Nästa artikel
Ford Focus RS får 350 hk och sladdhjälp
Video/Nyheter

Ford Focus RS får 350 hk och sladdhjälp

Publicerad 1 juli 2015
Ford Focus RS får 350 hk och 440 newtonmeter samt ett körläge som hjälper dig att bredsladda, så här fungerar det.
Nya Ford Focus RS har blivit fyrhjulsdriven. Bilen har även förlorat den Volvobesläktade femcylindriga turbomotorn som senaste versionen motoriserades av.
 
Kraftkällan är i grund och botten samma fyrcylindriga 2,3-liters Ecoboost-motor som erbjuds i senaste Mustang. I Ford Focus RS har motorn bland annat fått en ny större twin scroll-turbo, större intercooler, större kylare och värmetåligare topplock och topplockspackning. Maximalt varvtal är 6 800 v/min och högsta effekten uppskattades först till 320 hästkrafter.
 
Men Ford skruvade på bitarna ett varv till och lagom till sportbilsevenemanget Goodwood Festival of Speed i helgen kunde de redovisa nya effektsiffror, 350 hk och 440 Nm i vridmoment.

20150107084702.jpg?itok=mL5oIIDY
 
Förutom motorn är så klart fyrhjulsdriften det stora numret med Focus RS. Den kan skicka maximalt 70 procent av drivningen till bakaxeln, vilket möjliggör goda möjligheter till busig överstyrning.
 
För att förbättra kurvtagningen fördelas kraften också i sidled. För det bakre hjulparet sköts fördelningen av en dubbel elektronisk koppling som kan lägga upp till 90 procent av drivningen på ett hjul för att säkerställa snabb kurvtagning.
 
Enheten som styr fyrhjulsdriften uppdateras 100 gånger i sekunden efter signaler från bilens sensorer som övervakar rattutslag, acceleration, hastighet och rörelser i sidled.
 
Förutom körlägena Normal, Sport och Track finns läget Drift. Det sistnämnda är en förlängning av antisladdsystemet (ESC) som känner av hur snabbt bilen är på väg att rotera runt sin egen axel och vad föraren gör för att räta upp ekipaget.
 
Drift-läget låter bilen ställa upp en bredare sladd om det känner av att föraren hela tiden är med och styr emot men går in och räddar situationen om föraren inte hänger med i rattvridandet. Fords motorsportavdelning menar att detta ska hjälpa fler att utvecklas i sin sladdkunskap. Liksom det vanliga antisladdsystemet kan Drift-läget även inaktiveras med en knapptryckning.

20150107084930.jpg?itok=JTPUBUII
 
Under debuten för nya Focus RS på årets Goodwood Festival of Speed såg allt till en början ut att gå vägen. Men det rapporterades från amerikanska medier på plats att bilen sedan råkade ut för turbohaveri. En av dem som rattade bilen under tillställningen var Fordsponsrade sladdgurun och rallyföraren Ken Block.

Video

Diskutera: Vad tycker du om Fords Drift-mode hos Focus RS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2015-07-02 09:36
Bortom

"..sladdkunskap..".
Kunskap / erfarenhet är att inte få sladd! Ty i det verkliga livet får man sladd när friktionen ´tagit slut´ och då åker man för det mesta i diket, oavsett mängden ´sladdkunskap´. Att gasa sig ur en sladd är en seglivad myt och en fysikalisk omöjlighet.

#c • Uppdaterat: 2015-07-02 15:52
Swemba

@Bortom, jag rekommenderar dig att titta på Rally någon gång. Där ägnar de sig åt denna fysikaliska omöjlighet mest hela tiden.

#d • Uppdaterat: 2015-07-02 16:56
Focus

Kan man inte sladda utan hjälp får det va så!!!!

#e • Uppdaterat: 2015-07-04 11:12
JohanE_1

Tamt ljud. Såhär ska en fyra låta: https://youtu.be/5qng_bUTbag

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.