Nästa artikel
Bilfrågan: Varför försvann lykttorkarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför försvann lykttorkarna?

Publicerad 29 december 2014
Varför finns det inte mekaniska torkare till strålkastarna längre? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Sedan ett antal år tillbaka säljs inte längre till exempel Volvo med mekaniska strålkastartorkare. När dessa kom (på 70-talet?) var det en förträfflig säkerhetsdetalj som gjorde mörkerkörningen avsevärt enklare och säkrare.

Vätskerengöring fungerar i Europa på snömodd och salt. Men den asfaltgoja som våra dubbdäck alstrar på svenska vägar går inte bort med enbart vätska ens med högtryck. Det blir att stanna med täta mellanrum och torka för hand. Knappast en säkerhetshöjande förändring.

Varför kan inte svenska bilar förses med mekaniska strålkastartorkare? Åtminstone så länge dubbförsedda vinterhjul är tillåtna. Det går inte att få sådana torkare i dag, ens som option.

Varför – är det EU nu igen?

Olle Z

Svar:
Saab blev den första biltillverkare som lanserade strålkastartorkare. Det var 1971 och tre år senare blev det lag på att alla nya bilar som såldes i Sverige skulle ha någon form av strålkastarrengöring. Det kom en uppsjö av lösningar som inte fungerade så bra och som blev dyra att reparera.

Volvo hade kvar torkarna på  S40/V50 till 2004 och på S80 och V70 fram till generationsbytet 2007. Tekniken var rätt krånglig och krävde runda eller plana strålkastarglas som inte repades. Det var billigare för biltillverkarna att använda plastglas som kunde designas snitsigare. Att förse dagens stora och komplicerade bilstrålkastare med torkare skulle vara hart när omöjligt.

På 90-talet avskaffades den svenska rengöringslagen och i dag gäller en EU-bestämmelse som kräver strålkastarrengöring endast på bilar med xenonljus.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-12-29 13:22
Lason1

Har har haft två Saab OG900, en Volvo 740, en 940 och Mercedes. På alla utom 940:in har strålkastartorkarna fungerat utmärkt, på 940:in var dom bortplockade för utseendets skull men dom fungerade också... Så krångla, vet inte...

#c • Uppdaterat: 2014-12-29 15:53
trasten

Om nu 328i kör BMW så förstår jag att torkarna krånglade! =)

#d • Uppdaterat: 2014-12-29 16:00
Hackenbush

Ja på Bmw krånglade skiten hela tiden. Jag hade en E28 och det var lönlöst att försöka få rätt på det.

#e • Uppdaterat: 2014-12-29 17:25
nisseste

Jag hade en gång en SAAB 96 2-t utan strålkastartorkare. När man var ute och körde på vintervägare i slutet på 60-talet fick man stanna var femte mil för att torka lamporna. Detta var innan dubbdäck hade börjat komma i allmän användning, man måste till och med ha dekaler bakåt när det satt dubbdäck på bilen. Därefter körde jag från 1975 till 2012 sju olika SAABar med torkare som fungerade i ur och skur och man slapp gå ut i snöyran för att torka manuellt för att få trafiksäker sikt. Under denna tid hade jag krångel två gånger som jag lätt fixade själv. 9-3 t ex var enkel att byta motor på. Numera får man nöja sig med spolning.

#f • Uppdaterat: 2014-12-29 19:05
Tjalle

SAAB inte bara lanserade strålkastartorkare - det var SAAB som "uppfann" strålkastartorkare - till skillnad från dagens situation, där leverantörerna till 80% utvecklar ny teknik.
Det hade varit passande med en bild på en 99:a med strålkastartorkare.

#g • Uppdaterat: 2014-12-29 19:26
Roger Skagerström

Funkade kanske på de ladgårdsväggar till fronter som fanns då. På en ny bil skulle det inte se klokt ut, och inte fungera.

Men sen är frågan - var det så bra ändå? Kan inte tänka mig att denna lilla gummisträng till torkare kunde få bort fasttorkat saltskit bättre än nåt annat. Känns som att många glofierar gamla tider utan att riktigt minnas om det var så bra som de minns det. Typ det här med stänkskydden. Nog fan fick man stenskott på 70-talet med. Strålkastarna på gamla bilar var väl dessutom så halvkassa att ett lager skit mer eller mindre knappast gjorde nån större skillnad.

#h • Uppdaterat: 2014-12-29 20:04
L West

Enda mekaniska lykttorkare som inte funkat för mig var på en Saab 900i -84.

#i • Uppdaterat: 2014-12-29 20:40
Thommys

För mig är rengöring av lyktorna betydelselös. Idag är billyktorna så väl utformade och i sådant materiel att de inte alls är nödvändigt med rengöring mer än vid biltvätt. Skillnad var det på Volvo 240-serien. De beckade ihop rätt snart vid smutsigt väder. Om jag skulle vilja ha spolning någon stans så var det på backkameran.

#j • Uppdaterat: 2014-12-29 21:20
saabnisse

Roger, du har tydligen ingen erfarenhet av hur den lilla gummisträngen kunde få bort skiten, men du kan ju lyssna på de som har det.
Att det skulle vara svårt att få torkare att fungera nu för tiden beror ju på att strålkastarna utformas mer för utseendet än för funktionen och när det gäller lagårdsväggar till fronter så är de ju i många fall avsevärt värre nu.
Många bilttillverkare begrep att hålla ner frontarean utan att ha stora järnstaket till grillar och många lyckades med strålkastare som gickatt förse med torkare.
Ännu en bra bit in på 70-talet var det lag på runda strålkastare i USA och det var synd att den lagen försvann, då hade vi sluppit denna vansinniga designhysteri som inte gynnar någon konsument.

#k • Uppdaterat: 2014-12-29 21:40
Peter E

Var det inte Alfa Romeo som hade torkarmotorn i mitten av strålkastaren?
Så att bladet liksom gick runt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.