vilken bilmodell är helt fri från anmärkningar när man läser märkesfora ? Ge gärna ett exempel på det Previa. Givetvis sker korrosion även på t ex en A6 men jag kan garantera att t ex en Mazda av motsvarande årsmodell i snitt drabbats avsevärt mycket mera. Och det går säkert att hitta åtskilliga exempel även bland dina favoritmärken där bilar drabbats hårt av korrosion om man ger sig tid att leta på motsvarande fora.

#e • Uppdaterat: 2015-04-16 08:44
Swemba

När man läser kommentarerna får man intrycket av att aluminium skulle vara lika benäget att korrodera som järn och att enda skillnaden är vad man kallar det för (rost, ärg osv).
Det är givetvis fel. Aluminium är enormt korrosionshärdigt.
Så även om aluminum _kan_ korrodera så gör det i praktiken inte det, såvida man inte häller syra på det ...

#f • Uppdaterat: 2015-04-16 15:29
saabnisse

Nej Swemba aluminium klarar syror ganska bra, men däremot påverkas det negativt av basiska vätskor. Tex. kaustiksoda eller natronlut är inget vidare.

#g • Uppdaterat: 2015-04-16 20:14
Swemba

@saabnisse, njae både starkt basiska (över ph10) och starkt sura (under ph2) miljöer skadar aluminium.

#h • Uppdaterat: 2015-04-27 22:25
Raywave

@Pi: jag skulle vilja jämföra min Mazda Rx-8 byggd -03 mot en Audi, vilken som helst, av samma årsmodell. Jag tippar på att det inte finna en enda som är lika kliniskt ren från rost - och ja den har rullat även vintertid. Rx-8an har dessutom hittills varit 100% felfri, dvs inga reparationer av något slag har gjorts på den. Jag tvivlar faktiskt på om det finns en enda Audi årsmodell -03 i hela världen som varit rullat helt felfritt. Så nej jag håller inte alls med om att "en Mazda av motsvarande årsmodell" skulle drabbats mer av rost - och de håller garanterat en generellt högre kvalité!

#i • Uppdaterat: 2015-07-16 23:02
S-E S

Löjligt att prata om rost på alumimium!! Rost är järnoxid och uppträder endast på järn!
Aluminium oxiderar eller korroderar om du vill.

#j • Uppdaterat: 2015-04-15 13:12
milkylainen

Blah. Dumhetsjournalistik.

Aluminium kommer aldrig ROSTA. Rost är en en oxidering av järn.
Däremot är aluminium MINST lika korrosionsbenäget som järn i vissa scenarion, ibland värre.
Frågan är ju aluminiumet används? Hur är det infäst? Finns det chassiströmmar som tas ut mellan materialen? Kan salter tränga in och kontaktera material?
Isf kommer korrosionen äta upp aluminiumet fortare än stålet skulle hunnit rosta.

Alla som är någolunda bekanta med material vet att alla typer av tunna aluminiuminfästningar vållar alla möjliga typer av problem. Stålskruvar i aluminium. Tunn aluminiumplåt.. Tunn AC-kondensor i aluminium etc.

#k • Uppdaterat: 2015-04-15 13:18
milkylainen

ViB:
För övrigt tycker jag ni kan sluta använda ordet "rost" överhuvudtaget.
Dagens bilar består av väldigt många olika material som kan korrodera.
Möjligen oxidering eller korrosion.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.