Nästa artikel
Skulle du köra hybrid om de var billigare?
Nyheter

Skulle du köra hybrid om de var billigare?

Publicerad 10 november 2014
Hyundai i40 kan få mild form av hybriddrivlina.
Om elbilen inte lyckas ersätta hybriderna helt, kan ny och enklare teknik göra hybriden och supermiljöbilen mer folklig.
Hyundai har nyligen presenterat två tänkbara, mer energieffektiva, drivlinor som kan hamna i de egna eller koncernsyskonet Kias modeller framöver.

Den ena är ett gasdrivet koncept baserat på Hyundai i30. Bilen är utrustad med tillverkarens nyutvecklade 1,4-liters T-GDI-turbomotor tillsammans och en ny dubbelkopplingslåda med torrlamellkoppling och sju växlar. 15 kilo gas lagras i en plasttank under golvet i bilens bagageutrymme och i gasdrift presterar motorn 117 hk/206 Nm med ett koldioxidutsläpp på 87 g/km.

Konceptet i40 48V Hybrid är kanske mer intressant. Det drivs istället av en 1,7 liters turbodiesel som stöttas av en mindre elmotor på 10 kW. Den senare fungerar även som startmotor och generator. Bilen har ett 48-voltsbatteri i reservhjulsbaljan som laddas av rörelseenergi, vid exempelvis inbromsning, eller direkt av dieselmotorn.

Batteriet är av bly/kol-modell istället för mer effektiva litium-jon celler. Den äldre batteritypen är billigare, avger inte lika mycket värme som litiumjon-celler och är lättare att återanvända, enligt Hyundai. Bilen drivs helt på el i lägre farter men elmotorn stöttar även dieselmotorn under acceleration eller vid ökad belastning.

Systemet kan även utrustas med en elektisk kompressor som ger drivlinan samanlagda 155 hk/360 Nm. Det milda hybridsystemet ökar bilens vikt med 46 kilo, vilket är förhållandevis lite i hybridsammanhang, samtidigt som det sägs minska bränsleförbrukningen med 20 procent. Tanken är även att den enklare och billigare tekniken ska återspeglas i priset vilket skulle öppna upp hybridsegmentet för nya kundgrupper.

Diskutera: Skulle du köra hybridbil om de var billigare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2014-11-27 17:08
Styggavargen

Jag var inne på en hybrid men hittade ingen som hade kombi-format och som kunde dra släp. Toyota var det mest jag tittade på, men Auris var för liten. Det finnas andra hybrider, men då packar biltillverkarna in det i en SUV? (tex Lexus) och det tar bort lite av nyttan...SUV är klumpigt och tungt och har högre luftmotstånd och det är faktorer som motarbetar själva syftet med en hybrid, dvs att få ner utsläppen.

#m • Uppdaterat: 2014-11-28 12:02
Styggavargen

Haha, du den där Lexus Gs450h är stor som en kryssare, och tung som en stridsvagn (2 ton). Hade den varit i kombiutförande, ca 4,45-4,65 meter lång och med en maxvikt på 1,5 ton så hade den nog varit succé. Då hade nog förbrukningen hamnat på ca 0,5 Liter/mil. När skall biltillverkarna inse att vikten och luftmotståndet är så pass viktigt för att få en låg förbrukning?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.