Nästa artikel
Så blev bilåret 2014
Nyheter

Så blev bilåret 2014

Publicerad 31 december 2014 (uppdaterad 31 december 2014)
Volvo XC90 har ett respektingivande gap.
Missat bilnyheterna i år? Lugn, Calle Carlquist summerar: "Ännu ett bilår är till ända, dags att titta bakåt, framåt och på var vi står just nu."
Årets snygging
Mercedes AMG GT. Just look at it.
 
Årets tack och hej
Chevrolet for ut ur Europa. Kannibalism i försäljningshallarna sades vara motivet till att Opel och inget annat i fortsättningen ska vara GM:s stora märke i vår världsdel.

Årets karossfärg 2015
Tobaksbrun metallic är ett starkt tips att ta över från 2014 års trendtips grön som inte alls slog in. Meddelas endast på detta sätt.
 
Årets skandal
Under året har General Motors USA i nästan 50 olika ärenden tvingats återkalla cirka 28 miljoner bilar. 28 miljoner! Har de på senare år över huvud taget byggt någon bil som inte måste återkallas?
 
Årets det var 20 år sedan
6 maj 1994 fick Engelska Kanalen en ny kanal när Eurotunnel mellan England och Frankrike invigdes. Som av en händelse köpte tyska BMW engelska Rover samma år, ett förhållande som sprack sex år senare och som bland annat resulterade i Rover 75.
 
Årets fulaste bil

Bränslecellbilen Toyota Mirai. Snäll mot miljön, dum mot ögonen.
 
Årets kylargrill
Volvo XC90. Inte största grillen i bilvärlden men den kommer att påminna dig om att du glömde raka dig i morse. Nu igen.
 
Årets 30-åringar

Om din deklaration frampå vårkanten 2015 blir ännu dystrare än vanligt, trösta dig med en skattesmitarbil som nu är färdigfakturerad åtminstone på den fronten. Här är vi som slutar skatta 2015:
Ferrari Testarossa
Alfa Romeo 75
Bentley Turbo R
Ford Scorpio
Lancia Y10
Porsche 959
Mercedes-Benz W124
Saab 9000 Turbo 16
Volvo 780
Opel Kadett E

 
Årets testbilar 2014
Dyraste: Mercedes C 220 Blutec Avantgarde Kombi, grundpris 373 800 kronor. Testad i nummer 15/2014.
 
Billigaste: Peugeot 108, grundpris 105 900 kronor. Testad i nummer 12 /2014.
 
Snålaste: Elbilarna i nummer 1 drog exakt noll liter flytande bränsle/100 km. Av de vanliga bilarna var Hyundai i20 snålast i vår testmätning, 4,6 l/100 km. Testad i nummer 12/2014.
 
Törstigaste: Dumstrut till Volvo V40 T4 2,0 AWD som slukade inte mindre än 10,1 l/100 km i vår testmätning! Testad i nummer 7/2014.

 Diskutera: Vilken var bästa bilnyheten 2014?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-31 15:38
Reverend Benny

En av de bättre nyheterna 2014 är att mobiltillverkarna äntligen hjälper biltillverkarna genom att leverera färdiga produkter (mjukvara) som lätt kan implementeras i nuvarande infotainment system.
Detta betyder lättare gränssnitt, enklare uppgraderingar, snabbare utveckling och förhoppningsvis förare som kan fokusera mer på att köra bil än att få en navigator att fungera.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-31 18:22
Hackenbush

Brun färg har aldrig varit snyggt på vare sig kaross eller inredning. Metallic på detta tillför ingenting.
"Årets fulaste bil, Bränslecellbilen Toyota Mirai." Japp, instämmer

#3 • Uppdaterat: 2015-01-01 15:04
Havsfidran

Ja Mirai är Verkligen FUL.
Angående NEVS var jag tvungen att kolla om jag missat något.
Men NEVS har ju inte kursat än iallafall. Det fick ju förlängd rekonstruktion från och med 11 december och den har inte avbrutits än iallafall. Då sades ju:

"Rekonstruktören Lars Eric Gustafsson bedömer att tiden tre månader är tillräcklig.

- Det måste räcka. Det går inte att hålla på längre. Nu finns det en tydlig inriktning, det vill säga avtalet, och det är bara den som hinns med, säger han till TT."

Grunden för beslutet: "Samtidigt meddelades att Nevs tecknat ett första avtal med en asiatisk fordonstillverkare, som vill bli ny huvudägare. En fordringsägare har bekräftat att det rör sig om indiska Mahindra."

#4 • Uppdaterat: 2015-01-02 12:46
Hackenbush

Calle kan ju knappast skriva om en bil vad han tror att alla andra tycker.
Han skriver vad han själv tycker och hans egna värderingar får ju var och en dela eller inte.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-07 15:11
Mistro

Lycka till med att hitta en 780 ifrån -85 !!!
För den delen inte så lätt att hitta en 9000 Turbo heller eller flertalet andra 30 åringar som faktiskt är körbara för en vettig slant.
0kr i skatt är onekligen attraktivt på begagnatmarknaden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.