Nästa artikel
Bilfråga: När är det för djupt?
Bilfrågan

Bilfråga: När är det för djupt?

Publicerad 17 december 2014
Toyota Landcruiser sägs klara att vada genom upp till 70 centimeter djupt vatten
Hur påverkas bilen av ett skyfall eller om den körs genom en riktigt djup vattensamling? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Det har tidigare i år varit stora översvämningar bland annat i Malmö efter kraftiga skyfall. Bilar och bussar har kört fast i viadukter och till och med flutit omkring. Hur mycket vatten tål en bil? Vad händer med en bil som dränkts, går den att sanera eller är det bara skrot av den? Jag har också sett film då bilar kör i stora vattenmassor, kan det vara bra?
Ted Svensson
 
Svar:
Efter skyfallen i Malmö fick försäkringsbolagen in över tusen anmälningar om vattenskadade bilar, men bara de bilägare som hade vagnskadeförsäkring kunde räkna med någon ersättning. Djupt vatten är alltså något man ska undvika att köra ned i. De som ändå hamnar på en översvämmad väg blir ofta nervösa, vill ta sig igenom så fort det går och kör för fort. Då byggs det upp en svallvåg framför bilen. Vattnet tar sig in i motorrummet och om det når insugsröret blir det tvärstopp och motorn kan skadas.

En vanlig personbil tål ett par decimeter vatten. Är den bra konstruerad och tät läcker inget vatten in i kupén. Men det gäller att ingen dörr öppnas så att väta läcker in i kupén. Det skadar inte bara inredningen, det kan finnas lågt sittande elektronik som slås ut av vattnet. Vissa högbyggda suvar tål dock betydligt djupare vatten. En Toyota Land Cruiser, till exempel, klarar att köras i 70 cm vatten utan problem, dock i krypfart.
Marianne Sterner

Diskutera: Har du varit ute på djupt vatten med bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-17 10:06
Styrbjörn

Vadningsdjupet för LR Freelander 2 är 500mm, till skillnad från syskonet XC60 som "bara" klarar 350mm. Frågan är varför Volvo som framställer sig som en "friluftsbil" har så dåligt vadningsdjup. Detta enligt instruktionsbok så inget Google som källa om ni vill diskutera :)

#2 • Uppdaterat: 2014-12-17 15:32
maxistockholm

Svaret är väl att det är Freelander 2 som har ett ovanligt bra vadningsdjup. Någonting ska man väl ändå få för det rejält tilltagna priset?! ;-)

En annan fråga kan vara om det som friluftsmänniska är vettigt att köra över strömmande vattendrag etc som sker t.ex. i nya reklamfilmen för efterträdaren till Freelander 2, Land Rover Discovery Sport (fantastiskt smart och snygg film i övrigt dock!)

Jag har en Freelander 2 och ser nog snarare vadningsdjupet som en fördel vid rejäla regnoväder och översvämningar i stan än när jag ute och åker till någon form av friluftsliv.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-17 16:02
doktor olle

och så är det ju stor skillnad på söt- och saltvatten. Även om alla bilar som haft vatten i kupen klassas som skrot och inte får säljas utan att avslöja vad som hänt, så kan en som fått in sötvatten hålla länge medan saltvattensbilar sägs vara garanterade att sluta fungera samt rosta sönder efter ett kort tag.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-17 17:51
PREVIA

Problem uppstår om kupen är för stor och vattnet är för djupt så flyter bilen och hjulen når ej ner till marken vilket inte är så stort problem för pickuper. Enda gången en dieselbil är att föredra framför bensinbilen.
http://www.youtube.com/watch?v=JQ6Z29wHGLw&sns=em

#5 • Uppdaterat: 2014-12-17 20:41
erikivan72

Största farorna med djupt vatten är:
Elektronik
vatten kan komma in i differentialer, växellåda och motor. Allt detta har nämligen avluftningar som inte alltid är helt vattentäta. Problemet med vatten i olja brukar inte märkas annat än att lager slits fort och invändig rost.
kupén är ett mycket mindre problem.
Åtminstone gäller det för oss terrängnördar med landrovers.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-17 21:54
Lason1

Nissan patrol med snorkel klarar över huven, fast bara dom gamla med helmekanisk dieselpump.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-18 08:59
erito

Ännu en detalj som sållar bort wannabee-bilar från de riktiga :)

Subaru har sitt luft-intag lägst upp vid motorhuven på de flesta modeller utom racing-varianterna.
Även vanliga Legacy har detta och klarar betydligt mer än vad en "vanlig" bil gör.
De som inte har "scoop" på huven (turbo-modeller) har också det då intaget sitter längst upp under huven även där.

Men man bör ändå inte nöjes-köra i 70cm djupt vatten med en sådan bil, då ska man ha LandCruiser/Pajero eller liknande +snorkel

#8 • Uppdaterat: 2014-12-21 18:42
FZR600R

Vatten i kupen är ju ingen fara om det inte är saltvatten och man tar bort det. Bara att ta ut stolarna och ta bort mattan.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-31 17:40
silvergranen

Här snackar vi terrängbil med högsta komfort och extrem hållbarhet!

#a • Uppdaterat: 2015-01-31 17:43
trasten

Japp, en riktigt stridsvagn !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.