Nästa artikel
Klassikern: Working class hero

Klassikern: Working class hero

Publicerad 13 augusti 2014 (uppdaterad 13 augusti 2014)
En jänkepickup från förr är mer arbete än fritid i karaktären – precis som du själv?

Den smakligt glassfärgade Chevrolet C10 av 1968 års modell på våra bilder är lätt bedräglig i framtoningen – så här sommarnätta och nästan oanvända ser verkligen inte många av dessa det amerikanska samhällets stöttepelare ut längre. Nej, livsuppgiften för en riktig pickup har sedan snart ett sekel snarare varit att släpa, bära, dra och knega tills bucklor och repor och slitage blivit en naturlig del av exemplarets existens. Sådana är de byggda, för att tåla allt. Eller var i alla fall, innan ett allt större mått av krom, plysch och allmän blingbling sipprade in i originalreceptet. I dag är en pickup från Ford, Chevrolet eller Dodge snarare en livsstilspryl än en livsnödvändighet.

Slitstyrkan, stilen, enkelheten och bruksvärdet är fyra goda argument att börja leta efter ett exemplar. Här i Sverige är det enklast att välja Chevrolet, tillgången på delar är bättre än för Ford och Dodge och väljer du en version med V8 får du en av alla tiders mest pålitliga maskiner – för att inte tala om flest tillverkade; den klassiska Chevroletmotorn närmar sig 100-miljonerstrecket.

Enkelheten går igen i all mekanik och i inredningen. Rostskyddet var klent från fabrik men all plåt och alla balkar etc. är mycket kraftigt utförda. Bucklighet lite här och var får man acceptera, men inredningen ska förstås vara så fräsch som möjligt. På enkla versioner finns inte mycket som kan slitas ut – man sitter på en vinylbänk och i stort sett alla ytor runt omkring är naken plåt.

Arbetsvilligheten är finessen, det här är bilar som verkligen ställer upp på allt: plankhämtning, båtuppdragning, återvinningen – eller varför inte svänga upp på vd-parkeringen till ditt företag i en bil som signalerar mycket verkstad, lite snack?

Underhållet är enkelt, men försök hitta ett exemplar som inte tallats sönder av eftermarknadsgrejer. Original eller så nära som möjligt är den bästa, outslitliga stilen.
 

Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 9/14.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet C10?

Chevrolet C10 1968

Nypris: Såldes inte i Sverige.
Värde idag: 80 000–120 000 kr.
Motor: Rak sexa med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 4 093 cm3. Max effekt 155 hk SAE vid 4 200 v/min. Max vridmoment 235 Nm vid 2 500 v/min. V8 som tillval.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad manuell låda. Rattspak. Automatlåda tillval.
Mått: Längd 490 cm. Tjänstevikt 1 760 kg. Tank 72 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Bromsar: Trummor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 120 km/tim. Acc 0–100 km/tim 27 s.
Förbrukning: 1,3 l/mil.

Livscykeln
1960 Chevrolets nya C-serie börjar säljas. De första åren med torsionsfjädring fram och panoramaruta.
1966 Nya säkerhetsbestämmelser gör att Chevrolet utökar standardutrustningen på sina lastfordon. Ytterbackspegel, vindrutetorkare, säkerhetsbälten och backstrålkastare.
1967 Generation två av C10 har färre pressveck, lägre huv och större sidorutor. Hytten sitter djupare över ramen.
1968 Fler blankdelar i fronten. Chevrolets tillvalslistor växer ordentligt med bland annat midjelister. Storblocksmotor på 396 kubiktum och 310 hk kan beställas.
1969 Modellen ”Custom Sport Truck” får mycket krom, personbilslik inredning och extra ljudisolering.
1971 Reklamen riktar sig mer till unga. En pickup behöver inte vara en packåsna.
1973 När nästa generation C10 börjar säljas är det något så udda som en helt ny konstruktion. Mycket lite förutom drivlinorna ärvs från föregångaren. Generation tre byggs ända till 1987.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-14 21:31
Lars58

En av alla bilmodeller man skulle vilja ha!

#2 • Uppdaterat: 2014-12-26 17:16
GDS

Byt olja och rundsmörj den iband och den går för evigt....
Avsaknaden av mjukvaruuppgraderingar och fåniga lampor på instrumentbrädan skänker frid i sinnet.
Visst, det kräver lite disiplin hos ägaren att själv ombesörja tillsyn och underhåll på saker som: vätskenivåer, lampor, däcktryck, brytaravstånd, tändpunkt och smörjning. Men när fordonet är i skick så breder en fantastisk känsla ut sej inombords att dels behärska tekniken men även tillfredsställelsen att få njuta av något som inte är underdimensionerat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.