Nästa artikel
Provkörning: Nissan GT-R Premium Edition 2015
Provkörning

Provkörning: Nissan GT-R Premium Edition 2015

Publicerad 22 juni 2015 (uppdaterad 8 juli 2015)
Det är inte svårt att förstå att Nissan GT-R kallats "Godzilla". Foto: Calle Carlquist.
Nissan GT-R har den klart snabbaste acceleration vi någonsin mätt. En supersportbil som vida överträffar förväntningarna utan att kosta miljoner.
Som den här bilen går … Ända sedan debuten 2009 har denna generations Nissan GT-R dängt upp bilar som Porsche 911 Turbo, Audi R8 V10, Corvette och liknande på löpande band. Det gör den ännu.

Efter en av alla ruscher jag gör med bilen ser jag 1,83 sekunder i displayen till vår testdator. Så snabbt accelererar Nissan GT-R från 70 km/tim till 110 km/tim. Det behövs inte ens 48 meter, en knapp simbassäng. Långtradarna har aldrig varit kortare, omkörningsfilerna aldrig så långa. Om man nu törs säga det.

Kraftkänslan är alldeles makalös och ljudet speciellt. Här finns inget tjutande eller vrålande som skriker ”här kommer jag” som i så många andra verkligt snabba bilar, här är bara ett mörkt, metalliskt maskinläte som vittnar om ruggig effektivitet.

På tomgång och i låg fart finns ett mekaniskt ”rassel” kring bilen och inte minst från transmissionen kan det ”klonka” på ett sätt man inte är van vid. Det indikerar inget fel utan är tvärt om mycket medvetet gjort, det späder på intrycket av högpotent maskin och att GT-R är en i varje millimeter ytterst uttänkt produkt.  

Så är det dags för 0-100 km/tim. Det ska enligt broschyren bara ta 2,7 sekunder. Är det verkligen möjligt? Däcken på testbilen är hårt slitna, bilen har rullat åtskilliga varv på diverse racerbanor utan däckbyte innan jag lagt vantarna på den.

Jag laddar allt vad tygen håller och upplever – en besvikelse. Tre komma nittiosex sekunder. Mnja, det klarar väl nästan vilken Porsche som helst numera? Tappade inte motorn andan för ett kort ögonblick också?

Jag ändrar förutsättningarna. Dags för 0-100 km/tim i körläge ”launch control”. Reglagen för växelmappning, antispinn och chassisättning försätts i läge ”R” – fortfarande med antisladdsystemet inkopplat – och så full gas som automatiskt regleras till ca 4 000 r/min och foten på bromspedalen – som jag släpper NU.

I en blink har fyra toppeggade borrmaskiner plötsligt ersatt hjulen. Bilen fullkomligt stormar i väg, utan ett uns tvekan och det går furiöst, obegripligt snabbt. Jag förnimmer ett visst spinn i varje hjul men fyrhjulsdriften håller bilen på bergfast kurs och perspektivet smalnar.

Efter bara 3,22 sekunder och 48,26 meter når jag 100 km/tim, fortfarande inom den där simbassängen. Det dubbla, 200 km/tim, tar en blinkning över tolv sekunder. Till saken hör att bilen vid axtesterna var tankad med 98 oktan, inte den 100-oktaniga bensin som krävs för maximala fartprestanda …

Kombinationen 3,8-liters V6 med dubbla turbo, 530 hk, 650 Nm och fyrhjulsdrift är bara början för att förstå GT-R. Fyra montörer, inte fler, får sätta ihop ingredienserna till motorn, sedan åker den ansvariges namnbricka på i motorns framkant. Montörerna kallas ”Takumi” och ska ha över 100 års samlad erfarenhet av motorbygge. Placeringen är långt bak i bilens front, bakom hjulens centrumlinje.

Växellådan är en sexväxlad dubbelkopplingskonstruktion som för utrymmenas, drivningens och viktfördelningens skull monterats framför den bakre hjulupphängningen. Axelhuset för in- och utgående axel mellan motor och växellåda är tillverkat av kolfiber. I R-läge tar växlingarna bara 0,15 sekunder.

Fyrhjulsdriften kan automatiskt variera drivfördelningen från 100 procent på bakhjulen till mixen 50/50 fram/bak.  Stötdämpare och de elektroniska diffbromsarnas verkan kan också regleras med reglage på instrumentpanelen, beroende på var och hur man vill köra.

En väldigt, väldigt snabb bil alltså, men bromsarna är inte sämre. De främre har sexkolvsok och 390 millimeters diameter, de bakre har fyrkolvsok och diameter 380 mm. Det tog vid testkörningarna något över 33 meter från 100 km/tim till stillastående, trots de slitna däcken. Inte en gång, jag körde fem i rad och bilen ruskade inte ens på sig. Bromssträckan förblev i stort sett den samma.

Kupén och förarplatsen har ändamålsenlig snarare än lyxig framtoning. Ergonomin är perfekt, detaljfinishen också. Växlingspaddlarna är fasta på rattstången och förutom det stora och i höjdled reglerbara instrumenthuset rakt fram, där varvräknaren dominerar, finns uppe till höger en informationsdisplay med rikliga möjligheter till personlig utformning och gruppering av en rad mätare, dels för olika vätsketemeperaturer och -tryck, dels för körinformation som g-kraftmätare, vridmomentmätare och en lång rad andra. Det är kul men kanske inte helt nödvändigt för att njuta av det GT-R kan erbjuda.

Bilen tar plats i trafiken men formgivningen är knappast extrem. Somliga noterar inte ens bilen, andra desto mer och famlar efter mobilkameran. Signalerna finns där. Tak och vindruta smälter samman till en integralhjälm, de fyra baklamporna är runda som de alltid varit på GT-R genom decennierna. Strålkastarna skickar två ljusblixtar mot åskådaren. Hjulen och de biffiga bromsarna flyger knappast under radarn.

Karossen är nästan 190 cm bred, lång och fyllig och rymmer fyra. En hel del bagage också, snudd på praktisk. Nästan groteska avgasrör, fyra stycken i grupper om två. Det finns en diskret aggression över helheten, avgjort japansk, med en servil men ack så giftig gest snarare än ett dumstarkt vrål. Om några år kommer en ersättare. Man undrar varför. Ingen kan väl tröttna på den här?

Diskutera: Vad tycket du om Nissan GT-R?
Nissan GT-R Premium Edition

PRIS, FRÅN KR: 943 650.
MODELL: Tvådörrars sportbil.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 467/B 190/H 137.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 845.
MOTOR: Sexcylindrig V med dubbla turbo, 3 799 cm3, 550 HKH, 630 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad dubbelkopplingslåda. Permanent fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 315 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 2,7 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 11,8 l/100 km blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 275 g/km blandad körning.
KONKURRENTER: Chevrolet Corvette, Ferrari 458 GT, Porsche 911 Turbo

Ämnen i artikeln

#115 • Uppdaterat: 2015-06-28 07:28
lillstefan nr.2

Visst skulle den få bättre prestanda med lägre vikt. Men är bilen för klumpig för dig AL, då finns det annat att välja på. Men att få gatbilar är snabbare på bana måste vi trots allt nog vara överens om?

Motorproblem hos Porsche, kolla lite efter ims och repor i cylinderloppen. Åkte med Porsche-klubben till Tyskland nyligen, av oss som åkte var det ett antal som fått byta motorer. Och nej, detta syns inte hos besiktningen. Men å andra sidan är det ju trevliga bilar också, så en liten risk får man ta. Statistik kan jag tyvärr inte ordna fram, men det måste man kanske för att påvisa att problemet finns?

Nu lägger jag ner diskussionen, så ha en fortsatt trevlig helg allihopa. Men lite tycker jag att du vimsat i denna diskussion, AL. Känns lite som om du är en sådan som aldrig kan erkänna att du har fel.

#116 • Uppdaterat: 2015-06-28 09:53
Swemba

@lillstefan2, Jag har aldrig hävdat att Porsche är felfria. Jag har aldrig hänvisat till Bilprovningens statistik.
Det är Spirou m.fl som hävdar att japanska bilar innebär ett bekymmerslöst bilägande och att Bilprovningens statistik skulle bevisa detta. Men som vanligt verkar detta vara påståenden baserade på en känsla. När man försöker få trovärdiga källor eller annan statistik som ska styrka detta så slingrar man sig.

Tittar vi på t ex RELIABILITYINDEX.com så återfinns Nissan GTR i botten (!) tillsammans med andra prestandabilar som Audi RS7, BMW M5 och Porsche. Anledningen till att den här typen av bilar får dålig rating är att de körs hårt och det är dyra bilar som kostar att försäkra, serva och reparera.
Hur som helst så kan man konstatera att påståendet att Nissan GTR på något sätt skulle utmärka sig som mer felfri, mer bekymmersfri och av högre kvalitet än konkurrenterna, stämmer helt enkelt inte.

Tittar vi på CARCOMPLAINTS.com, kan vi se att japanska bilar generellt ligger bra till jämfört med många amerikanska märken, men de utmärker sig inte nämnvärt från europeiska.
Inte ens Lexus är förskonad utan har ungefär lika många (få) klagomål som Audi - och med ungefär lika stor försäljningsvolym.

#117 • Uppdaterat: 2015-06-28 16:24
lillstefan nr.2

Då så, då är jag lite mer med på ditt budskap. Och du tycker att jag är dum i huvudet som köpt en Porsche Cayman :). Komfort? Icke, sämre än den Mazda RX-8:a jag hade innan. Körglädje? Ja!

Fast du hade väl haft några Porschar? Varför om de är så kassa på bana och okomfortabla?

#118 • Uppdaterat: 2015-06-28 21:10
Henrik-Andersson

Pssssssssssssst
Det finns en i g n o r e r a - F u n k t i o n

#119 • Uppdaterat: 2015-06-29 09:06
lillstefan nr.2

Henrik, jag har lydigt din order, fast jag måste erkänna att jag tycker att denna diskussion var rätt kul :) Men någongång måste man ha sätta punkt.

#11a • Uppdaterat: 2015-06-29 11:00
Bilnerd

Ja en tung bil är en långsam bil. Det är väl därför man jagar vikt i racersammanhang. O det är väl därför som de flesta racerförare är små till växten. En tung nissan har väl en nackdel på det viset för dom som vill köra på bana. Det fattar man ju rätt enkelt. Men jag hade inte tackat nej till en att åka undan med i alla fall. Superfin bil.

#11b • Uppdaterat: 2015-06-29 13:09
Swemba

Tittar man dock på varvtiderna på Nurnburgring så ligger Nissan (en fyrsitsig sedan för gatbruk) inte långt från Radical-bilarna som är utpräglade, ultralätta banbilar med plats för en förare ...
Med bra balans, bra chassie, fyrhjulsdrift och en grym drivlina så kommer man långt. :-)
Men självklart hade man kunnat kapa ytterligare sekunder med GTR om man kastade ut inredningen och lättade den ett par hundra kilo. För i racing handlar det just om att kapa sekunder och jaga marginaler. I en gatbil är det viktigare att ha luftkonditionering än 2 sekunder snabbare på ringen ...

#11c • Uppdaterat: 2015-06-29 14:41
Swemba

@AL, Nepp! Exakt samma sträcka = 1 varv!
https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

De flesta varvtider har Onboard Video. Kan rekommendera att "åka med". Går löjligt fort i Radical-bilarna.

#11d • Uppdaterat: 2015-06-29 21:06
Lason1

Så ska man bygga racerbil. Komprommislös ingenjärskonst där konstruktörerna bara haft ett enda mål. Och där ekonomerna inte haft så mycket att säga till om...

#11e • Uppdaterat: 2015-06-30 07:37
hultarn

Jag förstår inte diskussionen om GT-R, varför jämföra den med en kart?
Hur många köper en kart för att köra den på allmän väg? Hur många köper en ny gatbil för att bruka den på bana?

GT-R är bland det snabbaste man kan ha på gatan, men fortfarande (hyfsat) användbar varje dag. Spontant vill jag jämföra den med Corvette, billigaste 911, Viper..., inte med en kart.

Här finns ett test mellan GT-R, Corvette och 911 Turbo:
http://www.caranddriver.com/comparisons/2015-chevrolet-corvette-z06-vs-2015-nissan-gt-r-nismo-2014-porsche-911-turbo-s-final-scoring-performance-data-and-complete-specs-page-5

Jämfört med 911 4WD så skiljer det bara 140 kg, så skillnaden är inte precis enorm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.